In het kort stelt hij: Prijs zonnepanelen wordt nog goedkoper, dus wordt het goedkoper zoet water uit zeewater te halen dus kunnen we dit soort kassen bouwen en alles komt goed en we leven nog lang en gelukkig.Tegenlicht schreef:Peter Diamandis is ervan overtuigd dat we de komende twintig tot dertig jaar alle grote problemen in de wereld kunnen oplossen.
Nu leven we binnenkort met 10 miljard mensen op deze bol en laten we eens gokken dat we nu genoeg eten voor zo'n 5 miljard produceren, dus moeten we de landbouw verbeteren voor zo'n 5 miljard monden. Laten we gokken dat de helft kan door verbetering van huidige gebieden en dat we de andere helft uit dit soort kassen gaan halen. Dan wordt de verhouding 7,5 : 2,5. Dus moeten we ongeveer 1/3 van de oppervlak van de huidige landbouwgebieden aanleggen in dit soort kassen. Ik denk dat we tegen allerlei problemen aanlopen waar deze Peter Diamandis niet over spreekt. Het enige waar ik van overtuigd ben is dat we voldoende zeewater hebben. Is er voldoende kuststrook bv. Wat voor problemen krijg je als je op deze schaal zonnepanelen gaat bouwen. De productiehallen zijn schoon, maar hun afvalwater niet.
Ben ik nu te negatief, te sceptisch?