Ik zou Pim Fortuyn niet in dit rijtje plaatsen (hij heeft nooit politieke macht gehad). Van de rest kan ik alleen maar vaststellen dat ik ze nooit jouw 5 punten van kritiek op de islam heb horen geven. Misschien denken ze het stiekem wel, maar ik kan niet bewijzen wat er in hun hoofden gebeurt.Peter van Velzen schreef:Bewijs het!
Als de politieke elite de Islam zo geweldig vindt, moeten dus de lijsttrekkers van de regeringspartijen dit stellen. Bewijs dat maar eens voor Mark Rutte, Diederik Samsom, Jan Peter Balkenende, Wouter Bos, André Rouvoet, Gerrit Zalm. Thom de Graaf, Hans Dijkstal, en Pim Fortuijn. DIt was de politieke elite in Nederland gedurend deze eeuw.
Zoals jij terecht ook zegt: ze hebben hun kritiek niet openlijk geuit, wat prima om genuanceerde manier had kunnen gebeuren. Zoals een ongeluk met een vuurwerkfabriek leidt tot discussie over veiligheid, had een aanslag op een columnist een soortgelijke discussie kunnen openen.
Wat een aantal van dit rijtje wel heeft gedaan, is eigenschappen aan de islam toeschrijven die positief zijn, zoals tolerantie. Nooit heb ik hier maar enige feitelijke onderbouwing bij gehoord. Hiermee wordt jouw kritiek op de islam tegengesproken, immers: het invoeren van middeleeuwse rechtspraak, het ombrengen van afvalligen of het voeren van een religieuze oorlog zijn geen tolerante eigenschappen.
Ik ben het hier dan ook zeer mee eens:
Je kunt dat ook op een beleefde manier doen. "Ik wil geen enkele moslim beledigen, maar op deze vijf punten schiet de Islam in het algemeen te kort". Die eerlijkheid ontbreekt bij politici. Ze maken zich minder zorgen om de feitelijke correctheid van hun beweringen dan om de de reacties die hun woorden oproepen. Misschien hoort dat bij de taak van een poiticus. maar ik kies persoonlijk liever voor eerlijkheid.