EO bezoekt geloofsgenezers
Moderator: Moderators
- collegavanerik
- Superposter
Ik zou die vraag graag beantwoorden, maar eerst wil ik graag van je weten waar je die stelling op baseert. En alleen het argument dat God schijnbaar geen benen aan laat groeien is niet genoeg. Staat het ergens in de bijbel. Heeft het instituut 'kerk' dat in het verleden gezegd? Of tegenwoordig? Zijn er evangelisten die dat soort statements uitten?
Graag hoor ik van je
Gegroet
Graag hoor ik van je
Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
permanently set......
Het gaat er om dat er behoudens "genezingen"van klachten zonder aanwijsbaar anatomisch substraat geen gevallen bekend zijn van wonderbaarlijke genezingen. Een ledemaat teruggeven zou voor de "almachtige" een peuleschil moeten zijn.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 07 feb 2006 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
In een discussie als deze waarin het woord "waarheid" gebruikt wordt) worden meningen en feiten nogal eens door elkaar gehaald. Om de verwarring voor te willen zijn zou ik graag duidelijkheid hebben over wat we onder "waarheid" verstaan.Otter schreef:Het gaat dus niet om de genezingen, maar om het waarheidsgehalte van Jezus als messias vast te kunnen stellen. Niet dat dat door iedereen zo gezien wordt, dat blijkt ook op dit forum wel. Geen probleem, maar voor mij maakt dat de wonderen, die ook vandaag de dag nog legio over de gehele wereld plaatsvinden, niet minder waar. Het 'verzoek' van hier om dan een wonder te verrichten dat vastgelegd staat op video in aanwezigheid van artsen die de onafhankelijkheid vast kunnen stellen.
Voor mij is het begrip "waarheid" iets wat je gebruikt als je het hebt over feiten (dan gaat het om aantoonbare zaken) of universele afspraken (gras is groen, omdat wij de kleur met z'n allen 'groen' hebben genoemd).
Wat volgens mij GEEN waarheid is, is alles wat te maken heeft met meningen, standpunten, ideologieen of interpretaties. Twee verschillende personen kunnen namelijk twee verschillende meningen, twee verschillende standpunten, twee verschillende ideologieen en twee verschillende interpretaties hebben. Wanneer zij dat allebei "waarheid" gaan noemen, is het begrip "waarheid" onwerkbaar geworden omdat het alles kan bevatten wat je maar wenst.
Terugkomend op wat je schrijft gaat het dus NIET om het waarheidsgehalte van Jezus als messias vast te stellen. Dat is namelijk een kwestie van interpretatie. De ene persoon ziet in Jezus de messias; de andere persoon ziet dat er juist niet in. Vaststellen is onmogelijk, want het gaat om interpretaties en die kunnen verschillen. Het begrip "waarheid" wordt hier dus oneigenlijk gebruikt.
Voor wat betreft wonderbaarlijke genezingen staat iedereen vrij om daar een eigen interpretatie aan te geven. Maar bedenk wel dat een gekozen interpretatie ook weer vragen oproept. Tegenover elke wonderbaarlijke genezing die je aan gebedsgenezing kunt toeschrijven, staat een veelvoud van niet-genezing van patienten waarvoor OOK gebeden is.
Hebben die mensen niet hard genoeg gebeden? Willigt God het ene verzoek wel in en het andere niet? Is dat willekeur? Staat dat al van te voren vast? en indien ja, wat heeft het bidden dan nog voor nut? Waarom blijken wonderbaarlijke genezingen altijd te gaan over genezingen van vage klachten, en niet over bijvoorbeeld het helen van misvormingen, of het helen van amputaties?
Verder bestaan wonderbaarlijke genezingen ook in culturen waar men tot andere goden bidt, en het gebeurt ook in gevallen waar er niet gebeden wordt. Wat is dan het effect van het bidden?
Natuurlijk snap ik dat jij niet voor God kan praten, maar God heeft dan ook nergens beweert dat je door gebed kan genezen. Dat soort beweringen wordt doorgaans alleen gedaan door mensen die menen alles van God te weten. Maar ik hoop wel dat je beseft dat INDIEN je gebedsgenezingen als verklaring aanvoert, je te maken hebt met alle vervolgvragen die daardoor worden opgeroepen.
doeidoei
Frodo
Laatst gewijzigd door Frodo op 07 feb 2006 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- collegavanerik
- Superposter
http://whydoesgodhateamputees.comOtter schreef:Ik zou die vraag graag beantwoorden, maar eerst wil ik graag van je weten waar je die stelling op baseert. En alleen het argument dat God schijnbaar geen benen aan laat groeien is niet genoeg. Staat het ergens in de bijbel. Heeft het instituut 'kerk' dat in het verleden gezegd? Of tegenwoordig? Zijn er evangelisten die dat soort statements uitten?
Graag hoor ik van je
Gegroet
If you are the kind of person who enjoys solving puzzles and figuring out how things work, here is a question for us to think about today:
Why won't God heal amputees?
It is an interesting question because it lets us ponder God and the way that he responds to our prayers.
Think about it this way. You can find hundreds of books, magazine articles and Web sites talking about prayer and the ways God answers prayers. Prayer seems to be especially powerful in the medical arena. According to thousands of articles, God eliminates cancers, kills viruses, reverses the effects of poisons, heals internal organs, repairs injuries, etc.
The question, therefore, is simple: If God is healing cancers and solving all of these other medical problems in response to prayer, then why can't we also pray to him to restore amputated limbs?
Have you ever thought about it?
By considering this question and dozens of other questions like it, we can learn a great deal about the nature of God. That is the purpose of this web site.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Johannes 5:
Gegroet
Gelden blinden en misvormden ook onder het kopje amputees? Toch redelijk 'echte' problemen die je niet zomaar kunt genezen. Maar goed.... Ik heb geen 'bron' gevonden waarin een been was aangegroeid. Wie weet kom ik die nog wel eens tegen. Ik zal hem hier dan posten!Daarna was er een Joods feest, en Jezus ging naar Jeruzalem. 2 In Jeruzalem is bij de Schaapspoort een bad met vijf zuilengangen dat in het Hebreeuws Betzata (5:2) Betzata – Andere handschriften lezen: ‘Betesda’; weer andere handschriften lezen: ‘Betsaïda’.heet. 3 Daar lag een groot aantal zieken, blinden, kreupelen en misvormden. (5:3) misvormden – Andere handschriften hebben hierna nog de volgende tekst: ‘en verlamden, die het moment waarop het water in beweging kwam afwachtten. [4] Want op een bepaald moment daalde een engel van de Heer neer in het bad en die bracht het water in beweging. En wie het eerst in het bad was zodra het water was gaan bewegen, werd gezond, wat voor ziekte hij ook had’.5 Er was ook iemand bij die al achtendertig jaar ziek was. 6 Jezus zag hem liggen; hij wist hoe lang hij al ziek was en zei tegen hem: ‘Wilt u gezond worden?’ 7 De zieke antwoordde: ‘Heer, als het water gaat bewegen is er niemand om mij erin te helpen; ik probeer het wel, maar altijd is een ander al vóór mij in het water.’ 8 Jezus zei: ‘Sta op, pak uw mat op en loop.’ 9 En meteen werd de man gezond: hij pakte zijn slaapmat op en liep. Nu was het die dag sabbat. 10 De Joden zeiden dan ook tegen de man die genezen was: ‘Het is sabbat, het is niet toegestaan een slaapmat te dragen!’ 11 Maar hij zei tegen hen: ‘Degene die mij genezen heeft, zei tegen mij: “Pak uw mat op en loop.”’ 12 ‘Wie zei dat tegen u?’ vroegen ze. 13 Maar de man die genezen was kon niet zeggen wie het was, want Jezus was al verdwenen omdat daar zoveel mensen waren.
Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
permanently set......
- collegavanerik
- Superposter
ja jezus, die kon ook over water lopen. en oren aanzetten.
Nee, we hebben het over gebedsgenezing hier, nog iemand een oor aangenaaid?
Nee, we hebben het over gebedsgenezing hier, nog iemand een oor aangenaaid?
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
-
Samante
In het boek 'Autobiografie van een Yogi' van Paramahansa Yogananda wordt melding gemaakt van een man die een verloren arm weer terugkreeg. In die beschrijving werd de man een arm afgehouwen, hij pakte die op en een dag later liep hij weer rond met twee armen.Gelden blinden en misvormden ook onder het kopje amputees? Toch redelijk 'echte' problemen die je niet zomaar kunt genezen. Maar goed.... Ik heb geen 'bron' gevonden waarin een been was aangegroeid. Wie weet kom ik die nog wel eens tegen. Ik zal hem hier dan posten!![]()
Ik hecht geen waarde aan dat verhaal overigens.
Lijkt me een goed idee om mensen met amputaties naar voren te brengen bij gebedsgenezers. Ben zeer benieuwd hoe dat dan afloopt.
Dus het was een soort stoelendans waarbij degene die het eerst in het water kwam genezen was? Waarom zo ingewikkeld? Was dit een soort spelshow? Waarom niet ieder zonder meer genezen? Willekeur? Of erger nog vooropgezette boete en beloning?
Maar dat er in bijbelteksten over wonderbaarlijke genezingen gerept wordt is niet zo verwonderlijk de mythologie kent hier vele voorbeelden van. Wat opvalt is dat er in een meer objectief tijdsgewricht geen sprake meer lijkt van wonderen, waarbij bijvoorbeeld misvormden herstellen. Is dit nu uit de mode geraakt of nooit gebeurd?
Maar dat er in bijbelteksten over wonderbaarlijke genezingen gerept wordt is niet zo verwonderlijk de mythologie kent hier vele voorbeelden van. Wat opvalt is dat er in een meer objectief tijdsgewricht geen sprake meer lijkt van wonderen, waarbij bijvoorbeeld misvormden herstellen. Is dit nu uit de mode geraakt of nooit gebeurd?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
- collegavanerik
- Superposter
mooi lied van marco borsato overigensdoctorwho schreef:Dus het was een soort stoelendans waarbij degene die het eerst in het water kwam genezen was? Waarom zo ingewikkeld? Was dit een soort spelshow? Waarom niet ieder zonder meer genezen? Willekeur? Of erger nog vooropgezette boete en beloning?
http://www.stlyrics.com/songs/m/marcobo ... 04563.html
Artist: Marco Borsato
Song: Het Water
Ik staar over het water
Dat net als ik
Ooit in beweging was
Peilloos diep en dreigend zwart
Net als wat ik in je ogen las
Stekeblind, oostindisch doof
Wil ik voor altijd zijn
Om maar niet te zien of kunnen horen
Dat alles is verloren
Zonder jou kan ik niet
Eten, slapen, lopen,dansen, leven
Dus blijf ik hier nu zitten
En blijf ik hier nu wachten
Tot het water ooit weer in beweging komt
En dan drijf ik mee
Tot aan de zee
Waar jij
Op mij zal wachten
De lucht is licht
En eindeloos
En zo ver boven mij
Onaantastbaar en toch
Zo dichtbij
Net als jij
Het staat in de lucht geschreven
Maar op m'n lippen blijft het kleven
Zonder jou kan ik niet
Eten, slapen, lopen ,dansen, leven
En dus blijf ik hier nu zitten
En blijf ik hier nu wachten
Tot het water ooit weer in beweging komt
En dan drijf ik mee
Tot aan de zee
Waar jij
Op mij zal wachten
Ik staar over het water
Dat net als ik
Ooit in beweging was
Eergisteren (11/4) bij Eén Vandaag (Tros) een item over gebedsgenezer Jan Zijlstra gezien. Nog nooit zo vaak in een kort tijdsbestek de naam Jezus horen vallen. Als 'tegenpartij' kwam een overigens vriendelijke psychiater aan het woord die eerst zei het wel te kunnen verklaren, maar tenslotte weer niet.
Duidelijk is wel dat er een nieuwe hype aan het ontstaan is rond deze man en Jomanda nu definitief kan inpakken.
Duidelijk is wel dat er een nieuwe hype aan het ontstaan is rond deze man en Jomanda nu definitief kan inpakken.
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.
- windsurfer
- Diehard
Die psychiater is prof Hoogduin. Hij kon het mechanisme waarlangs dergelijke patienten genezen niet verklaren, maar gaf duidelijk aan dat dit soort gevallen helemaal niet onbekend zijn (conversie als functiestoornis).Herman2 schreef:Eergisteren (11/4) bij Eén Vandaag (Tros) een item over gebedsgenezer Jan Zijlstra gezien. Nog nooit zo vaak in een kort tijdsbestek de naam Jezus horen vallen. Als 'tegenpartij' kwam een overigens vriendelijke psychiater aan het woord die eerst zei het wel te kunnen verklaren, maar tenslotte weer niet.
Het mooist was zijn opmerking dat het altijd dit soort vage klachten zijn die genezen, maar nooit eens een voor de leek zelfs duidelijk beeld. Als voorbeeld noemde hij een brandwond: de eerste brandwond die hij binnen een kort ogenblik of zelfs binnen 2 dagen zou zien verdwijnen, zou hij als godsbewijs zien, Maar dat gebeurt niet.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Als je de juiste "schakelaars" in de genen weet aan te zetten ? wie weet ???collegavanerik schreef:ook amputatie?Christiaan schreef:Die kan ik je ook wel beantwoorden hoor. Alle ziekten zijn te genezen, dus deze ook.En dan kan ik gelijk de vraag stellen of MS, migraine, ME etc. geschikt zijn voor gebedsgenezingen. Gezien het verloop van de ziekte.
reptielen kunnen het ook
-
Antiscience
- Banned
Raven schreef:Als je de juiste "schakelaars" in de genen weet aan te zetten ? wie weet ???collegavanerik schreef:ook amputatie?Christiaan schreef: Die kan ik je ook wel beantwoorden hoor. Alle ziekten zijn te genezen, dus deze ook.
reptielen kunnen het ook