Worden ouderen een te grote last voor de samenleving?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Re: Worden ouderen een te grote last voor de samenleving?

Bericht door Cluny »

Samante schreef:Ik ben arbeidsongeschikt en heb daardoor zeer intensief mantelzorg kunnen verlenen aan mijn moeder voor een lange periode. Daarbij werd ik ondersteund door thuiszorg die de persoonlijke en wondverzorging deed. Ik hielp mijn moeder met haar in en buiten huis te verplaatsen met een rolstoel, ik reinigde de po-stoel, verzorgde het eten en drinken en deed de boodschappen. Mijn moeder had het laatste half jaar de hele dag assistentie nodig van mij. De thuiszorg had zeer beperkt de tijd en er was een functionaris die op de minuut nauwkeurig berekende hoeveel tijd er nodig was voor alle handelingen van de thuiszorg. Er moest zelfs budget worden aangevraagd via een bureaucratische weg voor 10 minuten extra verzorging.

Mijn moeder was niet het type dat zich wilde laten opnemen in verzorgings- of verpleeghuis. En gelukkig hoefde dat ook niet. Voordat het mij allemaal veel te zwaar werd, is ze overleden in een ziekenhuis. Haar leven zou na het ziekenhuis een groot ellendig drama voor haar geworden zijn.

Ik vind het diep triest dat er nu met ouderen gesold wordt en alle voorzieningen worden wegbezuinigd.
Mantelzorg moet worden uitgebreid roept men, maar als mensen dat willen gaan doen kan dat vaak niet. Als ik officieel toestemming zou hebben gevraagd was dat vanwege mijn uitkering geweigerd denk ik. En werkloze 50-plusssers hebben sollicitatieplicht en mogen geen mantelzorg of vrijwilligerswerk verrichten.
Terwijl die 50-plussers nooit meer worden aangenomen in een nieuwe baan, net zo min als dat mij gaat gebeuren.
Een heel goed verhaal.
Duidelijker kan het niet gemaakt worden.
Wat mij betreft tot nu toe de beste freethinkerreactie van 2014.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Cluny schreef: Een heel goed verhaal.
Duidelijker kan het niet gemaakt worden.
Wat mij betreft tot nu toe de beste freethinkerreactie van 2014.
Dank je. Dat maakt misschien een beetje de mindere bijdragen goed.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Een mindere bijdrage kan een uitstekende aanleiding zijn voor een leermoment. Niet iets om je voor te schamen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Bonjour schreef:Een mindere bijdrage kan een uitstekende aanleiding zijn voor een leermoment. Niet iets om je voor te schamen.
Gelukkig, dan kan ik gewoon door gaan met mijn postings :)
Let op, ik kan er echt kwaad om worden dat de overheid bij inhuisneming van een ouder op de extra AOW gaat korten.
De kinderen leveren uiteindelijk wel een deel van hun privacy in tegenover anderen die zeggen dat ze geen ruimte voor een oude vader of moeder hebben.
Bovendien, de AOW is geen bijstand, daar heb je je hele leven voor betaald, daar moet de overheid van afblijven ook al kies je voor een goedkope manier van wonen en zeker als je daarbij van andere zorg afzie.
Iedereen moet inleveren, het is anders niet meer op te brengen etc. zijn voor mij dooddoeners.
Den Haag haalt het geld waar het het makkelijkst te krijgen is, ouderen protesteren amper.
Ik zou zeggen, bespaar eerst maar eens op de maandelijkse verhuizing van het E. parlement.
En op de salarissen en vergoedingen en declaraties van die graaiers daar maar dat schijnt niet te kunnen.....
Mijn vrouw is alle rokken van mijn schoonmoeder aan het vermaken.
Ritsen en knopen weg, alleen een elastiek erin, andere sluitingen kosten met het aan en uitkleden te veel tijd ..'t lijkt 112 wel daar, elke seconde telt.
Sorry, moest het even kwijt.
NB: Doe wel en zie niet om.
EvP
Forum fan

Bericht door EvP »

Ik kan er heel goed in komen dat er meer door ons zelf voor de ouderen gezorgd moet worden, aan de ene kant ook wel een beetje goede zaak buiten het financiële om. Maar net als de reactie hiervoor: Je wordt er voor gestraft. Uitkeringen worden gekort (zelfs AOW waar je gewoon voor betaalt hebt, een verplicht spaarpotje voor na je 65e).

Als de overheid vindt te kunnen spelen met dat spaarpotje moet je het ook vrijwillig maken om er aan mee te doen, immers anders verplicht je mensen mee te doen aan een project waarvan ze misschien wel weten dat ze veel minder tot niks weer zien.
OF je blijft er gewoon heel simpel met je tengels van af.
1 van beide.
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
Plaats reactie