de armzaligheid van de academische filosofie

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

couw
Forum fan

Re: de armzaligheid van de academische filosofie

Bericht door couw »

@ Peter van Velzen,
mijn stelling dat het grote verhaal er al is, en alleen wat meer verkondiging behoeft.
=D> Eindelijk erkenning! Inderdaad heb ik een coherent Verhaal in huis van hoe onze vroegste voorouders, een populatie aapmensen tot talige wezens geworden zijn en daardoor tot (voor dieren) uitzonderlijk gedrag. Alle menselijke fenomenen, als religieuze beleving van de wereld en de hang naar steeds meer kennis ervan, zijn er soepel op terug te voeren. Het is een Verhaal dat voor iedere mens naadloos opgaat, en dat het inzicht bevat waar voor een mens geluk in gelegen is. Het 'Echte' Verhaal dus, éindelijk is het te vinden (google bijv. 'taligheidshypothese' ).
Nu nog de verkondiging. [-X Hó! Verkondigen? Preken? Dat werkt (gelukkig) niet meer in een consumentenmaatschappij. Het moet een filosofisch project worden. Wereldwijd. Op een Wikipedia-achtige manier. Daar ontwikkel ik op http://www.humanosofie.nl" onclick="window.open(this.href);return false; een idee voor.
Maar laten we daartoe eerst de academische filosofie afschaffen. Ophouden met die dure onzin :evil: waar de mensheid al twee eeuwen lang geen meter mee is opgeschoten. Alle nuttige takken worden ondergebracht bij geschiedenis, antropologie en sociologie. Bevrijd onze knappe filosofen van de academische filosofie, van die Heideggeriaanse neuspeuterij. Allemaal aan het werk met de stapels bouwstenen die door de nuttige menswetenschappen in keurige en almaar groeiende tassen staan te wachten tot filosofen mee aan het bouwen slaan.
Er zijn trouwens wel filosofen die delen van het verhaal verkondigen (Daniel Dennet is er een naar ik meen)
Dennett en Dawkins zijn heel knappe koppen maar hebben echt geen idee van hoe mensen zulke bijzondere dieren geworden zijn in de natuur dat we nu een gevaar voor onszelf zijn geworden. Ze proberen zelfs #-o onze geneigdheid tot religieuze beleving te attaqueren (in hun terechte afkeer van het verderfelijke godgeloof), zo weinig inzicht hebben ze in de mens.
It's a long way to Tipperary
Jinny

Bericht door Jinny »

Dawkins is een bioloog, geen filosoof.
Je kunt het hem dan ook niet kwalijk duiden.
siger

Bericht door siger »

couw schreef:...Dennett en Dawkins zijn heel knappe koppen maar hebben echt geen idee van hoe mensen zulke bijzondere dieren geworden zijn in de natuur dat we nu een gevaar voor onszelf zijn geworden. Ze proberen zelfs #-o onze geneigdheid tot religieuze beleving te attaqueren...
Ik begrijp niet wat er op dit gebied mis is met Dawkins (die zoals vele wetenschappers al eens aan het filosoferen gaat.)

Bedoel je echt
'onze geneigdheid tot religieuze beleving attaqueren'
Of bedoel je
'de bewering dat we geneigd zijn tot religieuze beleving te attaqueren'?
Of heb je een voorbeeldje dat kan verduidelijken?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

couw schreef:@ Erikketik,
Bij welk loket moeten de mensen dan wél zijn voor de antwoorden op hun Grote Vragen?
Misschien dat het eens tijd wordt dat mensen beseffen dat er geen loket is dat hun Grote Vragen kan oplossen. Het is niet omdat er "Grote Vragen" zijn, dat er ook "Grote Antwoorden" zijn.
couw schreef:@ Siger,
Ja, dat het postmodernisme op z'n smalst: ieder moet maar voor z'n eigen Verhaal zorgen. Dat doen de bobo's dus, ze grijpen naar de bijbel van profetes Ayn Rand of zo. Is jouw reactie niet wat te makkelijk, Siger?
Volgens jouw woorden doen die bobo's dat juist niet, ze grijpen naar een "Groot Verhaal" van een ander, naar dat van Ayn Rand blijkbaar en je bent daar blijkbaar niet gelukkig mee. Maar jouw alternatief is om er gewoon nog een "Groot Verhaal" naast te zetten. Maar er is natuurlijk geen enkele reden om aan te nemen dat de bobo's die naar Ayn Rand grepen, jouw alternatieve verhaal aantrekkelijker zouden vinden en daardoor Ayn Rand links zouden laten liggen.

En nee kosmologie en evolutietheorie enz bieden geen "Groot Verhaal". Mensen kunnen dat natuurlijk wel als inspiratie gebruiken voor hun eigen verhaal maar evengoed kan die combinatie een enorm gevoel van zinloosheid opwekken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
couw
Forum fan

Bericht door couw »

@ Siger,
Ik begrijp niet wat er op dit gebied mis is met Dawkins
Dat komt omdat je het vertikt om mijn theorie over hoe mensen mensen geworden zijn, enige aandacht te geven. En dat komt weer doordat die nergens in de academische filosofie te bespeuren valt. En dat komt weer doordat die zich nog steeds ophoudt in een denkwereld waarin de kongsi van despoot en Kerk het denken overheerst en de kerken mochten uitmaken hoe mensen zijn.

Maar dit is een vrijdenkersforum, dus denk even mee met iemand die zich aan dat eeuwenoude paradigma onttrokken heeft.
Wij zijn afkomstig van een aapmensenpopulatie waarin zich het cultuurtje van met de handen uitbeelden van waar je op dat moment aan denkt (en wat je per se wilt communiceren) heeft genesteld. Waarschijnlijk begonnen als een meidenspelletje, in elk geval is het geen overlevings-uitvinding geweest want zónder dat communicatiemiddel deden de aapmensen het ook prima.
Die gebaren-imitaties waren 'namen' voor de 'dingen'. We werden een 'symbolic species', zoals Bickerton ons noemt. Dat was totaal nieuw in de dierenwereld: een dier dat een 'ding' kon communiceren dat niet ter plekke waarneembaar was. Behalve dat het een leuk spelletje was, was het ook wel handig, eigenlijk. Daarom bleef het, en breidde het zich gestaag uit, over de hele stam. Onze voorouders. Ik noem ze hier VO's.
Dat werden hierdoor heel andere dieren dan de natuur ooit gezien had. Wat maakte de VO's zo apart?
1. Een 'naam' voor een 'ding' schept een gevoel van afstand tussen de benoemer en het benoemde ding, tussen subject en object. De VO's kwamen gevoelsmatig los te staan van hun omgeving, terwijl andere dieren er willoos onderdeel van bleven. De VO's konden de 'dingen' objectiveren, relativeren.
2. Een 'naam' geeft een gevoel van macht over het benoemde. Met een 'naam' grijp je het 'ding' bij de kladden. Je begrijpt het ding, je krijgt er grip op, capito? Doordat de VO's een naam hadden voor de sabeltandtijger, verloren ze er hun redeloze angst voor. Doordat de VO's een naam hadden voor het vuur zijn ze het tenslotte, als enige soort in de natuur, gaan gebruiken in plaats van er in redeloze angst voor op de loop te blijven gaan. Dit heeft hen tenslotte echt tot 'mensen'(Homo) doen worden.
3. Met dit nieuwe communicatiemiddel konden de VO's kennis van de ene generatie op de andere overdragen, kennis kon zich bij hen gaan opstapelen.
4. Met dit nieuwe communicatiemiddel konden de VO's individuele vindingrijkheid op één hoop gooien. Twee weten meer dan één, en met een hele groep kun je vaak reddende oplossingen bedenken. de VO's konden brainstormen.
5. (OK, komt een beetje voort uit 4.): de VO's konden plannen beramen. Van een bang troepje aapmensen werden ze de hooligans van de savanne.

Kijk, Siger, hier weet Dawkins niks van, en ook Dennett niet en de hele reutemeteut van de academische filosofie niet. Wat? De enige mensen ter wereld die dit weten zijn Siger en couw. :lol: Nou moet ik Siger nog wel even duidelijk maken wat dit met religie van doen heeft.
Met het vuur werden de VO's Homo, en verbreidden ze zich buiten hun tropische bakermat. Ik noem ze nu verder Vroege Mensen (VM's). Versta daaronder H. erectus, H. heidelbergensis, H. neandertalensis, en zo meer. Steeds meer 'namen' voor steeds meer 'dingen', ze kwamen mentaal in een 'woordenwereld' te leven, een wereld waarin alle relevante 'dingen' een 'naam' hadden. Ze werden 'talige wezens': schepselen voor wie de 'dingen' slechts bestaan als en in zoverre ze er een 'naam' voor hebben. Dat schonk hen weliswaar macht over hun omgeving, maar het had ook een nare kant. Ze verloren hun dierlijke instinctzekerheid. Bij de individuele keuze tussen iets 'instinctief' doen dan wel als resultaat van gezamenlijk overleg, kozen ze steeds meer het laatste. Geen twee kapiteins op het schip van je besluitname: het instinct legde het steeds meer af.
Aangezien hun 'taligheid' met niets begonnen was en bij de VM's nog steeds weinig voorstelde, terwijl die desalniettemin hun beslissingen lieten afhangen van dat hachelijke overleg, werden ze onzeker.
Met onzekerheid valt niet te leven, dus hanteerden ze van stond af aan twee zekerheidverschaffende mechanismen: herhalen en geloven.
Herhalen: de dingen doen zoals de voorouders het altijd deden. De VM's werden oer- en oerconservatief. De paleo's (ja, zo noem ik alle soorten onderzoekers die voor ons Verhaal van belang zijn) verbazen zich er nog steeds over: twee miljoen jaar hetzelfde ontwerp vuistbijl :!: :shock:
Ook het elke lieve dag besluiten met het dansen/zingen van het Scheppingsverhaal van hun woordenwereld (daarover dadelijk meer) rond het kampvuur was hun mechaniek om hun woordenwereld te bevestigen. Zelfs de Aboriginals raakten nog volslagen apathisch toen de Engelsen hun land in beslag namen en ze het niet langer konden dansen/zingen: hun wereld had opgehouden te bestaan, en dus ook zijzelf bestonden daarmee niet langer. Herhaalde bewegingen maken endorfines vrij: dansen, joggen, ritme, ik denk hierbij aan die olifant in Burger's Dierenpark: urenlang stond hij op één plek kop met slurf heen en weer te zwaaien, daarbij de voorpoten beurtelings kruisend.
Geloven: dat de dingen zijn zoals je graag wilt dat ze zijn; of zoals iemand met gezag zégt dat ze zijn. Geloven in de magie van spreuken en 'heilige' voorwerpen.

Nu het Scheppingsverhaal. De VM's verbreidden zich over Eurazië. Dat ging heel langzaam. Pas als een groep te groot werd, kreeg je spanningen en dan besloot een klein groepje jonge vrouwen, kinderen en mannen om een nieuw gebied in gebruik te gaan nemen. Niet verder weg van een dagreis of tien, want ze bleven elkaar nodig hebben, voor partners, voor bepaalde medische kruiden of materialen, of om op te kunnen terugvallen bij hongersnood of ramp. Het nieuwe gebied dat de kolonisten betraden, was nog 'woest en ledig': de dingen hadden er nog geen 'naam'. Voor hun nakomelingen was dat eerste groepje de scheppende Grote Voorouder. Ze waren talige wezens, voor wie de dingen slechts bestaan als en in zoverre ze er een 'naam' voor hebben. De Grote Voorouder (het tot één Scheppende Figuur samengetrokken groepje eerste kolonisten) was een mythische Figuur: half mens half dier, noch man noch vrouw, kon door de lucht of onder de grond door. Op één plek het stamgebied binnengekomen liet Hij overal de voor de stam belangrijke elementen (bossen, bomen, moerassen en bergen, rivieren en meren) achter, en op één plek de zielen die bij een passerende vrouw een nieuw leven konden beginnen en waarheen de ziel na het overlijden terug ging om een nieuwe kans af te wachten. Zelfs vandaag nog vinden antropologen over de hele wereld nog wel sporen van dit Scheppingsverhaal. Geen VM-stam die het ooit zonde zijn Scheppingsverhaal heeft kunnen of hoeven stellen. 95% van het bestaan van onze soort hebben onze voorouders hun wereld op deze manier beleefd. Het is deel van ons genoom geworden: het religieuze gevoel waarmee ieder van ons geboren wordt en behept blijft, al uit het zich bij de één zus en bij de ander zó.
Kijk, Siger, hier weet Dawkins niets van af, noch de reutemeteut. In zijn terechte afkeer van het godgeloof, dat sinds een paar duizend jaar parasiteert op ons aangeboren religieuze gevoel, gooit hij met dat badwater het kind weg. Nou zijn er aangeboren neigingen, zoals die tot ons overeten bij overvloed, of vreemdelingenangst, die we in ons moeten bestrijden. Maar het religieuze gevoel hangt nauw samen met ons saamhorigheidsgevoel, en dat moet juist gekoesterd.

Zo, nou vind ik het wel weer genoeg voor vandaag. Ik heb een Verhaal in de aanbieding, en de enige manier is: het te vertellen. Puf-puf!.
couw
Forum fan

Bericht door couw »

@ axxyanus,
Misschien dat het eens tijd wordt dat mensen beseffen dat er geen loket is dat hun Grote Vragen kan oplossen.
Dat bedoel ik dus. Trouwens, het loket is er wel, maar het blijft dicht. Opdoeken die armzalige handel, en zelf filosoferen. Onze NIX-samenleving moet hoognodig weer een IETS hebben, waar onze gewetens op kunnen stoelen. Dat is al veel denkende mensen duidelijk, nu axxyanus nog.
siger

Bericht door siger »

couw schreef:@ axxyanus,
Misschien dat het eens tijd wordt dat mensen beseffen dat er geen loket is dat hun Grote Vragen kan oplossen.
Dat bedoel ik dus. Trouwens, het loket is er wel, maar het blijft dicht. Opdoeken die armzalige handel, en zelf filosoferen. Onze NIX-samenleving moet hoognodig weer een IETS hebben, waar onze gewetens op kunnen stoelen. Dat is al veel denkende mensen duidelijk, nu axxyanus nog.
Ik ben het niet eens met de beschrijving als "NIX-samenleving". Nooit eerder in de geschiedenis bestond er zo'n grote geletterdheid en zo'n brede solidariteit tussen mensen als vandaag. Nooit eerder ook geloofden mensen meer in elkaar dan in goden. Of in Grote Verhalen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Hoezo? Je beseft toch dat je ondertussen een bocht van 180° gemaakt hebt? Eerst verwacht je dat de filosofofen met een groot verhaal kwamen en vind je het idee van Siger dat ieder met zijn eigen verhaal moet komen maar niets en nu wil je blijkbaar dat we zelf filosoferen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
couw
Forum fan

Bericht door couw »

@ Siger,
Ik ben het niet eens met de beschrijving als "NIX-samenleving". Nooit eerder in de geschiedenis bestond er zo'n grote geletterdheid en zo'n brede solidariteit tussen mensen als vandaag. Nooit eerder ook geloofden mensen meer in elkaar dan in goden. Of in Grote Verhalen.
Mensen zijn afkomstig uit een oertijd waarin brede solidariteit overlevingsvoorwaarde was en het Scheppingsverhaal de bindende ideologische factor. Dus zeg nooit 'nooit'. Maar dat was nogal makkelijk: samenlevinkjes van hele kleine leefgroepjes (hooguit drie hutten), die op elkaar aangewezen waren voor partners, materialen, kennis en vooral logies wanneer er tijdelijk geen voedsel was in het eigen territoir.
Vanaf vijfduizend jaar geleden kwamen we in massasamenlevingen te leven, met enorme ongelijkheid en uitbuiting, massamoorden, epidemieën, hongersnoden, en een collectivistisch eenheidsgeloof als bindende factor. Met vallen en opstaan is het mensdom, niet dankzij maar ondanks die collectivistische bindende factor, steeds verder uit de put omhoog gekropen en sinds de zestiger jaren heeft zij, dankzij de doorbraak van de vrije markt economie, in de vrije wereld welvaart en democratie bereikt. Bevrijd van de collectivistische bindende factor. Wat een opluchting: eindelijk vrij, ook geestelijk. Ni dieu, ni maitre!

Totdat we ontdekten dat we die bindende factor toch niet goed konden missen: we werden gewetenloos. Ieder voor zich en de overheid voor ons allen. Vooral de mensen die bij het 'grote geld' kunnen, verloren hun maatschappelijke betrokkenheid, omdat er niet langer een Groot Verhaal was dat hen bij de boel betrokken kon houden, en dat hen inzicht gaf waar voor mensen geluk in gelegen is (in het gevoel dat je van betekenis bent - en dat kun je alleen voor elkaar zijn).
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

couw schreef:@ Siger,
Mensen zijn afkomstig uit een oertijd waarin brede solidariteit overlevingsvoorwaarde was en het Scheppingsverhaal de bindende ideologische factor. Dus zeg nooit 'nooit'. Maar dat was nogal makkelijk: samenlevinkjes van hele kleine leefgroepjes (hooguit drie hutten), die op elkaar aangewezen waren voor partners, materialen, kennis en vooral logies wanneer er tijdelijk geen voedsel was in het eigen territoir.
Dat is dan een nieuwe betekenis van brede solidariteit waarin die blijkbaar beperkt was tot de eigen stam. Als ik mij goed herriner heeft onderzoek naar de huidige primitieve stammen uitgewezen dat het ook binnen die stammen er relatief geweldadig aan toe gaat, waarbij het geen uitzondering is dat een vrouw aan haar derde echtgenoot toe is, waarbij de vorige echtgenoten vermoord werden door de nieuwe.
couw schreef:Vanaf vijfduizend jaar geleden kwamen we in massasamenlevingen te leven, met enorme ongelijkheid en uitbuiting, massamoorden, epidemieën, hongersnoden, en een collectivistisch eenheidsgeloof als bindende factor. Met vallen en opstaan is het mensdom, niet dankzij maar ondanks die collectivistische bindende factor, steeds verder uit de put omhoog gekropen en sinds de zestiger jaren heeft zij, dankzij de doorbraak van de vrije markt economie, in de vrije wereld welvaart en democratie bereikt. Bevrijd van de collectivistische bindende factor. Wat een opluchting: eindelijk vrij, ook geestelijk. Ni dieu, ni maitre!

Totdat we ontdekten dat we die bindende factor toch niet goed konden missen: we werden gewetenloos. Ieder voor zich en de overheid voor ons allen. Vooral de mensen die bij het 'grote geld' kunnen, verloren hun maatschappelijke betrokkenheid, omdat er niet langer een Groot Verhaal was dat hen bij de boel betrokken kon houden, en dat hen inzicht gaf waar voor mensen geluk in gelegen is (in het gevoel dat je van betekenis bent - en dat kun je alleen voor elkaar zijn).
Je bent uit je nek aan het kletsen. Uw collectivistische bindende factor die er volgens jou in de vorige eeuwen was, heeft toen ook nooit de mensen die bij het grote geld of de macht konden er van weerhouden om zich gewetenloos te gedragen.

Het lijkt er hard op dat je nostalgisch bent naar tijden waarvan je geen idee hebt hoe geweldadig ze waren en hoe hard voor de mensen die er in leefden.
couw
Forum fan

Bericht door couw »

@ axxyanus,
Je beseft toch dat je ondertussen een bocht van 180° gemaakt hebt? Eerst verwacht je dat de filosofofen met een groot verhaal kwamen en vind je het idee van Siger dat ieder met zijn eigen verhaal moet komen maar niets en nu wil je blijkbaar dat we zelf filosoferen.
:oops:
[-X
:evil3: Siger bedoelt: we zijn eindelijk geestelijk vrij, en dus in godsnaam geen nieuw collectivistisch Groot Verhaal. Laat ieder vrij om zijn eigen verhaaltje te maken. Maar Siger lijkt nog niet scherp in de gaten te hebben dat mensen zonder dat er in hun samenleving een breed gedeelde ideologie heerst, een 'dragend Verhaal', gewetenloos worden - althans de mensen die bij het 'grote geld' kunnen of er aan willen komen. Leest hij dan de bekommerde beschouwingen niet over de cultuurverandering sinds de jaren '80 in de toppen van bedrijven en gaandeweg ook in publieke en semipublieke instellingen? Zelfzucht, narcisme en gewetenloosheid werden steeds meer gewoon in die kringen. Het begon nota bene in het schijnheilige Amerika, Gods own country, waar het collectivistische monotheïsme nog virulent is. Maar niet in het vrije financiële wereldje natuurlijk, waar de managers van energiereus Enron een enorm frauduleus netwerk wisten op te zetten om hun eigen zakken te vullen. Hun vele duizenden werknemers en aandeelhouders bleven berooid achter. In Nederland begon het met Aegon, waar topmensen als Kees Storm zich met miljoenenopties verrijkten, hun klanten met woekerpolissen uitknijpend. Sindsdien een ware cascade aan voorbeelden: fraude met vastgoed van het Bouwfonds en het Philips Pensioenfonds, de ondergang van ABN AMRO, noem maar op. #-o Iemand als Siger wil dan toch weten hoe dat komt?
De conclusie dat dat komt doordat er nu geen 'dragend Verhaal' meer heerst in onze vrije samenleving, zie ik hem nog zo snel niet trekken. En ik zie hem al helemaal geen oplossing bedenken in het filosoferen over een nieuw Groot Verhaal. Omdat hij dat automatisch koppelt aan collectivisme. Maar de vrije markt verdraagt geen collectivisme, die kan alleen floreren in een zo vrij mogelijke markt, met allemaal vrije mensen. De mensen laten zich echt niet meer terug de kerk in drijven.
Maar vrijheid is er alleen als de vrijheid van de één de vrijheid van de ander niet beperkt. Daartoe moeten er regels zijn, waar ieder zich graag aan houdt (terwille van de eigen vrijheid). Die regels moeten steunen op een gedeelde ideologie, een 'dragend Verhaal'. Dat is er nu niet, onze samenleving heeft NIX. Vandaar dat de vrijheid van de één nu gaat ten koste van duizenden anderen.
Kun je me nog volgen, axxyanus? We moeten dus filosoferen over de (voor de hand liggende) oplossing van het morele probleem waar onze samenleving nu onder lijdt.
couw
Forum fan

Bericht door couw »

@ axxyanus,
heeft onderzoek naar de huidige primitieve stammen uitgewezen dat het ook binnen die stammen er relatief geweldadig aan toe gaat
Stammenoorlogen zijn er vanaf de tijd dat Moderne Mensen (dus niet de Vroege mensen) in een overpopulatie-situatie waren gekomen, dus met elkaar in overlevingsgevechten waren geraakt, en de vrouwen het telen van voedsel hadden uitgevonden en ontwikkeld. Echte Verzamelaars/Jagers stammen zijn vreedzaam en egalitair, maar die zijn er nauwelijks nog. 99% van de primitieve stammen zijn (al dan niet parttime) voedseltelers, zijn gewelddadig en machistisch.
Maar onze menselijke natuur is gevormd in die 95 % van de tijd dat onze voorouders nog pure Verzamelaars/Jagers waren. Vandaar dat we nog steeds aanvoelen dat harmonie voor ons het meest leefbaar is, en dat we balen van gewelddadigheid.
Je bent uit je nek aan het kletsen.
Hoe oud ben je, axxyanus?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeft onderzoek naar de huidige primitieve stammen uitgewezen dat het ook binnen die stammen er relatief geweldadig aan toe gaat
Stammenoorlogen zijn er vanaf de tijd dat Moderne Mensen (dus niet de Vroege mensen) in een overpopulatie-situatie waren gekomen, dus met elkaar in overlevingsgevechten waren geraakt, en de vrouwen het telen van voedsel hadden uitgevonden en ontwikkeld. Echte Verzamelaars/Jagers stammen zijn vreedzaam en egalitair, maar die zijn er nauwelijks nog.
Dit is een achterhaald sprookje waar geen degelijke ondersteuning voor bestaat.
couw schreef:
Je bent uit je nek aan het kletsen.
Hoe oud ben je, axxyanus?
Oud genoeg om weinig geduld te hebben met mensen die denken dat een mooi verhaaltje weven rond hun mening, die mening ook geloofwaardig maakt. Ik merk op dat je mijn argumentatie volkomen negeert en je enkel toespitst op mijn wat stekelige opmerking.
siger

Bericht door siger »

couw schreef:Maar Siger lijkt nog niet scherp in de gaten te hebben dat mensen zonder dat er in hun samenleving een breed gedeelde ideologie heerst, een 'dragend Verhaal', gewetenloos worden...
Siger kent vooral gewetenloze mensen mét een breed gedeelde ideologie (fascisten, communisten, imperialisten, nationalisten, monotheisten, sociaal-darwinisten, etc....)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Welkom terug, axxyanus!
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Plaats reactie