Een heel goed verhaal.Samante schreef:Ik ben arbeidsongeschikt en heb daardoor zeer intensief mantelzorg kunnen verlenen aan mijn moeder voor een lange periode. Daarbij werd ik ondersteund door thuiszorg die de persoonlijke en wondverzorging deed. Ik hielp mijn moeder met haar in en buiten huis te verplaatsen met een rolstoel, ik reinigde de po-stoel, verzorgde het eten en drinken en deed de boodschappen. Mijn moeder had het laatste half jaar de hele dag assistentie nodig van mij. De thuiszorg had zeer beperkt de tijd en er was een functionaris die op de minuut nauwkeurig berekende hoeveel tijd er nodig was voor alle handelingen van de thuiszorg. Er moest zelfs budget worden aangevraagd via een bureaucratische weg voor 10 minuten extra verzorging.
Mijn moeder was niet het type dat zich wilde laten opnemen in verzorgings- of verpleeghuis. En gelukkig hoefde dat ook niet. Voordat het mij allemaal veel te zwaar werd, is ze overleden in een ziekenhuis. Haar leven zou na het ziekenhuis een groot ellendig drama voor haar geworden zijn.
Ik vind het diep triest dat er nu met ouderen gesold wordt en alle voorzieningen worden wegbezuinigd.
Mantelzorg moet worden uitgebreid roept men, maar als mensen dat willen gaan doen kan dat vaak niet. Als ik officieel toestemming zou hebben gevraagd was dat vanwege mijn uitkering geweigerd denk ik. En werkloze 50-plusssers hebben sollicitatieplicht en mogen geen mantelzorg of vrijwilligerswerk verrichten.
Terwijl die 50-plussers nooit meer worden aangenomen in een nieuwe baan, net zo min als dat mij gaat gebeuren.
Duidelijker kan het niet gemaakt worden.
Wat mij betreft tot nu toe de beste freethinkerreactie van 2014.