Zondagswet

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

writer
Bevlogen

Re: Zondagswet

Bericht door writer »

Waarom? schreef:Dat is iets wat politici in Den Haag moeten begrijpen: schaf je het af op landelijk nivo dat gaan de gemeenten het regelen. ( kijk maar naar de koopzondagen )
Dus schrap je het in de wet dan moet je het ook GOED schrappen....en niet overlaten aan de gemeenten
Er zijn altijd groepen mensen die er plezier in hebben gelovigen rondom een kerk dmv lawaai of andere activiteiten te pesten. Als ze dat op zondag in een klein christelijk dorpje zouden willen doen waar enkel gelovigen wonen moet zo'n gemeenschap=gemeente dat kunnen tegenhouden lijkt mij.
NB: Doe wel en zie niet om.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Nu.nl schreef:Minister Plasterk deed na het indienen van de motie twee jaar onderzoek naar het functioneren van de wet om in oktober vorig jaar te concluderen dat de Zondagswet in de praktijk weinig wordt toegepast.
Dit kan wel zo zijn, maar uit eigen ervaring weet ik dat de Zondagswet zeer selectief wordt toegepast. In een gemeente waar ik gewerkt heb, verleende de burgemeester destijds (tegen het advies van zijn wethouders in) een vergunning aan een kermis om een viertal attracties ook op zondag open te stellen. I.v.m. de zondagsrust waren afspraken gemaakt met de kermiseigenaar over aangepaste openingstijden en zachtere muziek. Desondanks kwam de vergunningverlening de burgemeester op een motie van wantrouwen van de gemeenteraad te staan.

Saillant detail: diezelfde zondag trad er in het centrum van de stad een gospelkoor op dat meer decibellen produceerde dan de kermisattracties (de geluidssterkte was in beide gevallen vooraf getoetst).
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

writer schreef:
Waarom? schreef:Dat is iets wat politici in Den Haag moeten begrijpen: schaf je het af op landelijk nivo dat gaan de gemeenten het regelen. ( kijk maar naar de koopzondagen )
Dus schrap je het in de wet dan moet je het ook GOED schrappen....en niet overlaten aan de gemeenten
Er zijn altijd groepen mensen die er plezier in hebben gelovigen rondom een kerk dmv lawaai of andere activiteiten te pesten. Als ze dat op zondag in een klein christelijk dorpje zouden willen doen waar enkel gelovigen wonen moet zo'n gemeenschap=gemeente dat kunnen tegenhouden lijkt mij.
Writer,

Andersom speelt ook. En in een klein christelijk dorpje is zondagsrust meestal niet zo'n issue, woon je als "buitenstaander" in zo'n gemeenschap dan weet je wat de mores zijn. Idem als je als iemand van de Bible-belt in bv Amsterdam gaat wonen....... Kijk vooral eens naar gemeenten waar het 60-40% verhouding is of rond 50/50 in de gemeenteraad wat betreft Christenen /Niet Christenen. Wordt uitgevochten tot op het bot. (Nu wat betreft winkeltijden)

Let wel: ik heb op zich geen probleem met zondagsrust of een andere dag dat er geen activiteiten zijn. Wel heb ik er probleem mee dat dit strijdtoneel wordt verplaatst naar plaatselijke gemeenten
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

writer schreef: Er zijn altijd groepen mensen die er plezier in hebben gelovigen rondom een kerk dmv lawaai of andere activiteiten te pesten. Als ze dat op zondag in een klein christelijk dorpje zouden willen doen waar enkel gelovigen wonen moet zo'n gemeenschap=gemeente dat kunnen tegenhouden lijkt mij.
Ik ben ze nog niet tegen gekomen. Het is meestal andersom. En lokaal kan het behoorlijk repressief zijn, je ligt er snel uit in sommige overwegend christelijke gemeenten. Ga maar eens sleutelen aan je auto op zondagochtend, het gras maaien etc. in bijvoorbeeld Ouddorp. Het viel me trouwens op bij de stemming dat de partij voor de dieren voorstemde, en dan gloort er al iets aan de horizon. Thieme en Koffeman zijn zevendedagadventisten en die hebben van hun kant weinig op met de zondag. We hebben ook nog een miljoen islamisten rondlopen die er ook geen boodschap aan hebben. Daarna is de Nederlandse maatschappij een stukje Joods en die wijzen ook naar een andere dag. Een enorme stoet geseculariseerden die malen er ook niet om, en een fors aantal ambtenaren moet steeds maar weer ontheffingen verlenen omtrent een wet die in de praktijk zelden meer wordt toegepast. De kans dat je in bijvoorbeeld Haarlem aangeklaagd wordt over het overtreden van deze wet is nul. En in Staphorst moet je het maar afwachten of de buurman de politie op je afstuurt omdat je de dakgoot gaat schuren.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Plasterk gaat toch door pakken met de zondagswet:

http://www.nu.nl/algemeen/4228109/plast ... ekken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/mi ... n_1_977512" onclick="window.open(this.href);return false;

Gelukkig is er goed naar ons geluisterd met betrekking "behoudende" gemeenten en de kansen die "behoudende" gemeenten roken:
De bewindsman kondigde aan dat bij afschaffing behoudende gemeenten niet mogen besluiten om alle sport- en ontspanningsactiviteiten te verbieden. Dat zou bij afschaffing van de wet wel het gevolg zijn. Plasterk wil deze bepaling waarschijnlijk opnemen in de Gemeentewet.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Beetje traag is deze minister wel. Hij hoeft er alleen een handtekening onder te zetten en door te sturen naar de tweede kamer. 2 jaar onderzoek gedaan en we zijn 4 jaar later, dus nu wil hij het nog na de zomervakantie uitstellen. Een slak..
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

PietV. schreef:Beetje traag is deze minister wel. Hij hoeft er alleen een handtekening onder te zetten en door te sturen naar de tweede kamer. 2 jaar onderzoek gedaan en we zijn 4 jaar later, dus nu wil hij het nog na de zomervakantie uitstellen. Een slak..
Och zo werkt dat in de politiek, eerst waren CU en SGP nodig. Nu zijn ze niet meer cruciaal in de 1e kamer ( je hebt juist meer progressieve partijen nodig daar) , kun je weer door. En vragen van CU/ SGP kan je nu ook pareren dat je het weloverwogen en niet overhaast doet, etc, etc. bla, bla, bla die bla. :wink:

En je moet ook nog een tweede wet aanpassen: Aanpassing van Gemeentewet ( om negatieve effecten die ook iedereen ziet in "behoudende" gemeenten te voorkomen) kost ook gewoon tijd.. Eerst plasje van Raad van State er over, etc. Zijn gewoon langzaam draaiende molens....

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Een snelle wet is vaak een slechte wet, dus laat ik dan toch maar even geduld hebben [-o< . Je zegt trouwens RvS en dan komt Donner ook weer in beeld. Iemand die nogal dol is op christelijke wetgeving, dus misschien wordt er weer huiswerk terug gegeven en duurt het nog langer.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

PietV. schreef:Een snelle wet is vaak een slechte wet, dus laat ik dan toch maar even geduld hebben [-o< . Je zegt trouwens RvS en dan komt Donner ook weer in beeld. Iemand die nogal dol is op christelijke wetgeving, dus misschien wordt er weer huiswerk terug gegeven en duurt het nog langer.
Piet,

niet te negatief....Hij is VOORZITTER, geen eigenaar van de Raad van State... :wink:

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ik weet het niet met mijnheer Donner en de trucjes die een voorzitter tevens rechtsgeleerde annex calvinist kan verzinnen om een agendapunt te bespreken en in de gewenste richting te sturen. Het beeld van steken we even de hand op en dan kunnen we kijken wie er voor is, alvorens we de pizza gaan verorberen lijkt me niet van toepassing op de RVS.

Hier nog een leuk stukje uit de Volkskrant; in 1953 is de wet voor het laatst aangepast.

http://www.volkskrant.nl/politiek/na-ti ... ~a4260624/" onclick="window.open(this.href);return false;

Politiek handjeklap in beeld. De minister heeft schijnbaar geen oog voor parlementaire meerderheden die nu in beeld komen bij de volgende kwestie.
De SGP vindt het jammer dat de Zondagswet verdwijnt, maar is ook gerustgesteld door Plasterk omdat hij belooft van christelijke tradities af te blijven, zoals het 'bij de gratie Gods' in koninklijke besluiten.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

PietV. schreef:Ik weet het niet met mijnheer Donner en de trucjes die een voorzitter tevens rechtsgeleerde annex calvinist kan verzinnen om een agendapunt te bespreken en in de gewenste richting te sturen. Het beeld van steken we even de hand op en dan kunnen we kijken wie er voor is, alvorens we de pizza gaan verorberen lijkt me niet van toepassing op de RVS.

Hier nog een leuk stukje uit de Volkskrant; in 1953 is de wet voor het laatst aangepast.

http://www.volkskrant.nl/politiek/na-ti ... ~a4260624/" onclick="window.open(this.href);return false;

Politiek handjeklap in beeld. De minister heeft schijnbaar geen oog voor parlementaire meerderheden die nu in beeld komen bij de volgende kwestie.
De SGP vindt het jammer dat de Zondagswet verdwijnt, maar is ook gerustgesteld door Plasterk omdat hij belooft van christelijke tradities af te blijven, zoals het 'bij de gratie Gods' in koninklijke besluiten.
En daarnaast : De Raad van State wordt om advies gevraagd, niets bindend aan.

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

PietV. schreef:Ik weet het niet met mijnheer Donner en de trucjes die een voorzitter tevens rechtsgeleerde annex calvinist kan verzinnen om een agendapunt te bespreken en in de gewenste richting te sturen. Het beeld van steken we even de hand op en dan kunnen we kijken wie er voor is, alvorens we de pizza gaan verorberen lijkt me niet van toepassing op de RVS.

Piet,

Je bent nog niet helemaal goed geinformeerd: rondom de "Gratie Gods" is er op dit moment geen parlementaire meederheid in de 2e kamer. Ook al zou de D66 zelf een wetsvoorstel indienen.
http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/ge ... s_1_973579" onclick="window.open(this.href);return false;

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Waarom? schreef:
Je bent nog niet helemaal goed geinformeerd: rondom de "Gratie Gods" is er op dit moment geen parlementaire meederheid in de 2e kamer. Ook al zou de D66 zelf een wetsvoorstel indienen.
http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/ge ... s_1_973579" onclick="window.open(this.href);return false;
Inderdaad andere berichten gelezen, ik verbaas me er zelfs over dat de VVD tegen stemt.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Het refdag krijgt maar niet genoeg van de zondags wet. Het gaat ze blijkbaar aan het hart

http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/zo ... t_1_986091" onclick="window.open(this.href);return false;

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ze hebben nog maar weinig politieke pijlers over.
Moet je zuinig mee zijn. :wink:

Al hoewel ik het wel sneu vind worden.
Hebben ze nou echt niks beters te doen?
Of is alles wat betrekking heeft op gewoon humaan zijn niet christelijk genoeg?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie