Even persoonlijk

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Arjen2015
Ervaren pen

Re: Even persoonlijk

Bericht door Arjen2015 »

@ Floris

Wat een verhaal. Zo ik het lees ben je heel erg met angst en bijgeloof bezig. Ik wil je niet in een hokje douwen maar dit soort denken is erg herkenbaar en denk dat therapie je zou kunnen helpen.

Als ik jou onverklaarbare ervaringen naast die van mij zet, heb ik een groter probleem ;)

Ik geloof wel degelijk dat er meer is dan materie , dwz gelijke gedachten, energie , uitstraling , ( of je het nu gedachtelezen noemt of niet)
Bijv toen ik nog overtuigd christen was bad ik of ik naar engeland moest. Ik kreeg toen bij de afwas een liedje in mijn hoofd , doe het nu en niet later.....dat zei ik tegen me vrouw , zij had precies het zelfde liedje op dat moment in haar hoofd...dus dat zagen we als bevestiging...en zijn we gegaan. Nu 20 jaar later hebben we zo vaak op het zelfde moment dezelfde gedachten gang gehad , dat ik weet dat er iets is waardoor we dezelfde hersengolven hebben , verklaren kan ik het niet hoeft ook niet...het is gewoon zo dat we meerdere malen exact hetzelfde dachten op een bepaald moment.
vroeger gaf ik de oorzaak god. Nu ? ...laat ik het voor wat het is.

ook een keer een bijzondere genezing bij mijzelf meegemaakt, was aan het aanbidden in een dienst vol overgave. maar ik kon al weken niet goed zitten..steken in me stuitje als ik ging zitten maar plotseling voelde ik een hitte, warmte door me stuitje heen gaan terwijl ik stond...en kon ik weer normaal zitten...toen gaf ik als oorzaak god....nu? misschien een soort van verlichting in mijn eigen energie veld om dingen los te laten en te richten op positieve dingen...waardoor er een beknelde zenuw ontknoopte en er warmte vrijkwam....moet ik een verklaring hebben ?..nee, het gebeurde..basta ..maar om er een theologische verklaring voor te zoeken of mijn leven aan op te hangen...nee

Daarnaast ook bij andere dezelfde genezingservaringen meegemaakt, een hitte warmte die door hun lichaam trok...dus ik ben geen scepticus die alle ervaringen naar de prullebak verwijst ...ja ik geloof wel degelijk dat sommige iets voelen..(hen het zelf notabene gevoeld) maar waar het vandaan komt? ... bij hypnose kan je ook heel veel ervaren en voelen. Feit is dat het gebeurt bij mensen maar schrijf je dat aan aan een god toe? De psyche van de mens is een wonderlijk iets

welkom ;)
Martim Cymbron -
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Arjen2015
Leuk voorbeeld van je stuitje...rugpijn. Wordt ook besproken in het boek "Believing bullshit"
M.n. mediums gebruiken dit veel om te laten zien dat ze bepaalde gaven bezitten.
"Ik voel mijn onderrug"
Slachtoffer zegt dan: "Ja, ik heb spit" of "Ja, ik heb onlangs veel last van mijn rug gehad"
9 op de 10 mensen heeft nl. in meer of mindere mate rugklachten. Foutje van de schepping zeg maar.

Ander voorbeeld. Je denkt aan je nicht.......de telefoon gaat en.......Jawel!! Je nicht! Dit moet wel goddelijk zijn.
Echter, 99 van de 100 keer denk je aan iemand en dan gaat de telefoon niet. Maar die keren vergeet je gemakkelijk.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

dikkemick schreef:@Arjen2015

Ander voorbeeld. Je denkt aan je nicht.......de telefoon gaat en.......Jawel!! Je nicht! Dit moet wel goddelijk zijn.
Echter, 99 van de 100 keer denk je aan iemand en dan gaat de telefoon niet. Maar die keren vergeet je gemakkelijk.
Ja mooie verklaring.

dejavu eensgelijk.
Martim Cymbron -
Floris1976
Forum fan

Twee minuten van jouw tijd zou veel voor me kunnen betekenen

Bericht door Floris1976 »

Hallo allemaal,

Antwoorden op onderstaande vraag zou mij hoop ik goed kunnen helpen afstand van het geloof te nemen. Ik probeer uit een web te komen waar ik in mijn jeugd al vast kwam te zitten. Ik ben opgegroeid met het geloof in wonderen. Ik ben jarenlang naar de Pinkstergemeente gegaan. Hier gelooft men in wonderen. Ik heb door mijn geloof een soort angst/dwang stoornis ontwikkeld. Een beetje zoiets als wat veel mensen vroeger hadden; niet op strepen tussen de tegels stappen of alleen op de witte strepen van een zebrapad stappen. Zo heb ik mezelf vroeger aangewend de stelling; Als [afhankelijk van de situatie] maar niet gebeurd. Dus als die fietser maar niet rechtsaf slaat enz. dat is later veranderd in bang zijn dat ik dingen voorspel. Mijn angst daarin is dat dit van god of satan komt. Ik heb zoveel geleerd over de bijbel en het geloof sinds ik mijn zoektocht naar een uitweg uit het geloof begon, maar deze angst blijft bestaan. Vaak is het gewoon een woord dat in me opkomt en dan ben ik bang dat ik het die dag tegenkom. Vanmorgen dacht ik aan het woord "charisma", ik denk omdat ik bezig ben met het geloof en charisma daar een rol in speelt. hoe dan ook. Ik kijk op Facebook en binnen 15 minuten kom ik gewoon al bladerend en niet zoekend het woord charisma tegen. Vanmiddag rijd ik met mijn dochter door het centrum, ze vraagt: "Papa hoe kan het dat de wielen van een auto draaien" Ik leg op eenvoudige manier uit hoe een motor van een auto werkt; cilinder, explosie, krukas, beweging enz. Kom op plaats van bestemming wil iemand een Appje sturen genaamd Michael. Ik swype heel snel en er komt te staan "misvatting" i.p.v. Michael. Dat terwijl ik net het boek mee had genomen van Dawkins; God als MISVATTING, hetgeen me al moeite kost, want er mocht eens iemand aanstoot aannemen. Vervolgens begin ik te lezen en na enkele bladzijden schrijft Dwakins op blz 184; " .... verklaring voor de explosie in de cilinder van een interne verbrandingsmotor....."

Nu komt mijn vraag. Is dit in jullie ogen allemaal toeval en ben ik zo gevoelig voor zaken dat ik alles aan god of de duivel toeschrijf? Of zien jullie dit als wonderen? Zijn er mensen die zulke "toevalligheden" ook wel eens kort achter elkaar beleven? Het overkomt mij vaak meerdere keren per dag. Misschien ook wel omdat ik er zoveel mee bezig ben.

Veel wijst mij op dat de bijbel niet klopt en er misschien geen god is, maar dit voorspelgedrag van me en zulke toevalligheden blijven me doen denken dat iets dit regelt. Graag serieuze antwoorden. Ik kan dit soort vragen in mijn omgeving niet overal kwijt. misschien is het geen onderwerp voor deze site, maar ik wilde het toch proberen.

Groeten Floris
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het overkomt ons allemaal wel eens. Mij ook. Maar ik zie het niet als “voorspellend” omdat ik niet in dat soort voorspellenheid geloof en er eigenlijk nooit in geloofd heb. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om het als toevalligheid te beschouwen. Uiteraard, vallen dergelijke zaken iemand met een redelijk goed geheugen wel op. Vaak kom ik op het forum iets tegen dat op de een of andere manier samenhangt met iets dat ik net op youtube heb ontdekt. Reden om daar eens wat langer bij stil te staan. Maar voor mij geen reden om een oorzakelijk verband te veronderstellen.

We denken en doen wel honderden dingen op een dag en soms komt het voor dat twee volslagen niet samenhangende zaken ons naar eenzelfde idee leiden. De naam van een boek of de werking van de verbrandingsmotor. Als je er op gaat letten, ontdek je er steeds meer, en herinner je je er ook steeds meer. De meeste mensen zou het misschien niet eens opvallen, maar wie er eenmaal oog voor heeft, ontdekt het telkens weer. Dus wees er nou maar niet bang voor, want daar je het eenmaal beseft zul je het doorlopend tegen blijven komen. En het is echt niet gevaarlijk.
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Re: Twee minuten van jouw tijd zou veel voor me kunnen betek

Bericht door doctorwho »

Ik heb een blackberry smartphone en je wil niet weten wat ik ongewild allemaal app. En die andere zaken inderdaad toeval/cherry picking door je onderbewuste.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ik gebruik even niet de citeerknop Floris maar reageer even voor de vuist weg.

Wonderen daar geloof ik zelf niet in, beetje hard denk ik voor mensen die hopen op genezing dmv een wonder, maar ik ga dan voor de optie statistische uitbijter dus als je maar kijkt naar het grote geheel dan zit er dus altijd een mogelijkheid in dat het jou overkomt of juist niet. Je kan uiteraard ook het (nood)lot tarten maar dat is een ander verhaal.

Toeval; je neemt in je onderbewustzijn ongelooflijk veel informatie op. Een tamelijk nutteloze bezigheid want er vindt een selectie plaats en je merkt dus slechts een klein deel op. Anders zou je helemaal gek worden van alle prikkels. Veel informatie wordt in je slaap nog een keer verwerkt en sommige mensen kunnen zeer levendig dromen en een enkeling plakt hier een voorspelling op. Dat je ergens aan denkt en het ineens op een andere plek als déjà vu weer tegen komt of iets dat er erg op lijkt en dan kan het zo zijn dat je hersenen een beetje van slag zijn en op basis van herinneringen je een bepaald beeld voorschotelen waarin dit deel van de opgeslagen informatie uit het onderbewuste een rol kan spelen. En dat je graag verbanden legt dat ligt gewoon aan je zelf. Aangeleerd gedrag om overal iets achter te zoeken dit komt in allerlei gradaties voor. Ik hoop dat ik serieus genoeg ben geweest.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Floris1976
Hoeveel zinnen stonden er in het boek van Dawkins waar jij kort daarvoor niet aan had gedacht?

http://www.michaelshermer.com/2011/05/e ... #more-2302" onclick="window.open(this.href);return false;
Iets is niet direct te verklaren, DUS moet het wel bovennatuurlijk/paranormaal/duivels zijn...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Floris1976 schreef:
Nu komt mijn vraag. Is dit in jullie ogen allemaal toeval en ben ik zo gevoelig voor zaken dat ik alles aan god of de duivel toeschrijf? Of zien jullie dit als wonderen? Zijn er mensen die zulke "toevalligheden" ook wel eens kort achter elkaar beleven? Het overkomt mij vaak meerdere keren per dag. Misschien ook wel omdat ik er zoveel mee bezig ben.
In mijn ogen geef je zelf het antwoord al. Misschien omdat je er zoveel mee bezig bent. Omdat je er zoveel mee bezig bent wil je ook graag een bevestiging over wat je denkt wat waar is. Self fulfilling profecy:

Wiki schrijft:
"De zelfvervullende voorspelling is in aanvang een foute definitie van de situatie die een nieuw gedrag oproept waardoor de oorspronkelijke foute kijk waar wordt. Deze schijnbare juistheid van de voorspelling houdt een foute voorstelling van zaken in stand. De voorspeller zal namelijk datgene wat uiteindelijk gebeurd is aanvoeren als bewijs dat hij van begin af aan gelijk had."
Zoals elders op het forum al aangegeven, het telefoongesprek. Je denkt aan je goede vriend Hans en precies op dat moment belt hij je. Gewoon toeval of voorbestemd? Indien je er puur realistisch naar kijkt is het toeval. Indien je er vanuit een emotioneel standpunt naar kijkt is het voorbestemd. Maar hoevaak denk je aan Hans terwijl hij je niet belt? En hoevaak denk je juist niet aan iemand terwijl die persoon je wel belt? Ik denk dat je een juiste verhouding moet vinden tussen rationeel en emotioneel nadenken. Als die balans goed is is het probleem waarschijnlijk voor altijd verdwenen.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Beste Floris

Zelf ook uit een extreem evangelische beweging komende kan ik je verhaal goed volgen. Zelf zat ik gelukkig niet met angsten, maar kan me denk ik wel inleven. Wat ik je wil meegeven is dat je, en misschien klinkt dit te zwaar, je geherprogrammeerd moet worden. Zoals je zelf al omschrijft " ik heb door mijn geloof een soort angst/dwang stoornis ontwikkeld." Je erkenning is al de helft van je oplossing ;) Je hebt een bepaald denken aangeleerd, gebouwd op aannames en een bepaald geloof. Deze moeten stap voor stap onderuit gehaald worden zodat je denken , kaarten huisje niet anders kan dan in elkaar te vallen. Dit proces is enorm moeilijk (als ik alleen al terugblik op hoe zwaar ik het vond) en je verhaal lezende raad ik je aan professionele begeleiding hier voor te zoeken. Iemand bij wie je je ei kwijt kan en je kan helpen je denken weer te ordenen.

mvg Arjen
Martim Cymbron -
Floris1976
Forum fan

Quote hersteld -- axxyanus
lost and not found yet schreef: Omdat je er zoveel mee bezig bent wil je ook graag een bevestiging over wat je denkt wat waar is

Nee ik wil er zeker niet in bevestigd worden, maar het gebeurd. Vanmorgen weer:

Denk ik vanmorgen aan een stuk of zes woorden. Weet ze al niet meer. De laatste blijft vaak hangen. Dat was kettingzaag. Denk ik vrij onwaarschijnlijk dat ik dat tegenkom. Mijn dochter had en ketting om, maar dat redeneer ik weg als onzin. Daar speelt ze zo vaak mee. Vervolgens breng ik kids naar school. Vraagt mijn dochters juffrouw of ik mee wil rijden naar het bos eind van de maand. Zegt mijn dochter we gaan toch niet bomen kappen? Mijn andere dochter die Binnenkort ook naar het bos gaat had het daar blijkbaar over gehad. Ik vroeg haar ernaar en vroeg hoe dan een ze zei bomen zagen. Ik vraag waarmee? Met een zaag. Nee het woord motorzaag is niet gevallen. Maar de link wel en dat maakt dat ik het gevoel heb dat ik door een demoon getreiterd wordt. Waarom krijg ik nou net dat woord dat gaat vallen? Aan de andere kant zit ik in fasen. In de vakantie hield ik me weinig bezig met dit. Zat toen meer in een "ik kan zo'n God nooit dienen, dus ga naar de hel fase". Mijn info zegt me twijfel aan God, maar dit soort dingen houdt het in stand. Is mijn redenering ver gezocht? Ik wil hier zo graag van af.

Misschien mag ik deze vraag niet stellen, maar ik doe het toch. Zou jij (lezer van deze tekst) een woord in je gedachten willen nemen en er vandaag eens op legen of een Hoe snel het wordt valt of er een denkbare link mogelijk is? Als Veel met mensen dit meemaken helpt me dat te relativeren.

Groeten Floris
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Floris1976 schreef:....Misschien mag ik deze vraag niet stellen, maar ik doe het toch. Zou jij (lezer van deze tekst) een woord in je gedachten willen nemen en er vandaag eens op legen of een Hoe snel het wordt valt of er een denkbare link mogelijk is? Als Veel met mensen dit meemaken helpt me dat te relativeren....
Wat is je commentaar op voorgaande reacties over je probleem, deugden die niet?
Laatst gewijzigd door writer op 09 okt 2015 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Floris1976 schreef: Misschien mag ik deze vraag niet stellen, maar ik doe het toch. Zou jij (lezer van deze tekst) een woord in je gedachten willen nemen en er vandaag eens op legen of een Hoe snel het wordt valt of er een denkbare link mogelijk is? Als Veel met mensen dit meemaken helpt me dat te relativeren.

Groeten Floris
Wat jij hier beschrijft is een bekend fenomeen. Dat heet priming. Dat zelfde fenomeen zorgt er onder andere voor dat koppels die net vernomen hebben dat ze in verwachting zijn, plots overal zwangere vrouwen opmerken. Die zwangere vrouwen waren er anders ook maar komen nu gemakkelijker in de aandacht.

Je geeft hier zelf aan dat je andere dochter het in de school al over het onderwerp bomen kappen heeft gehad. Dus misschien is dat onderwerp thuis al eens vluchtig ter sprake gekomen. Alleen heb je daar dan geen aandacht aan besteed en ben je dat weer vergeten. Dat is het grote probleem met onze menselijke geheugen. Als een week lang elke dag een woord bij je blijft hangen en er is maar een dag waarin je dit soort ervaring hebt, dan onthou je die dag en vergeet je die anderen. Met als gevolg dat je herrineringen vol zitten met bevestigde en niet met onbevestigde momenten.

Het doet me een beetje denken aan de periode dat mijn vrouw vermoedde dat ze voorspellende dromen had. Elke droom die achteraf iets voorspeld leek te hebben, vertelde ze me en bleef daardoor beter in haar geheugen hangen. Maar de dromen die dat niet hadden die vertelde ze niet en waren daardoor ook sneller vergeten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Floris1976
Forum fan

writer schreef:
Floris1976 schreef:....Misschien mag ik deze vraag niet stellen, maar ik doe het toch. Zou jij (lezer van deze tekst) een woord in je gedachten willen nemen en er vandaag eens op legen of een Hoe snel het wordt valt of er een denkbare link mogelijk is? Als Veel met mensen dit meemaken helpt me dat te relativeren....
Wat is je commentaar op voorgaande reacties over je probleem, deugden die niet?
Daar was niks mis mee. Ik probeer daar ook wat mee te doen, maar in dit soort situaties zoals vanmorgen valt het me zwaar en probeer ik steun te vinden door andermans ervaring, aangezien ik zelf schijnbaar te goedgelovig ben en veel dingen al snel als een wonder bestempel. Ik kan de twee werelden gewoon niet goed verenigen. Ik weet dat god als hij bestaat niet goed is. Ik ben dagelijks druk bezig een basis te leggen voor wetenschap en zodoende het geloof uit mijn leven te bannen. Ik weet dat veel christenen veel onzinnige dingen zeggen, naar mijn mening. Maar als dit soort zaken weer gebeuren weet ik niet meer wat te denken.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Is dit de manier van een demon (whatever that may be) om iemand te pesten??
Einstein/Mick
Plaats reactie