DiMensie schreef:
A. T. Jist schreef:
Tijd om te vechten voor een AS, Atheistische staat.
Dawkins en Harris in de praktijk, zullen we maar zeggen.
De rillingen gaan over mijn rug, wetende dat dit streven hier tamelijk breed gedeeld wordt.
Als dat vechten in overdrachtelijke zin is door middel van democratische beginselen, dan wil ik mee'vechten'.
Als dat vechten letterlijk bedoeld is bestaat de kans dat ik me bij de 'vijand' voeg.
Vandaar dat ik in de topictitel 'vechten' vervangen heb door 'ijveren'.
Ok. maar toch begrijp ik dit niet zo goed. Welke meerwaarde heeft een atheistische staat op een seculiere/neutrale staat? Dat kan toch alleen maar betekenen dat de staat een levensbeschouwelijk standpunt opdringt aan alle burgers?
Kunnen we überhaupt komen tot een éénduidige definitie van 'Atheistische Staat',
of over een dergelijke definitie tenminste consensus bereiken?
Een eenduidige definitie lijkt me net zo min mogelijk als een eenduidige vorm van een islamitische of christelijke theocratie. Maar dat betreft vooral de invulling denk ik. In principe is een atheïstische staat een variant op de theocratie, maar dan is de staatsideologie a-religieus. En uiteraard wordt die actief uitgedragen.
In het beste geval stimuleert de staat alleen atheistische levensbeschouwelijke instituties (onderwijs, gemeenschapswerk, media) en houdt zich afzijdig bij theistische levensbeschouwelijke activiteiten.
Meer waarschijnlijk (gelet op experimenten in het verleden) zal de staat religie actief bestrijden, met inbegrip van gewelddadige repressie. (voorbeelden van de Sovjet-Unie onder Lenin, de Jacobijnse periode van de Franse Revolutie en Mexico in de jaren 20 zijn steevast in bloed gedrenkt.)
Kunnen we niet voor eens en altijd begrijpen dat het samenleven van verschillende levensbeschouwelijke opvattingen, alleen in vrede mogelijk is als de staat geen standpunt inneemt en alle verschillende vrijlaat?