Wat is gender juist?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Wat is gender juist?

Bericht door heeck »

“Axxyanus” schreef: Trouwens dit forum is voornamelijk voor het uitwisselen van ideeën. Als jij het idee ondersteunt dat mannen die zich identificeren als vrouw, moeten toegelaten worden in de vrouwencompetitie. Dan kan ik moeilijk geloven dat je dat enkel denkt omdat je tot nu toe geen nederlands voorbeeld hebt gezien en je bij zo'n voorbeeld van gedachten zou veranderen.
Axxyanus,

Wat een vreemd uitdagend advies. Leuk verpakt in jouw gebrek aan geloof in mij.
Voor onjuist behandelen van jonge mensen kan je je beter wenden tot de terzake inspectie.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 24 aug 2025 10:10
“Axxyanus” schreef: Trouwens dit forum is voornamelijk voor het uitwisselen van ideeën. Als jij het idee ondersteunt dat mannen die zich identificeren als vrouw, moeten toegelaten worden in de vrouwencompetitie. Dan kan ik moeilijk geloven dat je dat enkel denkt omdat je tot nu toe geen nederlands voorbeeld hebt gezien en je bij zo'n voorbeeld van gedachten zou veranderen.
Axxyanus,

Voor onjuist behandelen van jonge mensen kan je je beter wenden tot de terzake inspectie.
Dat helpt niet als de inspectie zelf ook achter die behandeling staat.

Gender bevestigende zorg is wetenschappelijk niet ondersteund maar het nederlandse beleid gaat wel degelijk uit van gender bevestigende zorg. Dus je tot de inspectie wenden omdat een ziekenhuis voor gender bevestigende zorg kiest, zet geen zoden aan de dijk.

Net zomin als het helpt een klacht bij de nederlandse rugbybond in te dienen voor een vrouwenploeg die mannen opstelt, als het beleid van die rugbybond toelaat dat mannen opgesteld worden in een vrouwenploeg --- zolang die mannen maar de nodige burocratie hebben doorlopen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 24 aug 2025 10:10
Axxyanus,

Ik vind het raar dat je dat als een gebrek aan geloof ziet. Ik heb daar namelijk mijn vertrouwen in gedeelde waarden uitgedrukt.

Stel dat we een bokswedstrijd hebben en we vragen ons af of die wedstrijd eerlijk verloopt. Dan zijn er aspecten die we belangrijk vinden en aspecten die we niet belangrijk vinden. Een aspect dat mij belangrijk lijkt is dat beide boksers in de zelfde gewichtsklasse zitten. Een aspekt dat mij niet belangrijk lijkt, is welke nationaliteit de boksers hebben. Ik ging ervan uit dat dat laatste ook bij jouw het geval was en vanuit die veronderstelling kon ik moeilijk geloven dat jouw evaluatie van eerlijkheid zou afhangen van de mate waarin jij nederlandse voorbeelden kent of juist niet kent, want dat zou net impliceren dat nationaliteit wel een belangrijk aspect is.

Heb ik mij vergist? Kan de nationaliteit van de deelnemers voor jou een rol spelen bij het bepalen van wat een eerlijke wedstrijd is of niet?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

axxyanus schreef: 24 aug 2025 09:57 Hier kan je de bedenkingen van Gerrie Strik, rector van de vrije hoge school in Zeist lezen: Niet het gender van jonge vrouwen, maar de maatschappij moet veranderen
Het gaat over iets, waar - denk ik - bij hen die als man geboren zijn nauwelijks sprake van is. Het lijkt me van belang te beseffen, dat het nogal een verschil maakt, of je als man dan wel als vrouw geboren bent.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

En voor wie de indruk heeft dat het allemaal een ver van ons bed show is:

Ophef in Duitsland: neonazi mag straf uitzitten in vrouwengevangenis na geslachtswijziging Over Sven Liebich die in 2023 werd veroordeeld voor extreemrechts aanzetten tot haat, belediging en laster. Liebich wijzigde zijn geslachtsregistratie in 2024 via de nieuwe Duitse Zelfbeschikkingswet en daardoor zal hij nu nadat hij de beroepsprocedure verloor, zijn straf uitzitten in een vrouwengevangenis.

Horen transvrouwen wel in een vrouwengevangenis Daar wordt de hele problematiek uitgelegd, waarbij twee gevallen ter sprake komen van transvrouwen --- biologische mannen dus --- die in een vrouwengevangenis zijn terechtgekomen.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

dikkemick schreef: 20 aug 2025 16:17 lhbtqia+

Er is weer een +je bij zodat we nu 8 ...... ja wat eigenlijk hebben? (Seksuele)voor en/of afkeuren??

Julia Fox openhartig over seksuele geaardheid: 'Ik ben panseksueel' | Achterklap | NU.nl https://share.google/Oo4ktZ2NqbqiW1cZj
Gender is géén seksuele voorkeur. Dat blijkt wel omdat de A in dit rijtje Aseksueel is. Vreemde eend in de bijt.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Henry II schreef: 25 aug 2025 10:29
dikkemick schreef: 20 aug 2025 16:17 lhbtqia+

Er is weer een +je bij zodat we nu 8 ...... ja wat eigenlijk hebben? (Seksuele)voor en/of afkeuren??

Julia Fox openhartig over seksuele geaardheid: 'Ik ben panseksueel' | Achterklap | NU.nl https://share.google/Oo4ktZ2NqbqiW1cZj
Gender is géén seksuele voorkeur. Dat blijkt wel omdat de A in dit rijtje Aseksueel is. Vreemde eend in de bijt.
Vandaar (seksueel) tussen aanhalingstekens. Mij lijjkt het inmiddels voorkomen dat "mensen" op zoek zijn naar nieuwe afkortingen.
"Mensen' want het is wachten op uitzondering op deze regel.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Axxyanus en anderen ook,

Ik ben van 30 september 1938, een Chamberlain-kindje dus, dat pas lang na die dag eens opzocht wat misplaatste goedgelovigheid voor waarde zou kunnen hebben. *1)
En . . . . dat minstens alertheid tegenover uitvreters van goedgelovigheid onmisbaar blijft.

DE HARDE KANT
Wanneer de verdediging tegen uitvreters niets voorstelt kan je er vergif op innemen dat die zich zeker manifesteren wanneer de opbrengst zwaar genoeg telt. Ook dus bij administratief ompolen van het geslacht/de sexe..
Wat in mijn verwachting een wel doordacht af te sluiten traject zal worden.

DE ZACHTE KANT
Een overwaarderen van (post-) puberale gevoelens zal inderdaad leiden tot theatrale exploitatie en/of (on)omkeerkare behandelingen, waarbij het kind van meer omgangsvrijheden met dat badwater in de afvoer dreigt te komen. Als jouw bevinding (“Dat helpt niet als de inspectie zelf ook achter die behandeling staat.”) juist is zal de inspectie zelf bijstelling behoeven.

DE GEWENSTE SPORTIEVE COMPETITIE
Elke keer opnieuw zal daar her-kalibratie plaatsvinden van de klasse-grenzen, is het niet vanwege de nieuwe materialen die mogen worden gebruikt en/of aangetrokken, dan wel vanwege de communicatie met de aanwijzingen dicterende coaches en/of analysanten. *2)

Ik doe het in deze met doordacht beperkte goedgelovigheid, omdat ik anders chagrijing wordt van alle gezeur dat er terecht mag zijn.
https://www.skeptic.com/email/5d3bbf0b- ... newsletter
Is Sex Binary? 8 Arguments and a Leading Nonbinary Theory Examined in Detail.

Yet, the traditional, binary view of sex, despite being unpopular, is basically correct. Crucially, I am confident that holding this view is in no way at odds with being fully respectful to individuals who are transgender or intersex.
Roeland

*1)
https://geschiedenismagazine.nl/appease ... n-muenchen
Het is een iconisch beeld. Op 30 september 1938 zwaaide de Britse premier Neville Chamberlain in Londen op de vliegtuigtrap triomfantelijk met de papieren van het verdrag dat hij de nacht daarvoor in München had gesloten met Adolf Hitler. Daarna ging de premier rechtstreeks door naar Buckingham Palace, waar hij op het balkon verscheen met koning George VI en ze werden toegejuicht door een menigte beneden. Die avond riep Chamberlain vanuit een raam van zijn ambtswoning op Downing Street 10 naar het publiek op straat dat de Britten rustig konden gaan slapen, omdat hij niets minder dan ‘peace for our time’ had bewerkstelligd.
*2)
https://schaakbond.nl/wp-content/upload ... akspel.pdf
Speciaal art. 11.3.1
Tijdens het spelen is het spelers verboden gebruik te maken van enigerlei aantekening, informatiebron of advies of op een ander schaakbord welke partij dan ook te analyseren.
====================
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

En zeer recent in de 2-e kamer een motie aangaande heronderzoek aangaande het “Dutch Protocol”:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2024D05867
Motie van het lid Hertzberger over een onderzoek naar de fysieke en mentale gezondheidsuitkomsten na behandeling met de "Dutch protocol"-methodiek
En om bovenstaande beter te kunnen plaatsen:

https://nos.nl/artikel/2573363-veelbesp ... n-de-kamer

Roeland
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 25 aug 2025 15:11 DE HARDE KANT
Wanneer de verdediging tegen uitvreters niets voorstelt kan je er vergif op innemen dat die zich zeker manifesteren wanneer de opbrengst zwaar genoeg telt. Ook dus bij administratief ompolen van het geslacht/de sexe..
Wat in mijn verwachting een wel doordacht af te sluiten traject zal worden.
Dan ben jij optimistischer dan ik. Ik zie niets doordachts aan mensen indelen op basis van hun identiteit. Gebaseerd op gender of welke andere identiteit dan ook. Ofwel geef je mensen een vrije keuze in welke "klasse" ze willen deelnemen. Ofwel heb je categorieën die gebaseerd zijn op de fysieke werkelijkheid en deel je mensen in volgens de maatstaf van die categorieën. Categorieën maken gebaseerd op de fysieke werkelijkheid en dan mensen op een of andere manier de keuze geven in welke categorie ze terechtkomen lijkt me niet erg zinvol. Want dat is wat je in essentie als je mensen toelaat hun identiteit te gebruiken om in een andere categorie terecht te komen.

Ik heb nog geen voorbeeld gezien waarin dat wel zinvol zou zijn en tot zolang stelt jouw vertrouwen in een doordachte afsluiting mij niet gerust.
heeck schreef: 25 aug 2025 15:11DE GEWENSTE SPORTIEVE COMPETITIE
Elke keer opnieuw zal daar her-kalibratie plaatsvinden van de klasse-grenzen, is het niet vanwege de nieuwe materialen die mogen worden gebruikt en/of aangetrokken, dan wel vanwege de communicatie met de aanwijzingen dicterende coaches en/of analysanten. *2)
Dat een dergelijke kalibratie voortdurend plaatsvind, betekent nog niet dat wat men nu aan het proberen zinvol is. Gewichtscategorieën, waarbij de deelnemers zich tot een bepaalde gewichtsklasse kunnen identificeren zou ook niet zinvol zijn. Het zou een vorm van magisch denken zijn waarbij men er op een of andere manier vanuit gaat dat iemands denken, hem kan indelen in een categorie die op de fysieke werkelijkheid gebaseerd zou moeten zijn. Gewichtsidentiteit vervangen door geslachtsidentiteit maakt het niet minder een vorm van magisch denken.

Al die andere her-kalibraties zijn gebaseerd op onze kennis van de werkelijkheid, niet op een vorm van magisch denken.
Robert O. Deaner in Skeptic schreef:Yet, the traditional, binary view of sex, despite being unpopular, is basically correct. Crucially, I am confident that holding this view is in no way at odds with being fully respectful to individuals who are transgender or intersex.
Daar kan ik in meegaan. Belangrijk probleem hierbij is dat ik een andere invulling heb van "fully respectful" als de transactivisten. IMO kan men respectvol zijn voor transgender personen, zonder dat men hen toegang moet geven tot ruimtes voorzien voor het andere biologische geslacht. Transactisten vinden dat helemaal niet respectvol en zelfs een vorm van haat.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 25 aug 2025 16:36 En zeer recent in de 2-e kamer een motie aangaande heronderzoek aangaande het “Dutch Protocol”:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2024D05867
Motie van het lid Hertzberger over een onderzoek naar de fysieke en mentale gezondheidsuitkomsten na behandeling met de "Dutch protocol"-methodiek
Ik heb daar gemengde gevoelens bij. Onderzoek is natuurlijk altijd positief maar normaal doet men eerst onderzoek naar de uitkomsten van een behandeling voor men een bepaalde handeling tot de standaard uitroept, niet omgekeerd zoals men nu in Nederland doet.

Andere landen hebben ook hun onderzoek gestart maar die zijn dan wel tot de bevinding gekomen dat als er onderzoek moet gebeuren dat tot dan dergelijke behandelingen experimenteel zijn en dus enkel kunnen gebeuren in het kader van een onderzoek. Ik heb niet de indruk dat men in Nederland dat ook doet.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Axxyanus en anderen ook,

Er was al een kant en klaar wetsvoorstel, waarin onderzoek, consultaties etc., zijn terug te vinden:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35825-3.pdf
MEMORIE VAN TOELICHTING
1. Aanleiding en inhoud van het wetsvoorstel
Het is voor de persoon wiens genderidentiteit niet aansluit bij het bij de
geboorte vastgestelde geslacht onder voorwaarden mogelijk om de
vermelding van diens geslacht in de geboorteakte te wijzigen.. . . . .
Meer daar uit aanhalen is kennelijk geblokkeerd, maar als je zoekt op “burgers” dan zie je wat hier ook wel langs kwam. En hoe de wetsmolen daar in voorziet.

Wat me wel door de kop zeurde was het constant aanhalen van het DNA-profiel terwijl ik nog nooit iemand was tegengekomen of me kon voorstellen die het eigen gedrag zou vorm geven volgens het opgevraagde DNA-profiel.
En de werkelijkheid wordt me helderder:

Vroeger waren man/vrouw, lengte etc., en ook de vingerafdrukken determinatiekenmerken voor het bepalen van een enkel persoon.
Dat is voorbij, de enkele unieke persoon is adminsitratief een ISBN/social-security-nummer plus de onafbrekelijk meeverbonden vinger en ogen-scans.

Zolra en zolang die combi betrouwbaarder is heeft de grensbewaking geen interesse in iemands DNA-profiel, want dat kan tegenwoordig worden ver-CRISPR-CAS-t. *)

Roeland
*) Methode om uiterst nauwkeurig wijzigingen in het DNA aan te brengen.
=====
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 26 aug 2025 14:55 Axxyanus en anderen ook,

Er was al een kant en klaar wetsvoorstel, waarin onderzoek, consultaties etc., zijn terug te vinden:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35825-3.pdf
MEMORIE VAN TOELICHTING
1. Aanleiding en inhoud van het wetsvoorstel
Het is voor de persoon wiens genderidentiteit niet aansluit bij het bij de
geboorte vastgestelde geslacht onder voorwaarden mogelijk om de
vermelding van diens geslacht in de geboorteakte te wijzigen.. . . . .
Meer daar uit aanhalen is kennelijk geblokkeerd, maar als je zoekt op “burgers” dan zie je wat hier ook wel langs kwam. En hoe de wetsmolen daar in voorziet.
Ja de wetsmolen voorziet in een methode om op een legale manier bedrog te plegen.

Waarom zou een genderidentiteit --- een intern gevoel of intuïte --- gebruikt kunnen worden om een registratie van de fysieke werkelijkheid te kunnen wijzigen? Als zoals daar staat, in de geboorteakte het geslacht vermeld staat, is het een vorm van bedrog om daar iets anders dan het biologisch geslacht in te vermelden.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

axxyanus schreef: 26 aug 2025 15:28 Als zoals daar staat, in de geboorteakte het geslacht vermeld staat, is het een vorm van bedrog om daar iets anders dan het biologisch geslacht in te vermelden.
Indien een ieder: Hij , Zij of Het.
Daar kan vrij kan invullen, dan stelt het al snel niets meer voor.
Je krijgt dan op den duur een soort gesloten clubs, die hun eigen regels wel bepalen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

TOPIC GEHEEL LEEG GEMOLKEN

Alles wat in een uier zit hebben we er nu spreekwoordelijk wel heel duidelijk uitgemolken.

Voor de liefhebbers, waar ik niet bijhoor, eventueel nog als toetje het consumeren van de lege uier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uier
. . .
In plaatsen als Antwerpen en Rotterdam was uierboord, een gerecht gemaakt van uiers, vroeger volksvoedsel. Het wordt tegenwoordig beschouwd als een delicatesse.
. . .
De gekookte uier is geelachtig en wordt in dikke sneden verkocht. Thuis worden de sneden gebakken in de pan en gekruid met zout en peper, en samen met wat brood opgegeten.
Roeland
Plaats reactie