Wetenschap komt de huiskamer binnen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Doppelgänger
Bevlogen

Re: Wetenschap komt de huiskamer binnen

Bericht door Doppelgänger »

Even een schaamteloos stukje zelfpromotie, maar ik ben zo trots op mezelf! Gemiddelde score van 82%, genoeg voor een certificaat "with distinction."

Afbeelding
Our class enrollment peaked near 33,000, but that includes very many who were "auditing" and not taking the tests. 2164 of you took the midterm and final exams. Of that tenacious group, 976 ended the course with an average of 80% or higher (45% of those who took the midterm and final), and 1705 ended with an average of 60% or higher (79% of those who took the midterm and final). We've decided to award TWO levels of certificates-- one "with distinction" for those with an overall score at or above 80.00%, and a regular certificate for those with an overall score at or above 60.00%.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Doppelganger,

Gefeliciteerd! En geniet er ook van.
Gelukkig kon je je geloof behouden *) :wink:

Roeland
*)
https://www.coursera.org/course/geneticsevolution schreef:
What if I don't believe in evolution? What if it conflicts with my faith?

The course presents evidence for evolution in the first lecture, and delves into extensive detail on evolutionary processes later. Enrolled parties need not in any way modify or abandon their belief system, but test questions will be based on the material as it is covered in the lectures.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Doppelgänger
Bevlogen

Ja, anders had ik de cursus zeker niet gevolgd. :lol:
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Doppelganger schreef:Ja, anders had ik de cursus zeker niet gevolgd. :lol:
Ook nog eens bij Duke zeg! In ieder geval goede jeugd opleiding, OLV Mike Krzyzewski (3x woordwaarde)
http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Krzyzewski" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kan de NCAA wedstrijden van Duke van harte aanbevelen ;-)

Maar vooral gefeliciteerd!

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Peter van Velzen schreef:
kiks schreef:Vanavond zag ik bij DWDD dat in het verlengde van dit programma een nieuw item aan de orde komt: elke dag een kwartier een wetenschapper die aan het woord komt (in een apart programma).
Ook hoorde ik dat de vakken techniek en wetenschap op de basisschool een plek zullen krijgen.
Lees ik net dat nrc.nl gaat starten met online (gratis) colleges.
http://www.nrc.nl/wetenschap/2012/12/05 ... leges-uit/

Voor een niet-wetenschappelijk onderlegde als ik klinkt dit alles zeer aanlokkelijk en interessant.

Groet

kiks
Het college van Michael Sandel - die als aanleiding en voorbeeld worden genoenmd. heb ik toevallig in zijn geheel gevolgd. De man is inderdaad heel goec! Ik ben benieuw of het online college net zulke kanjers heeft weten te strikken.

Waarin, voor mij, het hoogtepunt was dat hij stelde dat er 'door het zwarte gat materie/energie wordt uitgestoten'.

Nu meen ik toch te hebben begrepen dat zoiets nu juist niet kan met zwarte gaten.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Jinny

Bericht door Jinny »

Dat gebeurt dus wel.
Op de polen van het magnetisch veld van het zwarte gat, als ik het goed heb begrepen.
Maar dan moet je niet denken aan rotsblokken oid, maar aan radiogolven, de zg gammaburst.
Deze schijnen te worden opgewekt door het geweld waarmee de materie het zwarte gat ingezogen wordt.

Voor zover ik er iets van begrepen heb in ieder geval.
Doppelgänger
Bevlogen

Gisteren begonnen met twee nieuwe cursussen: Astrobiology and the Search for Extraterrestrial Life en Critical Thinking in Global Challenges. Vooral Astrobiology is erg interessant, omdat het o.a. gaat over abiogenese, het ontstaan van leven. Zo zien de lezingen van week 1 en de eerste helft van week 2 eruit:

Afbeelding

Critical Thinking in Global Challenges is ook leuk. Wat in de introductie verteld wordt wist ik al wel, maar ik denk dat met name onze religieuze vrienden er veel aan zouden hebben. Namelijk: wat is het verschil tussen een feit, een bewering en een mening? Hoe vorm je een valide argument? Waarom heb je niet zoveel aan argumenten als die niet worden ondersteund door feiten? En voor de creationisten: wat is een theorie?

In de volgende lessen gaan ze e.e.a toepassen op vier thema's uit de wereldproblematiek: obesitas, klimaatverandering, bevolkingsgroei en besmettelijke ziekten.

Zijn er al anderen die hebben rondgesnuffeld tussen de cursussen?
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Coursera ziet er goed uit :), die gaat bij mijn bookmarks van online lectures :).
Nu zie ik het zowiezo al veel gebeuren dat lessen/colleges/workshops/etc al de huiskamer binnenkomen.
de website http://www.videolectures.net" onclick="window.open(this.href);return false; is er ook een van, waarbij complete colleges worden gegeven. Hier zit dan geen certificaat/diploma aan vast, maar een van de voordelen is dat ik de lectures kan downloaden en offline terug kan kijken.
Zo heb ik frontiers and controversies in astrophysics (erg interessant), en the Old Testament op m'n harde schijf als goed naslagwerk :).
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Deze over de Dood ben ik ooit eens mee begonnen. Staat nog op mijn lijstje om af te maken. Erg interessant en een goede duidelijke spreker. Ook ideaal dat ze zijn te downloaden. Op een beetje moderne TV kun je ze zo afspelen, of op de tablet, ook handig :) :
http://videolectures.net/yalephil176s07_death/

@JohanT: Waar heb je die over het OT gevonden?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Videolectures-> zoeken, en dan Christine Hayes.
Ik zal even kijken of ik de video's ergens in een of 2 rar files kan zetten, aangezien het totaal iets meer dan 3 GB is, en je elke dag maar maximaal 6 lectures kan downloaden. Maar dan moet ik m'n domeinen even checken :).
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Perfect! Alvast dank :thumbright:
Ik heb nu al zin aan het voorjaar, lekker met de tablet op terras :D
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Voor de geïnteresseerden in de lezingen van het OT:
Freethinker Download Page

Even snel wat in elkaar gezet, zodat jullie je toch thuis voelen ;).
Hier staan de eerste 11 lezingen op, onderaan de lijst staat een link naar een ander domein, waar de andere 13 op staan. Deze zijn op moment van schrijven nog bezig te worden geupload, maar dat moet met een half uur/uur wel klaar zijn :).
UPDATE: alles staat online.

Ze zullen er voorlopig nog wel op blijven staan, en daarmee doel ik op minimaal 2 weken. Daarna ga ik verder met m'n portfolio en heb ik de ruimte (totaal 3 GB) waarschijnlijk hard nodig ;).

Deze link kan overigens ook worden gebruikt voor andere data, als die geshared moet worden voor andere Freethinkers. Geef het door met een pm en ik zal kijken wat we kunnen doen :).
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Helemaal goed! Dank u voor de moeite! =D>
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Doppelganger, aangezien je al ervaring hebt met de certificaten, heb ik even een vraag over Coursera.
Er wordt gevraagd je volledig naam op te geven, heb jij daar je doopnaam opgegeven of je roepnaam?
Ik heb al een keer de fout gemaakt mijn roepnaam in te vullen, waar mijn volledige naam gevraagd werd, dus mijn vliegticket was ongeldig #-o .
Op dit moment staat mijn volledige naam ingevuld en gezien het feit dat het een certificaat betreft, vermoed ik dat ik het juist heb gehandeld.
Doppelgänger
Bevlogen

Lijkt me dat je het goed gedaan hebt. Mijn roepnaam is mijn doopnaam, dus bij mij kan het niet echt fout gaan, maar het lijkt me inderdaad het handigst als je al je voornamen vermeldt.
Plaats reactie