'Paleis van koning David opgegraven'

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: 'Paleis van koning David opgegraven'

Bericht door HenkM »

het voordeel, dat beloof ik, van niets erbij zeggen is dat de lezer, wanneer hij/zij die links volgt, zelf kan/mag denken wat ie wil. Zelf eventuele conclusies trekken. Zonder sturing, dus.

Het vereist echter wel enige mate van zelfstandig denken, dat wel.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

HenkM schreef:het voordeel, dat beloof ik, van niets erbij zeggen is dat de lezer, wanneer hij/zij die links volgt, zelf kan/mag denken wat ie wil. Zelf eventuele conclusies trekken. Zonder sturing, dus.

Het vereist echter wel enige mate van zelfstandig denken, dat wel.
=D> Je hebt de boodschap zeer goed begrepen. Gelovigen hebben daar wel moeite mee. :wink:
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jona Lendering over het paleis van David.

http://mainzerbeobachter.com/2013/07/24 ... ing-david/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

lanier schreef:http://www.nu.nl/wetenschap/3532046/pal ... aven-.html

De wetenschappers krijgen van verschillende collega's echter kritiek op hun conclusie over de opgegraven gebouwen, zo meldt nieuwssite Physorg.com. Volgens archeologen van de Universiteit van Tel Aviv bewijst geen enkel voorwerp dat bij de opgraving is gevonden definitief dat het gaat om een paleis uit de tijd van koning David.
Het gebouw zou volgens hen ook gebouwd kunnen zijn door andere volken die in het gebied hebben geleefd, zoals de Filistijnen of de Kanaänieten.

Wishful thinking?
Dit is opgewarmde kost bij gebrek aan kopij = pruimentijd.
Yossef Garfinkel: http://en.wikipedia.org/wiki/Yosef_Garfinkel" onclick="window.open(this.href);return false;
Is zoals aan de visboer vragen of zijn koopwaar vers is.
Cas
Forum fan

Bericht door Cas »

Dit schijnt met financiering te maken hebben. Archeologen in Israël worden natuurlijk ook gefinancierd. Hierbij helpt het erg om 'spectaculaire' ontdekkingen te doen die benoemd worden in de bijbel.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Cas schreef:Dit schijnt met financiering te maken hebben. Archeologen in Israël worden natuurlijk ook gefinancierd. Hierbij helpt het erg om 'spectaculaire' ontdekkingen te doen die benoemd worden in de bijbel.
En zeer bevorderlijk voor het toerisme. Niet toevallig dat ze deze opgewarmde kost nu serveren.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Is er tot nu toe al 1 opgraving geweest welke heeft aangetoond dat gods uitverkoren volk (zoals in de bijbel beschreven) er geleefd heeft?

Wikipedia zegt er dit over:

Archeologische bewijzen voor koning David en zijn wereld zijn er nauwelijks; in feite is er over de periode tussen de zestiende en de achtste eeuw v.Chr., ondanks vele opgravingen en onderzoekingen, maar heel weinig gevonden. De bevolking van de landstreek Judea bestond waarschijnlijk slechts uit enkele duizenden nomadische herders. Steden zijn niet gevonden, wel een twintigtal dorpen. Of er in de tijd van David (dat zou dus de tiende eeuw zijn) een staat in Palestina bestond is omstreden; er zijn zelfs geen potscherven uit deze tijd bekend. Wel bestaan er inscripties uit ongeveer 850 v.Chr. (Tel Dan-stele, Mesa-stele) waarop het heersershuis van Israël als 'Huis van David' omschreven wordt - maar ook deze interpretaties worden aangevochten.

Sommige historici nemen aan dat koning David als historische figuur zeker heeft bestaan, maar dat (net als bijvoorbeeld bij Koning Arthur) veel van de verhalen over zijn leven eerder tot de mythen behoren, en niet als harde geschiedschrijving moeten worden beschouwd.

Ik zie het dus als de zoveelste deceptie voor onze goedgelovige medemens. Het geloof zal er echter niet minder om worden. Gods wegen waren, zijn en zullen altijd ondoorgrondelijk blijven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:
Ik zie het dus als de zoveelste deceptie voor onze goedgelovige medemens. Het geloof zal er echter niet minder om worden. Gods wegen waren, zijn en zullen altijd ondoorgrondelijk blijven.
DE grote kunst is dan ook om een heel grote leugen te vermengen met een beetje (volks)wijsheid. Zodat mensen dat kunnen herkennen.
M.i. is dat het punt waarop de top van elke religie wordt getraind. In de volksmond manipulatie genoemd.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Grima
Forum fan

Bericht door Grima »

Alle verhalen zijn volgens mij best wel ergens op gebaseerd maar enorme koninkrijken met kastelen etc. neuh...bewaar die onzin voor bijbelse (teken)films.
Ik vind het echter wel interessant om in de gaten te houden puur en alleen dat ik wil weten wat mijn geschifte voorouders allemaal uitspookten. Wanneer werden ze ineens monotheïstisch? Wanneer begonnen ze echt te bouwen? Kwamen ze echt ergens anders vandaan en zo ja waar?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Grima schreef:Alle verhalen zijn volgens mij best wel ergens op gebaseerd maar enorme koninkrijken met kastelen etc. neuh...bewaar die onzin voor bijbelse (teken)films.
Ik vind het echter wel interessant om in de gaten te houden puur en alleen dat ik wil weten wat mijn geschifte voorouders allemaal uitspookten. Wanneer werden ze ineens monotheïstisch? Wanneer begonnen ze echt te bouwen? Kwamen ze echt ergens anders vandaan en zo ja waar?
Allemaal vragen waarop we maar halve antwoorden hebben. De herkomt lijkt uit het noorden te zijn (veel vewijzingen naar anatolie, Urartie en de bovenloop van de Eufraat), men schijnt zich vrij gemaakt te hebben van Egyptische overheersing. Monotheistische impulsen waren er van Echnaton tot aan de Persische overheersing (Ahura Mazda) met mogelijk een eigen inbreng toen na de val van het koninkrijk israel het koninkrijk Juda haar heiligdom in Jerusalem wilde opwaarderen om politieke redenen. De "tempel van Salamo" was wellicht gewoon een heidens gebouw, de 2e tempel misschien wel bedoeld voor Ahura Mazda. En de huidige Thora kwam wellicht pas definitief tot stand door Ezra. Helemaal zeker weten we het allemaal niet. Pas na het jaar 70 lijkt het Jodendom enigzins "bevroren" te worden.
Elk stukje informatie dat we hierover kunnen vinden blijft daarom boeien. Maar het verband tussen archeologie en menselijk denken is moeilijk te vinden.
Ik wens u alle goeds
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Maar het punt is, Peter, dat van paleizen (eigenlijk) geen sprake kan zijn.

We hebben het over (woestijn) nomaden. Tenten volk.

Een (voornamelijk) analfabetisch volk, dat plotseling hele boeken/geschriften gaat publiceren.

Er werd/wordt dan ook gezocht naar zaken die er niet kunnen/zullen zijn.

Een anomalie in deze zijn volgens mij de Dode zee rollen. (die trouwens dit najaar in Assen te zien zullen zijn),
maar die komen dan ook niet uit het land aan de Middellandse zee, maar uit het Iraakse/Syrische/Jordaanse achterland, toch?

Des te verwonderlijker is het dat deze geschriften als een plaag over de wereld zijn gaan heersen. Geschriften met een weergave van fabels/zeden en gewoonten van een verzameling van eenvoudige stammen, die qua beschaving niet kon tippen aan de Egyptenaren, of Grieken. (het offeren van de eerste zoon bij de bouw van je huis - zo blij waren ze van de tenten verlost te zijn - zie ik nu niet als een punt van beschaving)

Paleizen? Forget it
Peter van Velzen
Site Admin

Hangt er vanaf in welke tijd. Zo rond 800 BCE en daarna is er vrijwel zeker een "huis van David", dus vast wel een of ander paleisje. daarvoor is het minder waarschijnlijk, en als je goed leest dan is er ook in het 2e boek van Samuel, pas sprake van een paleis als David Jerusalem inneemt, en dat was in feite een burcht die hij niet zelf had gebouwd!
Ik wens u alle goeds
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Peter van Velzen schreef:Hangt er vanaf in welke tijd. Zo rond 800 BCE en daarna is er vrijwel zeker een "huis van David", dus vast wel een of ander paleisje. daarvoor is het minder waarschijnlijk, en als je goed leest dan is er ook in het 2e boek van Samuel, pas sprake van een paleis als David Jerusalem inneemt, en dat was in feite een burcht die hij niet zelf had gebouwd!
Als het zo is dat de meerderheid in dat gebied, zo rond 2800 BP, daar in tenten woonde, dan is een enkel stenen huis al snel een paleis.

Als het ook zo is dat (stam)hoofden door erfopvolging plaats vond, dat krijg je ook : het huis van .....
Peter van Velzen
Site Admin

HenkM schreef:
Peter van Velzen schreef:Hangt er vanaf in welke tijd. Zo rond 800 BCE en daarna is er vrijwel zeker een "huis van David", dus vast wel een of ander paleisje. daarvoor is het minder waarschijnlijk, en als je goed leest dan is er ook in het 2e boek van Samuel, pas sprake van een paleis als David Jerusalem inneemt, en dat was in feite een burcht die hij niet zelf had gebouwd!
Als het zo is dat de meerderheid in dat gebied, zo rond 2800 BP, daar in tenten woonde, dan is een enkel stenen huis al snel een paleis.

Als het ook zo is dat (stam)hoofden door erfopvolging plaats vond, dat krijg je ook : het huis van .....
David leefde omstreeks 900 BCE (als hij echt bestond)
Ik wens u alle goeds
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Peter van Velzen schreef:
David leefde omstreeks 900 BCE (als hij echt bestond)
Dan wordt het simpelweg 2900BP
Plaats reactie