Religie rekt lijden ziek kind onnodig

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Religie rekt lijden ziek kind onnodig

Bericht door axxyanus »

Klikzoi schreef:
Doppelganger schreef:Dit topic gaat echter over een specifiek onderzoek m.b.t. de weigering van religieuze ouders om de onnodig levensrekkende behandeling van hun kind te staken, omdat zij geloven dat hun kind door een wonder gered zal worden. PietV verwees daar in deze post naar.
Wie zijn wij om daar een oordeel over te vellen? Een wijzend vingertje of openlijke afkeer veranderd niets.
Van jou weet ik het niet maar ik beschouw me als een empatisch humanist die wil opkomen voor de zwakkeren, in die geval voor de zieke kinderen van gelovige ouders. En openlijke afkeer verandert wel. Natuurlijk niet op een vingerknip maar openlijk afkeer laten blijken en dit soort zaken in de openbaarheid brengen heeft zijn invloed op hoe mensen in de toekomst met dergelijke situaties omgaan.
Klikzoi schreef:Vanuit een eigen optiek is het inderdaad moeilijk wanneer Jehova-getuigen weigeren bloed te nemen van een niet-getuige, zeker wanneer er een leven mee is gemoeid. Maar de wet is op dit vlak volkomen helder te noemen. Genoeg artsen zijn in het verleden aangeklaagd omdat ze hun geweten voorop stelde aan de bestaande wet.
Ja dat is een kant. De andere kant is wat als Jehova-getuigen weigeren dat hun kind bloed neemt van een niet-getuige. Als dat de enige optie is om het leven van dat kind te redden dan hebben de ouders dat niet te weigeren.
Klikzoi schreef:Ik denk dat men zich dan beter kan richten op de bestaande wetgeving en pogingen hier veranderingen in te bewerkstelligen. Enkel anti-religieuze topic's openen over dit onderwerp zal niets veranderen.
Trap eens een open deur in. Op die manier moeten we hier niets bespreken want als het beperkt blijft tot het hier bespreken verandert er nooit iets.

Maar het hier bespreken zorgt er natuurlijk voor dat de informatie zich meer verspreid en vergroot de kans dat iemand dat bij een parlementslid aankaart of iets dergelijks.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Klikzoi schreef: Wie zijn wij om daar een oordeel over te vellen? Een wijzend vingertje of openlijke afkeer veranderd niets.

Vanuit een eigen optiek is het inderdaad moeilijk wanneer Jehova-getuigen weigeren bloed te nemen van een niet-getuige, zeker wanneer er een leven mee is gemoeid. Maar de wet is op dit vlak volkomen helder te noemen. Genoeg artsen zijn in het verleden aangeklaagd omdat ze hun geweten voorop stelde aan de bestaande wet.

Ik denk dat men zich dan beter kan richten op de bestaande wetgeving en pogingen hier veranderingen in te bewerkstelligen. Enkel anti-religieuze topic's openen over dit onderwerp zal niets veranderen.
Je leest het verkeerd. Dit artikel gaat niet over wetgeving of over de levensbeschouwelijke visie van (ouders van) patienten, maar over ethische afwegingen van de beroepsbeoefenaar.

Zoals gesteld is de incidentie laag te noemen en over de risico's van het hebben van ouders die in wonderen geloven tov andere groepen in die situatie valt weinig te zeggen nav het artikel. De empirie toont wel aan DAT het plaatsvind. Het is volgens mij dus wel het bespreken binnen de beroepsgroep waard als geconstateerd wordt dat het geloof in een wonder het actieve en bewuste van een academicus beinvloed. Hoe terecht en / of logisch dit is, kunnen we hier bespreken, en is ook zeker het bespreken binnen de vakgroepen waard. Het zou mij niets verbazen als onenigheid over een soort gelijke situatie verantwoordelijk is voor het meningsverschil wat de kwaliteit van zorg in de weg stond in het VU ziekenhuis.

Dus los van alle emotionele ervaringen die ik heb met het lezen van dergelijke berichten, pak je m.i. de verkeerde kant van de zaak, te verstaan die van het risico (ouders van kinderen die in wonderen geloven) ipv de gevolgen (academici die naar dat wonderengeloven handelen, ondanks de kennis en vaardigheden van academisch niveau).

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Als er voor een kind een levensreddende behandeling nodig is en de ouders weigeren, dan kunnen de ouders via de rechter tijdelijk de ouderlijke macht ontzegd worden. Zoals wel gebeurt bij JG ouders als het kind bloed nodig heeft (mag ook niet bloed van andere JG zijn overigens).

Andersom ben ik het nog nooit tegengekomen, ouders, die eisen dat het leven van een ongeneeslijk kind zo lang wordt gerekt hopend op een wonder, uit de ouderlijke macht zetten. Een arts kan enkel "botweg" weigeren. Is iemand bekend of ouders in zo'n geval een rechtszaak hebben aangespannen om de arts te dwingen wel te behandelen?

Merkwaardigerwijs accepteren bepaalde gelovige groeperingen niet het wonder van de vaccinatie, maar weer wel het wonder van de antibiotica. Preventief mag niet, behandelen mag wel. God voor het blok zetten mag kennelijk ook.
Een bizarre zaak.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Vilaine schreef:Andersom ben ik het nog nooit tegengekomen, ouders, die eisen dat het leven van een ongeneeslijk kind zo lang wordt gerekt hopend op een wonder, uit de ouderlijke macht zetten. Een arts kan enkel "botweg" weigeren. Is iemand bekend of ouders in zo'n geval een rechtszaak hebben aangespannen om de arts te dwingen wel te behandelen?
De auteurs verwijzen naar enkele andere casusbeschrijvingen, voor zover ik kan zien. Ik denk dat alvorens de weigering door te zetten de artsen behandelen. Maar ik mis de discussie op hoog niveau omdat ik niet bij documenten kan komen zonder mijzelf blut te betalen en niet in deze tak van sport bekend ben. Ik ben zowiso niet geschikt voor het werken met ernstig zieke kinderen, en heb de neiging er ook van weg te kijken. Ik dwing mijzelf nu een beetje om een beetje te orienteren.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Plaats reactie