Tegenstrijdig?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Plaats reactie
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Inderdaad God weet wat de mens gaat doen. Maar God bepaald niet wat de mens doet.
Wie spreekt zichzelf nou in twee zinnen achter elkaar tegen?
Laatst gewijzigd door Sararje op 06 mei 2008 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ Cabbage en Joe Hn,

Herman Philipse heeft een mooi begrip geintroduceerd: TBR. Dat staat voor these van buitenrationaliteit van religie. Wie God buiten de rede plaatst kan ook geen betekenisvolle en zinvolle beschrijving van God geven. God gaat ons voorstellingsvermogen te boven en is volkomen transcendent. Resultaat van TBR is wat hij noemt 'semantisch atheisme.'
Laatst gewijzigd door Kochimodo op 06 mei 2008 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Geloof schreef:Almachtigheid houd niet alleen in dat je alles kunt, maar ook dat je jezelf beperkingen kunt opleggen. Zo is God almachtig, maar is het niet zo dat Hij mensen dwingt om te geloven. Terwijl Hij dat makkelijk zou kunnen. En zo is het ook met alwetendheid denk ik, namelijk dat God alles weet op dit ogenblik, maar dat ZIjn handelingen toch nog verschil kunnen maken......
Hij dwingt mensen niet om te geloven? Hoe kun je denken dat jij weet wat het plan is van deze entiteit? Wat hij wel en niet wil?
Ga je er nu van uit dat hij Almachtig en Alwetend is? zo ja, wil je dan dat ik het hele verhaal opnieuw ophang?

Ik zal n klein stukje doen okee?

Alwetendheid zorgt ervoor dat god geen keuzes kan maken, hij verricht wel handelingen, maar die maken geen verschil. Verschil maken is onmogelijk. Er is maar 1 progamma wat afgespeeld wordt, waarbij niets anders mogelijk is. ( Of maar 1 moment waarin alles geschied naar het gelang van de alwetendheid, wat je wilt. )

De entiteit kan zelfs niets anders doen dan gehoorzamen aan zijn eigen alwetendheid. Hij zelf, is een soort van zombie.

Alwetendheid betekent iets anders in de eeuwigheid dan in de tijd? Care to explain?
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Geloof schreef:
Wanneer God alwetend is betekent dat dat Hij onze keuzes van tevoren al weet. Ook heeft Hij al bepaald wie Hij barmhartig en genadig is en wij Hij verhard, zodat ze niet tot geloof komen. Daarom is de vrije wil in relatie tot de christelijke god een illusie
Objection! Ik blijf het een drogreden vinden. Inderdaad God weet wat de mens gaat doen. Maar God bepaald niet wat de mens doet. Je schrijft dat God al heeft bepaald wie Hij barmhartig en genadig is en wie Hij verhard, maar dit is niet zo. God kan kennis van zaken hebben zonder hetgeen te beheersen. Alwetendheid en vrije wil gaan prima samen.
Drogreden? Dan heb je de bijbel niet goed gelezen mijn beste.

[...] Ik schenk genade aan wie Ik genade wil schenken, en Ik ben barmhartig voor wie Ik barmhartig wil zijn.
Exodus 33:19

[...]Moeten we dan zeggen dat God onrechtvaardig is? Natuurlijk niet. [15] Hij zegt immers tegen Mozes: ‘Ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn, ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken.’ [16] Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens.
Romeinen 9:15

Dus God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil.
Romeinen 9:18

I rest my case!
Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof »

De teksten die je aanhaalt zijn toch anders. Daarin staat niet dat God het van te voren heeft bepaald, maar dat Hij zijn genade schenkt aan wie Hij wil. En het schenken van die genade blijft dan nog steeds afhankelijk van de keuze van de mens, namelijk of die Jezus aanneemt of niet.

In hetzelfde stuk in Romeinen staat iets verderop:

"In Sion leg ik een steen neer waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot. Maar wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit"
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Geloof schreef:De teksten die je aanhaalt zijn toch anders. Daarin staat niet dat God het van te voren heeft bepaald, maar dat Hij zijn genade schenkt aan wie Hij wil. En het schenken van die genade blijft dan nog steeds afhankelijk van de keuze van de mens, namelijk of die Jezus aanneemt of niet.

In hetzelfde stuk in Romeinen staat iets verderop:

"In Sion leg ik een steen neer waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot. Maar wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit"
Kijk eens hoe jij jezelf hier hopeloos tegenspreekt! Jouw god zegt in deze tekst dat HIJ ZELF een steen neerlegt waar men ovder struikelt! Bedankt voor deze tekst. Toont maar weer eens aan hoe sadistisch jouw god is! Dus HIJ bepaalt wie er struikelt en wie gelooft Kijk maar naar deze tekst.

Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God.
Efeze 2:8

Jouw god schenkt geloof aan wije HIJ wil en maakt halstarrig wie HIJ wil! Dus wat nou vrije wil? Wat nou vrije keus?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Geloof: Zullen we de Kretenzer paradox eens op god loslaten?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

@ Geloof; Lees dit eens vriend.
Cabbage schreef:
Geloof schreef:Almachtigheid houd niet alleen in dat je alles kunt, maar ook dat je jezelf beperkingen kunt opleggen. Zo is God almachtig, maar is het niet zo dat Hij mensen dwingt om te geloven. Terwijl Hij dat makkelijk zou kunnen. En zo is het ook met alwetendheid denk ik, namelijk dat God alles weet op dit ogenblik, maar dat ZIjn handelingen toch nog verschil kunnen maken......
Hij dwingt mensen niet om te geloven? Hoe kun je denken dat jij weet wat het plan is van deze entiteit? Wat hij wel en niet wil?
Ga je er nu van uit dat hij Almachtig en Alwetend is? zo ja, wil je dan dat ik het hele verhaal opnieuw ophang?

Ik zal n klein stukje doen okee?

Alwetendheid zorgt ervoor dat god geen keuzes kan maken, hij verricht wel handelingen, maar die maken geen verschil. Verschil maken is onmogelijk. Er is maar 1 progamma wat afgespeeld wordt, waarbij niets anders mogelijk is. ( Of maar 1 moment waarin alles geschied naar het gelang van de alwetendheid, wat je wilt. )

De entiteit kan zelfs niets anders doen dan gehoorzamen aan zijn eigen alwetendheid. Hij zelf, is een soort van zombie.

Alwetendheid betekent iets anders in de eeuwigheid dan in de tijd? Care to explain?
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Geloof schreef:Misschien omdat ik wel geloof? Ik denk dat alles te maken heeft met de relatie die je met God hebt.
Een 'relatie' met God. Die heb ik jaren 'gehad'. Ik weet er alles van. Geloof je het zelf nog steeds? Volgens mij zegt God helemaal niets hoor. Duurde wel erg lang voordat ik dat wilde geloven. Ja die hel he? Dat zat me dwars. Ik fantaseerde wel dat ik een boze stem zou horen spreken wanneer ik mijn geloof los zou laten. Zoiets als: "Hoort gij Mij niet? Moehahaha!! ahahahaha!! U weet toch wat ik dan voor u in petto heb he???"
Laatst gewijzigd door Destinesia op 06 mei 2008 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
a.r.

Bericht door a.r. »

met reden geloven schreef:
De teksten die je aanhaalt zijn toch anders. Daarin staat niet dat God het van te voren heeft bepaald, maar dat Hij zijn genade schenkt aan wie Hij wil. En het schenken van die genade blijft dan nog steeds afhankelijk van de keuze van de mens, namelijk of die Jezus aanneemt of niet.
Wat (eigen)-aardig van jouw liefdevolle god dat Hij zijn genade schenkt aan wie hij wil!
Ik vind het ook altijd zo verrekte knap van gelovigen dat ze precies weten wat hun god denkt, maar zelf niet blijken te kunnen nadenken, dat hun hersens door hun godsgeloof volkomen gladgestreken zijn en ze alleen nog maar bijbelteksten kunnen quoten en dat als ze daarop worden aangesproken wegvluchten in een andere bijbeltekst of voor maanden of altijd wegblijven van bijv. dit forum omdat ze geen antwoorden hebben op de hier gestelde vragen. Wat ik ook niet begrijp is, dat als je close met jouw god bent, dat god je dan niet de antwoorden influisterd die je op de op dit forum gestelde vragen zou kunnen geven! :wink:
Maar je kunt het me vast wel uitleggen nu :angel12:
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

En god is zó almachtig. dat hij een kei zo zwaar kan maken dat niemand?? hem kan optillen?
(of zou de kei nog een tikkeltje zwaarder moeten zijn? :D )
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Joe HN en Geloof. Reageer alsjeblieft :o
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Cabbage schreef:Joe HN en Geloof. Reageer alsjeblieft :o
Ik ben bang dat Geloof weer de benen heeft genomen. Hij heeft zijn 'evangelisatietaak' in de naam zijns godes weer verricht en duikt weer onder. Ik hoop van ganser harte dat ik het mis heb!
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Mweh, nu vestig ik mijn laatste hoop op Joe ^^

Als hij het laat afweten....

My reasoning reigns supreme! :evil3:
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Geloof schreef:De teksten die je aanhaalt zijn toch anders. Daarin staat niet dat God het van te voren heeft bepaald, maar dat Hij zijn genade schenkt aan wie Hij wil. En het schenken van die genade blijft dan nog steeds afhankelijk van de keuze van de mens, namelijk of die Jezus aanneemt of niet.
(Handelingen 13:48) Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
(Handelingen 22:14) En hij zeide: De God onzer vaderen heeft u te voren verordineerd, om Zijn wil te kennen, en den Rechtvaardige te zien, en de stem uit Zijn mond te horen.
(Efeziers 1:4) Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
(Efeziers 2:8-10) Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme. Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.
(Efeziers 1:11) In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil;
(Johannes 6:44) Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke;
(Openbaringen 17:8) ......welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens van de grondlegging der wereld

God (even van de hypothese uitgaande dat Hij bestaat) is alwetend. Meteen toen, of zelfs voordat Hij de wereld schiep (nog steeds hypothetiserend he) wist Hij alles wat er in de toekomst zou gaan gebeuren. Daarnaast kan er (ja ja, nog steeds van de hypothese uitgaande dat...) niets gebeuren tegen God's wil. Dit houdt in dat God met voorbedachten rade wezens schiep die gedoemd zijn tot het eeuwige branden. Ongeveer 6000 jaar geleden ( ben jij er eentje die dat gelooft? zo niet lees dan 'heel lang geleden'.) schiep de veronderstelde Heer twee mensen, met de voorkennis dat uit hun nageslacht op een dag ene Devious zou voortkomen; een jongeman die opgroeide met de verhalen over zwemmende bijlen, stilstaande zonnen, tovenaars, spoken, dodenopwekkingen, draken en duivels, ja ja, Bileam's sprekende ezel vergeten we natuurlijk ook niet, en uiteraard de man die op het water liep, etc, etc, etc,,, en die 'arme', domme Devious had net de verkeerde bekabeling in zijn hersenen gekregen. Hij kon met de beste wereld niet in al die malle dingen geloven. Hij keek naar de wereld om zich heen, en zag nimmer tovenaars, duivels, draken en spoken, bijlen zonken, de ezels riepen slechts 'ieeh-aah', de zon kwam iedere dag op en stond nooit stil, en de doden bleven in hun graf. Een eeuwigheid geleden, lang voor de schepping van de wereld, wist de Schepper dat Hij eens mensen zou scheppen, die Hij zou laten koken en braden, folteren en pijnigen, martelen en straffen, wenen en tandenknarsen - tot in den eeuwigheid!

Maar???

God houdt van ons :wink:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie