@EvP
Agnostisch atheïst zou ik zeggen, alleen al omdat dat een rationeel te verdedigen stelling betreft met het oog op een wetenschappelijke houding.
@Ryan
Goed doorwrocht geschiedkundig verslag van Europees christelijke 'ontwikkeling'. Ik heb het boek van Theun de Vries zelf ook in de kast staan. Het heeft me toen op het pad van religiekritiek geplaatst en voor de vraag hoe het toch kan dat mensen elkaar toch zo naar het leven kunnen staan. Uiteraard zijn wij mensen om te beginnen maar dieren, zoals door Darwin al uit de doeken gedaan, maar speelt religie klaarblijkelijk ook een grote rol in de onverdraagzaamheid naar elkaar. Waarom dat zo is laat ik aan jou om te ontdekken. Sta me toe om een hint te geven: wetenschappelijke methode versus fundamenteel niet te verifiëren 'methode'.
In dit kader heb ik geleerd om een begrip als 'intuïtief' te vermijden, zeker wanneer het mijn eigen denkproces betreft. Ik daag je uit om een begrip als intuïtie te definiëren. ik heb het vermoeden dat je niet verder komt dan een synoniem voor een even vaag en vermeend veilig begrip van 'gevoel' ten opzichte van een eventueel aanwezige bovennatuurlijke entiteit als het begrip 'agnosticisme' in de volksmond is.
En mochten die goden dan toch bestaan trouwens, hetgeen ik in het diepst van mijn hart niet kan geloven bij gebrek aan bewijs, zouden Zij het je dan werkelijk kwalijk nemen wanneer je Haar bestaan op rationeel gegronde basis vooralsnog verwierp? Zou je volharden in het ongefundeerde geloof in het verhalen van hel en verdoemenis door professioneel afhankelijken van talloze denominaties?
Ik ga uit van een niet bestaan van bovennatuur en acht mij zeer wel in staat om in dat licht een 'goed' mens te zijn en wanneer mij dan toch de maat genomen wordt in het hiernamaals dan zie ik de goden vooralsnog recht in het gelaat. Sterker nog: Dan mogen zij zich opmaken voor een kruisverhoor.
Ik hoop daarbij natuurlijk wel op een enigszins rationele houding van die goden, zoals ik die ook bij mensen hoop aan te treffen.

Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.