Verkiezingen US

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: Verkiezingen US

Bericht door vegan-revolution »

Als dit inderdaad ook straks ongeveer de verhoudingen worden (vrij recente peiling ABC), dan zal Hillary Clinton het wel redden :

Maar er wordt op dit moment nog van links naar rechts uit alle macht aan het electoraat getrokken om deze een andere kant uit te bewegen. En "zo gewonnen, zo geronnen" is hierbij een spreuk om in gedachten te houden.

Gezien de uitslag van de verkiezingen in 2012 (Democraten 51,06%, Republikeinen 47,20%, Libertariërs 0,99%, Groenen 0,36%) lijkt er onder de Amerikaanse kiezers een toenemende neiging te zijn om ook de kleinere spelers (Libertariërs en Groenen) een kans te gunnen.

Vooraf werd de ruwe vechtersbaas Donald Trump geen schijn van kans gegeven om de Republikeinse voorverkiezingen te kunnen winnen. Maar hoewel Donald Trump zowel van links naar rechts door de Amerikaanse media (en ook buiten Amerika) bespogen werd (maar achteraf bekeken : misschien wel juist daarom) won Donald Trump deze voorverkiezingen met grote overmacht. Veel Amerikanen zijn mogelijk de mainstream-media en de gevestigde politiek onderhand spuugzat en willen eindelijk wel eens wat anders, hetgeen de uitslag van bovenstaande peiling zou kunnen verklaren, met historisch hoge cijfers voor zowel de Libertariërs als de Groenen.

Het lijkt nogal te rommelen onder de Amerikaanse kiezers.

Wat mij betreft staan de Groenen de meest sympathieke politiek voor. Zij willen een dolk steken in allerlei Amerikaanse wapenleveranties (waarvan de wapens zelfs in handen komen van groeperingen zoals IS).
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het verschil tussen de twee topkandidaten is gelijk aan de foutmarge, dus het is nog niet helemaal zeker. De vraag is ook in hoeverre er parlementaire verschuivingen zijn, want veel van Hilllary's programma kan niet worden gerealiseerd als de republikeine het huis van afgevaardigden en de Senaat blijven beheersen.
Ik wens u alle goeds
Sibrandi
Geregelde verschijning

Bericht door Sibrandi »

De uitslag van de a.s. verkiezingen zijn mom nog onvoorspelbaar. Wel begint zichtbaar te worden dat de traditionele verhouding tussen Demo's en Republiekeinen aan het veranderen is. De USA is van huis uit een rechtse natie vanuit het Europese perspectief maar er is een zwakke roodverschuiving gaande. De typische American dream heeft niets te maken met een droom maar alles met succes in je carriëre en vooral met veel geld. De zorgzame maatschappij is een ideologie ver weg van het bed van de doorsnee Amerikaanse burger ook van die uit het democratische kamp. Dat gaat op termijn veranderen; daar waar de Europese samenlevingen aan het verschuiven zijn van zorgzaam naar meer zelfredzaamheid zo gaat Amerika de andere kant uit. De krachten die de richting willen inslaan van een samenleving met meer sociale voorzieningen , met meer aandacht voor milieu en bescherming van datgene wat bescherming nodig zou hebben nemen toe. Amerika is niet alleen een samenleving van blanken met een klein laagje zwarten maar is voor 30 % niet meer klassiek. Latino's en zeer veel andere minderheden samengevoegd met de "linkse " democraten zullen zeker hun invloed doen gelden op de volgende verkiezingen. Misschien die van November nog niet helemaal want het het geweld van Trump is zeer bijzonder en nog nooit eerder vertoont.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

En zo snel kunnen de verhoudingen in de peilingen alweer veranderen volgens een zeer recente peiling van CNN :

Afbeelding
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Donald Trump leek kansloos in de voorverkiezingen en al helemaal om de verkiezingen te winnen, en nu? Hij maakt nu wel een hele goede kans om te gaan winnen! Ik vind beide kandidaten niet goed, welke moet je dan kiezen? Voor de Amerikaanse kiezer komt Trump naar voren als de persoon die zich het beste zal inzetten voor de belangen van de Amerikaanse burger. Armoedebestrijding, strijd tegen terrorisme, afzwakken buitenlandbeleid en verbetering gezondheidszorg zijn punten waarmee je scoort bij de gemiddelde Amerikaan. Trump lijkt populairder bij de Republikeinen dan Clinton bij de Democraten. Veel democraten hadden liever Sanders gezien en weigeren op Clinton te stemmen. Dan liever Trump en helemaal naar de bodem van de put en zien wat er dan gebeurt, dan Clinton aan het roer. Clinton komt te weinig over als een persoon die geeft om de gemiddelde Amerikaan, daar zal ze hard aan moeten werken.
Peter van Velzen
Site Admin

lanier schreef:Armoedebestrijding, en verbetering gezondheidszorg.
En denk je dat Trump daar ook maar ene flikker aan zou doen? Of denk je dat de Amerikanen zo dom zijn. Mensen stemmen op hem omdat ze graag discrimineren vrees ik. We zijn nu eenmaal egoistische rotzakken, en daarom houden we zo van egoistische rotzakken.
Ik wens u alle goeds
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Presidents are selected not elected. Franklin D. Roosevelt
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Peter van Velzen schreef:
En denk je dat Trump daar ook maar ene flikker aan zou doen? Of denk je dat de Amerikanen zo dom zijn. Mensen stemmen op hem omdat ze graag discrimineren vrees ik. We zijn nu eenmaal egoistische rotzakken, en daarom houden we zo van egoistische rotzakken.
Denk je dat Clinton er ene flikker aan gaat doen? Of denk je dat Amerikanen zo dom zijn?
Ze moeten kiezen op één van beide en Trump speelt daarbij heel handig in op de huidige (economsiche) situatie van het land die niet al te best is.
Discrimineren? Trump refereert aan dat er veel werkloosheid is onder de zwarte bevolking en dat deze groter is geworden onder Obama. Zal Hillary er iets aan gaan doen?
Clinton wordt zwak optreden in het buitenland verweten en laten we eerlijk zijn, Amerika heeft de afgelopen jaren zich zeer zwak opgesteld in allerlei crisissituaties.
Zelf denk ik dat geen van beide een goede president zal zijn; gelukkig hoef ik niet te kiezen…
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Ik geloof zelf dat heel de wereldpolitiek en de verhoudingen onvermijdelijk uit elkaar aan het vallen zijn. Alles ruikt ernaar dat wereldleiders in paniek zijn. Het systeem werkt niet meer. De USA, Europa, China. Rusland. India. Pakistan. Het Midden Oosten. Iedereen vecht voor een plaats. Religie en vluchtelingen, radicalisering, aanslagen. Het wordt wel héél ingewikkeld om de wereldvrede te behouden en niet in het minst vanwege de propaganda en het internet. Eerlijk is eerlijk. Zelfs het buitensporige nieuws dat Alex Jones brengt lijkt dichter de realiteit te raken dan wat via de normale media binnen komt. Ik vind de USA de laatste jaren een westers bolwerk om zelfs als bondgenoot nog bang voor te worden. Europa zal geen tweede keer door hen bevrijd gaan worden ben ik bang. De USA en de rijkste families en genootschappen graven zichzelf in met de technologie en de uitgestrekte militaire ondergrondse basissen die ze wereldwijd hebben uitgeboord. En dan begint het ..

Het zou zomaar kunnen.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Een groot gedeelte van de wereld was al decennia lang een puinhoop, alleen was dat een ver-van-mijn-bed gebeuren. Sinds 9/11 is dat veranderd en helaas is het er sindsdien niet beter op geworden. Voor ons is de buitenland politiek van Amerika van belang en daar verwacht ik de komende jaren niet teveel van.

Het Amerikaanse systeem werkt niet (meer) wat de verkiezingen betreft. Eerst maken mensen van dezelfde partij elkaar zwart en daarna steunen ze elkaar. Zowel republikeinen als democraten zijn nu tot op het bot verdeeld. Het zou veel beter zijn dat een kandidaat vanuit de partij wordt gekozen.
Peter van Velzen
Site Admin

lanier schreef:
Peter van Velzen schreef:
Denk je dat Clinton er ene flikker aan gaat doen? Of denk je dat Amerikanen zo dom zijn?
Ze moeten kiezen op één van beide en Trump speelt daarbij heel handig in op de huidige (economsiche) situatie van het land die niet al te best is.
Discrimineren? Trump refereert aan dat er veel werkloosheid is onder de zwarte bevolking en dat deze groter is geworden onder Obama. Zal Hillary er iets aan gaan doen?
Ik weet het niet, maar Alles wat Trump er aan zou doen is e belasting voor de rijken verlagen evenals het minimum loon. Zelfs als dat zwarten aan het werk zou helpen worden ze daar alleen maar armer van. Meer over Trumps misleidende beweringen in de Washington post.
Ik wens u alle goeds
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

lanier schreef:Een groot gedeelte van de wereld was al decennia lang een puinhoop,
En daarvoor was het pais en vree? Het is nooit anders geweest als moord en doodslag, de laatste decennia is het in West Europa wel 'vredig', maar daar willen veel mensen al weer vanaf. :?
Ieder voor zich is wat mij betreft de verkeerde keuze en die keuze gaat de VS onder Trump ook weer maken ben ik bang.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Fish schreef:
lanier schreef:Een groot gedeelte van de wereld was al decennia lang een puinhoop,
En daarvoor was het pais en vree? Het is nooit anders geweest als moord en doodslag, de laatste decennia is het in West Europa wel 'vredig', maar daar willen veel mensen al weer vanaf. :?
Daarvoor lazen we een klein stukje in de krant. Vaak een dag later. En de wereld draaide door. Minder mensen namen aanstoot omdat er minder nieuws was om aanstoot aan te nemen. Vandaag worden we bedolven. Internet en de reactie-snelheid van meningen, misleiding, propaganda, afleiding, dreiging, de reactie op gebeurtenissen die over het web vliegen en de gevolgen. We hebben geen reactievermogen en verwerkings-tijd meer tegen het snelle en onbetrouwbare internet. Het kruid komt veel sneller tot ontploffing omdat iedereen een eigen versie van de realiteit maakt. We hebben een hele wereld te interpreteren en daar beslissen miljarden mensen ineens in mee. Daardoor worden er collectief te snel gevaarlijke beslissingen genomen. In de koude oorlog was er voldoende reactie snelheid omdat er veel meer tijd was om na te denken, of je te bedenken en omdat er meer verborgen was. Waardoor de burger geen idee had van welke soort van dreiging er boven zijn hoofd hing. Toen was geluk nog heel gewoon. Al is dat relatief, periodiek en 'modern-westers' gedacht. Het is inderdaad altijd al een bende in de wereld geweest. Maar zoals ik al opmerkte. We hadden toen alleen een zwarte duim van de krant. En dan deden we het licht uit. Tegenwoordig bestaat de nacht niet eens meer echt in fabriek Europa omwille van Brussel en hoger.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Fish schreef:
Ieder voor zich is wat mij betreft de verkeerde keuze en die keuze gaat de VS onder Trump ook weer maken ben ik bang.
Ik bedoelde de rest van de wereld t.o.v. West-Europa. Wij leven sinds WOII in relatieve rust en zagen landen in de rest van de wereld in brand staan. Uiteraard was hier ook e.e.a. aan de hand met bomaanslagen van IRA, RAF, ETA, etc. Maar nu lijkt het alsof een complete religie zich tegen ons gekeerd heeft, wat niet zo is, en dat komt zeer bedreigend over. Maar dat is weer een andere discussie :wink:
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

@Peter:
Laten we hopen dat Trump niet aan de macht komt. Het is wel zo dat hij als hij president wordt moet luisteren naar het parlement en niet zomaar op eigen houtje kan beslissen. Wel heeft hij veel macht in een crisissituatie. Denk maar aan George Bush jr die bijna eigenhandig heeft besloten onder valse voorwenselen Irak binnen te vallen. Schoothondje Blair steunde hem daarbij en dat kwam goed uit. Ik weet niet wie er als president slechter fungeert: Bush jr of Trump. Of Reagan? Trump lijkt me iemand die zich minder bezig zal houden met het buitenland. En misschien is dat wel een keertje goed.
Plaats reactie