Hoi allemaal
Moderator: Moderators
Re: Hoi allemaal
Van harte welkom
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik herken dat. Je daarin verdiepen is het verdoen van je tijd, de zaligheid van je ziel is veel belangrijker.ingenieus schreef:...Predikant gaf zelf al aan: praten over discrepanties past dan niet zo goed...
Boven is de kans groot dat je daardoor van God verwijderd raakt en dat is precies waar de satan op uit is.
En wie wil er nu in de handen van de satan vallen?
Geen enkele gelovige en dus een verklaarbaar standpunt van je predikant: beter niet over tegenstrijdigheden praten.
ps.
Als jij zo makkelijk met hem over je twijfels kunt praten, wijs hem dan eens op het bestaan van dit forum.
We hebben hier nog niet zo lang geleden al een keer geleden een dominee gehad, in het begin best wel interessant, later werd het eentonig.
NB: Doe wel en zie niet om.
Welkom ingenieusWaarom? schreef:Dat zei m'n vrouw in het begin ook tegen mij. Wel: als het een kwestie is van wel willen maar niet meer kunnen geloven??.ingenieus schreef:Bedankt. Goeie tip, ga ik proberen. Vooral in het gesprek met mijn vrouw vind ik dit lastig. Ze geeft me terug dat ik beloofd heb om haar voor te gaan in een leven met God...
De belofte in het verleden was voordat je de schellen van de ogen vielen: de belofte bleek te berusten op bedrog....er was en is geen god...... dan is de belofte al stuk......
Hoop nog veel van je te lezen. Hier ook hetzelfde meegemaakt toen mijn vrouw nog wel christelijk was. Dat ik eigenlijk dat haar niet kon aandoen om niet meer in god te geloven omdat we voor god getrouwd waren. Op een gegeven moment heb ik ook een besluit genomen om mijn trouwring af te doen omdat die belofte in de kerk voor god is gedaan en dus die belofte niet meer klopt. Ik wilde daar bewust afstand van nemen. Misschien maken we een nieuwe commitment maar naar elkaar...ik laat het nu even voor wat het is maar voelde dat ik dat nodig had om ermee te breken.
Gr arjen
Martim Cymbron -
Van harte welkom, Ingenieus!
Wat naar voor je, dat je je nu eigenlijk nog min of meer 'vast' voelt zitten in de kerk doordat je diaken bent..
Sterkte met je zoektocht! Sterkte ook met alles wat op relationeel vlak op je af komt...
Zorg goed voor jezelf!
Wat naar voor je, dat je je nu eigenlijk nog min of meer 'vast' voelt zitten in de kerk doordat je diaken bent..
Sterkte met je zoektocht! Sterkte ook met alles wat op relationeel vlak op je af komt...
Zorg goed voor jezelf!
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/
-
Case closed
Wat een lastige situatie zeg. De behoefte om twijfels bespreekbaar te maken kan zo groot zijn. Veel gelovigen hebben zich leren te wapenen met een mantra van drogredenen. Dit is van "buitenaf" heel herkenbaar, van "binnenuit" de geloofsgemeenschap is er een eigen taal met een eigen classificering. Je spreekt haast letterlijk in een andere taal tegen elkaar, heel frustrerend kan dit zijn. Met name in het begin.
Ik herken je situatie zeker en ik kan je ook vertellen dat het beter wordt naar mate er meer tijd verstrijkt. Maar dit zal altijd in je leven blijven. Blijf trouw aan jezelf en durf te twijfelen, dan krijg je nergens spijt van! Welkom
Ik herken je situatie zeker en ik kan je ook vertellen dat het beter wordt naar mate er meer tijd verstrijkt. Maar dit zal altijd in je leven blijven. Blijf trouw aan jezelf en durf te twijfelen, dan krijg je nergens spijt van! Welkom
Ik ben nu nog te betrokken bij de kerk om mijn aanwezigheid op dit forum te bespreken maar op termijn zou ik dat wel kunnen doen. Nog 7 keer collecteren mensen, aftellen....writer schreef:Als jij zo makkelijk met hem over je twijfels kunt praten, wijs hem dan eens op het bestaan van dit forum.
We hebben hier nog niet zo lang geleden al een keer geleden een dominee gehad, in het begin best wel interessant, later werd het eentonig.
Besteed je tijd nuttig nu je er nog tussen zit, ga alles wat bizar is opschrijven. Vreemde rituelen, gedragingen en stompzinnige teksten. Als buitenstaander of afbouwende insider vallen je gewoon meer dingen op die je normaliter over het hoofd ziet. Dit kan je misschien ooit verwerken in een leerzaam stuk voor anderen. Want op het moment dat je er uit bent, verwatert het allemaal snel en de meesten gaan op in de goddeloze massa.ingenieus schreef: Ik ben nu nog te betrokken bij de kerk om mijn aanwezigheid op dit forum te bespreken maar op termijn zou ik dat wel kunnen doen. Nog 7 keer collecteren mensen, aftellen....
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
We kunnen af en toe wat van je lezen.ingenieus schreef:Ik ben nu nog te betrokken bij de kerk om mijn aanwezigheid op dit forum te bespreken maar op termijn zou ik dat wel kunnen doen. Nog 7 keer collecteren mensen, aftellen....writer schreef:Als jij zo makkelijk met hem over je twijfels kunt praten, wijs hem dan eens op het bestaan van dit forum.
Een teken dat je er nog steeds bij bent hier.
Net zag ik dat je een video had geplaatst in het Bart Eherman topic.
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 11#p520811" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb even je getuigenis opgezocht.
Ik ben best wel nieuwsgierig naar je hoe het het afgelopen jaar is gegaan.
Je leek midden in een proces van loslaten te zitten.
Hoe gaat het nu?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dag Maria, leuk dat je ernaar vraagt. Ik ben er inmiddels wel uit, ik geloof het niet meer. Wat overblijft is verbazing: heb ik dat echt allemaal geloofd? Hoe was ik zo stom niet eerder te zien dat...? Waarom heb ik niet die kritische vraag gesteld, kwam een kritische vraag wel in mij op?Maria schreef:Je leek midden in een proces van loslaten te zitten. Hoe gaat het nu?
Ralf Bodelier beschrijft het zo: "Soms kijk ik om in schaamte en verwondering. Was ik zo naïef? Heb ík dat allemaal gedaan en dat allemaal geloofd?" Schaamte en verwondering. Ik herken ze. Moeilijk om te accepteren.
Verder merk ik bij mezelf dat ik als gelovige toch een zekere mate van arrogantie had naar ongelovige of anders gelovige mensen. Toch iets van het gevoel dat zij het licht niet hadden gezien en ik wel. Een soort clubje waar je dan bij hoort over iets dat overduidelijk is en dat anderen niet willen zien. Inmiddels is mijn beeld daarover 180 graden gedraaid. Dat is een vreemde gewaarwording. Erg leerzaam.
Ik heb een zekere evangelisatie drang. In het onderwerp van Rereformed met spaas zag ik dat ook terug. Daar schrijft RR: "Ik ben ten diepste altijd een evangelist, net zo als de christelijke evangelisten." Ik herken dat. Ik overweeg bijvoorbeeld serieus om het ledenbestand van de kerk waar ik lid van ben met pasen te e-mailen over de contradicties in het paasverhaal en hen te wijzen op de historische onbetrouwbaarheid rond dit verhaal. Ik vraag me tegelijkertijd af of een dergelijk bericht mij de ogen geopend had.
In het algemeen is mijn opvatting dat de kritiek op religie te uitgebreid is. Het is te complex. Zeker voor de jeugd. Ik zou iets willen creëren voor de doelgroep 16 - 25 jaar waar op een laagdrempelige manier de eerste vragen aan het geloof kunnen worden gesteld. Zonder die 300 pagina's achtergrond informatie. Ik weet nog niet of dat lukt.
Wat verder overblijft is interesse in het onderwerp religie. Hoe is het ontstaan, hoe kan het dat mensen dit allemaal verzinnen. Vandaag binnen gekomen het boek van Daniel Dennett - de betovering van het geloof. Ga er vanavond direct aan beginnen. Recent heb ik nog een onderwerp gestart hier over de besnijdenis. Als je gelooft dat God dit heeft bevolen is het te plaatsen dat mensen dat gaan doen. Maar als er geen God is die dit heeft bevolen, hoe komt een mens er dan op zoiets idioots te gaan doen.
Het boeit me, het houdt me bezig. En dat zal nog wel even zo blijven.
Een beetje zelf spot kan veel doen te goede.ingenieus schreef: Hoe was ik zo stom niet eerder te zien dat...? Waarom heb ik niet die kritische vraag gesteld, kwam een kritische vraag wel in mij op?
Schaamte en verwondering. Ik herken ze. Moeilijk om te accepteren.
Al loslatende leer je dus bij.Verder merk ik bij mezelf dat ik als gelovige toch een zekere mate van arrogantie had .........
Dat is een vreemde gewaarwording. Erg leerzaam.
Ik heb een zekere evangelisatie drang. In het onderwerp van Rereformed met spaas zag ik dat ook terug. Daar schrijft RR: "Ik ben ten diepste altijd een evangelist, net zo als de christelijke evangelisten." Ik herken dat. Ik overweeg bijvoorbeeld serieus om het ledenbestand van de kerk waar ik lid van ben met pasen te e-mailen over de contradicties in het paasverhaal
Serieus ?
Bijzonder goed idee.In het algemeen is mijn opvatting dat de kritiek op religie te uitgebreid is. Het is te complex. Zeker voor de jeugd. Ik zou iets willen creëren voor de doelgroep 16 - 25 jaar waar op een laagdrempelige manier de eerste vragen aan het geloof kunnen worden gesteld. Zonder die 300 pagina's achtergrond informatie. Ik weet nog niet of dat lukt.
Misschien iets voor ons allemaal samen om eraan te werken.
Kunnen wij nog denken als een kind?
Niks mis mee.Het boeit me, het houdt me bezig. En dat zal nog wel even zo blijven.
Misschien ben je nu klaar voor een eigen topic in Getuigenissen voor afvalligen?.
Als je wil kan dit laatste bericht ook dienen als pilot.
Dan kun je daarop doorgaan.
Als je wil kan dit laatste bericht ook dienen als pilot.
Dan kun je daarop doorgaan.
Woon je in een dorp? Het is wel een originele gedachte om op deze manier de boel op te schudden. Maar ik zou wel even de voor- en nadelen op een rijtje zetten. Ooit heb ik overwogen om met een spandoek rond te lopen op een congres voor evangelisten. Het werd mij afgeraden omdat er altijd personen tussen zitten die niet de andere wang toedraaien.ingenieus schreef: Ik overweeg bijvoorbeeld serieus om het ledenbestand van de kerk waar ik lid van ben met pasen te e-mailen over de contradicties in het paasverhaal en hen te wijzen op de historische onbetrouwbaarheid rond dit verhaal. Ik vraag me tegelijkertijd af of een dergelijk bericht mij de ogen geopend had.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Dit korte en bondige verslag van Ralph Bodelier was ooit voor mij zowel een eye-opener als ook iets raadselachtigs: "De stap van gelovige naar atheïst, is alleen vergelijkbaar met ontwaken. Slaap je, dan weet je niet dat je slaapt. Ben je eenmaal ontwaakt, dan kun je je niet meer voorstellen hoe het was toen je sliep." Ik miste de ervaring, en kon me lange tijd niet voorstellen dat het mogelijk was godgeloof geheel op te geven. Maar tezelfdertijd, ergens diep van binnen, zonder dat ik het openlijk toe kon geven, wist ik dat hij gelijk had, en die woorden van hem fladderden jarenlang regelmatig door mijn hoofd, alsof ze me achtervolgden. Misschien nog meer hoopte ik dat hij gelijk had, want soms wenste ik dat al dat rondtollen in die religieuze draaimolen die altijd maar doorgaat met draaien en met je duizelig en misselijk te maken, stopte, en ik gewoon eindelijk rustig adem zou kunnen halen.ingenieus schreef:Ralf Bodelier beschrijft het zo: ...
Met het voorbijgaan van de jaren kon ik uiteindelijk uit eigen ervaring zeggen dat Bodelier in alles gelijk had. Ik ben altijd blij geweest dat het artikel is blijven staan op het internet (nu al 16 jaar!). Bodeliers leven ging natuurlijk verder, en ooit merkte hij (ergens op het internet) op dat hij er geen behoefte meer aan heeft om af te geven op geloof, en het artikel voor zijn smaak nu wat te fel overkomt. Maar hij liet het - godloosheid dank - staan. Het is mijn favoriete getuigenis van een ex-gelovige.
Born OK the first time