De islam: een gevaar op zichzelf?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Uncle Rat
Ervaren pen
Berichten: 949
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:49

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Uncle Rat »

:shock: Beste,
Is het nu zo moeilijk om een metafoor en de situatie die met de metafoor wordt beschreven uit elkaar te houden? Dat zijn twee verschillende zaken.
Weet je eigenlijk wel wat een metafoor is?
Ik pik een voorbeeld van een metafoor van Wikipedia:
"Een begrijpelijker voorbeeld (van een metafoor, ur)is de uitroep van een moeder nadat zij de slaapkamer van haar zoon ziet: Het is hier een zwijnenstal!, waarbij zwijnenstal wordt gebruikt in de zin van onbewoonbaar, "vies", enzovoorts."
Naar aanleiding van dit voorbeeld ga je toch ook niet betogen dat de zoon een echt zwijn is?
Dan ga je je er toch ook niet over verbazen dat een vrouw (de moeder) een harig wezen, met slagtanden en een staart, dat op vier poten rondloopt, op de wereld heeft gezet?
Dan concludeer je toch ook niet dat de slaapkamer van de zoon ergens los van het huis op een boerenerf staat?
Nietweten en Geweten schreef:...
Wikipedia:
De aanval op een echte stropop, zoals een vogelverschrikker, kan de illusie wekken krachtig en effectief te zijn, terwijl een echte tegenstander de aanval misschien zou kunnen pareren.
Dit beschrijft de situatie in de metafoor: de stropop is geen partij voor de aanvaller. Een echte tegenstander (van vlees en bloed) zou wel een geduchte tegenpartij kunnen zijn.
Wikipedia:
De krachtsverhoudingen tussen de aanvaller en de verdediger waarvoor de stropop model staat worden dan verkeerd voorgesteld.
Dit beschrijft nog steeds de situatie in de metafoor: de strijd tussen de aanvaller en de verdediger is een ongelijke strijd, want de verdediger is geen verdediger van vlees en bloed, het is een stropop. Een stropop die opgezet is om als substituut voor een verdediger van vlees en bloed te fungeren.

verdediger van vlees en bloed = de werkelijke positie van een debattegenstander.
stropop = de verkeerd weergegeven positie van een debattegenstander.
De metafoor bevat drie componenten:
-de aanvaller (het levende subject)
-de verdediger is een stroman/vogelverschrikker,
het (levenloze) object dat de 'echte' verdediger (het levende subject) vervangt
-de krachtsverhouding tussen aanvaller en verdediger wordt verkeerd voorgesteld
als de subject-object-verhouding tussen het aanvallende subject en het verdedigende object
- en juist weergegeven
als de intersubjectieve verhouding tussen het aanvallende subject en het verdedigende subject.

De metafoor teruggekoppeld naar de situatie van een discussie tussen twee personen:
-Persoon B is het aanvallende subject met positie Z in de discussie
-Persoon A is het verdedigende subject met positie X; B stelt A voor als object met positie Y
Nee: B stelt posititie X voor als positie Y
-de intersubjectieve relatie tussen de subjecten B-met-Z en A-met-X wordt door B verkeerd voorgesteld als de subject-object-relatie tussen subject B-met-Z en (stroman)object A-met-Y.
Nee: er is geen directe intersubjectieve relatie tussen A en B (alleen een indirecte: middels de posities).

Dat is het probleem dat je gaat krijgen als je mensen identificeert met hun standpunten.
U R:
De stroman is het verkeerd weergegeven standpunt van de tegenstander. De stroman is niet de tegenstander in het debat. positie Y is de stroman, de persoon met positie Y niet.

Heeft Wikipedia het hierboven dan niet over het onjuist weergeven van de krachtsverhouding tussen de aanvallende persoon B, het subject met standpunt Z, en de verdedigende persoon A waarin B van subject A met standpunt X een object maakt met standpunt Y?
Nee: Wikipedia heeft het over de krachtsverhouding tussen de aanvaller en de stroman in de metafoor.
Ik stel(de) me de stroman voor met een briefje op de borst gespeld waarop standpunt Y geschreven staat (in een pakkende one-liner).

Fout voorgesteld. Standpunt Y is de stroman.
Hoe kan een positie nou de stroman of stropop zijn?
Omdat het een metafoor is.
Al eens ooit een positie gezien of gehoord zonder iemand die deze innam (incl. als advocaat van de duivel)? Zou de metafoor dan niet eerder die van een 'stropositie' zijn? Een stroman of stropop is toch een van stro (ect) gemaakt mensvormig object dat gemaakt is naar het model van een mens en dat die mens representeert? In Wikipedia's bovengequote uitleg van de metafoor draait het om (a) de verkeerde weergave of misrepresentatie van de relatie van de aanvaller met de ene positie en de verdediger met de andere positie: wat in werkelijkheid een intersubjectieve relatie is wordt weergegeven als een subject-object-relatie waarin de aanvaller het aangevallen standpunt van de tegenstander verkeerd en krachteloos weergeeft waardoor de 'gelijke' relatie verandert in een 'scheve' relatie waar de echte tegenstander (subject) heeft plaatsgemaakt voor een weerloze stropop naar zijn/haar model (object). Wikipedia heeft het inderdaad goed uitgelegd: doordat de aanvaller een verkeerde of ontkrachte weergave geeft van het standpunt van de verdediger (c) wordt de aanvaller/verdediger-relatie of -krachtsverhouding verkeerd weergegeven zodat deze relatie vergelijkbaar is met de situatie van de relatie tussen de krachtige aanvaller en de krachteloze stroman-verdediger (a).
Nee. Je begrijpt er echt niets van. Hopelijk is het na wat ik hierboven opgeschreven heb, nu eindelijk duidelijk.

EDIT: als de stroman en de metafoor je nu eindelijk duidelijk zijn, ben je me onderhand lesgeld verschuldigd: 50 euro. Stuur maar naar het moderatorteam dat ongetwijfeld een bijdrage in de kosten die ze maken met het onderhouden van dit forum goed kunnen gebruiken.
Laatst gewijzigd door Uncle Rat op 20 apr 2010 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
siger

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door siger »

The Prophet schreef:
siger schreef:Stel nu dat deze vogelverschrikker (A) in zijn verdediging een stroman gebruikt (B).
Waarom zou iemand zijn eigen positie stromannen? Om zich beter voor te doen dan hij eigenlijk is?
Men verdedigt zijn of haar positie door de andere partij te stromannen. Mislukt grapje? Laat maar zitten.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:09

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Nietweten en Geweten »

Uncle Rat:
Of N&G iets van mij leert of ik iets van N&G...daar zullen de meningen over uiteen lopen.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Uncle Rat
Ervaren pen
Berichten: 949
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:49

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Uncle Rat »

Nietweten en Geweten schreef:Uncle Rat:
Of N&G iets van mij leert of ik iets van N&G...daar zullen de meningen over uiteen lopen.
:) Ja OK. Maar snap je het nu?
Gebruikersavatar
Leegte
Forum fan
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 feb 2010 13:11

Re: Opgepast! dhimmies!

Bericht door Leegte »

Cluny schreef:Wat een oeverloos gebabbel.
Volgens mij is dit topic verworden tot één grote neutraliserende dhimmiediscussietruc.
Cluny, speciaal voor jou, indien jij geen zin hebt in 'oeverloos gebabbel.'

Islamofobie is gewoon een ingeburgerde term hoor. Het staat zelfs uitgebreid beschreven op wikipedia met met een beschrijving van de kritiek die erop geleverd wordt.

Islamofilie is daarentegen gewoon een onzinterm. Bekritiseer je een islamofoob, dan zal hij je soms al snel uitmaken voor islamofiel (of in jouw geval: dhimmi), of dat met andere woorden insinueren. Maar het is gewoon een lege huls; een uit de lucht gegrepen term. Net als tijdens de Red Scare, toen je al snel uitgemaakt werd voor communistenvriendje. En, ter vergelijking voor de die-hard islamofoob, wanneer je een redneck bekritiseert, hij je voor 'niggerlover' zal uitmaken.

Maar de term islamofilie betekent 'liefde voor de islam.' En dat is gewoon onzin, want geen van de posters in deze thread, nee vrijwel geen enkele niet-moslim in het islamdebat, is daadwerkelijk fan van de islam. Het enige wat hier getracht wordt, is aan te tonen dat het beeld van de islam die enkele posters hier schetsen, niet in een realistische verhouding staat tot de werkelijkheid. Al helemaal niet als we het over de islam in Nederland hebben.
Master Eastwall aked Zhuangzi:

"What we call the Tao-where does it exist?"
"There is no place it does not exist", Zhuangzi replied. "Why don't you wander with me," he asked companionably, "to the Palace of Nothing-At-All"?
Nietweten en Geweten
Ervaren pen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:09

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Nietweten en Geweten »

De metafoor teruggekoppeld naar de situatie van een discussie tussen twee personen:
-Persoon B is het aanvallende subject met positie Z in de discussie
-Persoon A is het verdedigende subject met positie X; B stelt A voor als object met positie Y
-de intersubjectieve relatie tussen de subjecten B-met-Z en A-met-X wordt door B verkeerd voorgesteld
als de subject-object-relatie tussen subject B-met-Z en (stroman)object A-met-Y.
Nee: er is geen directe intersubjectieve relatie tussen A en B (alleen een indirecte: middels de posities). Dat is het probleem dat je gaat krijgen als je mensen identificeert met hun standpunten.
Er is een directe subject-object-relatie in de beeldspreek of metafoor die wordt vergeleken met het debat tussen twee tegenstanders met tegengestelde posities. Deze expliciet verbeelde relatie is een verkeerde en scheefgemaakte representatie van de relatie tussen de debattegenstanders met de tegengestelde posities. Deze metafoor kan worden volgehouden en uitgewerkt zonder verlies van betekenis en dus maakt het positie-briefje op de borst van de stroman duidelijk dat ik zelfs een tot-stroman-gereduceerd persoon niet identificeer met zijn/haar standpunt. Het lijkt er eerder op dat degene die de stroman gelijkstelt met het standpunt van de verdediger, degene is die de verdedigende persoon identificeert met zijn/haar standpunt.

Wie van ons twee in dit forum-debat, NW&GW of U R, is de 'wetende' die het meest geneigd is de ander met de tegengestelde positie als een dommerik neer te zetten (a la vegan-revolution ea) en wie is de 'zoekende' die het meest geneigd is ernstig te pogen dmv vraag & antwoord het tegengestelde standpunt van de gerespecteerde ander te leren kennen om het in het debat zo juist en getrouw mogelijk weer te kunnen geven? Is het zo uitzonderlijk op dit forum dat forum-deelnemers van elkaar leren (twee weten meer dan één) dat iemand lesgeld moet betalen wanneer dat daadwerkelijk het geval is?

Er is dus een directe en expliciet verbeelde subject-object-relatie die een onjuiste/scheve representatie is van de relatie tussen de twee debatdeelnemers, terwijl de juiste/gelijkwaardige relatie tussen de twee debattegenstanders van eminenter belang is in het voeren van een goede discussie (zonder drogredeneringen) die gerepresenteerd wordt in de indirecte en impliciet in het beeld aanwezige intersubjectieve relatie van de in kracht aan elkaar gewaagde/gelijkwaardige tegenstanders. Deze indirecte relatie zou in de metafoor met enige verbeelding expliciet kunnen worden uitgewerkt. In de denkbeeldige situatie van de aanvallende persoon en de stroman-verdediger kan naar believen de echte verdedigende persoon expliciet worden toegevoegd.

Herinner je je nog wat Devious zei over dat het twijfelachtig wordt bij volhardende drogredeneringen om verder te gaan met een discussie? De 'beter-wetende' die per se gelijk wil krijgen denkt in zijn/haar eentje meer te weten dan twee die hun weten op intersubjectieve grondslag van gelijkwaardigheid met elkaar delen. Weten van eigen niet-weten is een kracht die leren van een ander mogelijk maakt (de ander kan gelijk hebben), beter-weten is de zwakte die leren van een ander tegenhoudt (de ander begrijpt er niets van). De stroman-drogredenaar heeft de drogreden nodig om zijn/haar eigen standpunt een grote schijn van kracht te geven door het tegengestelde standpunt van de tegenstander zwakker weer te geven, maar eigenlijk is het grijpen naar de stromandrogreden een zwaktebod van de beter-wetende drogredenaar die denkt niets meer bij te hoeven leren.

Wat was ook weer het topic? Moet ik de back-to-topic-vraag nog een vierde keer stellen?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Uncle Rat
Ervaren pen
Berichten: 949
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:49

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door Uncle Rat »

De stroman heb je dus nog niet begrepen. Voordeel: dat scheelt je 50 euro. :)

Volgende onderwerpje dan maar:
Nietweten en Geweten schreef:De crux is niet de toon maar, inderdaad, de taal van het islamdebat. Elk (2)-tolererende islamkriticus die de islamofobe islamkritici er op wijzen eens kritsch naar hun taalgebruik te kijken stellen voor het aan te passen aan de eisen van het wetenschappelijke taalgebruik en bewust te handelen in het verlengde van onze eigen moderne Verlichtingstraditie. Is wetenschappelijk taalgebruik 'eufemistisch' en ongeschikt voor het kritiseren van de islam en een nauwkeurige(re) probleemstelling? Is het streven naar (cultuur)wetenschappelijk taalgebruik in de islamkritiek binnen westerse multiculturele samenlevingen echt zo verwerpelijk en verachtelijk?
Maar Beste, we bedrijven geen wetenschap maar hoofdzakelijk politiek.
Nu weet ik wel: wetenschap en politiek lopen tegenwoordig steeds meer door elkaar. De wetenschap bedrijft politiek, probeert de politiek te sturen. En de politiek stuurt de wetenschap.
Het jargon van de wetenschap is daardoor niet langer meer het enig juiste taalgebruik in de politiek geladen wetenschap.
Een wetenschap die niet van politiek vrij is, heeft dus niets te eisen.
Trouwens, waar is (2) de tolerante islam ineens gebleven? Bestaat die soms niet? En indien die wel bestaat: waarom wordt dat dan niet vermeldt?
Ach ja, dat was ik weer vergeten: een islamofoob dient alvorens iets over de islam te zeggen een geloofsbelijdenis af te leggen. De islamofoob moet verklaren dat hij er zich terdege van bewust is dat er naast de (1)-islam en de (3)-islam ook nog een (2)-islam is. De wondermooie 'liberale islam' die al eeuwen in een verbeten strijd gewikkeld is met de (1)-islam. Dat er naast de mestvaalt (3) en de stinkende beerput (1) ook nog een prachtige bloem (2) groeit. Die (2)-bloem die, hoewel die al 1400 jaar in de knop zit, eens zal gaan bloeien en de alles verzengende geur die uit (1) en (3) opstijgt zal gaan verdringen.

Maar nu we het er toch over hebben: waar hangt (2) momenteel eigenlijk uit?
Waar zijn de aanhangers van (2)? Waar blijven ze? Wanneer melden ze zich? In welke moskee verschuilen ze zich? Wanneer richten ze een belangengroep op? Wanneer horen we eens wat?

Of bevindt (2) zich reeds onder ons en zijn dat in Europa de miljoenen uit groep (3) en de tientallen uit groep (1)?
Zijn de (2)-ers misschien al latent aanwezig en wachten ze op het startsein om zich te ontpoppen?
Dat de (3)-ers en de (1)-ers nu al vijf maal daags rups spelen door op een bidkleedje richting dat zwarte geval hun prachtige religie letterlijk in hun kop te rammen, is bekend.
Zijn ze de rest van de dag wellicht ook rups? En wanneer gaan ze verpoppen? De vrouwelijke exemplaren zijn al aardig op weg, zo te zien, dus het kan niet lang meer duren.
Het moment van de metamorfose moet haast wel nabij zijn. Het moment dat de (1)- en (3)-rupsjes zich bevrijden van kun zelfgesponnen keurslijf. Het moment van bevrijding van de ellende, van de dwang, van de onderwerping, van de angst. Het moment van ont-islamisering - nee, dat laatste mag ik niet zeggen, want ze zijn ook islam. Die andere - maar toch ook weer niet andere - islam, die de islamofoben om duivelse politieke redenen steeds 'vergeten' ter sprake te brengen.

Any day now, any day now, I (we) shall be released.
fbs33
Bevlogen
Berichten: 3364
Lid geworden op: 28 feb 2006 19:11

Re: De islam: een gevaar op zichzelf?

Bericht door fbs33 »

NW&GW schreef:De 'beter-wetende' die per se gelijk wil krijgen denkt in zijn/haar eentje meer te weten dan twee die hun weten op intersubjectieve grondslag van gelijkwaardigheid met elkaar delen.
De (over)macht van het aantal (op intersubjectieve grondslag van gelijkwaardigheid uiteraard) is op het fysieke (lichamelijke) terrein te vaak in de praktijk bewezen als zijnde de waarheid.

Deze (geconstateerde) waarheid op het fysieke terrein valt echter niet door te trekken naar de psychische en rationele vermogens der opponenten om op een terrein dat vol zit met allerlei ongewisheden en onzekerheden (dat dogma's noodzakelijk maakt van een soort die [opnieuw] ter discussie staan!)
M.a.w.; De intersubjectieve gelijkwaardigheid op dát terrein kan nooit aangetoond worden (waardoor in arremoede dan maar weer besloten wordt om met de vuisten te gaan zwaaien :lol: )

Zo wéét ik (als subject!!) zeker dat 'goden' uit psychische angst en psychische gevoelens van zelfgenoegzaamheid geboren/gemaakt zijn als rationeel hulpmiddel om het op een accoordje te kunnen gooien met het (menselijk) bewustzijn dat mij de dood in het vooruitzicht stelt, alsmede de suprematie over vele andere levensvormen (om er zelfgenoegzaam naar te kijken!)als praktijkervaring.

Moet daarmee opboksen tegen de mening van véél mensen die hun god(en) aanvaard hebben alsmede de regels en wetten die daarvan afkomstig heten te zijn.
Véél mensen die niet anders dan hun fysieke aantal in de strijd kunnen gooien als bewijs voor de "God bestaat"-doctrine (alsmede de wetten natuurlijk!) omdat op geen enkele andere wijze het (al dan niet) bestaan van goden aangetoond kan worden.
De 'intersubjectieve grondslag van gelijkwaardigheid' niet aangenomen mag worden als zijnde 'gelijkwaardig' waar het de gevoelens en de ratio betreft en alleen fysiek gelden!(en dan zijn 'twee' meer dan één)
Plaats reactie