"leiden" hoop ik dat je bedoelt...biajas schreef:
13) Wat is het doel van dit leven?
Mijn leven lijden zoals ik het wil. ieder individu heeft een positie in de maatschappij daarin heeft dit individu een rol. Het doel is te leven in vrijheid in een sociale structuur. en na het leven mag mijn lichaam dat opgeraakt is vergaan en zal en mag ik rusten!
13 vragen die elke atheïst zou moeten beantwoorden...
Moderator: Moderators
- collegavanerik
- Superposter
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Het leven is lijden, dat kan ook nogcollegavanerik schreef:"leiden" hoop ik dat je bedoelt...biajas schreef:
Mijn leven lijden zoals ik het wil. ieder individu heeft een positie in de maatschappij daarin heeft dit individu een rol. Het doel is te leven in vrijheid in een sociale structuur. en na het leven mag mijn lichaam dat opgeraakt is vergaan en zal en mag ik rusten!
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
je hebt lijden en leiden
ik lijd mijn leven en als ik van te voren had mogen kiezen had ik ervoor gekozen om er niet te hoeven zijn.
ben ik depri of suïcide?
nee, totaal niet. maar ik had het zeker niet erg gevonden er niet te hoeven zijn.
ik lijd mijn leven en als ik van te voren had mogen kiezen had ik ervoor gekozen om er niet te hoeven zijn.
ben ik depri of suïcide?
nee, totaal niet. maar ik had het zeker niet erg gevonden er niet te hoeven zijn.
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Martha
Jij gaat wel heel erg ver om een taalfoutje te verdoezelen zegbiajas schreef:je hebt lijden en leiden
ben ik depri of suïcide?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
nee hoor...Kitty schreef:Jij gaat wel heel erg ver om een taalfoutje te verdoezelen zegbiajas schreef:je hebt lijden en leiden
ben ik depri of suïcide?
ik deed een schepje (op het strand) op jouw reactie...
als jij hem er dan toch inkopt...
degeen jij mij pm-de was een bewuste...
en dit... was een ij ei mistake...
zal wel door pasen komen
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
Martha
Martha
- Atheists Unite
Re: 13 vragen die elke atheïst zou moeten beantwoorden...
Het daoïstische antwoord daarop is interessant. Die zegt dat het principe (dao) altijd heeft bestaan, dao is datgene wat alle dingen en materie maakt tot wat ze zijn (en dus ook voortbrengt), deze materie is zelf voortdurend in dynamiek.Geloof schreef:1) Hoe kan er iets voortkomen uit niets?
Nu rijst de vraag, waar komt de Dao dan vandaan? Die hoeft nergens vandaan te komen, omdat de dao tegelijkertijd leeg en niet bestaand (in ieder geval transcedent) is. Een wiel heeft spaken nodig om een wiel te zijn, maar het is de leegte tussen de spaken die het wiel vormgeeft en maakt tot wat het is.
Godsdiensten claimen dat dit principe der alle dingen (dao) gecreeerd moet zijn door een Hoger Wezen, immers, het kan zichzelf toch niet creeren? Toch, door er een Hoger Wezen als finale oorzaak achter te plaatsen, verschuif je het probleem van iets uit niets alleen maar, immers, waar komt dat Hoger Wezen dan vandaan? Deze vraag is nog moeilijker omdat je tegelijkertijd een verklaring wilt hebben voor het ontstaan en het principe wat ons heelal beweegt, en daarom maar aanneemt de schepper daarvan wel zomaar op zichzelf kan bestaan?, een schepper die vele malen complexer in entiteit moet zijn dan datgene dat je probeert te verklaren (heelal), toch nemen gelovigen het bestaan van het eerste zomaar aan, alsof dat wel uit het niets heeft kunnen ontspringen.
"Is man one of God's blunders, or is God one of man's blunders?"
Re: 13 vragen die elke atheïst zou moeten beantwoorden...
1) Hoe kan er iets voortkomen uit niets?
iets kan niet voortkomen uit niets.
2) Hoe kan iets met een begin geen oorzaak hebben?
idem
3) Waarom bestaat er zoiets als moraal?
omdat mensen daar nood aan hebben
4) Waarom heeft iedereen een verlangen naar een God, of een doel in zijn leven? (of waarom worstelt ieder persoon met levensvragen?)
niet iedereen heeft een verlangen naar een god. (Ik bvb niet.) Een doel in het leven wel. Waarom verlangt men naar een doel in zijn leven? Ik geloof omdat men zich anders nutteloos voelt, men heeft een reden nodig om te leven. Wij worstelen met levensvragen omdat wij als mens, in tegenstelling tot dieren, de capaciteit hebben om na te denken. Er is niks fascinerenders dan het LEVEN, waardoor wij er maar al te graag over nadenken.
5) Waarom vinden er (bovennatuurlijke) genezingen plaats na gebed?
zoals Devious al zei, ik heb nog nooit een bewijs hiervan gezien.
6) Waarom bestaan er atheisten?
zoals Devious zei: omdat er theisten zijn. (vrij logisch)
7) Hoe kan het dat veel natuurvolken geloven (/geloofden) in de God van de bijbel, zonder dat ze ooit ook maar één bijbel of zendeling hebben gezien?
Dit is niet zo volgens mij. Ik ga opnieuw akkoord met de reactie van Devious.
8 ) Kunnen we alles weten?
nee
9) Bestaan er onwaarheden?
ja
10) Heeft de mens een geest? (en ziel?)
ik vind de term "geest" een vage term, net zoals "ziel". Ik kan dus niet nee zeggen
11) Zijn mensen meer waard dan dieren?
nee, mensen zijn ook dieren. Het enige verschil is dat wij kunnen denken, maar dat maakt ons niet meer waardevol. Alles en iedereen op deze wereld is evenveel waard.
12) Welk nut heeft atheisme?
-> Devious' reactie
wélk leven? ieder individu heeft zijn eigen doel in het leven.
iets kan niet voortkomen uit niets.
idem
3) Waarom bestaat er zoiets als moraal?
omdat mensen daar nood aan hebben
4) Waarom heeft iedereen een verlangen naar een God, of een doel in zijn leven? (of waarom worstelt ieder persoon met levensvragen?)
niet iedereen heeft een verlangen naar een god. (Ik bvb niet.) Een doel in het leven wel. Waarom verlangt men naar een doel in zijn leven? Ik geloof omdat men zich anders nutteloos voelt, men heeft een reden nodig om te leven. Wij worstelen met levensvragen omdat wij als mens, in tegenstelling tot dieren, de capaciteit hebben om na te denken. Er is niks fascinerenders dan het LEVEN, waardoor wij er maar al te graag over nadenken.
5) Waarom vinden er (bovennatuurlijke) genezingen plaats na gebed?
zoals Devious al zei, ik heb nog nooit een bewijs hiervan gezien.
6) Waarom bestaan er atheisten?
zoals Devious zei: omdat er theisten zijn. (vrij logisch)
7) Hoe kan het dat veel natuurvolken geloven (/geloofden) in de God van de bijbel, zonder dat ze ooit ook maar één bijbel of zendeling hebben gezien?
Dit is niet zo volgens mij. Ik ga opnieuw akkoord met de reactie van Devious.
8 ) Kunnen we alles weten?
nee
9) Bestaan er onwaarheden?
ja
10) Heeft de mens een geest? (en ziel?)
ik vind de term "geest" een vage term, net zoals "ziel". Ik kan dus niet nee zeggen
11) Zijn mensen meer waard dan dieren?
nee, mensen zijn ook dieren. Het enige verschil is dat wij kunnen denken, maar dat maakt ons niet meer waardevol. Alles en iedereen op deze wereld is evenveel waard.
12) Welk nut heeft atheisme?
-> Devious' reactie
wélk leven? ieder individu heeft zijn eigen doel in het leven.
never enough.
cymric schreef:Even mijn bijdrage.
Deze twee vragen hebben niets te maken met atheïsme, máár als je persé een antwoord wilt... Ze worden op dit moment elders behandeld.Geloof schreef:1) Hoe kan er iets voortkomen uit niets?
Deze vraag heeft niets te maken met atheïsme, máár als je persé een antwoord wilt...3) Waarom bestaat er zoiets als moraal?
Moraal is een afspraak tussen mensen om elkaar in groepen alle ruimte te gunnen zonder dat iedereen continu op elkaars tenen trapt en er ruzies ontstaan die leiden tot ongelukken, verwondingen, of de dood. Aangezien er vele beschavingen op Aarde zijn (geweest), elk met hun unieke kenmerken, zijn er dus ook vele moralen (geweest).
De laatste twee vragen hebben niets te maken met atheïsme, máár als je persé een antwoord wilt...4) Waarom heeft iedereen een verlangen naar een God, of een doel in zijn leven? (of waarom worstelt ieder persoon met levensvragen?)
Ik heb geen enkel verlangen naar een god, en al helemaal niet de christelijke, die ik als een moorddadige hypocriete hufter van het allerergste soort beschouw. Alleen Allah is nog een graadje erger---als zoiets al mogelijk is. Verder worstel ik niet met levensvragen, maar ik erken min of meer a priori dat ik geen bevredigend antwoord op die vragen zal krijgen, en dat het ook bij lange na niet zeker is dat een antwoord dat ik van hogerhand zou krijgen ook begrijpelijk is. (Denk aan Douglas Adams' beruchte antwoord '42' op the answer to life, the universe and everything.) Het is voor mijn beleving van mijn leven in ieder geval niet relevant om een antwoord te weten.
Waarom een persoon met levensvragen worstelt? Mensen zijn nieuwsgierig?
Elders beantwoord. Nimmer bewezen, zeker niet bij geamputeerden, en de rest is zonder meer discutabel of niet op behoorlijke en betrouwbare wijze uitgevoerd. Geef ons een verwijzing naar goede gevallen, dan praten we verder.5) Waarom vinden er (bovennatuurlijke) genezingen plaats na gebed?
Omdat er mensen zijn die theïst zijn, en er mensen zijn die niets moeten hebben van hun manier van denken, het er grondig mee oneens zijn. Om zichzelf aan te duiden is bij gebrek aan beter het woord 'atheïst' geconstrueerd.6) Waarom bestaan er atheisten?
Deze vraag heeft niets te maken met atheïsme, máár als je persé een antwoord wilt...7) Hoe kan het dat veel natuurvolken geloven (/geloofden) in de God van de bijbel, zonder dat ze ooit ook maar één bijbel of zendeling hebben gezien?
Dat is niet waar. Je originele vraag bevatte volkeren als de Yali, Inca's, Chinezen, en meer. Die hebben geen bijbelse religie, nooit gehad ook. Verder zijn veel verhalen gebaseerd op mythes van zeer lang geleden, die zich later over de aardbol hebben verspreid. Het is nogal dom om dat feit te negeren bij het stellen van deze vraag.
Deze vraag heeft niets te maken met atheïsme, máár als je persé een antwoord wilt...8 ) Kunnen we alles weten?
Nee, ons verstand is eindig; het heeft een eindige metabolismesnelheid. Maar dat mag je nadrukkelijk niet lezen als 'we zullen nooit weten waar we vandaan komen'---want dat impliceer je stiekem wél!
Deze vraag heeft niets te maken met atheïsme, máár als je persé een antwoord wilt...9) Bestaan er onwaarheden?
Verklaar je nader, ik begrijp de vraag niet.
Deze vraag heeft niets te maken met atheïsme, máár als je persé een antwoord wilt...10) Heeft de mens een geest? (en ziel?)
Ja, in de zin dat een bepaalde manier waarom grote hoeveelheden zenuwcellen samenwerkten de sensatie van een 'ik' produceren. Nee, in de zin dat er een onaantastbaar en onverwoestbaar stuk materie door ons lichaam zweeft dat ons 'ik' bevat, en na onze dood zal voortbestaan. Ik wil je dit essay aanraden om je eens goed van de problemen van een ziel bewust te zijn. Daarna kunnen we een zinvolle discussie voeren
Deze vraag heeft niets te maken met atheïsme, máár als je persé een antwoord wilt...11) Zijn mensen meer waard dan dieren?
Ja en nee. Wij zijn dieren, in dat opzicht zijn wij niet beter of meer waard. Cognitief zijn wij beter ontwikkeld en kunnen we meer met behulp van hulpmiddelen. Ik vind dat we wel de plicht hebben om de dieren die we voor onze eigen doeleinden gebruiken, netjes te behandelen.
Atheïsme is ontkennen van het bestaan van goden. Dat is net zoiets als vragen welk nut het cijfer 1 heeft. Maar als je persé wilt: aangezien theïsme neerkomt op een meedogenloze vergifitiging van de menselijke geest, en tot kunstmatige en zelf-opgelegde geestelijke slavernij leidt, is atheïsme een belangrijk vaccin voor deze vreselijke ziekte.12) Welk nut heeft atheisme?
Deze vraag heeft niets te maken met atheïsme, máár als je persé een antwoord wilt...13) Wat is het doel van dit leven?
Wat je er zelf van maakt.
fantastisch.
never enough.
- windsurfer
- Diehard
- collegavanerik
- Superposter
nu zijn er zelf 44 vragen
44 Vragen voor Sceptici
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/44_vragen.pdf
(met dank aan lostandfound)
44 Vragen voor Sceptici
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/44_vragen.pdf
(met dank aan lostandfound)
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Noel,
Even een correctie...
Iets kan wel uit niets voorkomen.
Sterker nog, dit gebeurt voortdurend!
Voordurend worden er op quantum niveau deeltjes anti-deeltjes gecreeërd.
Dit is meetbaar en eveneens noodzakelijk binnen het concept van de quantum fysica voor zover wij die tot nu toe kennen.
MvG, Wim Ahlers.
Even een correctie...
Iets kan wel uit niets voorkomen.
Sterker nog, dit gebeurt voortdurend!
Voordurend worden er op quantum niveau deeltjes anti-deeltjes gecreeërd.
Dit is meetbaar en eveneens noodzakelijk binnen het concept van de quantum fysica voor zover wij die tot nu toe kennen.
MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Altijd leuk die vragen:
1. Hoe verklaart u de hoge graad van ontwerp, design en orde in het universum?
Waarom haalt u atheïst en wetenschapper door elkaar? U behoort vragen te stellen die gaan over het wel of niet geloven in een God.
Ik ken genoeg mensen die atheïst zijn en zich niet bezighouden met wetenschap; zal ik u anders enkele vragen stellen over de bouw van kathedralen?
Volgens mij kunnen we de helft van de vragen sowieso schrappen.
1. Hoe verklaart u de hoge graad van ontwerp, design en orde in het universum?
Waarom haalt u atheïst en wetenschapper door elkaar? U behoort vragen te stellen die gaan over het wel of niet geloven in een God.
Ik ken genoeg mensen die atheïst zijn en zich niet bezighouden met wetenschap; zal ik u anders enkele vragen stellen over de bouw van kathedralen?
Volgens mij kunnen we de helft van de vragen sowieso schrappen.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
- Socratoteles
- Diehard
Ze zijn een beetje flauw..lanier schreef:Volgens mij kunnen we de helft van de vragen sowieso schrappen.
Een leuk oefeningetje voor vrijdenkerige kinderen wellicht?39. Zou u de Onafhankelijkheidsverklaring (V.S.) van dwaling willen beschuldigen wanneer ze zegt “Alle mensen zijn begiftigd door hun Schepper ...”?
- collegavanerik
- Superposter
Inderdaad: " Welke rheorische fouten zitten er in de stellingSocratoteles schreef:Ze zijn een beetje flauw..lanier schreef:Volgens mij kunnen we de helft van de vragen sowieso schrappen.Een leuk oefeningetje voor vrijdenkerige kinderen wellicht?39. Zou u de Onafhankelijkheidsverklaring (V.S.) van dwaling willen beschuldigen wanneer ze zegt “Alle mensen zijn begiftigd door hun Schepper ...”?
39. Zou u de Onafhankelijkheidsverklaring (V.S.) van dwaling willen beschuldigen wanneer ze zegt “Alle mensen zijn begiftigd door hun Schepper ...”"