Juist, Kinderen haten we (meestal) niet. Maar ik kan echt wel een Kimmetje of een IS leidertje haten. Wanneer je nu kijkt naar de doorsnee mens, dan kan je toch moeilijk ontkennen dat er zeer veel haat tussen groepen uit verschillende culturen bestaat. En neen, die haat is niet aangeboren, wantrouwen wel. Wat wel een feit is dat dat wantrouwen nogal zeer snel kan overgaan in haat, geweld, moord, genocide,...Petra schreef: ↑18 sep 2017 02:39
Je zegt we.
Haat jij anderen vanwege andere idealen?
Ik geloof er geen drol van.
De gewone mens wordt niet hatend geboren. Iedereen zet kindertjes op de wereld en het merendeel probeert die kindertjes met alle liefde van de wereld een fijn bestaan te bieden. Als dat uitzichtloos lijkt of wreed verstoord wordt komt er haat om de hoek kijken.
In Myanmar zijn we de strijd aangegaan tegen kinderarbeid, een zo goed als hopeloze strijd want vaak is een heel gezin afhankelijk van wat zo'n kind verdient. We kunnen in NL vanachter onze welvaartspodium wel allemaal roepen hoe schandelijk het is, maar de knip trekken ho maar.
Ikzelf zwalp meestal tussen idealisme en cynisme.Wat is cynisme precies? Wanneer word je cynisch? Is dan alle hoop al weggeslagen?
Misschien is het wel het cynisme en verbittering wat bestreden moet worden.
Ik zou mezelf bij lange na geen verlichte geest noemen. Ik zal wel bij de idealisten of de dromers horen, waarschijnlijk tegen beter weten in.
Wel zie ik iedereen in de eerste plaats als mens.
We worden allemaal geïndoctrineerd door propaganda.
Toen ik nog in China woonde las ik de Chinese kranten (de engelse versies dan hè), het was een eye opener om te merken hoe verschillend nieuws gebracht kan worden.
[/quote]Wat verwantschap betreft..
Sja..als mijn eigen kroost dreigt te verdrinken, dan red ik die eerst, schat ik zo in. Ook al ligt andervrouws kind dichterbij, misschien maai ik die wel opzij om mijn eigenste bloedjes te bereiken. Vreselijke gedachte, ik vraag me wel 's af of er echt mensen zijn die alle kinderen of andere mensen gelijkelijk kunnen behandelen, zoals de prachtige verlichte leringen prediken. En of degenen die beweren zo verlicht te zijn in de praktijk door de mand zullen vallen. Als cynicus zal het onmogelijk lijken. Als idealist houd je de hoop in stand dat er heus al mensen zijn die... en zoniet dan ooit.![]()
Mijn cynische kant aanvaard dat idealisme een utopie is, mij idealistische kant aanvaard dat het streven naar die utopie net de bedoeling is.