Over Nietzsche en 'vooruitgangsgeloof' (afsplitsing)

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

MUGEN

Bericht door MUGEN »

Denk je dan dat Nietzsche suggereert dat het uitgaanspunt vrije wil vs. determinisme een misverstand in zich sluit? In dit verband denk ik aan wat hij in Voorbij Goed en Kwaad schrijft over niet een vrije wil hebben, maar ook geen onvrije wil. Alleen een sterke of zwakke wil. Dat er eigenlijk niet echt een verschil zit tussen een wil en een natuurwet. Hmmm, het probleem van vrije wil is iets dat mij steeds dwars blijf liggen...

Begrijp ik het goed als hij wraak omschrijft als een soort frustratie tegenover het verleden; hetgeen wat al gebeurd is?
"Tenzij de wil uiteindelijk zichzelf verlost door zichzelf te doven, door het willen te laten worden tot niet-willen." Dit, mijn vrienden, is het hoogste fabellied van de waanzin!
Het willen te laten worden tot het niet-willen; begrijp je dat dan als de valkuil van het determinisme?

En geloof je dan dat amor fati die dichotomie in zich sluit?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

MUGEN schreef:Denk je dan dat Nietzsche suggereert dat het uitgaanspunt vrije wil vs. determinisme een misverstand in zich sluit? In dit verband denk ik aan wat hij in Voorbij Goed en Kwaad schrijft over niet een vrije wil hebben, maar ook geen onvrije wil. Alleen een sterke of zwakke wil. Dat er eigenlijk niet echt een verschil zit tussen een wil en een natuurwet. Hmmm, het probleem van vrije wil is iets dat mij steeds dwars blijf liggen...
Uiteraard blijft het je dwars liggen, zoals het iedereen altijd heeft dwarsgezeten. Want je komt er rationeel nooit uit, het is voor de mens een onoplosbaar dilemma.
Ik denk dat Nietzsche daarom heeft lopen zoeken naar een manier waarop je die twee tot één kan verbinden, want ze schijnen allebei waar te zijn.
Begrijp ik het goed als hij wraak omschrijft als een soort frustratie tegenover het verleden; hetgeen wat al gebeurd is?
Ja, want iedere wraak is een reaktie op het verleden. Nietzsche was degene die de godsdienst ontmaskerde als ten diepste gebaseerd op wraakzucht, de haat tegen het leven. Maar het is eigenlijk een manier van zeggen dat wraak voortkomt uit lijden dat jezelf constant ervaart. In de breedmogelijkste zin: lijden aan het leven heeft van eeuw tot eeuw de wil tot doen lijden opgewekt. Daarom staat godsdienst en moraal vol van bloed en straf ( zie http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... risten.htm ) .
Het willen te laten worden tot het niet-willen; begrijp je dat dan als de valkuil van het determinisme?
Wellicht. Het is het ultieme antwoord op menselijke frustratie, op grenzeloze moedeloosheid, het leven bezien als lijden. Nietzsche dacht dat het voortkomt uit oververmoeidheid en overgevoeligheid, te grote fijnbesnaardheid. Het ontwikkelde zich dus daar waar de cultuur het alleroudst is: het verre oosten.
En geloof je dan dat amor fati die dichotomie in zich sluit?
Het amor fati lijkt me het overwinnen van de wraakzucht, het overwinnen van het lijden onder het leven, het kwaadspreken over het leven ombuigen tot het omgekeerde: een loflied op het leven zijn, ongeacht wat er gebeurt in je leven. Dus niet via het doven van de wil, maar de wil juist omgekeerd aanwenden: als ultiem wapen van macht waarmee je ahw de baas wordt over het leven. Wanneer Zarathoestra dit in het derde deel eindelijk bereikt laat hij zich zó uit:

"En ongeacht welke lotgevallen en wederwaardigheden mij nog beschoren zijn, - er zal een voorttrekken in zijn en een beklimmen van bergen. Uiteindelijk ervaar ik alleen nog mijzelf.
De tijd is voorbij dat er nog toevalligheden op mijn pad konden kruisen. Wat zou op me af kunnen komen wat al niet van mij was?
Alles keert slechts terug, het komt enkel bij mij thuis, bij mijn Eigen Zelf. Het vertoefde slechts een lange tijd in de vreemde, het was verborgen onder een kleed 'toevalligheden'. (III.1)

Oftewel hij is baas over zijn eigen denken, hij schept zijn eigen denken. Zo verandert opgedrongen toeval in het omgekeerde, namelijk eigen wil, eigen keuze. Of anders gezegd zo worden determinisme en vrije wil tot één gesmeed door hem.

En zo kan hij komen op deze uitspraak: Het leven is een dansvloer voor goddelijke dobbelstenen en dobbelaars. Alle dingen dansen op het toeval. (zie hiervoor de post over Voor Zonsopgang)
Born OK the first time
MUGEN

Bericht door MUGEN »

Sinds ik Nietzsche lees, ben ik veel gaan nadenken over de vraag 'hoe te leven'. Als ik de titel van dit topic lees en ik ga weer terug naar begin van de discussie, lijkt het of rereformed met zijn oproep tot geestelijke groei deze vraag eigenlijk ook stelt (correct me if I'm wrong).

Heeft niemand het gevoel dat we weinig waarden in ons (westerse) leven hebben? En dat ons manier van leven voor een groot deel aan ons is opgelegd? Wat is een waardevol leven? Wat doen we met onze veronderstelde vrijheid? Wordt het niet tijd - zoals Nietzsche ons zegt - dat we onszelf eens doelen gaan stellen? Onze eigen waarden maken?

Ik heb het gevoel dat we de kern van deze discussie verliezen. Misschien ben ik daar mede schuldig aan door teveel bezig te zijn met een aantal begrippen van Nietzsche. Maar aan de hand van deze filosoof zijn we op zoek naar antwoorden op deze vragen en alternatieven voor onze nihilistische levenshouding.

Wat gaan we doen met ons leven?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

MUGEN schreef:Sinds ik Nietzsche lees, ben ik veel gaan nadenken over de vraag 'hoe te leven'. Als ik de titel van dit topic lees en ik ga weer terug naar begin van de discussie, lijkt het of rereformed met zijn oproep tot geestelijke groei deze vraag eigenlijk ook stelt (correct me if I'm wrong).
Precies dat was het uitgangspunt.
Heeft niemand het gevoel dat we weinig waarden in ons (westerse) leven hebben? En dat ons manier van leven voor een groot deel aan ons is opgelegd? Wat is een waardevol leven? Wat doen we met onze veronderstelde vrijheid? Wordt het niet tijd - zoals Nietzsche ons zegt - dat we onszelf eens doelen gaan stellen? Onze eigen waarden maken?
Tenminste Michel Onfray heeft ditzelfde gesteld in zijn boek Atheologie.
Ook Devious heeft hiertoe soms eens opgeroepen op dit forum.
Ook Kitty zou hier meer van willen zien.
Ook a.r. is hier een fan van.
Ik noem maar een paar waarvan ik het weet.
Ik heb het gevoel dat we de kern van deze discussie verliezen.
Volgens mij was de kern van deze discussie een andere discussie. Dit topic werd er op een gegeven moment van afgesplitst vanwege dat er een discussie ontstond over Nietzsche....

ik heb er even naar lopen zoeken en het topic gevonden. Het begon allemaal met een discussie over De positieve componenten van de religie.

Op pagina 3 gaf ik een opmerking over dat streven naar 'geestelijke groei'. Deze opmerking schoot meteen in het verkeerde keelgat van sommigen, alsof er weer een goeroe aan het woord is die mensen aan zijn voeten wil hebben; het bleek tevens opgevangen te worden alsof ik een 'vooruitgangsgeloof' aan zou hangen en liep uit op een loopgravenoorlog met slogans als Nietzsche Nietzsche en nog een Nietzsche......ik heb niets met Nietzsche te maken :cry:
Misschien ben ik daar mede schuldig aan door teveel bezig te zijn met een aantal begrippen van Nietzsche. Maar aan de hand van deze filosoof zijn we op zoek naar antwoorden op deze vragen en alternatieven voor onze nihilistische levenshouding.
Integendeel, je bracht deze discussie juist weer helemaal terug tot waar het om ging: duidelijker te maken waar Nietzsche in werkelijkheid over gaat.
Wat gaan we doen met ons leven?
Misschien een goede vraag voor een nieuw topic?
Born OK the first time
k.bakker

Bericht door k.bakker »

Ik heb van de voorafgaande discussie slechts een deel gelezen en van Nietzsche las ik alleen Ecce Homo - ik neem dus een risico door zomaar 'binnen te vallen' in deze discussie. Toch wil ik graag reageren.
Dit is volgens mij een belangrijke punt, Mugen. Nietzsche heeft fel geageerd tegen de christelijke moraal omdat deze het 'mens-zijn' ontkent en zelfs tegenwerkt. Hij geeft daarnaast aan een sterke voorkeur te hebben voor een dionysische levensstijl. Dit moet volgens mij wel gezien worden in het licht van de tijd waarin hij leefde. In onze tijd is de dionysische zijde van het leven weer meer naar de voorgrond getreden: genieten van het leven is weer toegestaan. Het is wel de vraag of dit ook heeft geleid tot groei van de mens op zich; is de mens van nu gegroeid t.o.v. de mens uit het verleden (dit vraagstuk speelde al eerder in deze discussie zag ik). Ik heb het idee dat waar in de tijd van Nietzsche de christelijke moraal de overheersende barriere was voor het 'mens-zijn' dit in onze tijd de moraal van het hedonisme is. Het hedonisme als moraal kan namelijk net zo verlammend werken op bevlogenheid, creativiteit etc als de christelijke en leidt net zo goed tot frustraties en teleurstellingen bij mensen als deze als moraal dwingend wordt opgelegd (genieten van het leven moet). Begrijp me goed: ik heb niets tegen een hedonisch bestaan maar dan wel als product (resultaat) van een vrije wil en niet als norm. Kortom: de mens laat zich, in welke tijd hij ook leeft, graag normen opleggen die zijn eigen wil verlammen - of dit nu christelijke normen zijn, hedonische of wat dan ook... het is kennelijk niet eenvoudig om je van deze normen te bevrijden en een eigen wil en eigen waarden te vormen. En als dit al lukt ligt het gevaar altijd weer op de loer om weer terug te vallen. Wat ik mij afvraag is hoe dit toch komt. Is dit misschien gemakzucht van de mens?
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Dionysisch en hedonistisch zijn niet per definitie de natuurlijke tegenhangers van streng christendom.
Hedonisme is genot als drijfveer, epicurisme daarentegen is voorkomen van lijden als drijfveer, in hedonisme ontbreekt het altruisme wat ook een natuurlijke eigenschap van (de meeste) mensen is. In dionysisme ontbreekt de ratio. De tegenhangervan dionisisch is apolinisch

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dionysisch
Dionysisch betekent extatisch (ondoordacht, geestesvervoering, onrustig, dronkenschap en onbeheerst); deze term is ontleend aan de Griekse god Dionysus. Het tegenovergestelde wordt meestal aangeduid met apollinisch (rustig, doordacht, overdacht en beheerst).
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plaats reactie