Vrijlating Michelle Martin

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Demiurg
Diehard

Re: Vrijlating Michelle Martin

Bericht door Demiurg »

siger schreef: Een van deze voorwaarden in het geval van MM was dat zij (haar advokaat) een vaste verblijfplaats kon vinden voor de volgende 13 jaar. Een jaar geleden was een klooster in Frankrijk bereid haar zo'n logement te bieden. Toen dat in het water viel kon MM niet vrijgelaten worden.
De reden dat het in het water viel was omdat de zusters zich een hoedje schrokken van de opdringerige aandacht, mede opgepookt door de ouders van de slachtoffers. In een rechtstaat past het natuurlijk niet dat familie van slachtoffers de normale rechtsgang saboteren. Ook nu is er politiebewaking bij het betreffende klooster. Het feit dat ze al voor Martin daar gearriveerd is de veiligheid van de zusters moeten bewaken is veelzeggend.
Dat het te maken heeft met (vermeende) religiositeit is iets wat overal de ronde doet.
Als er zo'n lynchsfeertje hangt zoals in dit geval moet je natuurlijk niet afgaan op geruchten.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Jinny

Bericht door Jinny »

Je kunt je natuurlijk afvragen of de wet opgewassen is tegen een delict van het kaliber Dutroux en Martin.
En dat hier het rechtvaardigheidsgevoel van de bevolking niet heel erg een trap in het kruis krijgt.

Het is een recidiviste die haar ernstigste daden pleegde na haar voorgaande detentie.
Persoonlijk vind ik de maatregel getuigen van een halfzachte regel om pastoors en dominees te beschermen.

Ik begrijp tenminste dat alleen kloosters in aanmerking komen, niet een gewone burger?
siger

Bericht door siger »

Demiurg schreef:Voor zover ik heb kunnen volgen is haar vrijlating gewoon een gevolg van de geldende regels. In dat geval moet je concluderen dat ze haar straf heeft gehad en ze niet zwaarder gestraft mag worden omdat haar zaak mediagenieker is dan andere vergelijkbare zaken.
Demiurg schreef:De reden dat het in het water viel was omdat de zusters zich een hoedje schrokken van de opdringerige aandacht, mede opgepookt door de ouders van de slachtoffers.
Demiurg schreef:Als er zo'n lynchsfeertje hangt zoals in dit geval moet je natuurlijk niet afgaan op geruchten.
Beste Demiurg,

Je trekt hier de kaart van het domme sensatiebeluste klootjesvolk dat de geleerde redenen van deze uitspraak niet kan vatten en dan maar stampij maakt.

De bedoeling van rechtspraak is recht te doen aan de slachtoffers en dat te signaleren aan de samenleving. Helaas wijkt men hier meer en meer van af, en stijgt de waan dat de daders niet gestraft maar verzorgd moeten worden. Dit is onbewezen, niet effectief, en leidt tot hallucinante toestanden.

Vervolgens insinueer je dat de ontstane opschudding verklaard kan worden omdat de zaak "mediageniek" zou zijn. Ik denk dat de media hier hun normale maatschappelijke taak vervullen, die van het grootste belang voor de instandhouding van onze rechtsstaat. De belangstelling van de media is niet de schuld van de slachtoffers maar van de daders. Het ontvoeren, folteren en vermoorden van kinderen alarmeert vanzelf en terecht elke burger. En deze mondige burger wil dat er een signaal gegeven wordt dat zoiets onaanvaardbaar is. Denk jij daar echt anders over?

Voorlopige invrijheidsstelling, zoals vandaag uitgevoerd in België, wordt beslist door een heuse strafuitvoeringsrechtbank, en is dus niet in handen van de rechter die de eerste straf uitsprak. De strafuitvoeringsrechtbank kan verzoeken om in vrijheidsstelling afwijzen of aanvaarden onder voorwaarden. Er is géén automatisme. Helaas houdt deze rechtbank geen rekening met het recht van de slachtoffers: na de zaak Dutroux worden slachtoffers ingelicht van de beslissing, maar krijgen nog steeds geen inzage in het dossier waarin besloten wordt dat de moordenares van hun kinderen op vrije voeten mag. Hallucinant, want ze kennen wel alle gegevens waaruit besloten werd haar op te sluiten.

Helemaal stuitend is dat in dit dossier zou staan dat MM tot inkeer is gekomen, terwijl dat niet waar kan zijn, want ze heeft niet meegewerkt met het gerecht inzake nog onopgehelderde omstandigheden.

Dhr Marechal, de vader van een van de meisjes die door MM werd gefolterd en stierf in haar gevangenschap (omdat ze de lippen dicht hield is ze in het geval An niet voor moord veroordeeld, maar "enkel" voor ontvoering en foltering) heeft sinds de verdwijning van zijn dochter aanhoudend gewezen op laksheid en fouten in het onderzoek, en zonder zijn doorzettingsvermogen waren Dutroux en Martin misschien nog steeds aan het moorden. Hij heeft heel zijn leven gewerkt voor rechtvaardige behandeling van de moord op zijn dochtertje, tot aan de veroordeling van MM tot 30 jaar. Het is waanzin dat de redenen voor de opschorting van deze straf niet meegedeeld worden. Dit rechtmatig burgerlijk protest afschilderen als een lynchpartij is een gruwelijke omkering.

zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Strafuitvoeringsrechtbank" onclick="window.open(this.href);return false;
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Fish schreef:Ik denk dat ze het in dat klooster zeker niet beter heeft als in de gevangenis. Geen TV (neem ik aan), sober eten (apostolische armoede), niet kunnen lezen wat je wilt.
Misschien ook nog voor dag en dauw opstaan.
Dat was mijn idee ook. Liefst nog in grint knielen bij het bidden.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Jim schreef:Je kunt je natuurlijk afvragen of de wet opgewassen is tegen een delict van het kaliber Dutroux en Martin.
En dat hier het rechtvaardigheidsgevoel van de bevolking niet heel erg een trap in het kruis krijgt.

Het is een recidiviste die haar ernstigste daden pleegde na haar voorgaande detentie.
Persoonlijk vind ik de maatregel getuigen van een halfzachte regel om pastoors en dominees te beschermen.

Ik begrijp tenminste dat alleen kloosters in aanmerking komen, niet een gewone burger?
Maar wee je gebeente als je een waxinelichtje naar de koningin gooit. Dan ben je staatsgevaarlijk.
(ik weet het - verschillende landen, verschillende zaken).
Dit soort zaken worden nog steeds anders benaderd, en het interesseert me geen lor wat de wetgeving zegt- die is voornamelijk verouderd en op verkeerde leest geschoeid - dan 'aanvallen' op het establishment of banken.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
siger

Bericht door siger »

HenkM schreef:
Fish schreef:Ik denk dat ze het in dat klooster zeker niet beter heeft als in de gevangenis. Geen TV (neem ik aan), sober eten (apostolische armoede), niet kunnen lezen wat je wilt.
Misschien ook nog voor dag en dauw opstaan.
Dat was mijn idee ook. Liefst nog in grint knielen bij het bidden.
Maar dat idee was dus wel fout.
siger

Bericht door siger »

Jim schreef:Ik begrijp tenminste dat alleen kloosters in aanmerking komen, niet een gewone burger?
Nee, zo theocratisch is België nu ook weer niet. Het is (de advokaat van) de dader die met een voorstel van verblijfplaats moet komen. De rechtbank oordeelt dan of die aan de eisen voldoet.

Wel hebben kloosters stilaan een staat van dienst op dit gebied, van kinderverkrachtende bisschoppen tot genocidale nonnen. Maar iemand als Martin zou ook concierge in een school, vuilverbrander in een hospitaal of rekkenvuller bij het leger des heils kunnen worden, als de rechtbank instemt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Duidelijk Siger.
Blijft dat mijn nekharen zeuren dat dit stukje wet juist voor die bisschoppen en nonnen is verzonnen.
siger

Bericht door siger »

Jim schreef:Duidelijk Siger.
Blijft dat mijn nekharen zeuren dat dit stukje wet juist voor die bisschoppen en nonnen is verzonnen.
Zou ook wel kunnen. Hangt ook samen met de opvatting die nog steeds (ik vraag me af hoe sterk) aanwezig is in onze justitie dat iemand die in de gevangenis misdienaar wordt of de bijbel gaat lezen sneller mag vrijkomen.
Inmiddels heb ik ook gelezen dat moeder abt van het klooster MM herhaaldelijk in de gevangenis bezocht heeft.

Misschien is hier een stukje katholieke geschiedenis nuttig.

Het vergeven van zonden is voor de echte katholieke gelovige het sluitstuk van de religie. Andere christelijke nominaties kunnen zich daarover opwinden, maar de kat. kerk beweert, aan de hand van teksten die ik even niet bij de hand heb, dat God haar heeft aangesteld tot het verdrijven van demonen, wat later vergeving van zonden is gaan heten.

Niet katholieken (en katholieken die het vergeten zijn) moeten beseffen dat dit een godsdienst is die naar eigen zeggen de sleutels van het hiernamaals beheert (denk aan al die grappen over St. Pieter met zijn poort en sleutel, en herinner je dat de pausen - het kerkelijk gezag - opvolgers zijn van Petrus en dus drager van de sleutel van de hemelpoort.) Constantijn, die het christendom de Romeinse staatsgodsdienst maakte, moordde de helft van zijn familie uit, maar deze zonden werden gewist door zijn doop op zijn sterfbed, waardoor hij recht naar het paradijs ging.

De "absolutie" (het uitwissen van je misdaden door een katholiek ambsdrager) is de kern van dit geloof, en is ook lang de bron van haar wereldlijke macht geweest. Er is de "biecht" die ook voor katholieke vorsten verplicht is, en die ooit handig uitgespeeld werd door jezuietische "biechtvaders" (terzijde: de laatste jaren werd het ontwerp van alle biechtstoelen in Europa zo verandert, dat de hele gelovige gemeenschap de biechtvader in het oog kan houden.) Anderzijds is een "excommunicatie", een verbanning uit de kerk, maar (dat wordt wel eens vergeten) ook meteen de verbanning uit het hemels paradijs.

Het is dus begrijpelijk dat het gerecht hier nog steeds besmet is met de opvatting religieus = beter, en dat een klooster in de opvang van misdadigers een gepaste taak ziet.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

siger schreef:
Jim schreef:Ik begrijp tenminste dat alleen kloosters in aanmerking komen, niet een gewone burger?
Nee, zo theocratisch is België nu ook weer niet. Het is (de advokaat van) de dader die met een voorstel van verblijfplaats moet komen. De rechtbank oordeelt dan of die aan de eisen voldoet.

Wel hebben kloosters stilaan een staat van dienst op dit gebied, van kinderverkrachtende bisschoppen tot genocidale nonnen. Maar iemand als Martin zou ook concierge in een school, vuilverbrander in een hospitaal of rekkenvuller bij het leger des heils kunnen worden, als de rechtbank instemt.
Of vertrouwenspersoon op een meisjesinternaat.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HenkM schreef: Of vertrouwenspersoon op een meisjesinternaat.
en tegelijk hoofdverantwoordelijke voor het keldercomplex?

en martin
het systeem van vervroegd vrijkomen is op zich niet slecht en kan voor sommige een goede zaak zijn.
alleen jammer dat het in Belgie gewoon een soort van basisrecht van elke gevangene is.
dat maakt het redelijk vervelend want wie in belgie 2/3 of meer van zijn straf uitzit is een grote uitzondering terwijl volgens mij strafvermindering eerder de uitzondering zou moeten zijn.

just my 2 cents
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

siger schreef:Voorlopige invrijheidsstelling, zoals vandaag uitgevoerd in België, wordt beslist door een heuse strafuitvoeringsrechtbank, en is dus niet in handen van de rechter die de eerste straf uitsprak
Ik ga niet te zeer in op de zaak zelf, dat Martin vreselijke dingen gedaan heeft staat buiten kijf. Het punt hier is dat ze gebruik maakt van wettelijke regelingen die voor iedereen bestaan en dus ook van haar. Je geeft zelf al aan dat hiervoor een speciaal rechtscollege bestaat. Het kan in een rechtstaat niet zo zijn dat een dader minder rechten heeft omdat hier in de publieke opinie druk uitgeoefend wordt. Verder heeft ze een enorme straf uitgezeten (13 jaar is niet niks), eens is het moment dat ze weer vrij komt en voor de familie van de slachtoffers komt dit altijd te vroeg.
Vervolgens insinueer je dat de ontstane opschudding verklaard kan worden omdat de zaak "mediageniek" zou zijn. Ik denk dat de media hier hun normale maatschappelijke taak vervullen, die van het grootste belang voor de instandhouding van onze rechtsstaat.
Ik insinueer niet dat de zaak mediageniek is, ik stel dat vast. Zelfs over de grenzen is de zaak Dutroux een sappig mediaverhaal geworden en als de man een scheet laat dan wordt dat tot in detail uitgemeten. Natuurlijk is het de plicht van de media om er over te berichten, maar er ontstaat wel een dynamiek waarin de normale rechtsgang verstoord wordt.
Je trekt hier de kaart van het domme sensatiebeluste klootjesvolk dat de geleerde redenen van deze uitspraak niet kan vatten en dan maar stampij maakt.
Dat is ook zo. Er is bij het betreffende klooster al politiebewaking. Er zijn al pogingen tot brandstichting geweest bij het klooster, brandstichtingen en extreemrechts heeft zich inmiddels gemengd in de organisatie van een demonstratie. (waardoor de politieinzet uiteraard verhoogd moet worden) [bron: De Standaard, 3 aug] Michel Martin is daar nog helemaal niet en de veiligheid van de zusters is nu al in gevaar. Ik weet niet hoe jij dat noemt, maar ik noem dat een lynchsfeertje.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Jinny

Bericht door Jinny »

Demiurg, lees dit bericht eens?
Je hamert hier op rechten, maar slaat even de mogelijkheid over dat de wetgeving niet opgewassen danwel bedoeld is voor deze uitwassen.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Jim schreef:Demiurg, lees dit bericht eens?
Je hamert hier op rechten, maar slaat even de mogelijkheid over dat de wetgeving niet opgewassen danwel bedoeld is voor deze uitwassen.
Je kan toch niet zeggen dat het recht niet opgewassen is voor bepaalde gevallen?
Want stel dat dat zo is, wat moet je dan met zo'n geval?
R.J. Hoffmann
siger

Bericht door siger »

Demiurg,

Zie hier voor een antwoord op je post.
Plaats reactie