MUGEN schreef:Denk je dan dat Nietzsche suggereert dat het uitgaanspunt vrije wil vs. determinisme een misverstand in zich sluit? In dit verband denk ik aan wat hij in Voorbij Goed en Kwaad schrijft over niet een vrije wil hebben, maar ook geen onvrije wil. Alleen een sterke of zwakke wil. Dat er eigenlijk niet echt een verschil zit tussen een wil en een natuurwet. Hmmm, het probleem van vrije wil is iets dat mij steeds dwars blijf liggen...
Uiteraard blijft het je dwars liggen, zoals het iedereen altijd heeft dwarsgezeten. Want je komt er rationeel nooit uit, het is voor de mens een onoplosbaar dilemma.
Ik denk dat Nietzsche daarom heeft lopen zoeken naar een manier waarop je die twee tot één kan verbinden, want ze schijnen allebei waar te zijn.
Begrijp ik het goed als hij wraak omschrijft als een soort frustratie tegenover het verleden; hetgeen wat al gebeurd is?
Ja, want iedere wraak is een reaktie op het verleden. Nietzsche was degene die de godsdienst ontmaskerde als ten diepste gebaseerd op wraakzucht, de haat tegen het leven. Maar het is eigenlijk een manier van zeggen dat wraak voortkomt uit
lijden dat jezelf constant ervaart. In de breedmogelijkste zin: lijden aan het leven heeft van eeuw tot eeuw de wil tot
doen lijden opgewekt. Daarom staat godsdienst en moraal vol van bloed en straf ( zie
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... risten.htm ) .
Het willen te laten worden tot het niet-willen; begrijp je dat dan als de valkuil van het determinisme?
Wellicht. Het is het ultieme antwoord op menselijke frustratie, op grenzeloze moedeloosheid, het leven bezien als lijden. Nietzsche dacht dat het voortkomt uit oververmoeidheid en overgevoeligheid, te grote fijnbesnaardheid. Het ontwikkelde zich dus daar waar de cultuur het alleroudst is: het verre oosten.
En geloof je dan dat amor fati die dichotomie in zich sluit?
Het amor fati lijkt me het
overwinnen van de wraakzucht, het overwinnen van het lijden onder het leven, het kwaadspreken over het leven ombuigen tot het omgekeerde: een loflied op het leven zijn, ongeacht wat er gebeurt in je leven. Dus niet via het
doven van de wil, maar de wil juist omgekeerd aanwenden: als ultiem wapen van macht waarmee je ahw de baas wordt over het leven. Wanneer Zarathoestra dit in het derde deel eindelijk bereikt laat hij zich zó uit:
"En ongeacht welke lotgevallen en wederwaardigheden mij nog beschoren zijn, - er zal een voorttrekken in zijn en een beklimmen van bergen. Uiteindelijk ervaar ik alleen nog mijzelf.
De tijd is voorbij dat er nog toevalligheden op mijn pad konden kruisen. Wat zou op me af
kunnen komen wat al niet van mij
was?
Alles keert slechts terug, het komt enkel bij mij thuis, bij mijn Eigen Zelf. Het vertoefde slechts een lange tijd in de vreemde, het was verborgen onder een kleed 'toevalligheden'. (III.1)
Oftewel hij is baas over zijn eigen denken, hij
schept zijn eigen denken. Zo verandert opgedrongen toeval in het omgekeerde, namelijk eigen wil, eigen keuze. Of anders gezegd zo worden determinisme en vrije wil tot één gesmeed door hem.
En zo kan hij komen op deze uitspraak: Het leven is een dansvloer voor goddelijke dobbelstenen en dobbelaars. Alle dingen
dansen op het toeval. (zie hiervoor de post over Voor Zonsopgang)