Opnieuw veel stof tot nadenken.
Rereformed, jij schreef het volgende:
Wanneer je bovenstaande vraag stelt zal je rationele denken hierop meteen antwoorden dat in elke tijd van de geschiedenis de meerderheid van de wereldbevolking nooit ook maar iets over Jezus als enige weg tot God gehoord heeft. Daaruit volgt dat de overgrote meerderheid van de wereldbevolking dus naar de hel zou gaan. Daaruit volgt ook dat de God van 'Jezus is de enige weg' niet beschouwd kan worden als liefdevol, maar als Grote Onverschillige of zelfs als kwaadaardig.
Wanneer je deze vraag voorlegt aan fundamentalistische gelovigen (Wat is het lot van de ontelbare mensen die nooit van Jezus gehoord hebben) dan zie je ze altijd kronkelen om eronderuit te komen. Opeens geldt de regel 'Jezus is de enige weg tot God' dan weer niet.
Hier wil ik even op reageren. Ik heb hier het volgende over gehoord. Je kunt Jezus als Messias pas afwijzen als je van zijn bestaan weet. Met andere woorden: iemand die hem niet kent, nooit over hem gehoord heeft, kan niet voor of tegen hem gekozen hebben. Deze persoon zou dan op grond van zijn hart beoordeeld worden, in hoeverre hij of zij als een rechtvaardig mens, op zoek naar de waarheid geleefd heeft.
Waar ik zelf bijvoorbeeld heel veel moeite mee heb gehad, is het volgende: het oude testament geeft aan dat god het joodse volk als volk gekozen heeft. Hoe is het mogelijk dat zoveel Joden tijdens ww2 op beestachtige wijze zijn gestorven? En, volgens de norm van de bijbel, ook nog eens naar de hel zijn gegaan, want zij geloofden niet in jezus.
En deze: als god alwetend is, dan wist hij immers dat wij middels onze vrije wil zouden kiezen voor de zonde. Toch heeft hij de schepping doorgezet, ondanks dat er dan miljoenen (miljarden?) zielen voorgoed in de hel zouden branden.
En waarom zijn wij allemaal de dupe omdat Adam en Eva niet konden luisteren? Dat zij dan op hun falie kregen, sure, maar waarom is iedereen die hierna geboren werd, automatisch onder de 'oorspronkelijke zonde'?
Deze en nog andere hebben mij echt heel lang bezig gehouden en ik heb heel lang echt oprecht geprobeerd vanuit geloof hier een eerlijk antwoord op te geven.
Iemand zei ooit tegen mij dat God een groter plan voor ogen heeft dan wij kunnen zien, en dat daarom de schepping gerechtvaardigd is, ondanks het lijden dat hieruit voortkwam.
Gevoelsmatig klopt dat niet. Deze vragen hebben niets met angst te maken, maar wel met kritisch zijn, denk ik.