Peter versus de dominee

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Re: Peter versus de dominee

Bericht door RobbertVeen »

Peter van Velzen schreef:
Demiurg schreef:
(Robbert over Peter's bijdrage): Jouw volgende punt is dat vrijdenkers een voordeel hebben, namelijk dat ze niet redeneren vanuit een geloof of een aanname maar alleen vanuit een onderzoekende houding. Ik bestrijd dat. Christenen zijn tot dat vrije denken zonder aannamen - zoals ik meen dat jij dat verstaat - wel degelijk in staat.
Ik zou die stelling van Peter om een andere reden bestrijden. Het idee dat vrijdenkers kunnen redeneren vanuit een positie waarin ze geen aannames vooraf maken lijkt mij een vorm van naïef idealisme. Zelfs als dit theoretisch zo zou zijn, dan nog kun je niet anders dan constateren dat ook elke vrijdenker aannames heeft die lang niet altijd redelijk zijn. Dezelfde trekjes van dogmatische christenen waar bepaalde ideeën binnen het wereldbeeld dogma's zijn/worden zie je ook bij vrijdenkers. (veel vrijdenkers vervallen bijv in scientisme als dogma)
De gedachte dat de manier waarop de wetenschap kennis vergaard waarschijnlijk de best denkbare is, is niet noodzakelijkerwijs een dogma. Zolang ik geen methode ken die betrouwbaarder en succesvoller is, lijkt me dat een uitstekende gedachte.

Je hebt uiteraard gelijk, dat ook de wetenschap aannames maakt, en de vrijdenker dus evenzo. Maar deze aannames kunnen altijd ter discussie worden gesteld, en dienen altijd te worden bijgesteld dan wel veworpen als en in zoverre ze niet in overeenstemming zijn met de waarnemingen. Alhoewel een individuele wetenschapper- en ook een indivduele vrijdenker best halstarrig en dogmatisch kan denken, doet de wetenschap als discipiine dat meestal niet, en ik hoop ook dat de gezamelijke vrijdenkers dat niet doen.

vrijwel niets is absoluut zeker,
en wat er wel absoluut zeker is dat weet ik niet met zekerheid.
Wanneer de theologie haar aannames bijstelt, wordt ons verweten dat we onstandvastig simpelweg de mode van de dag volgen. Dogmatisch denken komt uiteraard overal voor – maar net als de filosofie, verfijnt ook de theologie steeds haar ideeën en voorstellingen. Wanneer we in het verleden gedacht hebben dat God een factor kon zijn binnen de wetenschappelijke verklaring van de wereld, hebben we uiteindelijk aanvaard dat de hypothese van God als oorzaak voor de wetenschap niet noodzakelijk is, en hebben vervolgens ons idee van God moeten bijstellen. Vooruitgang in de wetenschap en de cultuur, motiveren ook een vooruitgang in de theologie. Maar we zien dat niet als een weerlegging van onze meest fundamentele opvattingen, maar als een uitdaging om die fundamentele opvattingen aan te scherpen en te preciseren.

Is dat niet analoog aan de wetenschappelijke vooruitgang?

De vaststelling dat wij allemaal aannames hebben, mag er inderdaad niet toe leiden dat we het zomaar laten rusten. De aanname van het bestaan van God, hoop ik duidelijk te maken, is weliswaar inderdaad een aanname en in zoverre onbewijsbaar, maar ze is niet onredelijk en irrationeel en zeker niet schadelijk voor het verstand. Maar de aanname van het niet-bestaan van God is eveneens onbewijsbaar en redelijk tegelijkertijd. En niet schadelijk voor de moraal of het verstand. Theïsme en atheïsme zijn verschillende levensbeschouwingen, die beide mogelijk zijn op grond van verstandelijk menselijk inzicht in onszelf en de wereld.

Is het niet simpelweg - van de buitenkant gezien - dit: een gelovige denkt na over zichzelf in de wereld en stemt daarbij in met een oude geschreven traditie en laat zich daardoor motiveren en inspireren. Cum assensu cogitare - denken met instemming/aanvaarding - Wetenschap en cultuur blijven daarbij een rol spelen. En voor een vrijdenker is die wetenschap en cultuur genoeg. Hij zoekt geen aansluiting bij een historische traditie maar alleen bij de huidige stand van de wetenschap. "Sine assensu cogitare." Is dat zo aanvaardbaar?
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vooruitgang!
Gaat religie er op vooruit? Blijft ze voortbouwen op het verleden? Religie past alleen maar aan. Aan de inzichten en vernieuwingen in de wetenschap. Weet jij meer van God als christenen 2000 jaar geleden?
Wetenschap bouwt op! Wetenschap werkt. Wetenschap baseert zich niet op geloofs-dogma';s.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef:
Vooruitgang!
Gaat religie er op vooruit? Blijft ze voortbouwen op het verleden? Religie past alleen maar aan. Aan de inzichten en vernieuwingen in de wetenschap. Weet jij meer van God als christenen 2000 jaar geleden?
Wetenschap bouwt op! Wetenschap werkt. Wetenschap baseert zich niet op geloofs-dogma';s.
De christelijke religie - over de andere weet ik te weinig - gaat inderdaad vooruit. De theologie van nu is vele malen beter en humaner en bijbelser dan een eeuw of wat geleden. Overigens, dat was een theologie die ook door de tijdgeest van toen werrd bepaald waar ze zelf niet verantwoordelijk voor was.

Ik weet idd meer van God dan de Duitse Christenen in WWII, en meer van God dan de Amerikaanse slavenhandelaren etc. Ik claim dat ik theologisch wat weet idd. Ik bestrijd binnen mijn kerk de vele onzin die er is, en het vasthouden aan hopeloos verouderde opvattingen die aantoonbaar foutief zijn. Theologie - dat zal je als buitenstaander niet accepteren, maar vooruit - is een (geestes-)wetenschap! Het is de redelijke verantwoording van de verkondiging van de kerk, getoetst aan haar bronnen met de inzichten van het heden. Of zal ik mijn doctoraat maar weggooien omdat ene Dikkemick het zegt?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Hoe kan jij zeggen dat je iets van God weet als God niet waar te nemen is? Waarom wisten ze vroeger dan minder van God? Is het wel de bedoeling dat de Bijbel steeds humaner uitgelegd wordt?
Volgens mij ontwikkelt je godsbeeld. Maar dat is iets heel anders.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

RobbertVeen schreef:
Ik weet idd meer van God dan de Duitse Christenen in WWII, en meer van God dan de Amerikaanse slavenhandelaren etc. Ik claim dat ik theologisch wat weet idd. Ik bestrijd binnen mijn kerk de vele onzin die er is, en het vasthouden aan hopeloos verouderde opvattingen die aantoonbaar foutief zijn. Theologie - dat zal je als buitenstaander niet accepteren, maar vooruit - is een (geestes-)wetenschap! Het is de redelijke verantwoording van de verkondiging van de kerk, getoetst aan haar bronnen met de inzichten van het heden. Of zal ik mijn doctoraat maar weggooien omdat ene Dikkemick het zegt?
Gelukkig vertel je ons dat je theologisch iets weet. Althans je kristalliseert een godsbeeld uit de Bijbel dat voldoet aan je eigen wensen en verlangens en hetgeen dat overblijft is primitief en achterhaald. Kun je een rijtje maken met opvattingen die verouderd zijn? Informatief voor ons en voor de meelezers. Je mag ook een apart topic maken met als titel: "De vele onzin die circuleert binnen kerken". Je richt je in dit geval niet op de agnost/atheïst maar je kijkt in de keuken van het instituut en haar receptenboek.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bonjour schreef:Hoe kan jij zeggen dat je iets van God weet als God niet waar te nemen is? Waarom wisten ze vroeger dan minder van God? Is het wel de bedoeling dat de Bijbel steeds humaner uitgelegd wordt?
Volgens mij ontwikkelt je godsbeeld. Maar dat is iets heel anders.
De woorden uit mijn mond halen he?! Niet zo netjes.

"Robbert schrijft verder":De christelijke religie - over de andere weet ik te weinig - gaat inderdaad vooruit. De theologie van nu is vele malen beter en humaner en bijbelser dan een eeuw of wat geleden. Overigens, dat was een theologie die ook door de tijdgeest van toen werrd bepaald waar ze zelf niet verantwoordelijk voor was.
Wat noem je precies vooruit? Want waarom denk je dat alles humaner is geworden? Door het christelijk geloof of door het voortschrijdende humanisme? Waren de christenen niet de laatste die de slavernij afschaften? Zijn christenen niet doorgaans nog steeds voor de doodstraf? Waren ze niet de laatsten die heksen verbrandden? Is het aantal christenen in gevangenissen procentueel niet hoger dan niet-christenen? kennen seculiere landen doorgaans minder criminaliteit dan faith-based landen?

Is God verder niet tijdloos? God leren we via de bijbel kennen, maar niets zo veranderlijk als bijbelse interpretaties.
Ene Dikkemick. Niet zo neerbuigend :) DE Dikkemick met "D"
Je weet meer van de bijbel dan de doorsnee christen, maar weet je ook, zoals mijn voorganger reeds opmerkte meer over God??? En je weet beter de bijbelse nonsens aan te passen aan de dag van vandaag. En met nonsens bedoel ik Adam en Eva, Jona en de (wal)vis, de wonderen en dus de opstanding. Het blijft worstelen met letterlijk/figuurlijk en IK leer God (met "G") er niet beter door kennen.

Ook bij PietV sluit ik me gaarne aan. Wat is wel/geen onzin in de heilige boeken? Dit 500 jaar terug opperen en je weet het...(Levensgevaarlijk!)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

RobbertVeen schreef: Ik weet idd meer van God dan de Duitse Christenen in WWII, en meer van God dan de Amerikaanse slavenhandelaren etc. Ik claim dat ik theologisch wat weet idd. Ik bestrijd binnen mijn kerk de vele onzin die er is, en het vasthouden aan hopeloos verouderde opvattingen die aantoonbaar foutief zijn. Theologie - dat zal je als buitenstaander niet accepteren, maar vooruit - is een (geestes-)wetenschap! Het is de redelijke verantwoording van de verkondiging van de kerk, getoetst aan haar bronnen met de inzichten van het heden. Of zal ik mijn doctoraat maar weggooien omdat ene Dikkemick het zegt?
Je kan deze positieve evolutie nog versnellen als je wil door gewoon de Bijbel te klasseren als totaal achterhaalde lectuur.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Aton schreef:
Je kan deze positieve evolutie nog versnellen als je wil door gewoon de Bijbel te klasseren als totaal achterhaalde lectuur.
Ik zou het zelf niet helemaal als achterhaald zien, wel als je spreekt over een doorgeefluik van een transcendente andersheid. Verder geeft het een goed beeld als je het antropologisch bekijkt. Wat voor rituelen en gebruiken waren gangbaar in deze periode. Welke godsdiensten speelden een rol en op welke wijze evolueerden of beïnvloeden deze elkaar. Het zijn primitieve voorstellingen maar in het licht van de tijdgeest is het interessant genoeg om de Hebreeërs of Kanaänieten te bestuderen. Echter op het moment dat je een menigte vraagt om stilte en zegt "God sprak tot Abraham etc" en welke goddelijke boodschap ontcijferen wij hieruit in de 21ste eeuw; die bruikbaar is voor u allen de komende week, dan zit je op de verkeerde golflengte. Dan neem je deze verhalenbundel net iets te serieus en heb je tijdens de theologie studie teveel college uren hermeneutiek gehad en te weinig religieuze antropologie.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

RobbertVeen schreef:Wanneer de theologie haar aannames bijstelt, wordt ons verweten dat we onstandvastig simpelweg de mode van de dag volgen. Dogmatisch denken komt uiteraard overal voor – maar net als de filosofie, verfijnt ook de theologie steeds haar ideeën en voorstellingen. Wanneer we in het verleden gedacht hebben dat God een factor kon zijn binnen de wetenschappelijke verklaring van de wereld, hebben we uiteindelijk aanvaard dat de hypothese van God als oorzaak voor de wetenschap niet noodzakelijk is, en hebben vervolgens ons idee van God moeten bijstellen. Vooruitgang in de wetenschap en de cultuur, motiveren ook een vooruitgang in de theologie. Maar we zien dat niet als een weerlegging van onze meest fundamentele opvattingen, maar als een uitdaging om die fundamentele opvattingen aan te scherpen en te preciseren.
Ik beoefen de sport niet, dus ik zal me niet met de spelregels bemoeien.
Het verschil tussen wetenschap en theologie is waarschijnlijk niet zozeer het vasthouden aan dogmas, maar eerder het ontbreken - in de theologie - van herhaalbare objectieve observaties. (dat is denk ik geen spelregel, dat is een ervaringsfeit)
Ik wens u alle goeds
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef: "Robbert schrijft verder":De christelijke religie - over de andere weet ik te weinig - gaat inderdaad vooruit. De theologie van nu is vele malen beter en humaner en bijbelser dan een eeuw of wat geleden. Overigens, dat was een theologie die ook door de tijdgeest van toen werrd bepaald waar ze zelf niet verantwoordelijk voor was.
Wat noem je precies vooruit? Want waarom denk je dat alles humaner is geworden? Door het christelijk geloof of door het voortschrijdende humanisme? Waren de christenen niet de laatste die de slavernij afschaften? Zijn christenen niet doorgaans nog steeds voor de doodstraf? Waren ze niet de laatsten die heksen verbrandden? Is het aantal christenen in gevangenissen procentueel niet hoger dan niet-christenen? kennen seculiere landen doorgaans minder criminaliteit dan faith-based landen?
Ik zeg: de theologie is humaner - jij schrijft: "alles is humaner door het humanisme."
Is dat niet langs elkaar heenpraten?
Slavernij bestond al voor het christendom, en het waren christenen samen met humanisten die voor de afschaffing hebben gepleit. En het Christendom heeft onder slaven mede het verlangen naar bevrijding en hoop gegeven. Immers, ALS de slaveneigenaren zich aan de Bijbel hadden gehouden, hadden ze geen slaven kunnen hebben en ze zeker niet zo kunnen behandelen.
Is God verder niet tijdloos? God leren we via de bijbel kennen, maar niets zo veranderlijk als bijbelse interpretaties.
Gratuite bewering! Zegt mij niks.
RobbertVeen schreef: Of zal ik mijn doctoraat maar weggooien omdat ene Dikkemick het zegt?
Ene Dikkemick. Niet zo neerbuigend :) DE Dikkemick met "D
"

DE DIKKEMICK , akkoord :)
Je weet meer van de bijbel dan de doorsnee christen, maar weet je ook, zoals mijn voorganger reeds opmerkte meer over God??? En je weet beter de bijbelse nonsens aan te passen aan de dag van vandaag. En met nonsens bedoel ik Adam en Eva, Jona en de (wal)vis, de wonderen en dus de opstanding. Het blijft worstelen met letterlijk/figuurlijk en IK leer God (met "G") er niet beter door kennen.
Pfffff. Is dat een redelijk argument? Deze conversatie lijkt op schaken met iemand die af en toe het bord omgooit.
Ook bij PietV sluit ik me gaarne aan. Wat is wel/geen onzin in de heilige boeken? Dit 500 jaar terug opperen en je weet het...(Levensgevaarlijk!)
Doe maar wat je wilt, aansluiten bij PietV is zo verkeerd nog niet. Ik doe alleen niet mee, als je het niet erg vindt...
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

RobbertVeen schreef:Wanneer de theologie haar aannames bijstelt, wordt ons verweten dat we onstandvastig simpelweg de mode van de dag volgen. Dogmatisch denken komt uiteraard overal voor – maar net als de filosofie, verfijnt ook de theologie steeds haar ideeën en voorstellingen. Wanneer we in het verleden gedacht hebben dat God een factor kon zijn binnen de wetenschappelijke verklaring van de wereld, hebben we uiteindelijk aanvaard dat de hypothese van God als oorzaak voor de wetenschap niet noodzakelijk is, en hebben vervolgens ons idee van God moeten bijstellen. Vooruitgang in de wetenschap en de cultuur, motiveren ook een vooruitgang in de theologie. Maar we zien dat niet als een weerlegging van onze meest fundamentele opvattingen, maar als een uitdaging om die fundamentele opvattingen aan te scherpen en te preciseren.
Ik beoefen de sport niet, dus ik zal me niet met de spelregels bemoeien.
Het verschil tussen wetenschap en theologie is waarschijnlijk niet zozeer het vasthouden aan dogmas, maar eerder het ontbreken - in de theologie - van herhaalbare objectieve observaties. (dat is denk ik geen spelregel, dat is een ervaringsfeit)
Mooi gezegd, Peter. :lol: Theologie heeft hooguit "waarnemingen" als het gaat om kennis van de grondtalen en archeologie en bijbelse geschiedenis. We zijn in al die opzichten in vijftig jaar ongelofelijk veel verder gekomen - en in de praktische theologie hebben we zeer veel geleerd van de moderne sociologie, psychologie en communicatiewetenschappen e.d. Maar je hebt gelijk, theologie is niet een wetenschap zoals de natuurwetenschappen. Het heeft wél dezelfde basisregels: logische consistentie, aanvaarding van wat de bronnen zeggen zonder vooroordeel, zelfs de meest axiomatische stellingen toch steeds weer durven betwijfelen etc.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

RobbertVeen schreef: Immers, ALS de slaveneigenaren zich aan de Bijbel hadden gehouden, hadden ze geen slaven kunnen hebben en ze zeker niet zo kunnen behandelen.
Dat is niet zo. Raadpleeg nog maar eens je bijbel ( N.T. )
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Aton schreef:
RobbertVeen schreef: Immers, ALS de slaveneigenaren zich aan de Bijbel hadden gehouden, hadden ze geen slaven kunnen hebben en ze zeker niet zo kunnen behandelen.
Hm. Robbert heeft vereassend genoeg wel een punt. als ze het konnkrijk der hemelen hadden willen binnengaan dan hadden ze hum slaven moeten verkopen. . .

Ik ben benieuwd of eenieder het betreffende bijbelvers snnel vindt.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Aton schreef:
Hm. Robbert heeft vereassend genoeg wel een punt. als ze het konnkrijk der hemelen hadden willen binnengaan dan hadden ze hum slaven moeten verkopen. . .

Ik ben benieuwd of eenieder het betreffende bijbelvers snnel vindt.
Ik heb het niet gevonden. Ik heb wel tal van verzen gevonden waar slavernij als normaal aanvaard wordt, zoals bv Kolossenzen 4. dat meesters aanspoort om hun slaven billijk te behandelen maar waar geen sprake is van een noodzakelijke verkoop om in het koninkrijk der hemelen te kunnen binnengaan.

Ik wil best aannemen dat zo'n vers bestaat. Maar zo één vers tussen een hoop anderen die slavernij als een normale zaak lijken te beschouwen is wat mager om te beweren dat wie zich aan de bijbel had gehouden geen slaven zou hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dit verhaal past hier wel:
De theologiestudent, ex-negerslaaf Capitein (1742) betoogt dat lichamelijke slavernij en geestelijke vrijheid van het christendom kunnen samengaan. Christen-slaven hoeven dus niet vrijgemaakt te worden, zoals ds. Udemans gesteld had. Capitein vreest dat door de morele verplichting tot vrijmaking van christen-slaven serieuze kerstening niet op gang zal komen: de slaven zouden zich slechts als christen voordoen om aldus hun vrijheid te verwerven, meesters zouden zich tegen kerstening verzetten uit angst voor verlies van hun slavenbezit - of zich er althans niet voor inzetten. Capitein concludeert dat de kerstening in de koloniën waar slavernij ingevoerd is, onbezwaard kan plaatsvinden ten einde er ‘een zeer vrienlyk en Gode aangenaam Ryk’ te stichten.301 Hierin zullen de slaven aan hun meesters gehoorzaam zijn (Ef. 6: 5-8) en de meesters hun slaven goed behandelen (Ef. 6: 9).

Capitein die zelf als zendingspredikant naar Afrika wilde, kreeg door dit geschrift en door zijn optreden als predikant weliswaar veel publieke belangstelling, maar de bekeringsijver lijkt er niet noemenswaard door vergroot te zijn. Abbé Raynal uit enkele decenniën later nog steeds de klacht dat protestantse planters hun slaven niet laten bekeren uit angst hun de vrijheid te moeten geven.
Bron
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Plaats reactie