Vroeger hadden we Antoon, die wist, dacht ik, zelfs te vertellen wat voor weer er was die dag.Rereformed schreef: We hebben nog ergens een discussie over de geboorteverhalen, ik geloof van vorig jaar ofzo, maar het lukte me niet die te vinden.
Geboorte Jezus
Moderator: Moderators
Re: Geboorte Jezus
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Tja, dat zal voor iedereen anders zijn. Vorig jaar heb ik met kerst met mijn broertje de hele dag zitten gamen bij de kerstboomPietV. schreef: Vooral het laatste de sociale verplichtingen, de verkleedpartijtjes en schranspartijen en niet te vergeten het gejank van Maria Carey. En het is net als met sinterklaas rond de kerst komt het geloof weer eens boven drijven vanwege het sfeertje. Echter nu gaat het niet om kinderen maar om volwassenen.
En Sinterklaas, ja, was de kerst maar meer als Sinterklaas, waarbij de volwassenen weten dat het om een sprookje gaat en laat de kinderen geloven in het kerstverhaal tot op een bepaalde leeftijd. Laat de hel en verdoemenis er uit en eindig uiterlijk bij het laatste avondmaal. Dat kinderen ook tot in detail de gruwelijkheden omtrent de kruisiging wordt geleerd heb ik altijd wat typisch gevonden.
Het beste is nog om het tot het kerstverhaal te beperken. Met de reis van Jozef en Maria en de herdertjes en dat soort gezelligheden. Voor mij is eigenlijk het enige nadeel van kerst dat veel mensen denken dat het allemaal écht is i.p.v. een sprookje.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Helaas overal verschijnen betaalde artikelen, maar in dit stuk wordt geschreven dat het geloof in de kerstman minder wordt omdat het verhaal bij kinderen langzaam ontwortelt door groeiend scepticisme. Dit staat even los van het christelijke sprookje dat mensen tot in den treuren beschermen tegen sceptisch denken.Octo schreef:
Het beste is nog om het tot het kerstverhaal te beperken. Met de reis van Jozef en Maria en de herdertjes en dat soort gezelligheden. Voor mij is eigenlijk het enige nadeel van kerst dat veel mensen denken dat het allemaal écht is i.p.v. een sprookje.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151223_02035837" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- Peter van Velzen
- Site Admin
Daar heb ik atlijd vrijwillig en met veel plezier aan meegedaan!Bonjour schreef: En dan die gedwongen familie gezelligheid.
Het had dan ook weinig of niets met geloof te maken.
Ik wens u alle goeds
Jij kent mijn schoonmoeder en schoonzus niet.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
-
ChaimNimsky
- Superposter
De herdertjes liggen in Israel rond 25 December meestal niet bij nachte (al komt het voor dat het zelfs in de winter redelijk weer is en de zon overdag aangenaam schijnt).FransP schreef:Er werd gesteld dat in geen enkele bijbel de geboortedag van Jezus aangegeven werd.
Zionist
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ga jij me vertellen dat de herders 's nachts allemaal wakker blijven?ChaimNimsky schreef:De herdertjes liggen in Israel rond 25 December meestal niet bij nachte (al komt het voor dat het zelfs in de winter redelijk weer is en de zon overdag aangenaam schijnt).
Ze liggen hoogstens niet in het veld, maar zeker wel bij nachte!
Ik wens u alle goeds
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Dat liedje klopt niet.
Eerst houden de herdertjes 'getrouwe de wahahachte'
en 3 regels later horen ze ineens engeltjes zingen en: hoppa, we gaan naar Bethlehem.
Ik vermoed dat al die arme schaapjes vervolgens door de wolven zijn verscheurd.
en 3 regels later horen ze ineens engeltjes zingen en: hoppa, we gaan naar Bethlehem.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik heb als kind altijd aangenomen dat ze de schaapjes meenamen, er waren er dan ook heel wat, bij ons thuis in de kerstal. Zelfs een lam in de armen van een lange jonge herder. Wolven daar heb ik nooit zoveel over gelezen in de Bijbelse verhalen. Wel leeuwen en beren. De laatste uiteraard om oneerbiedige kinderen op te eten. . .Dat beloof ik schreef:Dat liedje klopt niet.
Ik wens u alle goeds
Streng gelovigen weten ook wel dat Jezus niet op 24 december is geboren. Maar ze vinden dat niet belangrijk genoeg om daar over te discussiëren. Pasen valt immers ook elk jaar op een andere datum? Het gaat hen om het feit dat God in zijn oneindige goedheid zijn zoon heeft gezonden om de breuk tussen Hem en de mensheid te herstellen.
De lichtere gelovigen maken er met stalletjes een kermis van en zo viert en gedenkt een ieder het op zijn eigen wijze.
En de kerstboom hier staat er nog steeds, gezellig hoor.
De lichtere gelovigen maken er met stalletjes een kermis van en zo viert en gedenkt een ieder het op zijn eigen wijze.
En de kerstboom hier staat er nog steeds, gezellig hoor.
NB: Doe wel en zie niet om.