zeven miljard in 2011

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: zeven miljard in 2011

Bericht door Jagang »

vegan-revolution schreef:
Samsa schreef:kijk zelf hoe langzaam dat soort sociale ontwikkelingen gaan. Als het zooo eenvoudig was om gedragspatronen te veranderen waarom vreten mensen dan zoveel fastfood? Waarom zijn er zoveel mensen met overgewicht? Waarom kost het mensen zoveel moeite om te stoppen met roken? Waarom etc. etc.
Ik ben me daar bewust van. Een mens is een hardnekkig gewoontedier. Dat wil niet zeggen dat verandering niet mogelijk is en verandering begint altijd eens en ergens. In de historie zijn daarvan vele voorbeelden te vinden. Omgekeerd: als mensen steeds een absolute tegenzin tot veranderen zouden hebben gehad, dan zouden we nu nog als holbewoners leven.
Het probleem is niet dat mensen hun gedrag nooit veranderen, maar dat ze zich die veranderingen vaak niet van buitenaf laten opleggen. Wil je dat wel, dan moet je van alles gaan verbieden danwel verplicht gaan stellen, en dat lijkt me weer in strijd met onze democratische grondslagen.

Een mens streeft gemiddeld naar een zo comfortabel/gemakkelijk mogelijke levensstijl, en wanneer een mens deze eenmaal verworven heeft, wil deze die levensstijl niet graag meer inleveren.
Dat is iets dat uiteindelijk gewoon voortvloeit uit een oude overlevingsdrang: Hoe ruimer je in de slappe was zit, des te gemakkelijker overleef je moeilijke tijden.

In het westen zijn we er het snelst bij geweest, en wie het eerst komt....
Samsa schreef:Zolang er geen hele dringende noodzaak is (lees: doodgaan, ziekworden, etc) of een enorme financiele bottleneck (een stuk kip van 25 euro) gok ik dat het gewoon een hobby is net zoals er mensen bestaan die alleen maar rauw voedsel willen eten..
De ene hobby is de andere niet. Stop de torenhoge subsidies aan de dierenindustrie en ziedaar: ineens wordt vlees financieel een stuk minder aantrekkelijk.
Nee, want al dat belastinggeld komt (als het goed is) vervolgens weer bij de burger terecht, en die kan zich vervolgens een veel duurder stukje vlees permitteren.
En of dat vlees er uiteindelijk erg veel duurder van wordt valt bovendien ook te betwijfelen, daar de import van vlees door het wegvallen van binnenlandse veeteeltbedrijven dan zal toenemen.
Hoeveel bossen zullen er dan weer gekapt worden in het buitenland, waar als reactie vermoedelijk grote farms zullen verrijzen om vlees voor westerse monden te produceren?
Daarnaast is er nog het nadeel dat je van vlees eten dan in eerste instantie een elitaire zaak zou maken, en dat zou de nodige onvrede in de maatschappij met zich mee kunnen brengen.
Zeker, en ook op langere termijn, wanneer je eventueel de import van vlees aan banden zou willen leggen door daar torenhoge heffingen op los te laten.
Samsa schreef:Meer besparen betekent nog altijd dat je netto consumeert, en minder consumeren is toch altijd beter? Zo blijf je doorgaan tot je je persoonlijke grens bereikt. Die van jou ligt misschien wat lager dan bij andere mensen, maar je legt ook een grens en kun je die ook rationeel onderbouwen?
Iedereen legt een grens. Maar waar het om gaat is welke grens gemiddeld gesproken het bestaansminimum van anderen in gevaar brengt. Dat is waar je tenminste naar zou kunnen kijken.
Heb je die grens al uitgevogeld dan?
Ik zou zeggen dat die grens constant verschuift door een toenemende bevolking, en dat je altijd achter de feiten aan loopt. En als je maar lang genoeg doorgaat, kom je inderdaad een keer aan je eigen bestaansgrens.
Zelfopoffering met de gedachte dat het wachten is tot het tij verder vanzelf keert is een heilloze gedachte.
Samsa schreef:Ik ga je op een papiertje geven dat mensen niet stoppen met vlees kopen louter om zaken die niet direct iets tastbaars opleveren.
Belastinggeld is heel tastbaar.
Zeker; je kan het meteen weer uitgeven in de supermarkt.
Het fenomeen dat mensen het geld dat ze op één punt besparen, op een ander punt weer uitgeven is je toch wel bekend?
Om welke andere redenen dan koopkracht zou je immers geld gaan besparen?
Laatst gewijzigd door Jagang op 15 jan 2011 11:50, 3 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Samsa schreef:"Stop de torenhoge subsidies aan de dierenindustrie en ziedaar: ineens wordt vlees financieel een stuk minder aantrekkelijk"

Subsidies?
Veeteeltbedrijven vallen wettelijk bezien onder landbouw, en ontvangen bijgevolg eveneens landbouwsubsidie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Landbouwsubsidie
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Jagang schreef: Veeteeltbedrijven vallen wettelijk bezien onder landbouw, en ontvangen bijgevolg eveneens landbouwsubsidie.
Dat weet ik maarre... torenhoge subsidies aan de veeteeltindustrie wil ik graag even zien, dan kan ik het in perspectief plaatsen. Kon er nochtans weinig over vinden..
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Samsa schreef:
Jagang schreef: Veeteeltbedrijven vallen wettelijk bezien onder landbouw, en ontvangen bijgevolg eveneens landbouwsubsidie.
Dat weet ik maarre... torenhoge subsidies aan de veeteeltindustrie wil ik graag even zien, dan kan ik het in perspectief plaatsen. Kon er nochtans weinig over vinden..
Tsja, en wat is "torenhoog"?
Ik weet zowieso niet precies hoe het systeem werkt, maar zelfs als het zo mocht zijn, dan is een stop er op m.i. geen oplossing.
Henry Ford
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

En ik zie niet in hoe een subsidie hier stoppen, waardoor de productie verplaatst naar een land waar ze voor minder geld hetzelfde kunnen produceren een oplossing is.. die subsidie is niet om veeteelt te promoten maar enkel om de lokale prijs concurrerend te maken tegen import uit goedkope landen. Maar dat is mijn indruk misschien..
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Jagang schreef:Ik ben niet bijzonder sportief, maar mijn weerstand is prima.
vegan-revolution schreef:Dit is een argument als: "Ik rook al 30 jaar en heb nog steeds geen longkanker, dus kan roken niet slecht voor mijn gezondheid zijn.".
vegan-revolution schreef:Het is algemeen bekend dat te weinig lichaamsbeweging een negatieve factor is met betrekking tot je weerstand.
En dit is een argument als: "Het is algemeen bekend dat Jupiter geen manen kan hebben, dus hoeven we niet door je telescoop te kijken, Galilei."
:D
doctorwho schreef:Het kan best op de agenda zonder dat de oplossingen er al zijn.
Uiteraard. Bovendien zijn er wel mogelijke maatregelen gesuggereerd.
1) Kinderbijslag boven de twee afschaffen.
2) Ontwikkelingshulp afhankelijk stellen van bevolkingspolitiek.

Nummer 3:
siger schreef:de meest effectieve geboortepolitiek is misschien wel een gedegen opleiding, niet in het minst van vrouwen.
siger schreef:In het lijstje van oplossingen die bijna niets kosten en enorme voordelen opleveren staat onderwijs vooraan.
Wat doe ik dan goed werk. Waar in Europa kan ik om salarisverhoging bedelen? Want ik kost per maand minder dan het Nederlandse minimum.
appelfflap schreef:je moet bvb beseffen dat ca 4 000 000 000 mensen op deze aardkloot wrss nog nooit een wagen, laptop, tv of gsm van dichtbij gezien hebben, laat staan dat ze op gas koken zoals ik. jouw en mijn voetafdruk is 30X groter dan die vd uithongerende Soedanees of Chinees ergens in de bergen.
als die mannen onderwijs genieten en hun verbruik wordt evengroot als de jouwe of mijne dan moet er verdomd rappe bevolkingsafbouw zijn om er voordeel uit te halen en dat zie ik echt niet gebeuren.
Ga je die 4 miljard dom houden dan blijven ze zich voortplanten. 40 uithongerende Soedanezen en Chinezen hebben samen een grotere voetafdruk dan jij. Er zijn hier twee tendenzen aan het werk, die beide richting zwaardere belasting van het milieu gaan. De keuze gaat uit de minste van de twee kwaden en die is zeker op lange termijn toch echt beter onderwijs.

Nummer 4:
siger schreef:In de rijke landen een soort luxetaks op kinderen, in arme landen een soort premie voor kinderloosheid die het economisch voordeel van kinderen ruim compenseert.
Nummer 5:
Kitty schreef:Maar mensen dus laten sterven, wanneer zij wel door de gezondheidszorg gered kunnen worden, om de overbevolking tegen te gaan?
Dit is wat drastisch, maar de vanzelfsprekendheid waarmee pakweg boven de 70 elk leven zo lang mogelijk gerekt wordt in ziekenhuizen is al even onethisch.
Peter van Velzen schreef:het zal je duidelijk zijn, dat de wal het schip heeft gekeerd, lang voordat we ook maar de andere kant van de melkweg hebben bereikt.
Natuurlijk. Alleen zou het wel eens meer au kunnen doen als we het zo ver laten komen.
Nog afgezien van het feit dat een zeer groot deel van de andere planten en dieren zal uitsterven. Hoe onethisch dat is, daar heeft Kitty het nog niet over gehad.

Nummer 6:
appelfflap schreef:In Europa zou ik met onmiddelijke ingang al die terugbetaalbare IVF behandelingen stopzetten.
doctorwho schreef:Eens met het versoepelen van adoptie-regels
Maar dit is tricky. Voor je het weet ontstaat er een adoptie-industrie, die het fokken van de homo sapiens in bepaalde delen van de wereld juist stimuleert. Want de babies worden toch wel naar het rijke westen doorgesluisd.
kasperFT schreef:We hebben gewoon een ander soort economie nodig. Niet een die zegt dat je aldoor maar moet groeien en 2,1 kind per gezin nodig hebt.
Ga jij driekwart van je welvaart inleveren om die Chinezen en Soedanezen ook wat te gunnen? Nee? Dan kun je hen ook niet voorschrijven dat hun economie niet mag groeien.
vegan-revolution schreef:Zolang de wereldbevolking nog stijgt (en hopelijk komt daar ooit een kentering in) zul je dus naar dat voedingspatroon moeten kijken.
Dezelfde vraag voor jou, op een algemener niveau dan alleen voeding. Ga jij driekwart van je welvaart inleveren?

Dit is eenvoudigweg het duivelse dilemma waar we voor staan. Of jullie in het rijke westen houden de rest van de wereld onder de duim om er voor te zorgen dat de wereldeconomie niet meer groeit (dus inclusief voeding). Of jullie zetten Siger's mechanisme in werking: beter onderwijs en meer individuele welvaart leiden tot lagere geboortecijfers.
Maak jullie keuze. Ik heb de mijne al gemaakt: het tweede.
Niet kiezen is nog erger; proberen je er onder uit te draaien is ook een vorm van niet kiezen.
kasperFT schreef:Toch blijf ik denken dat een ander soort economie veel problemen kan oplossen, misschien niet alle, maar wel veel.
Dit is ook een vorm van niet kiezen en dus nog erger. Ga een tijdje buiten het rijke westen wonen. Probeer dan de mensen die je hebt leren kennen hun streven naar meer welvaart te ontnemen.
siger schreef:Wereldwijde onbeperke toegang tot internet zou al een explosie aan "onderwijs" zijn, zeker als dat internet alle informatie (wetenschap, beleid) makkelijk zou aanbieden.
[/quote][/quote]
Wereldwijde onbeperkte toegang tot internet (waar ik overigens voor ben) zal ook tot een explosie aan desinformatie en pseudowetenschap leiden.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

vegan-revolution schreef:Je zult er dus wel iets aan moeten doen. Die miljarden mensen krijgen niet vanzelf kwaliteitsvoeding op hun bord.
Dus toch economische groei.
vegan-revolution schreef:omdat er een relatie is tussen toenemende welvaart met minder kindersterfte en een betere gezinsplanning. Dus doorgaan met roofbouw zoals we nu doen leidt juist tot meer miljarden mensen. Dus, Jagang, zo makkelijk kom je hier niet mee weg, want minder vlees = minder verspilling = betere voedselvoorziening = meer welvaart.
Stoppen met roofbouw leidt inderdaad tot meer welvaart leidt tot meer mensen die dagelijks vlees willen eten. Kom jij de Aucaners en Indianen in mijn omgeving - die inderdaad nog aan roofbouw doen - vertellen dat ze niet meer vlees mogen eten als ze de kans krijgen. Als ze al begrijpen wat je bedoelt zullen ze naar je dure huis, je dure inrichting en je dure auto wijzen. En gelijk hebben ze.
Jagang schreef:Tenzij je van zins bent om jezelf letterlijk op te offeren voor die ander, natuurlijk.
Maar daar ben ik toch net wat te egoïstisch voor.
Jij bent tenminste eerlijk. Je zult dan ook begrijpen dat die miljarden mensen buiten het rijke westen eveneens net wat te egoïstisch zijn.
Jagang schreef:Ik vind het nogal wat om dergelijke conclusie's bijna uitsluitend te koppelen aan een voedingspatroon.
Ik ook. Vooral omdat Vegan de voor de hand liggende vraag niet beantwoordt: wat te doen met het overgrote deel van de wereldbevolking dat buiten het rijke westen woont? De mensen, die zogenaamd in innige verbondenheid met de natuur leven hier in mijn omgeving willen niets liever dan een dure auto, Coca-Cola en McDonalds.
Westers veganisme zet geen zoden aan de dijk. Het is een westerse luxe hobby, een reactie op vleesdecadentie. Buiten het westen wil de overgrote meerderheid het liefst zo snel mogelijk decadent worden. Dat zullen ze doen ook zodra ze de kans krijgen.
vegan-revolution schreef:Maar als veel mensen qua voedingspatroon aan de andere kant van de balans staan, hoe meer compensatie er door andere mensen geleverd moet worden om de wereld nog enigszins leefbaar te houden.
Precies. En tegenover elke westerling die jij aan het veganisme helpt staan er drie die nu hooguit één keer per week een stukje vlees eten, die hoeveelheid het liefst willen verdubbelen en dat elke dag.
Begrijp me goed, ik bewonder je principes en vind dat de prijs van vlees in het westen gerust mag verdubbelen. Denk alleen niet dat je het probleem van de overbevolking er mee oplost.
vegan-revolution schreef:Je voedingspatroon wijzigen is eenvoudiger.
Voor jou. Het overgrote deel van de wereldbevolking wil zijn/haar voedingspatroon ook wijzigen - namelijk door meer vlees te nuttigen. Wil je dat effectief tegengaan dan zul het rijke westen de rest van de wereld met geweld onder de duim moeten houden.
vegan-revolution schreef:Op Nederlandse schaal niet, op wereldschaal wèl.
Dat krijg je op vrijwillige basis niet voor elkaar. Al was het maar omdat het onderwijs wereldwijd verbeterd moet worden om het veganisme op wereldschaal bekendheid te geven. Beter onderwijs betekent ook de westerse materiële geneugten wereldwijd verspreiden. Wat de vraag naar luxe, zoals vlees, zal doen toenemen.
Je vroeg waarom we je veganisme geen kans zouden geven. Nou, als we alleen die kaart trekken kun je er donder op zeggen dat de wal het schip keert voordat iedereen zelfs maar heeft begrepen waarom men aan het veganisme zou moeten gaan.
De veganistische kaart trekken is leuk op individueel niveau - het geeft jou een goed gevoel en je kunt met recht pleiten voor wereldwijde versobering. Ik ben er dus niet tegen. Maar heb niet de illusie dat het de oplossing voor de overbevolking brengt. Dat doet het niet.
Samsa schreef:Al die zaken vind ik waarschijnljiker dan een enorme mondiale mentaliteitsverandering... maar misschien ben ik wel een grote pessimist.
Ik heb lang genoeg in een Surinaams district gewoond om te weten dat je dat niet bent.
vegan-revolution schreef:Micro-economisch zal die persoonlijke winst inderdaad vaak niet direct zichtbaar zijn.
Dat is precies waar het om draait. Je kunt de bewoners van ontwikkelings- en derde wereldlanden niet wijsmaken dat ze er micro-economische winst bij hebben om hun verlangen naar meer vlees eten op te geven.
vegan-revolution schreef:Iedereen legt een grens. Maar waar het om gaat is welke grens gemiddeld gesproken het bestaansminimum van anderen in gevaar brengt.
Die bewoner van de Derde Wereld zal, als het doorgedrongen is, antwoorden: jullie in het westen hebben geen recht van spreken, want jullie hebben mijn bestaansminimum sinds de kolonisatie voortdurend in gevaar gebracht. Nu is het mijn beurt om van een beetje meer vlees te genieten.
vegan-revolution schreef:Ik ben niet persé voor soberheid, maar wèl voor solidariteit, zowel met huidige als toekomstige generaties.
Applaus. De solidariteit die ze hier in Suriname van jou verwachten is eveneens het recht en de mogelijkheid om meer vlees te eten. Reken er maar op dat ze er in alle arme landen net zo over denken.
Jagang schreef:Het zou best kunnen dat ik met het nastreven van een plek voor overbevolking op de politieke agenda net zo'n utopie nastreef.
Beslist niet. Het probleem van overbevolking is ook hier tot de rand van het oerwoud opgedrongen. Waar de bewoners hier alleen geen enkele zin in hebben is de tol ervoor betalen.

Dus Vegan, ik vraag het nog eens. Wat wordt het?

1) de rest van de wereldbevolking middels dwang vlees te onthouden?
2) beter onderwijs en de rest van de wereldbevolking meer welvaart gunnen, wat wil inhoudt een grotere vleesconsumptie?
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

" De mensen, die zogenaamd in innige verbondenheid met de natuur leven hier in mijn omgeving willen niets liever dan een dure auto, Coca-Cola en McDonalds.
Westers veganisme zet geen zoden aan de dijk. Het is een westerse luxe hobby, een reactie op vleesdecadentie. Buiten het westen wil de overgrote meerderheid het liefst zo snel mogelijk decadent worden. Dat zullen ze doen ook zodra ze de kans krijgen."
Ik ben blij dat ik dit eens hoor uit iemand anders mond. Dit is ook altijd mijn indruk geweest in armere landen en ook in Nederland toen ik werkte met asielzoekers. Dit waren de mensen die het echt jaren heel slecht hadden gehad en op een paar rooie centen met hun hele familie in 1 kamer moesten vertoeven. Je zou zeggen dat zij de waarde van dingen wel konden inschatten maar zodra zij bevrijd waren uit hun hachelijke positie werden ze de meest vreselijke consumenten die je ooit hebt gezien: ik heb kinderen van 3-8 met zonnebrillen van 160 euro zien rondlopen, in elke kamer een televisie en ga maar zo door.

Ga één dag in Indonesie rondlopen... in Jakarta maalt niemand om een stuk regenwoud, ze verbranden hun afval allemaal in de tuin of dumpen het in de rivier. Als het maar geen geld kost want daarvoor moeten ze een iphone kopen. De overheid denkt er ook zo over!
siger

Bericht door siger »

Belangrijke keuze:
- ofwel willen we met zoveel mogelijk mensen zo arm mogelijk leven.
- ofwel willen we met zoveel mensen als mogelijk zo goed mogelijk leven.

Ik ben een hevig tegenstander van onthechting. Ik ben alleen onthecht van aardse goederen die ik me niet kan veroorloven, maar waardeer alles wat ik heb.

Laat ons geen armoede preken om meer mensen op de aarde te kunnen zetten, daar zijn alleen dictators mee gebaat.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

siger schreef:... ofwel willen we met zoveel mogelijk mensen zo arm mogelijk leven ofwel willen we met zoveel mensen als mogelijk zo goed mogelijk leven...
Misschien is een beter alternatief begin om echt minder verkwistend en minder verspillend te gaan leven.
In een cultuur waar constant gewaarschuwd moet worden voor de gevaren van veel te veel eten en veel te weinig bewegen kan de ceintuur best een stukje aangehaald worden ...
Je kan een mens niet motiveren om te gaan verarmen. Wel om beter en gelukkiger te gaan leven.
Dat vraagt wel voor aanpassingen aan de structuur van de maatschappij, en die van de macht.
siger schreef:Laat ons geen armoede preken om meer mensen op de aarde te kunnen zetten, daar zijn alleen dictators mee gebaat.
Maar het "me, myself, and I" denken ondersteunt het dictatorschap van de westerse mens over miljarden andere soortgenoten, die ergens anders (moeten blijven) wonen in vaak barre omstandigheden.

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
siger

Bericht door siger »

Sarnian,

Mijn principele uitspraken waren niet speciaal bedoeld voor "ons" of voor de rijke landen.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

siger schreef:Mijn principele uitspraken waren niet speciaal bedoeld voor "ons" of voor de rijke landen.
Maar dat stond er helaas niet bij in je eerdere uitspraken.
Mijn reactie refereerde direct aan jouw woorden, en waren derhalve volledig terecht.
Indien jouw "principele" uitspraken alleen voor specifieke doelen bedoeld zijn, dan dien je dat vooraf en duidelijk te vermelden.

Jouw eerdere "belangrijke keuze" van ofwel ... ofwel ... was wat mij betreft een onzinnige.
De alleen maar zwart - wit situatie zoals jij die voorstelde kent honderden alternatieve stappen en stapjes tussen jouw twee "ofwel" keuzes, die net zo goed (zo niet veel beter) zijn.

Maar het staat je vrij te laten weten op wie of wat jouw "principele" uitspraken dan wel waren bedoeld.

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

sarnian schreef:Misschien is een beter alternatief begin om echt minder verkwistend en minder verspillend te gaan leven.
Dat probeert men reeds op te vangen middels een toename in het gebruik van recyclebare materialen.
Om minder verkwistend te gaan leven, hebben we vooral minder verkwistbare materialen nodig, ter vervanging voor alles wat we nu definitief weggooien.
Daarnaast is verkwisting en verspilling in sommige opvattingen niet veel meer dan een waardeoordeel.

Er zijn mensen die het een verkwisting vinden wanneer ik benzine in mijn oldtimer tank.
Voor mij is die liefhebberij een essentieel deel van mijn leven, temeer omdat ik het belang van puur genot voor het leiden van een aangenaam leven herken. Ik ben eerder geneigd wat voor anderen te doen wanneer mijn shot hedonisme me ook wordt gegund.
In een cultuur waar constant gewaarschuwd moet worden voor de gevaren van veel te veel eten en veel te weinig bewegen kan de ceintuur best een stukje aangehaald worden ...
Hoe ver dan precies?
Waar tussen de twee hoofdscenario's leg je dan precies de grens?
Kan je die destilleren en rationaliseren?
Je kan een mens niet motiveren om te gaan verarmen. Wel om beter en gelukkiger te gaan leven.
Dat vraagt wel voor aanpassingen aan de structuur van de maatschappij, en die van de macht.
Maar wie ben jij om te bepalen wanneer een mens gelukkiger leeft?
Misschien voel ik me met een vetrolletje wel veel beter dan zonder, zelfs al overlijd ik er twee jaar eerder aan.
En hoe wil je de macht herstructureren, in een democratie waar het volk in grote lijnen voor de meest aansprekende standpunten gaat?
siger schreef:Maar het "me, myself, and I" denken ondersteunt het dictatorschap van de westerse mens over miljarden andere soortgenoten, die ergens anders (moeten blijven) wonen in vaak barre omstandigheden.

Dat valt nog altijd te verkiezen boven de boegdeuren open zetten en zelf zinken.
Er zit gemiddeld nu eenmaal een zeker egoïsme in de mens, die dicteert dat je niet zomaar moet opgeven wat je eenmaal hebt verworven.

Als je verwacht dat men daar massaal tegenin gaat, verwacht je iets tegennatuurlijks van de mens.
Als er een uitweg is uit dat scenario, dan ligt deze in een wereld waar we genoeg ruimte hebben om allen "decadent" te zijn, en dus geen overbevolking kennen.

Onder "een wereld zonder overbevolking" versta ik dus een wereld met genoeg ruimte voor zowel de mens als haar decadentie.
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:Onder "een wereld zonder overbevolking" versta ik dus een wereld met genoeg ruimte voor zowel de mens als haar decadentie.
Zeer juist. Ondertussen heb je wel een quote van Sarnian aan me toegeschreven.
siger

Bericht door siger »

sarnian schreef:
siger schreef:Mijn principele uitspraken waren niet speciaal bedoeld voor "ons" of voor de rijke landen.
Maar dat stond er helaas niet bij in je eerdere uitspraken.
Mijn reactie refereerde direct aan jouw woorden, en waren derhalve volledig terecht.
Waarom zo gretig dom?
Plaats reactie