Ruby schreef:Ik heb geen stem uitgebracht omdat ik hier dubbel tegen aan kijk. Aan de ene kant: ja, natuurlijk mag ze haar mening uiten. Aan de andere kant: nee, want juist in haar positie kan dat meer kwaad dan goed teweeg brengen.
Ik begrijp je zorgen, maar kijk in de geschiedenis. Wat als Darwin zich uit angst voor extremistische christenen stil had gehouden. Of Galilei, copernicus etc.. Wat als Elvis zich iets had aangetrokken van de moraalridders?
Als mensen zich uit angst voor fundamentalisten gaan stilhouden, dan is het einde zoek. Waar het in eerste instantie om gaat is; 'wat is waar?'
Als het waar is wat ze zegt, dan moet het gezegd kunnen worden.
Als het mensen niet aanstaat wat ze zegt moeten ze haar verhaal met gedegen argumenten en bewijzen ontkrachten. Geen wapen is effectiever dan de waarheid. Maar niets van dat. Het enige wat ze doen is bedreigen, spotten en schelden, en dat is veelzeggend. Des te belangrijker dat ze haar mening mag uiten. En of het in haar positie meer kwaad dan goed teweeg brengt is iets wat we niet met zekerheid kunnen zeggen. De toekomst zal het ons leren.
Ik denk nl. niet dat ze hen aan het denken zet, maar dat ze ze in het harnas jaagt en dat het misschien erger gaat worden.
Misschien niet, misschien wel. Het maakt niet uit. Als het waar is wat ze zegt, dan mag het gezegd worden. (ook als het niet waar is trouwens, maar dan zou het al snel ontkracht worden)
Ook de niet fundamentalistische moslim kan zich aangevallen voelen en zich ook gaan verdedigen en meewerken met de fundamentalisten.
Maar deze nietfundi kan later gaan nadenken of er niet misschien een kern van waarheid schuilt in wat ze zegt, al zal deze zich eerst aangevallen voelen. Vergeet niet dat Hirsi Ali zelf ook moslim was.
En waarom laten we de SGP nog toe in de kamer? Wellicht moet daar eerst iets aan gedaan worden, voordat we hier aan beginnen. Ik ben namelijk benieuwd hoe lang het duurt voordat de IP (Islamitische Partij) opgericht wordt. En ik wil al zeker niet weten hoeveel stemmen die dan gaat krijgen. En ik wil liever een gematigde IP dan een fundamentalistische IP. Of ben ik nou zo gek?
Inderdaad, goed punt. Eigenlijk moet iedere Partij die de democratie omver wil werpen, worden uitgesloten van verkiezingen. Geen sharia en geen oud-testamentische wetten.
ciao... 8)