Jagang schreef:Ik vind het altijd zo jammer dat ik deze discussie's niet meer kan volgen zodra ze deze paden inslaan, zo doortrokken van jargon.
Jagang belangrijke begrippen (denk ik)
1. Behandelbare grootheid: Een "grootheid" wat je
kunt beïnvloeden met een interventie (bv. "bestraling, chemo -> kanker" of "educatie en geruststelling -> ziekteperceptie")
2. Interventie: Therapie, onafhankelijke variabele
3. Effectvariabele: De primaire grootheid die de interventie tracht te beïnvloeden. In onderzoek noemt men dit de outcome, afhankelijke variabele, of uitkomst. (waarbij uitkomst, of outcome meer eenheden duidt, en afhankelijke variabele meer duidt op een grootheid) In tegenstelling tot de behandelbare grootheid, is een effectvariabele een doel. Niet iedere behandelbare grootheid is even wenselijk als effectvariabele. Er kunnen in prioriteiten gesteld worden in effectvariabelen, maar iets is een behandelbare grootheid of niet. Zo kan kanker in de terminale fase niet meer aangemerkt worden als behandelbare grootheid. Spierkracht is een behandelbare grootheid, maar dat hoeft geen effectvariabele te zijn (bijvoorbeeld bij interventie bij kanker). Het prioriteren is een samenwerking van behandelaars en de patiënt.
4. Effect: Het beinvloeden van behandelbare grootheden (= afhankelijke variabelen), dus ook effecten op behandelbare grootheden, niet de effectvariabele.
5. Adverse effects / negatieve effecten: (mogelijke) kwalijke effecten (bij kanker hebben veel therapieën adverse effects).
Groet,
Bob