Autist, atheist.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Fjedka
Bevlogen

Re: Autist, atheist.

Bericht door Fjedka »

Hoogbegaafdheid en met name het syndroom van Asperger gaan dikwijls samen. Hoge intelligentie en atheïsme ook. Vele hoogfuncionele autisten komen er nooit achter dat ze het hebben en dat is prima, zolang ze geen problemen hebben/ervaren. Er moet ook wel het een en ander aan de hand zijn voordat iemand zo'n stempel opgedrukt krijgt. Met name mannen wordt nog wel eens autistiforme trekjes verweten trouwens. Ik heb wel eens een vrouw in vertwijfeling zien roepen dat álle mannen autisten zijn. :D Aan de andere kant blijkt dat autisme bij vrouwen vaak niet wordt opgemerkt, waarschijnlijk omdat die zich meer conformeren aan wat er sociaal van hen wordt verwacht en ze ook van zichzelf verwachten. Op dit moment wordt daar onderzoek naar gedaan aan de KUN.

Anekdotisch materiaal alarm:

Ik heb me laten vertellen dat een of andere hoogleraar na zijn pensioen sociaal en psychisch in de problemen kwam. Diagnose: Asperger.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Fjedka schreef: Ik heb wel eens een vrouw in vertwijfeling zien roepen dat álle mannen autisten zijn.
en ik heb wel eens iemand horen zeggen dat alle vrouwen borderline hebben. :)
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

:D
Jinny

Bericht door Jinny »

Hoogbegaafd en sociaal gehandicapt heet ook wel Asperger.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Taede Smedes heeft het ook opgepikt zie ik:

http://tasmedes.wordpress.com/2012/06/0 ... -atheisme/
Taede Smedes schreef:De cognitive science of religion lijkt dus steeds sterker het idee te bevestigen dat overtuigingen over bovennatuurlijke voortkomen geworteld zijn in normale menselijke sociale cognitie.
Je kon natuurlijk wachten op die insinuatie: atheïsme is niet normaal. :roll:
Recentelijk zijn de resultaten van een studie door Ara Norenzayan en anderen gepubliceerd, waarin de hypothese was getoetst in hoeverre een gebrek aan de sociaal-cognitieve vaardigheid van mentalizing het geloof in God beperkt of zelfs teniet doet.
Ja ja. Iedereen die normaal is gelooft natuurlijk in (de monotheïstische uiteraard) God, maar sommigen hebben een gebrek aan inlevingsvermogen. Die mensen noemen we ook wel atheïsten, of autisten. Inlevingsvermogen is wat je nodig hebt om gelovig te zijn. Dat is immers hoe gelovigen gelovig worden, door zich in te leven in God. Daarom hoor je ook elke keer van gelovigen, wanneer ze gevraagd worden waarom ze in Zeus geloven, oh sorry, God: "Omdat ik me zo goed in haar kan inleven. Ik kan me zelfs zo goed in haar (ja, het is een haar) inleven dat ik hele gesprekken met haar heb." Rare jongens hoor (een beetje ziek zelfs), die atheïsten, dat ze zo'n overduidelijk gebrek hebben om met God te kunnen praten.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Fjedka schreef:Hoogbegaafdheid en met name het syndroom van Asperger gaan dikwijls samen. Hoge intelligentie en atheïsme ook.
Dat is een stereotype dat om één of andere reden steeds blijft terugkeren onder leken. Er is geen verband tussen autisme en hoogbegaafdheid.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Jim schreef:Hoogbegaafd en sociaal gehandicapt heet ook wel Asperger.
Ik weet niet, het in hokjes plaatsen ben ik niet zo'n voorstander van. Ook al zal er wel een bepaalde behoefte aan zijn. Het is geen ontkenningsgedrag want ik wil best toegeven dat mijn zoon anders is dan andere kinderen, en ik zie zeker verschil met de jongste.
Je zal alle ja-knikkende ouders de kost moeten geven die het wel en wee van hun kind overlaten aan de zogenaamde experts.
Ik kan mijn mijn argumenten onderbouwen door het feit dat verschillende diagnoses gesteld zijn. Vaak weten ze het ook niet en doen ze maar een gooi naar wat zo goed mogelijk binnen het kader (hokje dus) past.

Ik denk dat ik een bipolaire borderlinestoornis heb met autistische kenmerken en waarschijnlijk nog wel wat meer psycho-pathologische aandoeningen uit de DSM4. Gaat heel goed met me trouwens. :)

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
windsurfer
Diehard

Hoogbegaafdheid wordt ook niet genoemd bij de criteria voor het vaststellen van asperger, en in de voorlopige DSM 5 wordt de classificatie stoornis van asperger zelfs geschrapt!
Vaak weten ze het ook niet en doen ze maar een gooi naar wat zo goed mogelijk binnen het kader (hokje dus) past.
Vaak passen klachten simpelweg in verschillende hokjes, en staat op verschillende momenten een ander aspect voorop. Het in verschillende hokjes plaatsen is dus geen kwestie van niet weten maar van een aspect meer of minder benadrukken.
Diagnostiek binnen de psychiatrie is gewoon moeilijk, en het feit dat veel leken ermee aan de haal gaan en er allerlei lekenopvattingen over stoornissen heersen zoals ook in dit topic duidelijk wordt, maakt de zaak er niet eenvoudiger op.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Fjedka schreef:Hoogbegaafdheid en met name het syndroom van Asperger gaan dikwijls samen. Hoge intelligentie en atheïsme ook.

Ik snap niet waarom je hoogbegaafd moet zijn om niet in een pratende slang te geloven.
Jinny

Bericht door Jinny »

Dat hoeft ook niet, gezond boeren verstand volstaat dikwijls.
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

windsurfer schreef:Hoogbegaafdheid wordt ook niet genoemd bij de criteria voor het vaststellen van asperger, en in de voorlopige DSM 5 wordt de classificatie stoornis van asperger zelfs geschrapt!
Vaak weten ze het ook niet en doen ze maar een gooi naar wat zo goed mogelijk binnen het kader (hokje dus) past.
Vaak passen klachten simpelweg in verschillende hokjes, en staat op verschillende momenten een ander aspect voorop. Het in verschillende hokjes plaatsen is dus geen kwestie van niet weten maar van een aspect meer of minder benadrukken.
Diagnostiek binnen de psychiatrie is gewoon moeilijk, en het feit dat veel leken ermee aan de haal gaan en er allerlei lekenopvattingen over stoornissen heersen zoals ook in dit topic duidelijk wordt, maakt de zaak er niet eenvoudiger op.
Ik vermoed dat je zelf in het vak zit?
Je zegt leken, weet niet zeker of je daarmee op mij doelt, maar je zegt met de moeilijkheidsgraad van diagnostiek hetzelfde als wat ik zeg. Bovendien zijn klachten aan verandering onderhevig en is het in de psychiatrie vaak achter de feiten aanlopen.
Rest mij nog te zeggen dat ervaringsdeskundigen het vaak beter doorzien dan de behandelaars.
Sorry, ik heb niet zo'n hoge pet op van de psychiatrische hulpverlening. Al is het natuurlijk goed dat er iets is voor degenen die tegen problemen aanlopen.

windsurfer
Diehard

Ja ik zit in het vak. Met de term 'leken' doelde ik niet op jou, maar op de hardnekkige ideeën onder niet- vakgenoten zoals de paar die ik hier in dit topic zie opduiken aangaande intelligentie en autisme en dat vrouwen het 'beter zouden verbergen'.

Ik weet niet waarvan jij vind dat 'ervaringsdeskundigen 'het' beter doorzien dan behandelaars' maar het gaat wel om mensen, en naaste familie en de patiënt zelf kennen de problematiek en effect ervan op het dagelijks functioneren natuurlijk het beste .

Ik heb geen hoge pet op van slechte psychiatrische hulpverlening, maar wel van goeie.
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Het doorzien van het probleem bedoelde ik met "het"
Je antwoord geeft goed weer met wat ik bedoel, ik heb daar niks aan toe te voegen.

Gelukkig is goed of slecht een subjectief begrip. :wink:

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fjedka schreef:Taede Smedes heeft het ook opgepikt zie ik:
Taede Smedes schreef:De cognitive science of religion lijkt dus steeds sterker het idee te bevestigen dat overtuigingen over bovennatuurlijke voortkomen geworteld zijn in normale menselijke sociale cognitie.
Fjedka schreef:Je kon natuurlijk wachten op die insinuatie: atheïsme is niet normaal. :roll:
De reactie van Bart Klink springt er gelukkig bovenuit. Taede zal geen mogelijkheid onbenut laten om zijn geloof in de karikaturen uit de bronstijd met dit soort platte insinuaties te onderbouwen. De gesprekken met denkbeeldige vriendjes die beschreven zijn in de overleveringen van nomadenvolken schijnen normaler te zijn, dan de skeptische gevolgtrekkingen die voortvloeien uit een sterk verandert wereldbeeld. Waar bijgeloof het moet afleggen tegen rationele verklaringen. Als er dus ergens geen bewijs voor is en je desalniettemin besluit om je hele leven zo in te richten, dat dit geen belemmering is tot het verkondigen van onzinnige uitspraken dan behoor je tot het referentiekader van Taede Smedes en co.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

windsurfer schreef:Ja ik zit in het vak. Met de term 'leken' doelde ik niet op jou, maar op de hardnekkige ideeën onder niet- vakgenoten zoals de paar die ik hier in dit topic zie opduiken aangaande intelligentie en autisme en dat vrouwen het 'beter zouden verbergen'.
Dat over die vrouwen is mijn lekenspeculatie ja, zoals ik ook aangaf, maar de onderzoeksvraag is dat niet. Ik weet dat er onderzocht wordt waarom de diagnose van autisme bij vrouwen lastiger is dan bij mannen en dat weet ik omdat ik uitgenodigd ben (in de controlegroep) om getest te worden ten bate van dat onderzoek aan de KUN. Hoogfuncionerend autisme (en voormalig(?)) Asperger gaat gepaard met een normale tot hoge intelligentie. Vaker dan niet, aldus, gaat Asperger samen met een hoger IQ dan gemiddeld. Beter geformuleerd zo, Windsurfer?

Wiki schreef:
Wiki schreef:Er is een normale tot hoge intelligentie.

[...]

Ze ervaren evenwel vaak dezelfde problemen als veel mensen met autisme. Het verschil is dat mensen met het aspergersyndroom op volle toeren hun - hoge - intelligentie gebruiken om hun aanpassingsproces vorm te geven, in tegenstelling tot lager functionerende autisten die soms levenslang hulpbehoevend en onaangepast blijven, én in tegenstelling tot neurotypischen die bij hun aanpassingsproces zowel sociaal-emotionele vaardigheden als intelligentie gebruiken. Een gevolg is dat menig persoon met aspergersyndroom intellectueel verder ontwikkeld is dan de gemiddelde neurotypische persoon.
Windsurfer schreef:Ik weet niet waarvan jij vind dat 'ervaringsdeskundigen 'het' beter doorzien dan behandelaars' maar het gaat wel om mensen, en naaste familie en de patiënt zelf kennen de problematiek en effect ervan op het dagelijks functioneren natuurlijk het beste .
Mensen zoals ik, vrij recent nog gediagnosticeerd met het syndroom van Asperger en met een hoog IQ. De Aspergers op de TOM-cursus die ik volgde hadden toevallig allemaal een hoog IQ. Ik heb geen IQ-test van hen gezien en kan dus alleen voor mezelf spreken, maar met hoog IQ bedoel ik 130+.
Plaats reactie