religie ziekte?
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Re: religie ziekte?
1248 noemt in zijn opening een aantal symptomen waar ik graag aan zou willen toevoegen: het herhaald uiten van wartaal. In zijn reactie gaat hjw in op individuele symptomen. Dat is geen weerwoord want juist een bepaalde combi van symptomen maakt dat je tot een bepaalde conclusie komt.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Het ontslaat mensen ook nogal gemakkelijk van elke verantwoordelijkheid, wanneer je hen al te snel bestempeld als zijnde "geestesziek".Erik schreef:Nee.1248 schreef:zijn er forumleden die ook dit ervaren in directe omgeving?
Ik denk dat het wat kort door de bocht is om alle gelovigen als geestesziek te bestempelen.
Net zo vreemd als zeggen dat geen enkele atheïst geestesziek is.
Er zijn dan ook theologen die graag akkoord gaan met het idee van "ongeneeslijke religiositeit'.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... ieus.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.benjaminlouwerse.com/echte-a ... taan-niet/" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Ziek is natuurlijk een te groot stempel. Maar religie ontneemt wel vaak het vermogen tot kritisch nadenken. En in die zin kan een wetenschapper ook ziek zijn als deze niet bereidt is een gangbare visie te herzien als daar aanleiding toe blijkt te zijn.
Wensdenken kan dan misschien prettig zijn, of het een ziekte is...?
Wat ik wel ziekelijk vind (maar dat is toch weer iets anders dan een ziekte) is indoctrineren van kinderen met deze wensgedachten. Dus is overdrachtelijke zin is religie vaak wel een virale ziekte. Het blijft maar verspreiden omdat al vroeg resistentie wordt ontwikkeld tegen alle medicijnen (de rede, scepsis en kritisch denken).
Wensdenken kan dan misschien prettig zijn, of het een ziekte is...?
Wat ik wel ziekelijk vind (maar dat is toch weer iets anders dan een ziekte) is indoctrineren van kinderen met deze wensgedachten. Dus is overdrachtelijke zin is religie vaak wel een virale ziekte. Het blijft maar verspreiden omdat al vroeg resistentie wordt ontwikkeld tegen alle medicijnen (de rede, scepsis en kritisch denken).
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Ik denk dat je kan vergelijken met het StockholmSyndroom wat een psychologische aandoening wordt genoemd. Iemand die hieraan lijdt zou ik toch adviseren een paar keer naar een therapeut te gaan.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Ook dit syndroom komt voort uit zelfbescherming. En kijk naar onderstaand lijstje. Sekte staat er tussen. En waar ligt de grens religie-sekte?Bonjour schreef:Ik denk dat je kan vergelijken met het StockholmSyndroom wat een psychologische aandoening wordt genoemd. Iemand die hieraan lijdt zou ik toch adviseren een paar keer naar een therapeut te gaan.
Het is een overlevingsmechanisme voor slachtoffers van misbruik en intimidatie. Er zijn verschillende categorieën waarbij het Stockholm-syndroom een rol kan spelen. Bij alle categorieën is er sprake van ongelijke situatie, waarbij één partij duidelijk de macht heeft:
Misbruikte kinderen
Mishandelde vrouwen
Slachtoffers van incest
Gevangenen in concentratiekampen
Sekteleden
Mensen in relaties waarin ze geïntimideerd worden
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... droom.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Van een ziekte in je geest kun je niet zo maar genezen. Narcisme raak je niet kwijt, je kunt het hooguit enigszins in bedwang houden.
Van je geloof raken kan wel degelijk zonder behandeling of therapie.
Ben je ineens van een ziekte genezen als je je geloof achter je laat ?
Dan zou er sprake zijn van een wonderbaarlijke genezing.
Religie gelijkstellen aan een ziekte is echt te absurd voor woorden. Blijkbaar zit de frustratie over geloven bij enkelen zo diep dat blijkbaar alles is toegestaan.
Geïndoctrineerd is een woord dat wel betrekking heeft/kan hebben op sommige stromingen.
Religie gelijkstellen aan een ziekte is echt te absurd voor woorden. Blijkbaar zit de frustratie over geloven bij enkelen zo diep dat blijkbaar alles is toegestaan.
Geïndoctrineerd is een woord dat wel betrekking heeft/kan hebben op sommige stromingen.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Je hebt gelijk HJW. Natuurlijk is religie op zich geen ziekte. Religie en spiritualiteit (sociale contacten etc.) kunnen hand in hand gaan. Geloof in goden op zich is uiteraard ook geen ziekte. Het is pas een (geestes)ziekte als je debnkbeelden tegen alle logica in niet meer los kunt laten. Het zit dan zo diep genesteld in een brein dat je wat mij betreft kunt spreken van een ongezonde situatie. Of je dit "ziek" wilt noemen is aan de persoon zelf.
Is het ziek om te beweren dat de aarde 6000 jaar oud is, omdat dat niet past is je gods-denkbeelden?
Is het ziek om te beweren dat de aarde 6000 jaar oud is, omdat dat niet past is je gods-denkbeelden?
- Peter van Velzen
- Moderator
Ouder wier kinderen onder invloed zijn geraakt van een sekte denken daar anders over.HJW schreef:Van een ziekte in je geest kun je niet zo maar genezen. Narcisme raak je niet kwijt, je kunt het hooguit enigszins in bedwang houden.
Vaak is een grondige deprogrammering dan vereist , heb ik wel eens ergens gelezen.
Het is dus maar zeer de vraag welke vorm van religie het betreft.
Sommige vormen kunnen er extreem zijn.
zie bevoorbeeld jonestown
andere zijn volstrekt onschuldig..
Ik wens u alle goeds
Nee, dat is niet ziek.dikkemick schreef:
Stronteigenwijs zou ik dan eerder zeggen.
O...... maar dat ontken ik ook niet.Peter van Velzen schreef:
Ouder wier kinderen onder invloed zijn geraakt van een sekte denken daar anders over.
Vaak is een grondige deprogrammering dan vereist , heb ik wel eens ergens gelezen.
Sommige sektes worden geleid door compleet leipe personen die door mannen met witte jassen zouden moeten worden opgehaald. Mensen moeten daar tegen beschermd worden.
De leiders zijn dan ziek. De volgelingen te goedgelovig ( dat is wat anders dan ziek).
Hoe noem je de toestand dat je gebrainwashed bent?
Is dat een ziekte? Is therapie wenselijk?
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Maar goed, waar leggen we de grens tussen sekte en religieuze/godsdienstige (onschuldige) club? Mijn collega van het werk is Jehova's getuige en als ik zeg dat het een sekte is, spuugt ze (beschaafd...dat dan weer wel natuurlijk!) vuur.HJW schreef:O...... maar dat ontken ik ook niet.Peter van Velzen schreef:
Ouder wier kinderen onder invloed zijn geraakt van een sekte denken daar anders over.
Sommige sektes worden geleid door compleet leipe personen die door mannen met witte jassen zouden moeten worden opgehaald. Mensen moeten daar tegen beschermd worden.
De leiders zijn dan ziek. De volgelingen te goedgelovig ( dat is wat anders dan ziek).
Volgens mij is gehersenspoeld zijn geen ziekte. Narcisme, schizofrenie, borderline etc zijn ziektes.Bonjour schreef:Hoe noem je de toestand dat je gebrainwashed bent?
Wanneer ben je gehersenspoeld?
Ook als je ingeprent is dat wetenschap de enige methode is om de werkelijkheid te kennen ?
Ik snap de frustratie wel, maar ziektes en "gehersenspoeld" klinkt als: aardig doorgeschoten.
Natuurlijk kent religie zijn extreme vormen en zijn er mensen gehersenspoeld.
Maar het gaat hier veel te algemeen.
Sekteleden dan? Zijn die ziek? http://www.alletop10lijstjes.nl/tien-bizarre-sektes/" onclick="window.open(this.href);return false;HJW schreef:Volgens mij is gehersenspoeld zijn geen ziekte. Narcisme, schizofrenie, borderline etc zijn ziektes.Bonjour schreef:Hoe noem je de toestand dat je gebrainwashed bent?
Wanneer ben je gehersenspoeld?
Ook als je ingeprent is dat wetenschap de enige methode is om de werkelijkheid te kennen ?
Ik snap de frustratie wel, maar ziektes en "gehersenspoeld" klinkt als: aardig doorgeschoten.
Natuurlijk kent religie zijn extreme vormen en zijn er mensen gehersenspoeld.
Maar het gaat hier veel te algemeen.
Bovenaan de pagina staat Tom Cruise. Is deze acteur ziek? Gebrainwashed?
Charles Manson zelf was ZIEK met hoofdletters. Maar zijn aanhangers?
Charles Manson is een psychopaat uit de Verenigde Staten met een grote en fanatieke fanclub. De ‘Familie’, een groep fanatieke volgelingen van Manson die zichzelf zo noemden, maakten in de jaren zestig de Staten onveilig. Met name vrouwen, die geloofden dat zij de wil van Manson zelf uitvoerden, vermoordden verschillende mensen en schreven song-lyrics van de Beatles met het bloed van hun slachtoffers op de muren rondom de locatie van de moord. Waarom de Beatles? Manson zelf was ervan overtuigd dat er een rassen-oorlog plaats vond, en dat de Beatles hier weet van hadden. Zij zouden hun lyrics schrijven als directe boodschap aan hem. Manson en zijn volgers, zo was de overtuiging, zouden de nieuwe leiders worden van de zwarten, die de rassen-oorlog gingen winnen. Manson zelf is overigens blank. Hij zit levenslang uit in een gevangenis, maar sommige volgers gaan nog (hoewel non-actief) vrijuit!
Laatst gewijzigd door dikkemick op 16 mei 2015 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Grensgevallen zijn altijd moeilijk vast te stellen.dikkemick schreef: Maar goed, waar leggen we de grens tussen sekte en religieuze/godsdienstige (onschuldige) club? Mijn collega van het werk is Jehova's getuige en als ik zeg dat het een sekte is, spuugt ze (beschaafd...dat dan weer wel natuurlijk!) vuur.
Daar waar gelovigen goed omgaan met mensen die van hun geloof afstappen is volgens mij sprake van een goede gemeenschap.
Daar waar mensen uitgekotst worden als ze uit de gemeenschap gaan (bijvoorbeeld Jehova's) wordt het zeer bedenkelijk.