Verlangen naar geloof of een geloofsleven?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

LordDragon
Bevlogen

Re: Verlangen naar geloof of een geloofsleven?

Bericht door LordDragon »

peter van velzen schreef :
Wie verlangt naar een voetstootse aanname van een onbewezen bewering, zoekt niet naar de werkelijke waarheid.
In de meeste gevallen is het een kwestie van opvoeding, het verlangen naar een geloof wordt als ik zo mag noemen eigenlijk "geprogrammeerd" in de kinderen, die daar natuurlijk zeer gevoelig voor zijn omdat het hen een gevoel geeft van erbij te horen, te zijn zoals de anderen en aanvaard te worden in de groep. Dit neemt niet weg dat er veel mensen zijn die vanuit hun geloof vertrekkende tot de slotsom komen dat dit geloof illusionair is en zo gaan zoeken naar wat jij werkelijke kennis noemt.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Cor van der Laak schreef:
Peter van Velzen schreef:
Cor van der Laak schreef:Is het hebben dan wel verlangen naar een geloof dan a priori afkeurenswaardig?
Een goede vraag1
Ik denk dat het antwoord "ja" is, en wel hierom:
Wie verlangt naar een voetstootse aanname van een onbewezen bewering, zoekt niet naar de werkelijke waarheid.
A. Met "onbewezen bewering" doel je (neem ik aan) op een bewijs voor het godsbestaan. Het NIET bestaan van God is omgekeerd evenmin aangetoond.
B. Wat houdt volgens jou de "werkelijke waarheid" in?

(Voor de goede orde: ik ben niet gelovig)
Ik denk eigenlijk niet zozeer aan het bestaan van een god, Dat is in wezen vrij irrelevant. Erger is: Ik geloof dat het ijs sterk genoeg is om er op te gaan, terwijl de Friesen aan de kant je toevoegen "het kan net". Of omgekeerd: de ambulancebroeders maakten een onnodige omweg met fatale gevolgen, omdat ze de Friese omstanders ten onrechte wél geloofden. Het maakt dus niet uit, wat de waardheid is, als je de mogelijkehijd laat liggen haar te vinden, kan dat altijd een nadeel opleveren.

Het geloof in een willekeurige god is doorgaans heel onschuldig. Het geloof in een god, die geen vaxxinaties toestaat of geen bloedtransfusie, is niet zo onschuldig. Maar in principe, is een mens, die bertrouwbare kennis vergaart altijd beter af dan een mens die dat niet doet, ongeacht welke aanname de juiste is, ben je altijd slechter af.

Ik moet wel een toevoeging maken. Op het moment dat er geen betere kennis te verkrijgen is, is het vaak wel psychologisch voordelig, om de kennis die men heeft, en welke men niet kan verbeteren, vooralsnog te vertrouwen. Twijfel is slechts dan nuttig, indien zij kan leiden tot verdere kennisuitbreiding. Waar dat – ook als is dat tijdelijk – niet het geval is, heeft men gemiddeld meer succes, indien men de geringe kennis die men heeft, met enige overtuiging toepast. Maar zodra, er weer verder onderzoek mogelijkis, dient men dat niet uit de weg te gaan.
Ik wens u alle goeds
Job
Banned

Bericht door Job »

Eerst schrijf je dit:
Mariakat schreef:Dan kom je tot het inzicht, dat alles wat je geloofde en niet los wilde laten slechts schijn was.
Zoals de zin van een leven ook slechts een illusie is.
Iets loslaten kan bevrijdend werken.

Dan dit :
Mariakat schreef:Dan heb je mensen om je heen nodig, die zeggen dat jij nodig bent.
Dat bedoel ik met verlangen naar een nest, waar mensen om elkaar geven, elkaar nodig hebben.
Dat hoeft overigens niet je eigen familie te zijn.
Daar draait juist geloven om: vertrouwen, ervaren dat je er niet alleen voor staat.
Voor de ander in staan en andersom.
Dat de mens geen eiland is. Dat je ervaart dat je afhankelijk bent van medemensen en
anderen van jou.

Best bijbels...

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Job schreef:Daar draait juist geloven om: vertrouwen, ervaren dat je er niet alleen voor staat.
Dat de mens geen eiland is. Dat je ervaart dat je afhankelijk bent van medemensen en
anderen van jou.

Best bijbels...

Job
Dat is off-topicpraat. Wat je opmerkt is eenvoudig een humanistische instelling, geschreven door een mens die sociaal ingesteld is.
Dit topic gaat over geloof in God.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Cor van der Laak schreef:Is het hebben dan wel verlangen naar een geloof dan a priori afkeurenswaardig?
Ik vind het antwoord van Peter van Velzen scherp. Wanneer je naar 'geloof' van de mensheid van alle tijden kijkt zul je opmerken dat het inderdaad bijna altijd afkeurenswaardig is vanuit de visie van de moderne mens die daar bovenuit gegroeid is. Geloof hoort bij een wereld waarin de mens niet ingesteld is op weten, kennis vergaren, kritische geest, het achterhalen van de waarheid. Ingersoll omschreef ooit heel duidelijk wat er zo afkeurenswaardig aan is: "Door in tekenen, wonderen, amuletten, toverspreuken, goden en duivels, hemelen en hellen te geloven, maakt men van het innerlijk van de mens een ziekenhuis, maakt men van de wereld een gekkenhuis. Het ontneemt ons zekerheden, maakt ervaring belachelijk, vernietigt de wet van oorzaak en gevolg. Het maakt van de mens een slaaf. Met bijgeloof zullen we nooit licht op ons levenspad hebben. Onze energie zal verspild worden in een nutteloze poging het bovennatuurlijke maar aan onze zijde te verkrijgen. In plaats van werk, onderzoek en ervaring zullen we onze tijd verdoen met liturgie, erediensten, offeren, bidden, prevelen van verzen. Vooruitgang wordt onmogelijk."

Dat naar een wereld van geloof verlangd wordt kan sowieso enkel opgaan voor een bepaald soort geloof, het christelijke geloof dat de vervelende zaken uit het geloof heeft weggehaald en zich enkel nog troost met een 'vader' en dat zich enkel nog vermaakt met wat knus samenzijn, waarin men elkaar toespreekt om toch vooral lief te zijn voor elkaar. Oftewel daar waar men de essentie van het geloof allang heeft opgegeven, maar nog gehecht blijft aan enkele suikerzoete restjes ervan.

De wereld van geloof an sich heeft veel te veel met angsten en grillig bestaan te maken dan dat het aanleiding zou geven tot bevrediging en verlangen zou opwekken. Veel geloof had te maken met allerlei zaken die zogenaamd ongeluk zouden berokkenen. Overal lagen boze geesten op de loer. Geloof was ook tjokvol lege beloftes. Zieken konden bijvoorbeeld genezing krijgen door een kist te kussen waarin zich beenderen, vodden, heilig hout of haar bevond. Een amulet gaf geluk. Enz.

Verlangen naar geloof is voor mij hetzelfde als verlangen naar je kindertijd. Niet iets dat je heel serieus neemt.
Misschien bedoelen de meeste ex-gelovigen een verlangen naar de sfeer van het knus en gezellig eenstemmend samenzijn, de rituelen en de muziek. Net zoals je voor geen goud weer kind zou willen zijn, maar je soms een moment kan ervaren dat je heel dicht komt bij een mooi gevoel dat je ooit als kind gehad hebt en waardoor je er nu een glimlach van kan krijgen.
Born OK the first time
Job
Banned

Bericht door Job »

Rereformed schreef:
Job schreef:Daar draait juist geloven om: vertrouwen, ervaren dat je er niet alleen voor staat.
anderen van jou.

Best bijbels...

Job
Dat is off-topicpraat. Wat je opmerkt is eenvoudig een humanistische instelling, geschreven door een mens die sociaal ingesteld is.
Dit topic gaat over geloof in God.
Nee, het is andersom.
Geloven begint niet bij God, maar bij mensen om eventueel bij God uit te komen.
Geloven gaat niet top-down, maar down -up.

Jij meent al lang afscheid te hebben genomen van je religieuze verleden.
In sommige dingen is dat ook misschien zo. Maar niet van je Evangelische vertrouwde denkwijze.
Die is nog steeds fundamentalistisch.

Dus niks off-topic.

Job
Laatst gewijzigd door Job op 04 nov 2014 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
(Martin Buber)
Job
Banned

Bericht door Job »

Rereformed schreef:
Ik vind het antwoord van Peter van Velzen scherp. Wanneer je naar 'geloof' van de mensheid van alle tijden kijkt zul je opmerken dat het inderdaad bijna altijd afkeurenswaardig is vanuit de visie van de moderne mens die daar bovenuit gegroeid is. Geloof hoort bij een wereld waarin de mens niet ingesteld is op weten, kennis vergaren, kritische geest, het achterhalen van de waarheid.
Kritisch geesten ?? Dat waren juist de Profeten.
Rereformed schreef:Ingersoll omschreef ooit heel duidelijk wat er zo afkeurenswaardig aan is: "Door in tekenen, wonderen, amuletten, toverspreuken, goden en duivels, hemelen en hellen te geloven, maakt men van het innerlijk van de mens een ziekenhuis, maakt men van de wereld een gekkenhuis. Het ontneemt ons zekerheden, maakt ervaring belachelijk, vernietigt de wet van oorzaak en gevolg. Het maakt van de mens een slaaf. Met bijgeloof zullen we nooit licht op ons levenspad hebben.
Welnu, deze afwijzing van reli-zaken en bijgeloof wordt al door de bijbel grondig afgewezen.
Het afwijzen van elke vorm van afgoderij wat kan verworden tot slavernij.
Rereformed schreef:Onze energie zal verspild worden in een nutteloze poging het bovennatuurlijke maar aan onze zijde te verkrijgen.
Het bovennatuurlijke is niet in de bijbel te vinden. De bijbel is juist heel aards. Daar is Nietzsche nog niks bij vergeleken.
Waar jij tegen keert is allemaal heidendom. Dat doet de bijbel ook.
So what's the point ??

Je houding, zoals je hier laat zien, als atheïst, doet me denken aan een beschrijving die Miskotte geeft in zijn boek "Bijbels ABC".

Job
(Martin Buber)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Job schreef:Het bovennatuurlijke is niet in de bijbel te vinden.
Je begint nu erg op een spammer te lijken.
Kun je zo vriendelijk zijn om je preken af te steken in het topic dat speciaal voor jou is opgezet?
Je doet aan topic-kaping in zo ongeveer ieder topic waar je je reakties geeft.
Born OK the first time
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Edit: mijn reactie alvast in Job's topic gezet.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Job schreef:
Mariakat schreef:Dan kom je tot het inzicht, dat alles wat je geloofde en niet los wilde laten slechts schijn was.
Zoals de zin van een leven ook slechts een illusie is.
Iets loslaten kan bevrijdend werken.
Werkt wel vaak zo, maar waarom schrijf je dit nu ?
Misschien moet je openingsbericht en titel nog eens lezen.
Dan zal blijken waarom deze zin beslist misplaatst is hier.

Daar zijn andere topics over.
Zoek die maar eens op.
Hier absoluut off topic
Daar draait juist geloven om: vertrouwen, ervaren dat je er niet alleen voor staat.
anderen van jou.

Best bijbels...
Nee...
Juist niet.
Daar staat juist dat je het niet bij mensen moet zoeken, die zijn tot niets dan ellende in staat,
Vlg. de Bijbel is Jezus de enige weg tot geluk. (zaligheid) in het hiernumaals en in het hiernamaals.

Maar daarom is het nog wel waar wat je zegt.
Het is het Humanisme, dat dit zegt. (md. hier aan RR.)
Liefde van de mens voor elkaar en niet liefde voor God maakt wezenlijk gelukkig.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Job
Banned

Bericht door Job »

Mariakat schreef: Nee...
Juist niet.
Daar staat juist dat je het niet bij mensen moet zoeken, die zijn tot niets dan ellende in staat,
Om God te vinden móet je juist bij mensen zijn. Door de ontmoeting en omgang met je naaste.
Jij zegt; "tot niets dan ellende in staat". Jij bent streng protestants opgegroeid ?
Tenminste, dat concludeer ik uit je schrijven. Dit is een opvatting uit de Heidelbergse cathechismus.
Het heeft geen bijbelse wortels. Het correspondeert niet met de bijbelse visie op de mens.
Mariakat schreef:Vlg. de Bijbel is Jezus de enige weg tot geluk. (zaligheid) in het hiernumaals en in het hiernamaals.
Heel veel sores kunnen we besparen door de navolging van Jezus als beeld Gods bij uitstek.
Daar kun je in alle vrijheid voor kiezen. Hoeft niet. Niemand dwingt jou daartoe.
Jezus boodschap is vooral aards. Gedachten over een hiernamaals komen in het NT niet voor.
Ook niet in Tenach.

Daarvoor moet je bij het latere Christendom zijn.
Mariakat schreef:Maar daarom is het nog wel waar wat je zegt.
Dank je.
Mariakat schreef:Het is het Humanisme, dat dit zegt. (md. hier aan RR.)
De Rabbijnen zijn ook de humanisten bij uitstek.
Mariakat schreef:Liefde van de mens voor elkaar en niet liefde voor God maakt wezenlijk gelukkig.
Prima.

"Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde"(1 Cor. 13:13).

De liefde voor je medemensen is liefde voor God.

En dan vooral je medemens in de gedaante van de weduwe, de wees, de vreemdeling, de arme , de uitgestotene, de rechteloze....

Job
(Martin Buber)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

verplaatst
NB: Doe wel en zie niet om.
Plaats reactie