overbevolking

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

er is te weinig aandacht voor bevolkingsgroei

ja
22
76%
nee
4
14%
weet niet
3
10%

Totaal aantal stemmen: 29

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Beste Loca welkom,

Ik denk dat 6 miljard hiervoor teveel is. Temeer om dat dit niet het eindpunt is om van daaruit naar stabiliteit en evenwicht te streven. Misschien worden de scenario's van 12 miljard wel bewaarheid. Lijkt mij niet zo'n goed uitgangspunt voor wereldvrede, verdeling van welvaart en dergelijke. :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Volgens mij begon deze draad met de zorg die doctorwho uitsprak over het overbevolkingsvraagstuk. Zoals zoveel onderwerpen op deze wereld heeft de overbevolking natuurlijk ook raakvlakken met de economie, maar de economie kan dit probleem niet oplossen. Wel zal de schaarste die ongetwijfeld moet optreden voor een aantal essentiële goederen, de economie van alle landen treffen. Ja, en de mensen die het meeste gebruik maken van deze stoffen, zullen dat het eerste in hun portemonnee merken. Deze portemonnee is echter niet de juiste drijfveer om dit probleem aan te pakken, anders dan dat je deze gebruikt om de pijn in andere delen van de wereld te verzachten. Als de optredende schaarste van allerlei producten de enige trigger is om overbevolking op de politieke agenda te krijgen, is dat tenminste een trigger. Het is alleen jammer als dan de discussie dan alleen gaat over hoe de schaarste opgevangen kan worden in de rijke landen, terwijl de rijke landen naar de hele wereld zou moeten kijken. Een meer menswaardig bestaan in alle delen van de wereld zou veel meer bijdragen aan het geluk van de mensen. Dan hoeven geen mensen naar Nederland te komen om de vergrijzing tegen te gaan. Dan heeft het CDA geen extra eigen kweek nodig. Dan kunnen we ons in plaats van zorgen maken over integratie ons zorgen maken over hoe we moeten omgaan met minder fossiele brandstof en andere natuurlijke grondstoffen.
Hoe we het ook wenden of keren, ik ben bang, dat het probleem van overbevolking wel nooit via de politiek op te lossen zal zijn. Daarvoor heeft de politiek teveel eigen agenda’s die strijdig zullen zijn met het oplossen van dit probleem. Toch is het de hoogste tijd dat er wat gaat gebeuren, want de mensen zitten (zeker in bepaalde delen van de wereld) te dicht op elkaar, waardoor teveel mensen meer gebrek hebben aan vrede dan aan benzine.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ij vrees dat er alleen maar gaat worden gedaan wat al altijd is gebeurt :
net zoals bij vogeljongen ---> elkaar uit het nest duwen ....
Vechten op leven en dood om een uitgezogen en ( voor en door de mens ) verloederde en volgescheten aarde te erven ?

En grote volksverhuzigen natuurlijk ... alleen ---> naar waar moeten ze dan wel allemaal vertrekken en hun "stek " nog vinden ?
Mensen zijn immers dieren,____geen vastzittende planten ____ en die zoeken gewoon betere plaatsen als het slecht gaat .....
De planeet zit gewoon vol ......verhuizen kan nauwelijks
De biosfeer is in snel tempo aan het veranderen
Toch is het de hoogste tijd dat er wat gaat gebeuren
Volgens mij is het "point of no return "al voorbij ....

Ik hoop dat ik me zwaar vergis en slechts een oude betweterige pessimist zal blijken te zijn ....

De mens en een hele boel andere beesten en organismen gaan er gewoon uit
....als ze zich niet weten aan te passen aan de nieuwe situaties ...
Terug naar af ?( de goede oude tijd en de geitesok )
ik vermoed dat ook dat er niet meer inzit : trouwens de nobele wilde van J.J. Rousseau of de" oermens " is een romantisch verzinsel .....

Vrijwillig afstand van onze verspilzieke verbruik en
" er kan altijd nog een mondje bij "optimisme ?
Klein probleempje
Gepriviligeerden ( wij dus ) staan nooit hun verworven aanspraken en "rechten " , vrijwillig af ....en
Wanneer het niets meer te verdelen valt , stopt het .....
allemaal even berooid en nivellering ... naar beneden .....

Ja 't was leuk .....
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
nancy
Forum fan

Bericht door nancy »

met een schuin oog naar het abortus draadje kijkend....
Dr. Who ik doe mijn best om niet mee te doen aan het overbevolken der wereld.
Geen kindertjes voor mij hier.

Het enige dat ik trouwens in de Nederlandse media hoor is het _tekort_ aan geboortes in Nederland... Heb je wat meer info over die stichting?
Ik heb namelijk nog wel neefjes en nichtjes die ik een goede toekomst gun ;)
Lach meer!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Het enige dat ik trouwens in de Nederlandse media hoor is het _tekort_ aan geboortes in Nederland... Heb je wat meer info over die stichting?
Beste nancy,

zie: www.overbevolking.nl

voor het overige heb ik dezelfde scenario's als tsjok voor ogen. Ik had toen ik mij voor het eerst in dit onderwerp ging verdiepen nog hoop dat we ons zouden ontwikkelen richting een gelijkmatig verdeelde bevolking met vrede en voedsel voor ieder en dan ook nog ruimte voor biodiversiteit. Nu een kleine 30 jaar later, heb ik steeds minder hoop op een happy end. Het blijft blijkbaar ook nu nog politieke zelfmoord om het op de agenda te zetten. Dit het zal mijn tijd wel duren en ander struisvogelgedrag heeft tot nu toe niet voor enig beleid gezorgt. Om van kerk en andere religieuze vaders nog maar te zwijgen. Ook is overbevolking het perfecte middel om voor een gematigd sombere stemming op een eerst zo gezellig verjaarspartijtje te zorgen. Iedeen lijkt het te weten maar laten we het er vooral niet over hebben. :?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

De vergrijzing in ons land is eigenlijk een heel goed teken. Het is een teken dat de bevolkingsgroei hier stagneert. Onze welvaart, voorbehoedsmiddelen, en het feit dat vrouwen in ons land meer toekomstperspectieven hebben dan het zorgen voor man en kinderen zal hiertoe bijgedragen hebben. Een zeer duidelijk teken dat wij de goede weg zijn ingeslagen met de emancipatie van vrouwen. Ook een zeer duidelijk teken dat Pausen en ayatollah's die tegen voorbehoedsmiddelen zijn, er helemaal naast zitten. Hun levensbeschouwing heeft geen oplossingen voor de problemen van de moderne tijd.
Er moeten natuurlijk nog wel kinderen geboren worden, maar dat zouden er niet meer dan 1 of 2, hooguit 3 per gezin moeten zijn (uiteraard voor degenen die dat willen, en die zullen er ook altijd genoeg zijn).

Vriendelijke groet..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Devious schreef
Er moeten natuurlijk nog wel kinderen geboren worden, maar dat zouden er niet meer dan 1 of 2, hooguit 3 per gezin moeten zijn (uiteraard voor degenen die dat willen, en die zullen er ook altijd genoeg zijn).
Mee eens, af en toe roep ik grappend wel eens, weg met ons maar dat is natuurlijk niet houdbaar. Helaas grijpt ondermeer het CDA vergrijzing aan richting economie en arbeidscapaciteit. Hier kan prima in voorzien worden door immigratie uit landen met een bevolkingsoverschot. Maar het CDA gaat voor eigen kweek.
Onze ecologische voetafdruk beslaat vele malen de oppervlakte van ons landje en daar helpt geen lieve greenpeace aan. Onlang nog toevallig item over productie van genetisch gemodificeerd soja in Argentinie gezien (keuringsdienst van waarde). Onder het motto van oplossen hongersnood wordt deze soja vermarket. Praktijk is dat oerwoud in ondermeer Argentinie op grote schaal plaats maakt voor soja. Wat vervolgens weer aan onze varkens gevoerd wordt dit is ronduit triest.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

[De biosfeer ( en de leefwereld waarin de mens overleefd(=de pyramide )is in snel tempo aan het veranderen ....

Het is wel niet helemaal " on topic "
maar het is wél een erg ermee gerelateerd actueel gebeuren en debat op het www :
Eigenlijk ook een samenvatting van een aantal acute problemen waarvan overbevolking een van de belangijkste oorzaken is .....

Het is onzin te beweren dat de geinformeerde mensen nog van niets weten ...
alleen heeft niemand een oplossing
Zoals vanouds steekt men het hoofd dus maar in het zand en houd men zich bezig met korte termijn beuzelarjen en/of nog groter vertrouwen op de "onzichtbarer" en in het hiernamaals ?

Graag ook hier op freethinkers deze vragen gesteld .....
( misschien te verhuizen naar een nieuw topic ? )

Stephen Hawking en de toekomst van de mens
Hoe kan de mensheid de komende honderd jaar overleven in een wereld die zich op politiek, sociaal en milieuvlak in een chaos bevindt?
Topwetenschapper Stephen Hawking gooidede open vraag op het internet, kreeg 25.000 antwoorden.
Het zijne?
'Ik weet het zelf niet,
maar mijn beste gok is uitwijken naar de ruimte.'

Publicatiedatum : 2006-08-04
(Door Nathalie Carpentier/ De morgen ' )

ref
http://edition.cnn.com/2006/TECH/intern ... index.html
'Ik geloof dat parallel met de toename van de echte bedreigingen voor het overleven van de mensheid, ook de menselijke vindingrijkheid is toegenomen',
luidde het beste antwoord.
Hawkings antwoord:
'Exact wat ik ook denk.'

De man die zijn carrière bouwde op theorieën over zwarte gaten en andere duistere mysteries van het universum deed een maand geleden een bijzondere move.
Professor Stephen Hawking plaatste een open vraag op de website Yahoo Answers: hoe kan de mens de volgende eeuw overleven?

Duizenden mensen poneerden reeds hun stelling op de site (en elders op het internet ).
http://answers.yahoo.com/question/;_ylt ... 516AAnrdOD

Sommigen zagen de toekomst erg somber in, gaven de mens geen kans om nog honderd jaar te overleven.
Anderen dachten dat we wel zouden leren overleven, zagen een uitweg in toenemende technologie,
of zochten hun antwoord bij god.

"Als u echt Stephen Hawking bent, dan heeft u het antwoord zelf al lang gegeven: andere planeten",
antwoordde een lezer.

De auteur van het beste antwoord gelooft in het sterke aanpassingsvermogen van de mens.

"De snelheid waarmee alles gebeurt, is toegenomen. Zullen we in staat zijn ons op tijd aan te passen?
Misschien niet iedereen, maar denk aan de veertiende eeuw toen de zwarte dood een derde van Europa's bevolking van de aarde vaagde.
Toch heeft Europa het overleefd en is weer tot bloei gekomen.
Misschien komt er nog een catastrofe die een vergelijkbaar vernietigend effect heeft, maar ik heb er vertrouwen in dat na de catastrofe de mensheid
succesvol zal zijn
."

Waar de massa surfers echt op zat te wachten, was het antwoord van Hawking zelf.
Dat luidde enigszins verrassend:
"Ik weet het zelf niet. Daarom heb ik de vraag ook gesteld: om te zorgen dat mensen erover zouden beginnen na te denken, om hen bewust te maken van de
gevaren waar we mee geconfronteerd worden."

Die bedreigingen voor ons voorbestaan nemen toe, zegt Hawkings in een video die hij deze week op het internet plaatste.

http://video.yahoo.com/video/play?vid=1 ... fd6.654968

De botsing met een asteroïde noemt hij minder imminent geworden,
maar de dreiging van een kernoorlog blijft ons boven het hoofd hangen.
Hawkings haalt ook de dreiging van de klimaatverandering aan.
Een ander gevaar is de mogelijkheid dat een krachtig virus vrijkomt, door een ongeval of met opzet.

Ook al kent hij het antwoord zelf niet, Hawkings heeft wel een voorstel:
"De langetermijnoverleving van het menselijke ras kan enkel veiliggesteld worden als we ons in de ruimte verspreiden en daarna naar andere sterren.
Dat zal de eerste honderd jaar niet gebeuren, dus we moeten voorzichtig zijn.
Laten we hopen dat genetische engineering ons wijs en minder agressief zal maken."
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 04 aug 2006 09:41, 8 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

doctorwho schreef: Hier kan prima in voorzien worden door immigratie uit landen met een bevolkingsoverschot. Maar het CDA gaat voor eigen kweek.
Ik denk dat geen van beiden echt een optie is. We hebben gezien dat het binnenhalen van culturen die op de onze reageren als water en vuur, ons voor grote problemen hebben gesteld. We zitten nu met getto's waar zich nu soms al Amerikaanse toestanden voordoen. Een fundamentalistische imam die in de jaren tachtig, in het kader van het openen van een moskee, dat in ieder dorpje in Nederland een moskee zou moeten staan. Het begint er al aardig op te lijken. Het is een ontwikkeling die me niet aanstaat.
En dat Nederlanders volgens de CDA zelf weer meer kinderen moeten krijgen vind ik ook getuigen van kortzichtigheid en korte termijn denken. De bevolkingsgroei kan niet in het oneindige doorgaan. Het moet een keer stoppen. Er zit denk ik niets anders op dan dat we door de zure appel heenbijten.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Beste devious,

Je hebt gelijk voor wat betreft immigratie zonder integratie. En een klein beetje speurwerk van mijn kant leert dat dit ook niet nodig is.
Zie onder.

Vergrijzing als onnodig spookbeeld (bron overbevolking.nl)

VEEL BEJAARDEN

Wanneer een terugdringen of zelfs stabiliseren van de bevolking ter sprake komt, duikt steevast het spook van de 'vergrijzing' op. Er zouden in de toekomst te weinig mensen zijn om alle nodige werk te verrichten, in het bijzonder om het grote aantal bejaarden te onderhouden. De kosten van de gezondheidszorg, de bejaardenzorg en de oudedagsvoorzieningen zouden niet meer te betalen zijn. Door sommigen wordt daarom gepleit voor stimulering van de groei van het kindertal. Wie helemaal de weg kwijt is, wil voor hetzelfde doel zelfs de immigratie bevorderen.

Hieronder ziet u uitgelegd waarom van een verdergaande vergrijzing van de Nederlandse samenleving niet veel te vrezen valt. Er wordt telkens gebruik gemaakt van gegevens van het jaar 1997 (bron CBS). 1997 is een jaar dat qua gegevens niet veel afwijking vertoont met andere jaren. Zie eerst tabel 1.

Tabel 1 Samenstelling van de Nederlandse bevolking in 1997 en 2040
Leeftijdsgroep 1997 2040 Verschil
Jongeren 0 - 19 jaar 24% 3.809.000 15% 2.0 mln -9%
Midden 20 - 64 jaar 62% 9.735.000 53% 7.0 mln -9%
Ouderen vanaf 65 jaar 14% 2.110.000 32% 4.2 mln +18%
Totale bevolking 100% 15.654.000 100% 13.2 mln

In 1997 werd nagenoeg alle betaalde arbeid gedaan door 41% van de totale bevolking:
1% door de groep jongeren van 15 - 19 jaar.
40% door de middengroep van 20 - 64 jaar.
Van de totale middengroep van 20-64 jaar hadden in 1997 slechts 40 van de 62 mensen een betaalde baan. Dat is een arbeidsdeelname voor deze groep van 65%. Zie tabel 2.

Tabel 2 Arbeidsdeelname van de groep 20 - 64 jaar in 1997 en 2040
Middengroep 20 - 64 jaar 1997 2040
Actieven (met baan) 40% 6.224.000 41% 5.4 mln
Zonder baan 22% 3.511.000 12% 1.6 mln
Totaal 62% 9.735.000 53% 7.0 mln

De essentie is dat er een enorme 'arbeidsreserve' aanwezig was. Volgens de officiële werkloosheidscijfers waren er in 1997 in Nederland zo'n 400.000 werklozen bij de Arbeidsbureaus ingeschreven. Er was echter ook een verborgen werkloosheid van ruim 2 miljoen mensen. Zie hiervoor tabel 3.

Tabel 3 Mensen met een uitkering in 1997
Werklozen met uitkering maar zonder sollicitatieplicht, of met uitkering om scholing te volgen CA. 0,4 mln
Werkzoekenden zonder recht op uitkering zoals huisvrouwen enschoolverlaters CA. 0,4 mln
Wao-ers die in een ander beroep dan in hun oorspronkelijke beroep zouden willen of kunnen werken CA. 0,9 mln
Mensen met de Vut, met Melkertbanen en wachtgelders CA. 0,4 mln

Totaal CA. 2,1 mln

ONBETAALBAARHEID ONTZENUWD

Tegenover iedere 100 actieven in onze samenleving stonden er in 1997 152 niet-actieven. En van deze 152 waren er slechts 34 boven de 64 jaar. De conclusie is dat een relatief kleine groep actieven zorgt voor een relatief grote groep inactieven. De angst dat het aantal actieven in de toekomst te klein is om de kost te verdienen en de angst dat het aantal bejaarden te groot is om voor te zorgen wordt alleen al ontzenuwd door de grote arbeidsreserve. Bovendien is het aantal actieven in de leeftijd van 50 tot 65 jarigen relatief klein. Met name in de groep mensen van 60 tot 65 jaar heeft slechts 11% een betaalde baan.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

De bevolkingsgroei kan niet in het oneindige doorgaan.
Het moet een keer stoppen.
Er zit denk ik niets anders op dan dat we door de zure appel heenbijten.
Ik denk dat iedereen dat weet .... maar met het "komende einde der tijden " lost dat zichzelf wel op ? :P :P :P
De ware gelovigen zullen zelfs eerder van de aardbol worden verwijderd en i n veiligheid gebracht ... waarna de grote slachting kan gebeuren ....

halleluja
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 04 aug 2006 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik denk dat iedereen dat weet .... maar met het "komende einde der tijden " lost dat zichzelf wel op ? Is het niet ?

Ja als alle uitverkorenen dan opgenomen worden in de hemel is er weer ruimte voor de overgeblevenen :D
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

En in die hemel zullen die "uitverkorenen " zich ook wel gaan , ongebreideld ( zoals dorpshengsten )en onbelemmerd ( zoals konijnen ) , voortplanten ....

Kunnen ze daarna efkes verhuizen naar de zevende hemel .....of naar het hol van pluto
( Neen , dat laatste is geen voorgestelde ontsnappingstoute van de heilige St. Hawking :D :D :D )

Of misschien is dat verboten in de hemel van de nieuwste lichtingen "spirituele " egoisten( Noot (*) of is het paradijs slechts de verzamelplaats van oude iimpotente knarren en uitgebluste meetjes die eeuwig van hun artritis mogen genieten terwijl een sadistisch godje geamuseerd toekijkt .... met af en toe een zich voortslepende "dienst " ter onderbreking ?

M.A.W.
WELKE REDELIJKE EN ZINNIGE OPLOSSINGEN STELLEN DE GELOVIGEN OP DIT FORUM AANWEZIG , VOOR ; VANUIT HUN ZOGENAAMDE "EERBIED EN BEKOMMERBIS VOOR HET LEVEN "?
Het is volgens mij hoog tijd dat ze daar eens een antwoord op geven ipv te stormen en elkaar te vertrappelen op weg naar een nooduitgang die slechts op de muur is getekend of ( erger nog ) zich bezig houden met het opkweken van de volgende generatie kindsoldaten ....

Niet alleen meer het verbod op condoomgebruik
Maar
Kunstmatige bevruchting
Het adopteren van overtolige foetussen
het opieuw vruchtbaar maken van zestigjarige vrouwen ....
De mogelijkheden om de waarden van het geloof en het gebod " gaat en vermenguldig u " nog efficienter toe te passen nemen met de dag toe ..... héhéhé

En al diegenen die ertegen zijn en (meestal) kinderloos blijven , planten zich niet zo snel voort ... samen met hun gedachtegoed .blijven ze dus een minderheid ...

Halleluja

P.S.
Euh ... binnenkort wordt ik grootvader ,.....Sorry :oops:

Noot (*)
De huidige kerels van het subjectieve belevings - "geloof" , uitsluitend nog geinteresseerd in de reservatie van een goede zitplaats in het" hiernamaals "
Ni dieu , Ni maitre
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Dat krijg je ervan als de christenunie meeregeren mag :(
Een oproep tot bevolkingsuitbreiden staat mi haaks op de huidige milieureligie. Wellicht ziet Rouvoet hierin concurrentie voor zijn hoofdgeloof en gebruikt hij vergrijzing als grond om meer christenen te baren :shock:

Rouvoet wil meer kinderen
Uitgegeven: 19 februari 2008 08:41
Laatst gewijzigd: 19 februari 2008 09:16

AMSTERDAM - Nederlanders mogen wel wat meer baby's maken. Dat vindt minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet. Meer kinderen kunnen volgens hem helpen om de kosten van de vergrijzing op te vangen, zegt hij in De Pers.

Het gemiddelde geboortecijfer van 1,7 kinderen kan wat Rouvoet betreft omhoog naar 2,1. Zowel de coalitiepartijen als de oppositie reageren terughoudend op het pleidooi van Rouvoet, die vader is van vijf kinderen.

"We moeten het geboortecijfer niet koppelen aan de vergrijzing", zegt CDA-Kamerlid Coskun Çörüz. "De keuze voor kinderen moet komen uit liefde en alleen daaruit. Kinderen als een oudedagvoorziening of iets wat daar op lijkt, dat moeten we absoluut niet willen."
Laatst gewijzigd door doctorwho op 19 feb 2008 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Christenen zien niets in geboortebeperking, ze laten aan god over hoeveel kinderen ze krijgen. En verwachten ook van god een oplossing voor het overbevolkingsprobleem. Dat is in ieder geval wat ik tot nu toe heb vernomen, mochten er christenen zijn die er anders over denken: graag melden.
Plaats reactie