Het ene geloof voor het andere

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Het ene geloof voor het andere

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 18 mei 2023 10:38 Natuurlijke selectie is weer iets heel anders hè. Dat is ook heel belangrijk natuurlijk, maar daar gaat het nu even niet om. Het gaat er om waar de variatie in de eerste plaats vandaan komt. Het shuffelen van genen alleen is daarvoor niet genoeg, er vinden daarnaast ook mutaties plaats. Hoe die mutaties tot stand komen weten we niet.
Misschien dat je je dan wat beter moet inlezen. Wat ontbreek er dan juist aan de uitleg die we momenteel hebben voor het ontstaan van mutaties?
Amerauder schreef: 18 mei 2023 10:38
axxyanus schreef: 15 mei 2023 17:17
Amerauder schreef: 15 mei 2023 16:55

Ik noem het verbeteringen.
Alle mutaties zijn verbeteringen? Dat is nieuw.

Hahaha gewiekst hoor. Ik zou bijna zelf gaan geloven dat ik dat heb gezegd.
Het lijkt me een redelijke logische interpretatie in die context. Als om even welke imperfectie/mutatie tijdens het kopiëren een verbetering genoemd wordt, dan zijn alle mutaties verbetering.
Amerauder schreef: 18 mei 2023 10:38 Nee, niet iedere individuele mutatie natuurlijk, naar wel het feit dat mutaties plaatsvinden in het algemeen.
Maar Dawkins heeft het nu net wel over iedere individuele mutatie. Elke individuele mutatie is een imperfectie in het kopieerproces.

Wie is er nu gewiekst door een uitspraak over individuele mutaties te gaan interpreteren alsof ze over het bestaan van mutaties in het algemeen gaat?
Amerauder schreef: 18 mei 2023 10:38 Dat ze plaatsvinden, heeft niet alleen verbeteringen tot gevolg maar ook de evolutie zelf en dus het leven zelf. Allemaal dingen die onmogelijk ‘slecht’ genoemd kunnen worden. In het allerergste geval, een zeer extreme vorm van nihilisme, zijn ze neutraal en zonder waarde, maar voor een gezond persoon zijn ze duidelijk goed.
Niemand heeft die 'slecht' genoemd. Er is enkel op gewezen dat het kopiëren niet perfect gebeurt.
Amerauder schreef: 18 mei 2023 10:38 Uit het feit dat de schaakspeler wel eens blunders maakt mogen we natuurlijk niet concluderen dat zijn zetten willekeurig zijn. Enkel voor wie niets van schaken begrijpt, kan het lijken alsof hij zomaar wat stukken verplaatst. Daarmee bedoel ik niet dat de Natuur een doel heeft zoals de schaakspeler, maar slechts dat uit het feit dat we het niet begrijpen we niet mogen veronderstellen dat het daarom willekeurig zou zijn. Laat staan dat het een “foutje” zo zijn.
Schaken en evolutie hebben niets met elkaar te maken. Er zit geen intelligentie achter evolutie. Als mutaties geen toeval zijn, ze zijn in ieder geval niet gepland. Het heeft meer gelijkenis met motorpech. Wie wanneer juist motorpech heeft, is toeval. Misschien dat we van sommige gevallen een oorzaak-gevolg keten kunnen reconstrueren maar over het algemeen heeft niemand ergens gepland waar en wanneer iemand motorpech krijgt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Amerauder schreef:Dat ze plaatsvinden, heeft niet alleen verbeteringen tot gevolg maar ook de evolutie zelf en dus het leven zelf. Allemaal dingen die onmogelijk ‘slecht’ genoemd kunnen worden. In het allerergste geval, een zeer extreme vorm van nihilisme, zijn ze neutraal en zonder waarde, maar voor een gezond persoon zijn ze duidelijk goed.
Als je gaat tellen kon je wel eens merken dat het gros van de mutaties het allerergste geval, een extreme vorm van nihilisme, illustreren.
Precies wat het onmenselijke evolutie-proces behelst.
Dat blinde toeval (gedenk de blinde horlogemaker: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_blinde_horlogemaker) regeert echt!

Ik herinner me een lezing van Menno Schilthuizen (Naturalis) die een geval aanhaalde van een californisch kevertjessoort die al jaren of eeuwen misschien een mutatie met zich meesleepte.
Toen ineens met de introductie van appelbomen in dat appelbomenvrije continent al die kevertjes en masse die voor hen onbekende appelbomen bezochten.

Haha:
Vanwege die nihilistische mutatie die jij waarschijnlijk wilt herdopen tot "sluimerend" om bij filosoferenden onbestaande beloftes in te lossen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

heeck schreef: 18 mei 2023 11:26
“Amerauder” schreef: Goed voorbeeld! Het is nog geen minuut bezig en daar gaat ze al: “Mutaties kunnen optreden bij het kopiëren als kleine typfoutjes.” Foutjes. Die verholpen moeten worden!

Dat is exact wat ik bedoel, dat is juist de manier waarop men scheef is komen te denken. Dat waarzonder de evolutie niet zou kunnen plaatsvinden en het leven dus ook niet zou kunnen bestaan, wordt getypeerd als een “foutje”. Dat kan natuurlijk niet.
Wie voegt toe dat er foutjes verholpen moeten worden? Jij!

Dat zegt ze zelf letterlijk in de zin die er op volgt. Van 00:43 tot 01:07. Eigen filmpje wel gekeken?

En natuurlijk moeten sommige mutaties inderdaad verholpen worden om gezwellen en dergelijke te voorkomen, dat is zeker waar. Maar dat ze het puur als een negatief verschijnsel behandelt, als oorzaak van ziekte, terwijl alle evolutie er van afhankelijk is, dat spreekt op zich al boekdelen.

Dit punt is echt helemaal niet ingewikkeld, ontzettend gemakkelijk te zien, en valt ook niet te ontkennen:

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 mei 2023 11:57
Het optreden van mutaties is eigenlijk de norm niet iets als een incidentele unieke gebeurtenis.

Inderdaad, het is de norm, en daarom dus ook geen “foutje”. En al helemaal niet iets dat verholpen dient te worden. Al zijn er natuurlijk wel individuele gevallen waarvoor dat wel geldt.

Peter van Velzen schreef: 18 mei 2023 11:45
Amerauder ben je nu zo dom of zit je de boel te belazeren?

Hahaha ben je je geduld aan het verliezen meneer? Geen goed teken! Even rustig ademhalen...

Oh, oh, oh, even rustig ademhalen
Oh, oh, oh, ’t lijkt of het regent als altijd
Maar het regent en het regent – zonnestralen!

Jij wilt het woord toeval uit de taal bannen,

Onzin. Ik wil het enkel van het voetstuk stoten als de allesbepalende oorzaak achter al het leven. Dat vind ik iets te veel eer. Betekent niet dat we het woord niet meer mogen gebruiken. Voor lelijke en onzinnige zaken is het prima geschikt, zoals bijvoorbeeld het werpen met een dobbelsteen. Maar “God dobbelt niet.”

Het toeval dient hier als voorbeeld van hoe men van het ene geloof op het andere overstapt, en hoe dat helemaal niet vanzelfsprekend een verbetering hoeft te zijn. Upgrades zijn zeker mogelijk, maar geloof in het toeval is eerder een downgrade. Dan geloof je in een wel heel goedkope afgod. Een afgedankte afgod die men beter bij het grof vuil had kunnen laten staan.

En nee, dat wil niet zeggen dat alles daarom causaal gedetermineerd is. Dat is een al te simplistisch wel-of-niet-denken dat overal slechts twee mogelijkheden wenst te zien: het ene of het andere, maar de wereld is complexer dan dat.

want volgens jou is er tussen elke twee zaken een verband. Maar dat is er meestal niet!

Nee, dat zeg ik helemaal niet. Zoals ik nu meerdere malen heb benoemd wijs ik er slechts op dat het wel of niet bestaan van een verband ligt aan degene die het verband legt. Die mag je nooit uit het oog verliezen! Of het verband er wel of niet is heeft alles te maken met onze eigen creatieve vermogens, met onze eigen kracht dus. Daar praat je steeds langsheen, alsof het hele punt je ontgaat. Maak niet uit verder, maar op die manier mag niemand verwonderd zijn dat je niet snapt wat ik bedoel en er iets heel anders van probeert te maken.

Nogmaals, nee, ik zeg niet dat voor alles een oorzaak is. Wat ik zeg is dat daar waar geen oorzaak valt aan te wijzen ‘ik weet het niet’ gepaster is dan ‘het is toeval’. En, nogmaals, dat is een uiterst subtiel verschil, nauwelijks op te merken voor wie er niet gevoelig genoeg voor is. En toch is het uiterst belangrijk, want ‘ik weet het niet’ is de eerste stap in de richting van de mogelijkheid van kennis. ‘Het is toeval’ is juist een stap in de richting daarvandaan.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

axxyanus schreef: 18 mei 2023 12:34
Het gaat er om waar de variatie in de eerste plaats vandaan komt. Het shuffelen van genen alleen is daarvoor niet genoeg, er vinden daarnaast ook mutaties plaats. Hoe die mutaties tot stand komen weten we niet.
Wat ontbreek er dan juist aan de uitleg die we momenteel hebben voor het ontstaan van mutaties?

Dit is op de vorige pagina’s uitgebreid ter sprake gekomen.

Juist dat mutaties ‘toevallig’ genoemd worden is precies wat er aan uitleg voor dat proces ontbreekt. Lees de vorige berichten er even op na anders, om je geheugen op te frissen. ‘Toeval’ is in zo’n uitleg niets anders dan een ongelukkig gekozen stand-in voor ‘ik weet het niet.’

Ik was niet echt van plan om biologieles te geven, maar als je echt benieuwd bent lees deze abstract even door dan krijg je een beetje een beeld van het debat dan nu gaande is, dat er op wijst wat het precies is, dat er nog ontbreekt aan uitleg. Het is een klein voorbeeld van de vele wijzen waarop men nu op dit valse paradigma van de ‘toevallige’ mutaties aan het terugkomen is – en er langzaam maar zeker achterkomt dat er – uiteraard – wel degelijk oorzaken aan te wijzen zijn, als je maar gewoon iets beter kijkt:

https://www.nature.com/articles/s41586-021-04269-6

Since the first half of the twentieth century, evolutionary theory has been dominated by the idea that mutations occur randomly with respect to their consequences1. Here we test this assumption with large surveys of de novo mutations in the plant Arabidopsis thaliana. In contrast to expectations, we find that mutations occur less often in functionally constrained regions of the genome—mutation frequency is reduced by half inside gene bodies and by two-thirds in essential genes. With independent genomic mutation datasets, including from the largest Arabidopsis mutation accumulation experiment conducted to date, we demonstrate that epigenomic and physical features explain over 90% of variance in the genome-wide pattern of mutation bias surrounding genes.

Dus: enige tijd nu is het idee dominant geweest dat mutaties ‘willekeurig’ geschieden met betrekking tot hun consequenties, maar uit dit onderzoek (en vele andere) blijkt dat er in veel gevallen wel degelijk epigenomische en fysieke oorzaken aan zijn te wijzen die van invloed zijn op het tot stand komen van een mutatie.

Dat betekent dat een radicale herziening van dit standpunt op handen is. Hoog tijd, want deze onzin heeft lang genoeg geduurd.

Elke individuele mutatie is een imperfectie in het kopieerproces.

Nogmaals: ik spreek deze bewering niet zozeer tegen, ik wijs er slechts op dat ‘imperfecte kopie’ een imperfecte woordkeuze is. Dat ligt echt een stuk subtieler – te subtiel voor sommigen – en het betekent dat ik het er nog steeds voor 99% mee eens ben.

De woordkeuze is ongelukkig en misleidend, want het impliceert dat een perfecte kopie beter zou zijn, of zelfs mogelijk zou zijn, terwijl het tegendeel waar is. Het is niet mogelijk, en het zou ook niet beter zijn indien het mogelijk was. Zonder de verbeteringen die mutaties tot stand brengen zou er immers geen evolutie zijn! We kunnen daarom beter zeggen dat het wel iets weg heeft van een kopie, dat het in de verste verte wel een klein beetje lijkt op een kopie. Maar het is duidelijk geen kopie, en al helemaal geen ‘imperfecte’.

Er zit geen intelligentie achter evolutie. Als mutaties geen toeval zijn, ze zijn in ieder geval niet gepland.

Dat klopt, daarom zei ik dat er ook specifiek bij, dat je de vergelijking niet op die manier moet opvatten.

Het heeft meer gelijkenis met motorpech. Wie wanneer juist motorpech heeft, is toeval. Misschien dat we van sommige gevallen een oorzaak-gevolg keten kunnen reconstrueren maar over het algemeen heeft niemand ergens gepland waar en wanneer iemand motorpech krijgt.

Ook hier zit je met datzelfde probleem dat het woord ‘pech’ een negatieve implicatie heeft. In het geval van motorpech gaat er iets mis, er gebeurt iets ongewensts. Dat de planning ontbreekt dat klopt helemaal, dat de precieze oorzaak vaak moeilijk te achterhalen is ook, maar dat er iets misgaat, dat klopt niet. Mutaties zijn nu juist zeer gewenst, want ze vormen een onmisbaar onderdeel van de evolutie, en evolutie is gewenst.

Neem nu de titel ‘een schitterend ongeluk’. Mooie titel. Maar wel contradictoir. Een ongeluk is iets negatiefs. Nogmaals: in het allerergste, meest nihilistische geval is het een ‘neutraal’ gebeuren zonder waarde, maar een ongeluk kan het nooit zijn, want daar zit een negatieve connotatie aan.

heeck schreef: 18 mei 2023 14:42
Amerauder schreef:Dat ze plaatsvinden, heeft niet alleen verbeteringen tot gevolg maar ook de evolutie zelf en dus het leven zelf. Allemaal dingen die onmogelijk ‘slecht’ genoemd kunnen worden. In het allerergste geval, een zeer extreme vorm van nihilisme, zijn ze neutraal en zonder waarde, maar voor een gezond persoon zijn ze duidelijk goed.

Als je gaat tellen kon je wel eens merken dat het gros van de mutaties het allerergste geval, een extreme vorm van nihilisme, illustreren.
...
Vanwege die nihilistische mutatie die jij waarschijnlijk wilt herdopen tot "sluimerend"

Je begrijpt toch hopelijk wel dat het woord ‘nihilistisch’ niet op een evolutionair proces als mutaties van toepassing is?

Nihilisme is een geestesziekte, een psychische aandoening. Een mutatie schaamt zich niet, het wordt ook niet boos, het is, zoals een gen, niet egoïstisch en het lijdt ook niet aan geestesziekten. Simpel toch?

Het is altijd enkel degene die het oordeel velt die dat op een meer of minder nihilistische (of: gezonde) wijze doet, nooit het proces zelf. Als je dat eenmaal goed tot je door laat dringen, als je enkel maar even nagaat over wie of wat je het eigenlijk hebt kunnen een hoop onnodige fouten voorkomen worden.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Amerauder schreef: 19 mei 2023 10:39

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 mei 2023 11:57
Het optreden van mutaties is eigenlijk de norm niet iets als een incidentele unieke gebeurtenis.
Inderdaad, het is de norm, en daarom dus ook geen “foutje”. En al helemaal niet iets dat verholpen dient te worden. Al zijn er natuurlijk wel individuele gevallen waarvoor dat wel geldt.
Weer mis.
Dat er systimatisch (meestal Poisson verdeeld) weeffouten optreden bij de fabricage van zijde maakt niet dat het geen fouten zijn.

PS.
De natuur verwijdert de fouten die de soort te veel schaden.
Het wordt dus wel degelijk `verholpen`.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 mei 2023 11:09
Dat er systimatisch (meestal Poisson verdeeld) weeffouten optreden bij de fabricage van zijde maakt niet dat het geen fouten zijn.

En daarom is de Natuur dan ook geen weeffabriek.

Een weeffabriek is immers door mensen gemaakt, met een bepaalde bedoeling en daarom dus ook foutjes: de gevallen die afwijken van die bedoeling.

De Natuur niet. Die is niet door mensen gemaakt en kent dus ook geen bedoeling, en daarom dus ook geen gevallen die afwijken van die bedoeling. Groot verschil! Enorm verschil.

Het universum als machine: ook dat is een zeer lelijke afgod. Uiterst kleinerend.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Amerauder schreef: 19 mei 2023 11:54
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 mei 2023 11:09

En daarom is de Natuur dan ook geen weeffabriek.

Een weeffabriek is immers door mensen gemaakt, met een bepaalde bedoeling en daarom dus ook foutjes: de gevallen die afwijken van die bedoeling.

De Natuur niet. Die is niet door mensen gemaakt en kent dus ook geen bedoeling, en daarom dus ook geen gevallen die afwijken van die bedoeling. Groot verschil! Enorm verschil.

Het universum als machine: ook dat is een zeer lelijke afgod. Uiterst kleinerend.
Nee toch.

Het was slechts een illustratief voorbeeld, het doortrekken is niet gebruikelijk, daar het duidt op eigenwijzigheid.
Dat lijkt het geval want je hebt de uitleg niet willen begrijpen.

Meer dan een zeer uitgebreide machine is het universum inderdaad niet.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Amerauder,

Alsof je grondslagen inclusief jongste wederwaardigheden inzake de evolutie op de grond- en andere vesten laat schudden!

Omdat nergens anders blijkt dat jouw verontrusting wordt gedeeld nodig ik je uit om niet alleen een bericht in Bionieuws te plaatsen maar zeker ook ter correctie aan te beiden vanwege hun:
https://evolution.berkeley.edu/dna-and-mutations/mutations-are-random/ schreef: Mutations are random
Mutations can be beneficial, neutral, or harmful for the organism, but mutations do not “try” to supply what the organism “needs.” Factors in the environment may influence the rate of mutation but are not generally thought to influence the direction of mutation. For example, exposure to harmful chemicals may increase the mutation rate, but will not cause more mutations that make the organism resistant to those chemicals. In this respect, mutations are random — whether a particular mutation happens or not is unrelated to how useful that mutation would be.

For example, in the U.S. where people have access to shampoos with chemicals that kill lice, we have a lot of lice that are resistant to those chemicals. There are two possible explanations for this:

knip
knip

Scientists generally think that the first explanation is the right one and that directed mutations, the second possible explanation relying on non-random mutation, is not correct.

Researchers have performed many experiments in this area.
Though results can be interpreted in several ways, none unambiguously support directed mutation.
Nevertheless, scientists are still doing research that provides evidence relevant to this issue.
De forummers hier betichten van geloof in toeval lijkt me een geloof op zich waar de evolutie geen boodschap aan heeft
Het toeval dient hier als voorbeeld van hoe men van het ene geloof op het andere overstapt, en hoe dat helemaal niet vanzelfsprekend een verbetering hoeft te zijn. Upgrades zijn zeker mogelijk, maar geloof in het toeval is eerder een downgrade. Dan geloof je in een wel heel goedkope afgod. Een afgedankte afgod die men beter bij het grof vuil had kunnen laten staan.
en eea verandert de wetenschappelijke stand van zaken niet, noch jouw daarbij verwijzen naar: viewtopic.php?f=44&t=18765#p616708

Wie weet moet je je daar gepresenteerde parel nog wat oppoetsen want de glans is kennelijk niet zo onmiskenbaar als je mogelijk hoopt.

Ik wacht dus op het bijwerken van evolution.berkeley.edu vanwege jouw bericht aan:
uewebmaster@berkeley.edu

En vergeet Hossenfelder daarbij niet!

Roeland

PS
Nog tweedehands verkrijgbaar:
"Een dag uit het levenn van de reuzenkoeskoes"
https://www.karelvanhetreve.nl/bibliografie/345/een-dag-uit-het-leven-van-de-reuzenkoeskoes schreef:Deze bundel opent met Karel van het Reve’s aandeel in de discussie over de evolutieleer (NRC Handelsblad, Hollands Maandblad, 1979; deelnemers: Rudy Kousbroek, Maarten ‘t Hart, Dick Hillenius), waarbij Maarten ‘t Hart een geheimzinnig dier, de vliegende reuzenkoeskoes, als argument gebruikte.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Amerauder,

Ik heb het vermoeden dat jij met steeds onvoldoende response probeert duidelijk te maken wat vanaf minuut 40 in deze door Peter van Velzen *) bij "bewustzijn" binnengehaalde youtube begrijpelijker wordt verduidelijkt:

Onze hersenen verwerken de onkenbare omgeving tot een soort actiepatroon dat meedeint op wat we doen.

De begin-40 minuten geven een mooi overzicht van allerlei proefjes met het menselijk waarnemen annex bewustzijn.

Roeland
*) viewtopic.php?p=617465#p617465
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik reageer opnieuw op een bericht van Amerauder, aangezien mijn vorige reactie zwaar onder de maat was. Amerauder is immers niet zozeer dom, als wel knap eigenwijs.
Amerauder schreef: 18 mei 2023 10:38 Ik vind toeval geen goede naam. Dat suggereert dat je weet hoe het werkt, terwijl je dat nu juist niet weet, net zoals in de uitspraak: ‘God heeft het gedaan’. Dat is geen antwoord, het is alleen maar de schijn van een antwoord – dat voor kinderen een antwoord lijkt te zijn.
Toeval is een prima woord. Het zegt niets over wat je weet over "hoe het werkt". Er zijn drie situaties waarin men van toeval spreekt. Allereerst bij zaken die niet gedetermineerd zijn. Bijvoorbeeld: Het vervallen van instabiele Isotopen. Weliswaar is bij een groot genoeg aantal vrij goed te bepalen hoe lang het duurt voordat de helft van de betreffende atomen vervallen zijn, maar welk atoom op welk moment vervalt is onbepaald. Ten tweede zijn er zaken die onafhankelijke oorzaken hebben, maar die op dezelfde tijd op dezelfde plaats terechtkomen en derhalve botsen. Tot slot zijn er zaken, die weliswaar bekende oorzaken kunnen hebben en soms met andere zaken in verband staan, maar die oorzaken en verbanden zijn niet interessant voor wat er daarna gebeurt. ("toevallige" mutaties). Interessant is slechts of het gemuteerde DNA vervolgens succesvol gekopieerd wordt. De oorzaak van de mutatie heeft daar meestal geen invloed op.
Amerauder schreef: Ook imperfectie kopieën vind ik geen goede naam, want dat impliceert dat er iets niet helemaal goed ging, terwijl het juist wel goed ging. Je impliceert met die woordkeuze dat een perfecte kopie gewenst is, dat een perfectie kopie beter zou zijn, terwijl een perfecte kopie nu juist voor stagnatie zou zorgen. Met een perfecte kopie zou de evolutie ophouden, en daarom is deze manier van spreken uiterst misleidend.

Dat is exact wat ik bedoel, dat is juist de manier waarop men scheef is komen te denken. Dat waarzonder de evolutie niet zou kunnen plaatsvinden en het leven dus ook niet zou kunnen bestaan, wordt getypeerd als een “foutje”. Dat kan natuurlijk niet.
Een imperfecte kopie is een kopie die niet helemaal gelijk is aan het origineel. Het is zelden een verbetering, veel vaker een verslechtering (dat wil in de evolutie zeggen dat het minder vaak gekopieerd wordt). En soms geen van beiden. Het kopieer-proces ging dan wel degelijk fout, ook als het een verbetering betrof ten opzichte van het origineel, want er is een verschil ontstaan. Je doet hier (nogal opzichtig) aan Equivocatie
Amerauder schreef: Ik noem het verbeteringen.
Dat is pas écht een verkeerde naam!
Amerauder schreef: Nee, niet iedere individuele mutatie natuurlijk, naar wel het feit dat mutaties plaatsvinden in het algemeen. Dat ze plaatsvinden, heeft niet alleen verbeteringen tot gevolg maar ook de evolutie zelf en dus het leven zelf.
Een kleine vergissing. Het leven is niet noodzakelijkerwijs een product van de evolutie, noch een ander woord voor de evolutie. De moderne levensvormen zijn dat wel, maar het eerste leven wellicht niet. Maar ik begrijp wat je bedoelt, Dat er levensvatbare verschillen ontstaan is noodzakelijk voor het ontstaan van evolutie. Dat hoeft overigens niet tijdens het kopiëren te gebeuren. Verschillende gebeurtenissen (bijvoorbeeld het vervallen van een c14 atoom) kunnen ook mutaties in het originele DNA veroorzaken.
Amerauder schreef:
Peter van Velzen schreef: 16 mei 2023 05:36 dat er niet altijd een verband hoeft te zijn.
Alsof het iets is dat je aantreft, waar jij verder niet zoveel mee te maken hebt. Nee, jij bent het, die dat bewerkstelligt, dus neem daar toch verantwoordelijkheid voor.
Ik bewerkstellig het ontbreken van een verband?!? Hoe zou ik dat doen? Ben ik verantwoordelijk voor de hele wetenschap? Ik heb slechts één jaar scheikunde gestudeerd! En jij schuift alle verantwoording op mij af? Je bedoelt waarschijnlijk iets anders. Zeg dan ook iets anders!
Amerauder schreef: Wat je eigenlijk bedoelt, en wat iets exacter is om te zeggen is:
‘Dat er niet altijd een verband te leggen is.’
Tot zover OK.
Amerauder schreef: Er is sprake van een menselijk onvermogen, namelijk het onvermogen een verband te leggen.
Maar hier niet meer! Mensen kunnen overal verbanden leggen, zelfs tussen het weer op Mars en de smaak van Chocolade, maar dat is uiteraard onzin. Iets minder vergezocht: tussen het aantal Haai-aanvallen en de verkoop van ijsjes. (Dat correleert enigszins). Het is mogelijk dat er verbanden zijn tussen zaken welke (verbanden) wij niet kunnen vinden, maar het kan best zo zijn dat zo’n verband (zelfs als we het wel kunnen vinden) er niet is!
Amerauder schreef: Dat is veel duidelijker dan ‘toeval’, want zo blijft tenminste zichtbaar waar het hier om gaat: dat het ons eigen onvermogen is dat ons hier opspeelt, en niet een of andere vermeende ‘stand van zaken’. Maar juist dat is nu juist precies wat men probeert te verhullen. Dat is nu juist precies de onduidelijkheid waar men op uit is.
Hier voer je een stropop op. Men kan het zelfs een mini-samenzweringstheorie noemen. Waarschijnlijk probeert niemand iets te verhullen. Als er – om statistische redenen – rede is een verband te vermoeden, dan geeft men doorgaans eerlijk toe wanneer men het nog niet gevonden heeft – maar als daar geen enkele aanleiding toe is, dan spreekt men oprecht van “toeval”. En nee, een beter woord is er in het Nederlands niet. Wellicht wel in het Engels: Randomness
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ter lering en vermaak hier Karel van het Reve zijn afstand nemen van de evolutie-theorie.
Thijs Goldschmidt, Dick Hillenius en Maarten ‘t Hart, zeer terzakekundigen hadden daar nog een amusante kluif aan.

Geniet van de tekst in deze link:
https://www.dbnl.org/tekst/_hol00619790 ... 1_0039.php

Een dag uit het leven van de reuzenkoeskoes
Karel van het Reve

Het stuk van Maarten 't Hart is een verademing na de stukken die verschillende beoefenaren der literatuurwetenschap tegen me hebben geschreven. Eindelijk iemand die het er niet om te doen is iets te vinden om mij vast te zetten, maar die het om de zaak zelf gaat. Hij maakt mij niet uit voor dief, leugenaar en bedrieger, hij geeft

Etc
Roeland
Natuurlijk wil je nu Maarten ‘t Hart lezen:
https://www.dbnl.org/tekst/_hol00619790 ... 1_0038.php

R.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 19 mei 2023 10:58
Het gaat er om waar de variatie in de eerste plaats vandaan komt. Het shuffelen van genen alleen is daarvoor niet genoeg, er vinden daarnaast ook mutaties plaats. Hoe die mutaties tot stand komen weten we niet.
Wat ontbreek er dan juist aan de uitleg die we momenteel hebben voor het ontstaan van mutaties?

Dit is op de vorige pagina’s uitgebreid ter sprake gekomen.

Juist dat mutaties ‘toevallig’ genoemd worden is precies wat er aan uitleg voor dat proces ontbreekt. Lees de vorige berichten er even op na anders, om je geheugen op te frissen. ‘Toeval’ is in zo’n uitleg niets anders dan een ongelukkig gekozen stand-in voor ‘ik weet het niet.’
Dat is niet waar. Het is best mogelijk om tegelijk een oorzaak te weten en om van toeval te spreken.

Stel dat iemand motorpech heeft op de dag van zijn solicitatie. Dan is het antwoord waarom hij juist motorpech heeft op de dag van zijn solicitatie: toeval. Tegelijk is het mogelijk dat we weten dat de motorpech veroorzaakt werd door marters die de electriciteitskabels van zijn wagen hadden aangewreten.

Maar het feit dat we de oorzaak kennen spreekt niet tegen dat het zuiver toeval is dat het gebeurde op de dag van zijn solicitatie.
Amerauder schreef: 19 mei 2023 10:58 Ik was niet echt van plan om biologieles te geven, maar als je echt benieuwd bent lees deze abstract even door dan krijg je een beetje een beeld van het debat dan nu gaande is, dat er op wijst wat het precies is, dat er nog ontbreekt aan uitleg. Het is een klein voorbeeld van de vele wijzen waarop men nu op dit valse paradigma van de ‘toevallige’ mutaties aan het terugkomen is – en er langzaam maar zeker achterkomt dat er – uiteraard – wel degelijk oorzaken aan te wijzen zijn, als je maar gewoon iets beter kijkt:

https://www.nature.com/articles/s41586-021-04269-6
Dat abstract en zelfs het hele artikel spreekt toeval niet tegen. Dat bepaalde gebieden gevoeliger zijn voor mutatie dan anderen, sluit enkel een specifieke kansruimte tegen. En voor zover ik kan volgen sluit dit artikel zelfs dat niet helemaal uit. Als mutaties in bepaalde gebieden namelijk sneller als gevolg hebben dat het uiteindelijk resultaat niet leefbaar is, dan kunnen mutaties tegelijk het gevolg zijn van zuiver toeval terwijl men in de resultaten meer mutaties in bepaalde gebieden opmerkt.
Amerauder schreef: 19 mei 2023 10:58 Dus: enige tijd nu is het idee dominant geweest dat mutaties ‘willekeurig’ geschieden met betrekking tot hun consequenties, maar uit dit onderzoek (en vele andere) blijkt dat er in veel gevallen wel degelijk epigenomische en fysieke oorzaken aan zijn te wijzen die van invloed zijn op het tot stand komen van een mutatie.

Dat betekent dat een radicale herziening van dit standpunt op handen is. Hoog tijd, want deze onzin heeft lang genoeg geduurd.
Er is helemaal geen radicale herziening nodig. Men zal hoogstens een verfijning doorvoeren op de kansruimte, zonder aan het essentieel toevallig karakter van mutaties te raken.

Stel ik heb een zeszijdige dobbelsteen en een twaalzijdige dobbelsteen. Ik geef een feestje en voor elke gast gooi ik die twee dobbelstenen waarbij ik de gast een gele vlag geef als de twaalfzijdige dobbelsteen het hoogste scoort, een blauwe vlag als de zeszijdige dobbelsteen het hoogst scoort en een rode vlag als de twee dobbelstenen de zelfde waarde tonen. Dan mag de verdeling niet de verwachtte verdeling zijn, als men niet doorhad dat er met twee verschillende soorten dobbelstenen gegooid werd maar het uiteindelijk resultaat is nog steeds bepaald door het toeval.
Amerauder schreef: 19 mei 2023 10:58
Elke individuele mutatie is een imperfectie in het kopieerproces.

Nogmaals: ik spreek deze bewering niet zozeer tegen, ik wijs er slechts op dat ‘imperfecte kopie’ een imperfecte woordkeuze is. Dat ligt echt een stuk subtieler – te subtiel voor sommigen – en het betekent dat ik het er nog steeds voor 99% mee eens ben.

De woordkeuze is ongelukkig en misleidend, want het impliceert dat een perfecte kopie beter zou zijn, of zelfs mogelijk zou zijn, .
Die woordkeuze impliceert zoiets helemaal niet. Voor zover ik mijn lessen esthetica herinner is ook daar op bepaalde momenten sprake geweest van imperfecties en het gebruik van dat woord in die context had helemaal niet de implicatie dat een perfecte kopie mogelijk of wenselijk zou zijn.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

axxyanus schreef: 20 mei 2023 12:06 Stel dat iemand motorpech heeft op de dag van zijn solicitatie. Dan is het antwoord waarom hij juist motorpech heeft op de dag van zijn solicitatie: toeval. Tegelijk is het mogelijk dat we weten dat de motorpech veroorzaakt werd door marters die de electriciteitskabels van zijn wagen hadden aangewreten.

Maar het feit dat we de oorzaak kennen spreekt niet tegen dat het zuiver toeval is dat het gebeurde op de dag van zijn solicitatie.
Murphy dacht daar anders over. :mrgreen:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Axxyanus, het zijn 2 verschillende 'events' die je aan elkaar linkt als zijnde toeval. Het solliciteren is geen toeval, de motorpech ook niet. Dat de 2 samenvallen is misschien toeval te noemen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 20 mei 2023 18:42 Axxyanus, het zijn 2 verschillende 'events' die je aan elkaar linkt als zijnde toeval. Het solliciteren is geen toeval, de motorpech ook niet. Dat de 2 samenvallen is misschien toeval te noemen.
Wil je beweren dat het geen toeval was dat die marter die dag had uitgekozen om de electriciteitsdraden van de wagen van die persoon aan te wreten?

Indien niet, op welke manier was die motorpech dan geen toeval?
Plaats reactie