De 'Slag bij Haren'

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: De 'Slag bij Haren'

Bericht door appelfflap »

Fenomeen schreef: Maar als je weet dat er duizenden mensen komen zorg je voor een feestje.
25000 man had toegezegd. allemaal cola, koekje en stukje cake geven?
als men een greintje verstand bezit en men kent de persoon in kwestie niet, blijf weg.

gelukkig hebben 22000 man zo geredeneerd. de andere 3000 zijn gaan rellen. stukje cake had hen niet gekalmeerd vrees ik
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jim schreef:En dat drank, (vermeende) verveling en testosteron bij adolescenten een onhandige combinatie zijn.
Dat er naderhand nog hele hopen raddraaiers er op af zijn gekomen..........
Ouders waren 's middags al vertrokken uit het dorp overigens. (met kind)

Geeft tevens het gevaar weer van de '(a)social media'.
Eens meer woorden dan dit hoeven er niet aan vuil gemaakt worden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

PowNed schreef:
De relschoppers die Haren hebben omgebouwd tot een ravage, lijken een vertegenwoordiging van wat in recent onderzoek is omschreven als een nieuwe generatie of soort hooligan.

Die duikt steeds vaker op bij andere evenementen dan voetbalwedstrijden, constateerde het COT, het Instituut voor Veiligheid- en Crisismanagement in een onderzoek naar aanleiding van de strandrellen in Hoek van Holland. De nieuwe generatie hooligans is gewelddadiger dan de voorgaande en de politie heeft er minder zicht op. De meeste grote rellen worden niet door de raddraaiers gepland, maar beginnen als kleine incidenten die escaleren, aldus het COT.

Ook het Auditteam Voetbal en Veiligheid constateerde eerder dit jaar dat er een nieuw soort hooligan is opgestaan. Dit team kwam op een aantal punten tot gelijkluidende conclusies en sprak van "redelijk ongrijpbare groepen" . Een duidelijke groepsstructuur ontbreekt, evenals een hiërarchie. Het auditteam heeft sterk aanbevolen te onderzoeken hoe de nieuwe generatie hooligans onderling communiceert. Allicht dat social media er iets mee te maken hebben.
Dat koekje lijkt me een brug te ver.
Maar liever toestanden op een voetbalveld dan in de dorpskern.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Facebook zal moeten kijken hoe ze dit soort ellende kunnen voorkomen. In Duitsland dreigt na een soortgelijke actie al een rechtszaak. Ze kunnen iets verzinnen als openbare feesten aanbieden alleen door organisaties en vanaf 21 jaar. Of dat er al iets staat aangehinkt ipv iets moeten aanvinken. Media is mede schuldig zoals die 3FM Dj Timur dit mensen oproep naar Haren te gaan. Iedereen die er was is mede schuldig omdat ze wisten dat er iets ging gebeuren. Komen er alleen relschoppers dan is het feest snel voorbij.
Dee dee ramone
Geregelde verschijning

Bericht door Dee dee ramone »

Wat ik echt niet snap is dat mensen gaan rellen voor het oog van de camera. Hebben die mensen dan niks te verliezen? Verder zie ik dit gedrag als stenengooierij van bruggen; de media is er niet schuldig aan, maar aandacht geven resulteert volgens mij in hypes en kopieergedrag en berichtgeving werkt dan ook contraproductief.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Toevallig vanavond de film "project x" bekeken op dvd! Hilarisch! Iemand anders hem ook gezien? Kudde gedrag, erbij willen zijn omdat je er anders niet bijhoort! Niets menselijks is onze jeugd vreemd!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

lost and not found yet! schreef:Toevallig vanavond de film "project x" bekeken op dvd! Hilarisch! Iemand anders hem ook gezien? Kudde gedrag, erbij willen zijn omdat je er anders niet bijhoort! Niets menselijks is onze jeugd vreemd!
Maar goed, een heel dorp slopen is dan nog een stapje verder, niet?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lanier schreef:Facebook zal moeten kijken hoe ze dit soort ellende kunnen voorkomen. In Duitsland dreigt na een soortgelijke actie al een rechtszaak. Ze kunnen iets verzinnen als openbare feesten aanbieden alleen door organisaties en vanaf 21 jaar. Of dat er al iets staat aangehinkt ipv iets moeten aanvinken. Media is mede schuldig zoals die 3FM Dj Timur dit mensen oproep naar Haren te gaan. Iedereen die er was is mede schuldig omdat ze wisten dat er iets ging gebeuren. Komen er alleen relschoppers dan is het feest snel voorbij.
Moeten we dan echt bij alle gereedschap dat we aanbieden rekening houden met de domheid en onfatsoen?
Ik blijf er bij dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden. Niet dat Facebook niets zou moeten aanpassen. Dat lijkt inderdaad verstandig. Maar ik acht het bedrijf toch echt niet verantwoordelijk voor deze onzin. Wie oproept naar Haren te gaan, is al weer wat meer verantwoordelijk. Maar wie gaat, doet dat toch echt zelf, en de relschoppers - en dat zijn er blijkbaar best veel - blijven in mijn ogen toch echt het meest aansprakelijk.

Overigens kan iemand gerust liegen over zijn leeftijd op facebook, dus met een leeftijdsgrens ben je nog niet uit de brand. Beter openbare feesten gewoon uitsluiten. Lijkt me wel zo simpel. Ik ken twee mensen die ieder meer dan 1000 faceboekvrienden hebben. Het komt me dus voor dat je met vrienden alleen al een behoorlijk feestje kunt bouwen....
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: Moeten we dan echt bij alle gereedschap dat we aanbieden rekening houden met de domheid en onfatsoen?
Natuurlijk. In ieder geval met het feit dat niemand perfect is en dat je dus geen gereedschap mag ontwerpen dat enkel rampen vermijd als je geen vergissingen begaan hebt.
Peter van Velzen schreef:Ik blijf er bij dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden. Niet dat Facebook niets zou moeten aanpassen. Dat lijkt inderdaad verstandig. Maar ik acht het bedrijf toch echt niet verantwoordelijk voor deze onzin. Wie oproept naar Haren te gaan, is al weer wat meer verantwoordelijk.
Facebook is IMO wel gedeeltelijk verantwoordelijk door de verkeerde standaardwaarde in te stellen. Facebook kan kiezen of de standaardoptie voor een uitnodiging privé is of openbaar en als afgeleide dus of de persoon die uitnodigt iets extra moet doen in het andere geval. Dat betekent ook dat die standaardinstelling bepaald wat de nodige gevolgen kunnen zijn als iemand zich vergist. Nu als iemand een openbare uitnodiging wil verzenden maar per ongeluk een privé uitnodiging verzend, dan is dat geen ramp, je verzend gewoon je uitnodiging opnieuw maar nu openbaar. In het andere geval zijn de gevolgen veel problematischer.

Dat facebook standaard dus een uitnodiging als openbaar behandeld tenzij men aanvinkt dat het om een prive-uitnodiging gaat is een ontwerpfout.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef: Dat facebook standaard dus een uitnodiging als openbaar behandeld tenzij men aanvinkt dat het om een prive-uitnodiging gaat is een ontwerpfout.
Ik heb het nog anders verwoord, een openbaar evenement zou zelfs moeten worden uitgesloten.
Denk dus niet dat ik het daarmee niet eens ben. Ik bestrijd echter dat daarmee Facebook of het meisjes verantwoordelijk is voor wat er is gebeurd. Dat zijn nog altijd - op de eerste plaats - de mensen die daadwerkelijk de problemen hebben veroorzaakt met hun lijfelijke aanwezigheid. Niemand kan met recht zeggen: "Dat meisje heeft iedereen uitgenodigd, dus heeft ze mij daarmee het recht gegeven om de aanwijzingen van de politie te negeren en de schade die ik heb veroorzaakt, moet Facebook betalen, want ik ben slechts het vandalig slachtoffer van hun ontwerpfout".

Wat ik mij ondertussen afvraag:
Maar hoe krijgt iemand zo'n openbaar evenement te zien? Ik heb het nergens gezien, en ik zou niet weten hoe ik het had kunnen zien. Weet iemand dat ? (ik heb wel een facebook-account)
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef:
axxyanus schreef: Dat facebook standaard dus een uitnodiging als openbaar behandeld tenzij men aanvinkt dat het om een prive-uitnodiging gaat is een ontwerpfout.
Ik heb het nog anders verwoord, een openbaar evenement zou zelfs moeten worden uitgesloten.
Denk dus niet dat ik het daarmee niet eens ben. Ik bestrijd echter dat daarmee Facebook of het meisjes verantwoordelijk is voor wat er is gebeurd.
Dat meisje, akkoord ja. Facebook, dat weet ik nog zo niet. De principes van opties die standaard zo ingesteld zijn dat ze het minst problemen veroorzaken zouden voldoende gekend moeten zijn dat als er problemen ontstaan doordat een bedrijf daartegen gezondigd heeft dat daar een zekere aansprakelijkheid uitvloeit.
Peter van Velzen schreef:Dat zijn nog altijd - op de eerste plaats - de mensen die daadwerkelijk de problemen hebben veroorzaakt met hun lijfelijke aanwezigheid. Niemand kan met recht zeggen: "Dat meisje heeft iedereen uitgenodigd, dus heeft ze mij daarmee het recht gegeven om de aanwijzingen van de politie te negeren en de schade die ik heb veroorzaakt, moet Facebook betalen, want ik ben slechts het vandalig slachtoffer van hun ontwerpfout".
Dat is waar maar daarmee is IMO facebook niet automatisch volledig vrijgesteld. Mensen zijn nu eenmaal in bepaalde mate kudde dieren. Iets waar iemand in normale omstandigheden niet aan zou denken om te doen, kan een reële mogelijkheid worden als ergens groepsdenken ontstaat. Dat zijn nu eenmaal de sociologische feiten en IMO mag je dat niet volledig negeren.

Ik zie het een beetje als een autofabrikant die een wagen heeft afgeleverd waarvan de airbags niet blijken te werken. Die autofabrikant is natuurlijk op geen enkele manier verantwoordelijk voor het ongeluk dat er gebeurt want of er ergens een ongeluk gebeurt of niet is op geen enkele manier afhankelijk van de werking van de airbags. Maar we kunnen de autofabriekant wel aansprakelijk stellen voor de ernst van de verwondingen.

Ik geef toe, de analogie laat enigszins te wensen over maar ze geeft wel aan dat er meer bij komt te kijken dan (rechtstreekse) verantwoordelijkheid.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Als er wereldwijd zoveel gebruikers zijn en als het in vele landen al is misgegaan dan zou Facebook actie moeten ondernemen. Tegenwoordig zijn kinderen al actief op Facebook en dat moet ook kunnen. Als samenleving zullen moeten omgaan met dit soort excessen, en vanuit de politiek moet men een draaiboek klaar hebben liggen om goed te kunnen optreden. In Haren schortte daar nog het e.e.a. aan.
Peter van Velzen
Site Admin

lanier schreef: Als samenleving zullen moeten omgaan met dit soort excessen, en vanuit de politiek moet men een draaiboek klaar hebben liggen om goed te kunnen optreden. In Haren schortte daar nog het e.e.a. aan.
Ik opper dat de beste manier om er mee om te gaan, er uit bestaat dat een ieder op zijn verantwoordelijkheid wordt gewezen. Allereerst zij die moreel fout waren, en daarna waar nodig, ook zij die organisatorisch of technisch te kort schoten. Ik ga het de verantwoordelijken in Haren niet kwalijk nemen dat ze op zoveel onwelwillendheid niet gerekend hadden, maar uiteraard, vallen er best lessen uit te leren. Ook als Facebook openbare evenementen voortaan uitsluit, kan er nog heel veel mis gaan.

Misschien zeggen nu sommigen "maar ze hadden het kunnen weten, want in Duitsland . . . . "
Maar ook lessen trekken uit wat elders gebeurd, is iets wat geleerd moet worden. Velen denken - ten onrechte - dat WIJ zo onfatsoenlijk niet zijn, Helaas: WIJ zijn soms net zo ontfatsoenlijk.
(NB bij de eerste interland Nederland - Argentinie waar Maradonna meespeelde, werd - zo meen ik mij te herinneren - pluisje binnen een half uur, door 10 verschillende Nederlandse spelers, onreglementair ten val gebracht. Dat waren WIJ dus)
Ik wens u alle goeds
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

De burgemeester van Haren zei dat hij alles had gedaan wat hij kon en hij zou met iedere situatie rekening hebben gehouden. Nou, dan had hij nog veel meer ME'ers ergens verdekt moet hebben laten opstellen om in geval van rellen die gasten uit elkaar en in elkaar te rammen. Traangas inzetten en desnoods met rubber kogels erop los knallen. Dat tuig verdient niet in een vrij land te wonen. Die behoren onder een dictatuur verder te leven.
Peter van Velzen
Site Admin

Cactus schreef:De burgemeester van Haren zei dat hij alles had gedaan wat hij kon en hij zou met iedere situatie rekening hebben gehouden. Nou, dan had hij nog veel meer ME'ers ergens verdekt moet hebben laten opstellen om in geval van rellen die gasten uit elkaar en in elkaar te rammen. Traangas inzetten en desnoods met rubber kogels erop los knallen. Dat tuig verdient niet in een vrij land te wonen. Die behoren onder een dictatuur verder te leven.
Nee Cactus, alsjeblieft niet, onder een dictatuur krijgt dat tuig het vaak voor het zeggen. Dat gun k ze allerminst. Overigens: Denk jij dat de burgemeester inderdaad over "nog veel meer" ME-ers had kunnen beschikken? Zover ik weet zijn er maar 2000 voor heel Nederland beschikbaar. (in Groningen ongeveer 80).
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie