Wat lees je nu?
Moderator: Moderators
Op dit moment lees ik:
Alison Wearing
Huwelijksreis in Hijab
Gesluierde rondreis door Iran
ISNB: 9058470601
Copyright: 2000
Nederlandse Tweede druk: 2004
Flaptekst:
Samen met haar vriend Ian reist Allison Wearing een half jaar door Iran.
Gekleed in de traditionele lange zwarte gewaden komt zij op plaatsen die gewoonlijk verborgen blijven voor het westerse oog.
Ze ontmoet de meest uiteenlopende mensen: een achtjarig meisje dat volgend jaar gaat trouwen, een anglicaanse dominee, een jonge opiumhandelaar en talloze zwartgesluierde islamitische vrouwen, die een heel andere kijk op de wereld hebben dan Alison.
Deze mensen laten haar Iran zien zoals maar weinig mensen het kennen: een uitzonderlijk land vol gastvrije en hartelijke mensen, waar moderne normen en waarden vaak op ingenieuze wijze samengaan met oude gebruiken.
Zonder haar ogen te sluiten voor de armoede en de positie van de vrouwen, vertelt Alison Wearing met veel humor over haar belevenissen in dit bijzondere land.
---------------------------
Ik ben inmiddels over de helft en het is fascinerend om te lezen. Alles wordt zo besproken dat je het idee krijgt dat je een half jaar met haar mee reist door een land waar alles zo anders is, maar mensen ook tegenover elkaar staan in opvatting. Aan de ene kant de moslims die blij zijn dat de Ayatolla ze bevrijdde van het regime van de Sjah. Aan de andere kant de niet-moslims die het verlies van de westerse vrijheden betreuren. En vooral valt de enorme gastvrijheid op van mensen van beide richtingen. Ieder lijkt bijna te strijden om jou als gast te mogen verwelkomen en geven alles wat ze kunnen om het naar je zin te maken. Ze wordt ook overstelpt met vragen: hoe is het in canada, wat doet je moeder, wat voor werk hebben de mensen en wat betaalt het, wat kost een auto, een televisie enz. Vaak gevolgd door de vraag: hoe denken amerikanen en canadesen over ons, vinden ze ons aardig?
Dit boek geeft je een blik in een wereld, zo anders dan de onze, en laat je mensen kennen die vanuit een ander levensdoel leven dan wij in het westen gewend zijn. Mensen die vooral goed willen doen en je behandelen en beschouwen als een vriend. En er letterlijk alles voor over hebben om het hun gasten naar de zin te maken.
Die oeverloze gastvrijheid werkt bijna benauwend soms, je zou ze wel van je af willen schudden omdat ze bijna aan je vast plakken en je nauwelijks hun diensten en giften kan weigeren. Als je ook maar iets roept, zonder bedoeling, gaat men alles op alles zetten om het te verwezenlijken.
Zomaar onbekenden die je aanspreekt nodigen je uit in hun huis, bieden je een slaapplaats en geven je te eten, en brengen je waar je heen wil.
Een aanrader voor mensen die een half jaar mee willen lopen door een land om het van binnen uit door de ogen van de mensen zelf te leren kennen.
Dit boek vond ik in de ramsj van boekhandel Scheltema in Amsterdam.
Ik ga zeker meer boeken van haar lezen, want ze heeft door meerdere landen reizen gemaakt die ze heeft beschreven.
De schrijfster ontving een gouden medaille van de National Magazine Award en won de eerste prijs bij de Western Canada Magazine Award, beide voor reisverhalen. Ze heeft grote reizen gemaakt door Europa, het Midden-Oosten, China, de voormalige Sovjet-Unie en het Amazonegebied in Ecuador en Peru. Honeymoon in Purdah is haar eerste boek. Allison Wearing woont vlak bij Peterborough, Ontario.
Dit boek is ook nog te krijgen als 2e hands exemplaar voor een paar euro bij Bol.com
Huwelijksreis in Hijab
Alison Wearing
Huwelijksreis in Hijab
Gesluierde rondreis door Iran
ISNB: 9058470601
Copyright: 2000
Nederlandse Tweede druk: 2004
Flaptekst:
Samen met haar vriend Ian reist Allison Wearing een half jaar door Iran.
Gekleed in de traditionele lange zwarte gewaden komt zij op plaatsen die gewoonlijk verborgen blijven voor het westerse oog.
Ze ontmoet de meest uiteenlopende mensen: een achtjarig meisje dat volgend jaar gaat trouwen, een anglicaanse dominee, een jonge opiumhandelaar en talloze zwartgesluierde islamitische vrouwen, die een heel andere kijk op de wereld hebben dan Alison.
Deze mensen laten haar Iran zien zoals maar weinig mensen het kennen: een uitzonderlijk land vol gastvrije en hartelijke mensen, waar moderne normen en waarden vaak op ingenieuze wijze samengaan met oude gebruiken.
Zonder haar ogen te sluiten voor de armoede en de positie van de vrouwen, vertelt Alison Wearing met veel humor over haar belevenissen in dit bijzondere land.
---------------------------
Ik ben inmiddels over de helft en het is fascinerend om te lezen. Alles wordt zo besproken dat je het idee krijgt dat je een half jaar met haar mee reist door een land waar alles zo anders is, maar mensen ook tegenover elkaar staan in opvatting. Aan de ene kant de moslims die blij zijn dat de Ayatolla ze bevrijdde van het regime van de Sjah. Aan de andere kant de niet-moslims die het verlies van de westerse vrijheden betreuren. En vooral valt de enorme gastvrijheid op van mensen van beide richtingen. Ieder lijkt bijna te strijden om jou als gast te mogen verwelkomen en geven alles wat ze kunnen om het naar je zin te maken. Ze wordt ook overstelpt met vragen: hoe is het in canada, wat doet je moeder, wat voor werk hebben de mensen en wat betaalt het, wat kost een auto, een televisie enz. Vaak gevolgd door de vraag: hoe denken amerikanen en canadesen over ons, vinden ze ons aardig?
Dit boek geeft je een blik in een wereld, zo anders dan de onze, en laat je mensen kennen die vanuit een ander levensdoel leven dan wij in het westen gewend zijn. Mensen die vooral goed willen doen en je behandelen en beschouwen als een vriend. En er letterlijk alles voor over hebben om het hun gasten naar de zin te maken.
Die oeverloze gastvrijheid werkt bijna benauwend soms, je zou ze wel van je af willen schudden omdat ze bijna aan je vast plakken en je nauwelijks hun diensten en giften kan weigeren. Als je ook maar iets roept, zonder bedoeling, gaat men alles op alles zetten om het te verwezenlijken.
Zomaar onbekenden die je aanspreekt nodigen je uit in hun huis, bieden je een slaapplaats en geven je te eten, en brengen je waar je heen wil.
Een aanrader voor mensen die een half jaar mee willen lopen door een land om het van binnen uit door de ogen van de mensen zelf te leren kennen.
Dit boek vond ik in de ramsj van boekhandel Scheltema in Amsterdam.
Ik ga zeker meer boeken van haar lezen, want ze heeft door meerdere landen reizen gemaakt die ze heeft beschreven.
De schrijfster ontving een gouden medaille van de National Magazine Award en won de eerste prijs bij de Western Canada Magazine Award, beide voor reisverhalen. Ze heeft grote reizen gemaakt door Europa, het Midden-Oosten, China, de voormalige Sovjet-Unie en het Amazonegebied in Ecuador en Peru. Honeymoon in Purdah is haar eerste boek. Allison Wearing woont vlak bij Peterborough, Ontario.
Dit boek is ook nog te krijgen als 2e hands exemplaar voor een paar euro bij Bol.com
Huwelijksreis in Hijab
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

http://www.nieuwezijds.nl/frame.php?url ... 21808.html
Evolutionair denken: de invloed van Darwin op ons wereldbeeld, van Chris Buskes.
Mijn boek heeft wel een saaiere omslag, maar ja. Het gaat over de veranderingen die de evolutieleer in ons wereldbeeld en onze manier van denken teweeg heeft gebracht, op allerlei terreinen. Het is leuk en interessant leesvoer, hoewel ik denk dat ik het niet in één keer uit kan lezen, want het is toch niet heel makkelijk om te lezen. Je moet nogal vaak bij dingen blijven stilstaan, en het is af en toe zo informatief dat je moeilijk snel kan lezen.
Veel ouderwetse onzin over genderverschillen ook, ik heb me al in geen jaren zo geïrriteerd over zwartwituitspraken over mannen en vrouwen. Ik zal dan ook eens goed op een rijtje zetten wat Buskes hierover zegt, want ik heb er geen behoefte aan dat er een nieuwe generatie vrouwen moet opgroeien met het idee dat ze voor van alles aangeboren ongeschikt zijn. Hoe dat met mannen zit weet ik niet, maar ik weet wel dat ik nergens zo agressief van werd als wanneer iemand zomaar zei dat meisjes dit of dat niet kunnen, en dat je vanuit die vooroordelen in een bepaalde richting wordt geduwd voor je hebt geleerd om van je af te bijten. Er schijnt nu een tendens te zijn om zulke ideeën helemaal terug in te voeren vanuit misplaatste conclusies die uit allerlei bespottelijke genetische onderzoekjes met statistiekjes worden gemotiveerd.
Eerst maar eens helemaal uitlezen, zal wel een poosje duren, en dan indien noodzakelijk dat biologische determinisme weer de nek omdraaien.
LINES WRITTEN BY A BEAR OF VERY LITTLE BRAIN
AA Milne
On Monday, when the sun is hot
I wonder to myself a lot:
Now is it true, or is it not,
That what is which and which is what?
On Tuesday, when it hails and snows
The feeling on me grows and grows
That hardly anybody knows
If those are these or these are those.
On Wednesday, when the sky is blue,
And I have nothing else to do,
I sometimes wonder if it's true
That who is what and what is who.
On Thursday, when it starts to freeze
And hoar-frost twinkles on the trees,
How very readily one sees
That these are whose- but whose are these?
On Friday-
(sadly, this was never finished, due to an untimely interruption from Kanga)
On Friday-
Men gelooft wat men niet weet maar wat de rede doet vermoeden
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: LINES WRITTEN BY A BEAR OF VERY LITTLE BRAIN
Het schreeuwt het uit afgemaakt te worden, in overeenstemming met je onderschrift. Hier dus maar een pogingSingular schreef:AA Milne
On Friday-
On Friday, when the weather is finally dry
I almost know for sure the answer is nigh
How easy it seems, if only you try,
to see why is this-, but is this really why?
Saturday comes, and as sure as my name is Sam,
I'll once find out, damn!
I am a bear and will never be a meek lamb,
if necessary I'll just pretend this will be that, and you'll believe it, madam!!
So on Sunday I'm in church at rest
I know I did my best
Surely, I must be one of the cleverest,
At least my mind thinks it climbed Mt. Everest!
Born OK the first time
Re: LINES WRITTEN BY A BEAR OF VERY LITTLE BRAIN
LeukRereformed schreef:Het schreeuwt het uit afgemaakt te worden, in overeenstemming met je onderschrift. Hier dus maar een poging :wink:
!
Maar wat is toch het probleem met mijn onderschrift, het woord geloof is nog steeds een werkwoord, niet alleen een begrip...
Men gelooft wat men niet weet maar wat de rede doet vermoeden
Gelezen afgelopen week:
Maus van Art Spiegelman (ontroerend)
Nacht van Eli Wiesel (krankzinnig)
Maus van Art Spiegelman (ontroerend)
Nacht van Eli Wiesel (krankzinnig)
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Het maakbare brein AuteurSitskoorn, M.
Leuk en zeer toegankelijk boek over hersenfuncties en de plasticiteit van de hersenen.
En daarnaast leuke weetjes aangaande de- mythologisering van het veelgehoorde idee dat wij maar 10% van onze hersencapaciteit benutten. Daarnaast verschaft inzicht in de verschillende functies weer verklaringsmodellen voor BDE ervaringen en dergelijke. Het laatste is overigens mijn eigen interpretatie
Leuk en zeer toegankelijk boek over hersenfuncties en de plasticiteit van de hersenen.
En daarnaast leuke weetjes aangaande de- mythologisering van het veelgehoorde idee dat wij maar 10% van onze hersencapaciteit benutten. Daarnaast verschaft inzicht in de verschillende functies weer verklaringsmodellen voor BDE ervaringen en dergelijke. Het laatste is overigens mijn eigen interpretatie
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Rereformed: aanrader. Hoewel, maar dat geldt voor mij bij veruit de meeste boeken over WO2, die hele kloteoorlog er voor mij persoonlijk er steeds minder begrijpelijk op wordt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Ken je in dit verband ook het hoorcollege van Maarten van Rossum over Hitler?Sararje schreef:Rereformed: aanrader. Hoewel, maar dat geldt voor mij bij veruit de meeste boeken over WO2, die hele kloteoorlog er voor mij persoonlijk er steeds minder begrijpelijk op wordt.
In dit 4 uur durende hoorcollege plaatst Maarten van Rossem het leven van hitler in een historische context. Veel is er bekend over de gruwelen uit de Tweede Wereldoorlog, maar hoe was het mogelijk dat één persoon zo verschrikkelijk veel invloed kon vergaren in zo'n korte tijd? Van Rossem schetst een historische biografie over de man die bijna een volk vernietigde en Duitsland in een desastreuze oorlog stortte.
Home academy
Dit product is tot stand gekomen in samenwerking met Studium Generale van de Universiteit Utrecht. Kijk voor meer informatie over Studium Generale op www.sg.uu.nl
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
Lezen
Een paar dagen geleden had ik dit boek uit: ‘Het schervengericht’ van A.F.Th. van der Heijden. Het is een verjaardagscadeau. Over de 1000 pagina’s heb ik 100 dagen gedaan. Het is weer eens een taalexplosie of, zoals een commentator zegt: “Sofokles is nog springlevend’.
Nu ben ik bezig met ‘C.J.van der Sevensterre, Sterrenjacht’ van Hella S. Haasse. Ook een verjaardaggeschenk. Hella heeft veel geschreven en veel prijzen behaald. Tot nu toe vind ik haar verhaal niet zo geweldig en indrukwekkend als dat van A.F.Th. Maar ja… smaken verschillen.
Verder lees ik een paar kranten, mijn eigen vakliteratuur en hier en daar een bijdrage op een of ander forum.
Groeten.
Fons.
Nu ben ik bezig met ‘C.J.van der Sevensterre, Sterrenjacht’ van Hella S. Haasse. Ook een verjaardaggeschenk. Hella heeft veel geschreven en veel prijzen behaald. Tot nu toe vind ik haar verhaal niet zo geweldig en indrukwekkend als dat van A.F.Th. Maar ja… smaken verschillen.
Verder lees ik een paar kranten, mijn eigen vakliteratuur en hier en daar een bijdrage op een of ander forum.
Groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
DrWho: Ik ben persoonlijk niet zo´n fan van Maarten van Rossum hoewel ik zijn analyses soms deel. Desondanks ben ik nieuwsgierig of hij iets nieuws weet toe te voegen aan mijn kennis.
- >Edwin<
- Forum fan
- Contacteer:
Ik ben bezig aan Civilization, A new hystory of the western world van Roger Osborne.
Hij toont in dat boek haarfijn aan wat de duistere en barbaarse achtergronden van het westerse civilisatieproces in de afgelopen eeuwen waren. En hij gaat ook in op hoe arrogant het westen zich nu op de borst klopt over 'de ware beschaving' en waarvoor deze pretendeert te vechten tegen 'de vijanden' daarvan.
Het is een vrij toegankelijk boek en het leest lekker warm.
Ik had hem in mei al gekocht, maar toen ik maandagochtend mijn verhuisdozen met boeken eindelijk eens verder uitpakte kwam ik hem vrijwel ongelezen weer tegen.
Het keukengerei en m'n metalschijven kregen voorrang, vandaar. 8)
Hij toont in dat boek haarfijn aan wat de duistere en barbaarse achtergronden van het westerse civilisatieproces in de afgelopen eeuwen waren. En hij gaat ook in op hoe arrogant het westen zich nu op de borst klopt over 'de ware beschaving' en waarvoor deze pretendeert te vechten tegen 'de vijanden' daarvan.
Het is een vrij toegankelijk boek en het leest lekker warm.
Ik had hem in mei al gekocht, maar toen ik maandagochtend mijn verhuisdozen met boeken eindelijk eens verder uitpakte kwam ik hem vrijwel ongelezen weer tegen.
Het keukengerei en m'n metalschijven kregen voorrang, vandaar. 8)
It's always night, or we wouldn't need light.
-Thelonious Monk
-Thelonious Monk
-
Atheist_1984
- Ervaren pen