“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles https://www.freethinker.nl/forum/
Ik was bij de Stelzermotor onder de indruk van het beperkt aantal onderdelen en de continue beweging. Ik vraag mij af of dit principe niet zoals meer ontwerpen het onderspit tegen de overmacht moest delven.
NB hier geen geluid maar k zal het joeptoepje vanmiddag hopelijk even ergens kunnen beluisteren.
Ooit lag in de Oude Schans in Amsterdam een Noorse Kotter met een voor hier bijzondere machine; een tweecylinder Callesen waarvan de werkslagen niet op 180 graden lagen.
Met als resultaat een geluid in de buurt van :
kattaplóempkattaplóempkattaplóemp. . . .
Daar heb ik toen ook wel op meegevaren en ik kan drie geluiden van de Callesen 2 cylinder nergens vinden.
Geluid 1 op werktoeren
Geluid 2 op normaal stationair
Geluid 3 op bijzonder stationair, wat ongeveer 1 klap in een paar tiental seconden inhield.
Die laatste manier van draaien was beschikbaar om bij strenge vorst de machine als een soort antivorst methode gewoon de hele nacht of langer te laten lopen.
Jin,
Nee, ik bedoel als je van een eind naar de krukas kijkt dat bij een driecylinder de krukken op 360/2 = 120 graden staan, bij een tweecylinder normaliter op 360/2 = 180 graden.
Hoe het dan weer bij het balanceren van het geheel zit, dat weet ik niet.
Jin,
Dank.
Geluid van video-1 is prima.
In video-2 zie je duidelijk de draaihandel voor de persluchtstart en geen enkele gloeikop (die ik me ook niet herinner).
Dat superlangzame klappen houd ik nog op mijn lijstje.
doctorwho schreef:Ik vraag mij af of dit principe niet zoals meer ontwerpen het onderspit tegen de overmacht moest delven.
Wat voor overmacht?
De ottomotor en diesel. Nieuwkomers zijn niet zondermeer welkom. Voor zover ik zie is de Stelzermotor het prototypeniveau nog niet ontstegen. Ik heb het genoegen aan iets heel anders een kleine bijdrage te mogen leveren maar ook hier is een zeer lange adem nodig. Maar buiten dat ben ik wel gecharmeerd van de stelzer en dan met name door het beperkt aantal onderdelen.
doctorwho schreef:De ottomotor en diesel. Nieuwkomers zijn niet zondermeer welkom.
Alternatieven worden niet gemakkelijk geaccepteerd, maar dat komt natuurlijk vooral omdat de huidige verbrandingsmotoren beproefd zijn, en over de decennia heen een hoge mate van betrouwbaarheid hebben ontwikkeld.
Bij een nieuw type motor moet je altijd maar weer afwachten hoe het uitpakt.
Zie ook het Europese debacle metde Wankelmotor, waar NSU en Citroën (en zelfs Lada) hun tanden op stuk beten.
Dat is een hoop ontwikkelingsgeld naar de maan.
Voor zover ik zie is de Stelzermotor het prototypeniveau nog niet ontstegen. Ik heb het genoegen aan iets heel anders een kleine bijdrage te mogen leveren maar ook hier is een zeer lange adem nodig. Maar buiten dat ben ik wel gecharmeerd van de stelzer en dan met name door het beperkt aantal onderdelen.
Ja, daar kan ik me iets bij voorstellen.
Maar het bezwaar dat Jin en anderen hebben ge-uit, is m.i. een zeer legitiem bezwaar: Een "freikolben" motor is onmogelijk te balanceren, omdat er alleen een heen en weer gaande, en geen roterende massa is waarbij men contragewichten zou kunnen toepassen.
Dynamisch gezien is zo'n motor een ramp.
Misschien dat een dergelijk apparaat nog zinvol zou kunnen zijn als eenvoudige, stationaire generator, of als compressor/pomp.
Maar ik denk dat het gebruik van dit geval in auto's, de hedendaagse comfortverslaafde automobilist niet tevreden zal kunnen stellen, met alle trillingen.
Vlamhapper. (vermomd als "Hit & miss" motor, in dit geval)
Eigenlijk werkt het heel simpel.
Bij het "omlaag" gaan van de zuiger trekt deze, via de geopende klep in de cilinderkop, lucht naar binnen die wordt verhit door de vlam.
Als de zuiger "beneden" is, sluit de klep, en koelt de lucht af.
Hierdoor ontstaat een gedeeltelijk vacuüm, waarop de buitenlucht de zuiger weer naar binnen duwt.
Het is dus een atmosferische motor, en in tegenstelling tot bij de stoommachine en de interne verbrandingsmotor, is de opwaartse slag dus de arbeidsslag.
Het vermogen is verwaarloosbaar, en men kan er amper iets mee aandrijven, al bestaan er een handjevol bootjes met een vlamhappertje als krachtbron, en een enkel modelautootje dat meer een vlamhapper op wielen is.
Vooral geliefd als "desktop toy", al moet het dan wel een exemplaar van wat meer bescheiden afmetingen betreffen.
heeck schreef:Hoe het dan weer bij het balanceren van het geheel zit, dat weet ik niet.
Kan op twee manieren.
Je kan bij een tweecilinder bijv. kiezen (bij een viertaktmotor) om de arbeid beter verdelen, door beide zuigers gelijk op en neer te laten gaan.
Bij omwenteling 1 vuurt dan de ene cilinder, en bij de volgende omwenteling de andere.
Nadeel is dat je een grotere synchroon op-en-neergaande massa hebt, waardoor zo'n motor dan meer trillingen produceert.
Een andere optie is om de krukken inderdaad op 180 graden tegenover elkaar te zetten, waardoor de beweging van de ene zuiger, die van de andere zo ongeveer teniet doet.
Nadeel daarvan is dan dus weer dat je geen mooi "rond" arbeidsdiagram hebt, maar een meer galloperende gang. De beide cilinders vuren bij omwenteling 1, en niet bij omwenteling 2.
Bij tweetakten is het uiteraard voor zowel de arbeidsverdeling als voor de mechanische balans beter om de krukken op 180 verschil te hebben, aangezien de cilinders bij deze motoren bij elke omwenteling vuren.