Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Plaats reactie
>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

HarrieMe schreef:
mysterieus2000 schreef:
Inderdaad Reuzen kunnen goed zwemmen.
Die reuzen zijn kinderen van de zonen van God en de vrouwen van mensen. Ze zijn "gemaakt" in de tijd van Noach maar ook later weer. En er zijn christenen (ook ik) die geloven dat in de toekomst deze gedrochten opnieuw aanwezig zullen zijn.
De zonen van God zijn gevallen engelen

Doorgaans staat die term toch echt voor het iets of iemand duiden als minderwaardig.
Het klinkt inderdaad oneerbiedig maar voor deze wezens kan ik totaal geen eerbied opbrengen.
Schijnen gelovigen wel vaker te missen, eerbied voor anders denkende of andere afwijkingen in hun ogen.
Ze eisen wel respect en eerbied voor alle gelovigen.
Hoe ging die ene vermanende boodschap van God ook alweer? Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Klaarblijkelijk zijn er uitzonderingsclausules...
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

>Edwin< schreef:
Hoe ging die ene vermanende boodschap van God ook alweer? Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
volgens mij was dat Confucius... :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

HarrieMe schreef:
mysterieus2000 schreef:
Inderdaad Reuzen kunnen goed zwemmen.
Die reuzen zijn kinderen van de zonen van God en de vrouwen van mensen. Ze zijn "gemaakt" in de tijd van Noach maar ook later weer. En er zijn christenen (ook ik) die geloven dat in de toekomst deze gedrochten opnieuw aanwezig zullen zijn.
De zonen van God zijn gevallen engelen

Doorgaans staat die term toch echt voor het iets of iemand duiden als minderwaardig.
Het klinkt inderdaad oneerbiedig maar voor deze wezens kan ik totaal geen eerbied opbrengen.
Schijnen gelovigen wel vaker te missen, eerbied voor anders denkende of andere afwijkingen in hun ogen.
Ze eisen wel respect en eerbied voor alle gelovigen.
Ik heb wel respect voor anders denkende maar geen respect voor gevallen engelen. Dit zijn mijn en Gods vijanden
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Gut, sinds wanneer kan jij voor god praten?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

Sararje schreef:Gut, sinds wanneer kan jij voor god praten?
Ik lees gewoon de bijbel :wink:
Lu 10:19 Ik heb jullie macht gegeven over al de krachten van de vijand. Jullie zullen slangen en schorpioenen vertrappen. Niets, werkelijk niets, zal jullie kwaad doen.

Er staat niet jullie vijand of mijn vijand maar de vijand. Dus gemeenschappelijk.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Gatverdamme, hoe heette dat ook al weer? One nation under god?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ik kan mijn ogen niet geloven!!
Nu hebben we het ook aal over reuzen!

Er was eens ...... :roll: :lol:

Zou de bijbel stiekum door Hans Christiaan Andersen zijn geschreven?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

tjeerdo schreef:Kunnen reuzen goed zwemmen.

Gen 4 In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.

Gen 8 Maar met u zal Ik Mijn verbond oprichten; en gij zult in de ark gaan, gij, en uw zonen, en uw huisvrouw, en de vrouwen uwer zonen met u.

Gen 7.doch Noach alleen bleef over, en wat met hem in de ark was.

En dan maken wij even een sprongetje naar Numeri en wie komen we daar weer tegen:

Numeri 33 Wij hebben ook daar de reuzen gezien, en de kinderen van Enak, van de reuzen; en wij waren als sprinkhanen in onze ogen, alzo waren wij ook in hun ogen.

Oordeel zelf ('t vers erboven):
Num. 13:32 Ook verspreidden zij onder de Israelieten een kwaad gerucht...

In Deut. 2 kun je vinden welke volken onder de reuzen verstaan werden..Enakieten, Emieten e.d.
Laatst gewijzigd door Tamara op 27 jun 2006 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
collegavanerik
Superposter

mysterieus2000 schreef:
Ik lees gewoon de bijbel :wink:
Lu 10:19 Ik heb jullie macht gegeven over al de krachten van de vijand. Jullie zullen slangen en schorpioenen vertrappen. Niets, werkelijk niets, zal jullie kwaad doen.

Er staat niet jullie vijand of mijn vijand maar de vijand. Dus gemeenschappelijk.
ik meen toch dat christenen voor de leeuwen zijn geworpen, en dat de christenen toen werden verscheurd. Hoezo "Niets, werkelijk niets, zal jullie kwaad doen"
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

-Geboorte van Mozes: Een Egyptische prinses vist een jongetje uit de Nijl en geeft hem een naam gebaseerd op een woordspel in de Hebreeuwse taal. (‘Ze nam het kind aan als haar eigen zoon. Ze noemde hem Mosheh, ‘want,’ zei ze, ‘mesheti [=ik trok, haalde] hem uit het water.’)
Er zijn tal van mogelijke en redelijke verklaringen mogelijk dat deze prinses Hebreeuws gebruikte bij de naamgeving. Een daarvan, welke mij het meest aannemelijk lijkt:
Flavius Josephus heeft bij zijn verklaring van dit vraagstuk opgemerkt dat de Egyptische woorden 'mo' en 'esès' in het Egyptisch 'water' en 'redding' betekenen. De combinatie ervan zou Mozes opleveren (Oudheden II, 9, 6).

Bovendien zou een dergelijke redenatie tevens inhouden dat ik mijn kinderen alleen maar Jantje, Piet of Klaas zou kunnen noemen...
collegavanerik
Superposter

Tamara schreef:
-Geboorte van Mozes: Een Egyptische prinses vist een jongetje uit de Nijl en geeft hem een naam gebaseerd op een woordspel in de Hebreeuwse taal. (‘Ze nam het kind aan als haar eigen zoon. Ze noemde hem Mosheh, ‘want,’ zei ze, ‘mesheti [=ik trok, haalde] hem uit het water.’)
Er zijn tal van mogelijke en redelijke verklaringen mogelijk dat deze prinses Hebreeuws gebruikte bij de naamgeving. Een daarvan, welke mij het meest aannemelijk lijkt:
Flavius Josephus heeft bij zijn verklaring van dit vraagstuk opgemerkt dat de Egyptische woorden 'mo' en 'esès' in het Egyptisch 'water' en 'redding' betekenen. De combinatie ervan zou Mozes opleveren (Oudheden II, 9, 6).

Bovendien zou een dergelijke redenatie tevens inhouden dat ik mijn kinderen alleen maar Jantje, Piet of Klaas zou kunnen noemen...
dat verhaal is ook gejat:
Sargon, strong king, king of Agade, am I. My mother was a high priestess, my father I do not know. My paternal kin inhabit the mountain region. My city (of birth) is Azupiranu, which lies on the bank of the Euphrates. My mother, a high priestess, conceived me, in secret she bore me. She placed me in a reed basket, with bitumen she caulked my hatch. She abandoned me to the river from which I could not escape. The river carried me along: to Aqqi, the water drawer, it brought me. Aqqi, the water drawer, when immersing his bucket lifted me up. Aqqi, the water drawer, raised me as his adopted son. Aqqi, the water drawer, set me to his garden work. During my garden work, Istar loved me (so that) 55 years I ruled as king.
Afbeelding Hebr 6:
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ben nog niet zo zeker dat die vertaling uit het Hebreeuws komt. Zal even zelf gaan zoeken komend weekend. kan ook uit het Egyptisch komen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Tamara schreef:
Devious schreef:Worden kinderen gestraft vanwege de zonden van de ouders of niet?
Ezechiel 18:20: De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons;
en
2 Kronieken 25:4: De vaders zullen niet sterven om de kinderen, en de kinderen zullen niet sterven om de vaders; maar een ieder zal om zijn zonde sterven.
Versus
Exodus 20:5: want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
Ez. handelt over de 2e dood. (die bij het oordeel)
2 Kron. handelt over de 1e dood (de lichamelijke) en is een bepaling binnen het verbond van Mozes voor Zijn volk (dienende tot bescherming van de naaste).
Ex. 20 handelt over de goddelozen. (vb. Amalekieten). zie ook vers 6.

Je kunt ze dus niet zo naast elkaar leggen...
Oh ja, de Amalekieten zijn geen mensen. Zij zijn minderwaardige schepselen, personificaties en archetypen van het kwaad. Daarom gelden voor hun andere regels. Goh, waar hebben we dat toch eerder gehoord? (hint, zo'n 60 jaren geleden door een man met zo'n belachelijk klein snorretje).

Misschien heb je gelijk, en is dit geen echte contradictie, maar wel bewijs voor het fascistische karakter van de Bijbel.

Wat betreft Ezechiel, is er volgens mij niets in de tekst te vinden waaruit blijkt dat er sprake is van een tweede dood. Er staat slechts: 'Ezechiel 18:20: De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons;

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Devious schreef: Wat betreft Ezechiel, is er volgens mij niets in de tekst te vinden waaruit blijkt dat er sprake is van een tweede dood. Er staat slechts: 'Ezechiel 18:20: De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons;
vers 27 en 28 verduidelijken dit voldoende.
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Gelovigen zijn ook niet arrogant Saraje, maar weten gewoon dat alleen zij precies weten wat god goed vind of wil. Ze weten het overigens alleen voor hun god, maar hebben dan ook de heilige overtuiging dat alle andere dwalende zijn.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
Plaats reactie