Dat is een bewering die geen benen heeft om op te staan. Het oudste evangelie bijvoorbeeld rept er niet van dat het een ooggetuigeverslag is. Sterker nog, het vertelt mij zaken waar duidelijk geen enkele ooggetuige bij geweest kan zijn, zoals Jezus' verleiding in de woestijn, of zijn gebed in Gethsemane. De andere evangeliën gebruiken dit evangelie als bron, oftewel zijn ook geen ooggetuigeverslagen. Paulus was er niet bij en weet niets te vertellen over wat Jezus zei en deed en schrijft theoretische verhandelingen. Jabobus en Petrus en Judas in de bijbel hebben ook al niets te vertellen over waar ze ooggetuige van zijn geweest, en de schrijver van de Hebreeënbrief schrijft ook al een theoretische verhandeling.Fundi schreef:Toch wel. Als ik met de "Openbaring van Fundi" zou aankomen, dan hoop ik niet dat dit serieus in overweging genomen zal worden.Berjan schreef: Het hele systeem van apocrief en cannoniek is geen maatstaf.
Er moet dus een maatstaaf zijn.
Wat betreft het NT zijn dat in eerste instantie ooggetuigen verslagen. Waarbij de apostelen de voornaamste groep vormen.
Het enige wat je ooggetuigeverslag zou kunnen noemen in het NT is de Apocalyps van Johannes, het getuigenis van een visioen! Dat komt exact overeen met het getuigenis van de Apocalyps van Petrus.
In het geval dat het overeen moet komen met de andere geschriften: wanneer we in de Apocalyps van Johannes lezen dat "Wie niet in het boek des levens bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid" dan is wat de Apocalyps van Petrus daar verder over vertelt er volkomen mee in overeenkomst. Het laatstgenoemde boek geeft enkel de details.Geschriften moeten in eerste instantie getoetst worden aan die geschriften. De huidige canon voldoet aan die criteria.
Je kunt discussiëren over details, maar ik denk niet dat dit veel impact heeft.
Overigens gaat je bewering dat de huidige canon aan die criteria voldoet helemaal niet op. Om maar één schamel maar veelzeggend voorbeeld te geven: vergelijk van bijbelse geschriften wijst uit dat Lucas, beter gezegd de schrijver van Handelingen, maar liefst vijf maal liegt wanneer hij in Handelingen 9 Paulus introduceert als iemand die in Jeruzalem bekend was, en hem na zijn bekering direkt weer terug laat gaan naar Jeruzalem waar hij openlijk tesamen met de andere apostelen evangeliseerde en waar men een aanslag op hem beraamde.
Paulus zelf laat in de Galatenbrief weten dat hij niet bekend was in Judea, en na zijn bekering jarenlang niet naar Jeruzalem ging. En wanneer hij dat uiteindelijk doet duidelijk niet alle apostelen ontmoette, en ook niet daar met de andere apostelen rondliep om de bevolking van Jeruzalem te evangeliseren, noch dat daar sprake was van het beramen van een aanslag op zijn leven.
Kun je me even verwijzen naar de vroeg-christelijke geschriften die gruwelijke helstraf tegenspreken? Ik weet dat Origenes een uiteindelijke apokatastasis voorstond, maar ook dat spreekt de verschrikkingen van een hel niet tegen.Fundi schreef:Uiteraard kun je je gaan baseren op allerlei gedachtengoed dat er speelde...Tevens heeft het begrip van hel bepaald niet een eenduidige invulling gehad in de vroeg christelijke kerk. De gedachte zoals dat mettertijd vorm kreeg (oneindige kwelling) was zeker niet algemeen geaccepteerd.Het gaat er om dat Christenen in de oudheid dus al in de hemel en hel geloofden, en niet pas in de middeleeuwen of door heidense invloeden.
De Apocalyps van Petrus laat overduidelijk zien welk gedachtengoed er speelde in het vroegste christendom. Het komt volledig overeen met de woorden van Jezus in de synoptische evangeliën, die het geworpen worden in het Gehenna afschildert als de hoogste verschrikking die je maar kan indenken. Zo laat Jezus weten dat het beter is nu je oog uit te rukken dan later met twee goede ogen naar het Gehenna veroordeeld te worden. Ook metaforisch opgevat is dit de sterkst mogelijke manier om een afschuwelijke dreiging die ons boven het hoofd staat duidelijk te maken. Ik zie geen tegenspraak met de Apocalyps van Petrus.
Dat eerste kan ik nog volgen, maar je laatste opmerking is net zulke grote onzin als zeggen dat je je enkel aan de leringen van de katholieke kerk moet houden. Zoals gezegd heeft Petrus voor vele christenen eeuwenlang tot de canon behoord. En nogal logisch, als je als christen Petrus niet gelooft dan ben je wel heel ver van de rechte weg afgeweken. Zoals je zegt is van belang wat er door God over geopenbaard wordt. En zoals je zelf zei is het getuigenis van de apostelen van het grootste belang. En dat wijs jij nu net af?Fundi schreef:Wat van belang is wat er door God over geopenbaard wordt. Dat is redelijkerwijs het enige wat werkelijk in overweging genomen moet worden. En daarbij moet ik mij dus baseren op de canon.
Wil jij dus beweren dat de apocalyps van Petrus niet door Petrus geschreven is, maar christenen uit de vroegste tijd een volkomen valselijk geschrift produceerden, met een volkomen valse boodschap? Waren het dus oplichters? Waren ze geestesziek?
En hoe weet jij dat de Apocalyps van Johannes wél goddelijke openbaring is?
Hoezo tegenstand? Jij beweerde dat de ideeën over de hel in de middeleeuwen erbij gefantaseerd waren. Ik zette je enkel recht en liet zien dat het al tot het vroege christendom behoort.Fundi schreef: Waarom eigenlijk tegenstand? Is jullie roeping als atheïsten het beschermen van de traditionele christelijke opvattingen???
Heel fijn indien je tot het inzicht bent gekomen dat een groot deel van het christendom lariekoek is. Jammergenoeg is de definitie van een fundi dat hij zijn eigen lariekoek altijd voor zoete koek blijft slikken. Maar ik gun je desalniettemin veel plezier met je vriend die zegt dat ik beter af zou zijn met een molensteen om mijn nek in zee gegooid te worden dan dat ik jou van de rechte weg zou afbrengen. Ik heb grote bewondering voor de bijzondere wijsheid en edelheid van persoon die uit zulke woorden spreekt. Grotere nobelheid van denken is in de wereld vast nergens te vinden.