Oldboy schreef:De Tao,
Ik kan boeken schrijven over de Tao, onze Lao heeft zich echt overtroffen, voor iemand die al 2600 jaar dood is.
Mag ik aannemen dat je de "Tao te Ching" (of King)bedoelt, geschreven en /of samengesteld door Lao Tse?
Ik heb in mijn intro bewust deze titel weggelaten, omdat ik het wilde hebben over Tao en niet over het taoïsme zoals dat begrepen is in de loop der eeuwen, uitgelegd en aangehangen.
Het nadeel van tao uitleggen via de Tao te Ching is mi. dat mensen deze verzameling oude teksten als Bijbel zien en gaan gebruiken.
Zoals Christenen de Bijbel gebruiken om uit te leggen wat een levenswijze van liefde en vergeving is.
Hij is geschreven in de begintijd waarin deze levensbeschouwing in opgang was, als een verzameling van voorbeelden hoe te denken en handelen.
Met naast het begrip Tao ook de andere begrippen zoals Yin en Jang, ea.
Zie :
Taoïsme, de Tao Te Ching en Ying en Yang
Op het moment dat iets opgetekend is, wordt het door veel mensen gezien als een soort levensboek en kan men het gaan zien als een soort absolute waarheid.
Multi interpretabel voor ieder die enigszins voeling heeft met deze materie of denkt te hebben.
Heel "taoïstisch".
Met als nadeel, dat men zich gaat toeleggen op de juiste uitleg van die teksten en het claimen van de juistheid ervan, wat in feite weer heel erg "niet de weg van Tao" is.
Zie het als de Bijbel van het Taoïsme.
Net bij als de Bijbel, die naast de prediking van liefde en vergeving, in feite bolstaat van schuld en boete als voorwaarde van vergeving.
Zo is het begrip Yin en Yang, door het op te tekenen ervan mee gekomen en wordt het via de Tao te Ching geïntegreerd binnen het Taoïsme, maar feitelijk is dit een heel ander hoofdstuk, maar wel ook vallend binnen deze levensbeschouwing.
Zoals in de Bijbel ook verschillende aspecten uit een levenswijze uit een bepaalde periode tot wet zijn op het moment dat de schrift het woord (wet) vast ging leggen binnen de Thora.
Zoals de manier van man en vrouw om met elkaar om te gaan.
De Tao is geschreven in het oud klassiek chinees, er is een brede interpretatie, ik voel me meer aangetrokken tot eerder alternatieve vertalingen dan de huidige standaard,
Voor professionele verhandelingen moet je niet hier zijn, maar voor het begrip van wat tao inhoudt is zijn de boeken van
Benjamin Hoff geweldig.
Toa van Pooh online in Engels in PDF
"Hoe leger iets is, hoe voller het is,"
Ik heb altijd de oude oosterse zegswijze: "De volheid van de leegte" in gedachten gehad.
Hier ook mooi beschreven.
Ook wel geïnterpreteerd als:
"Hoe leger de gedachten hoe voller de ervaringen".
Zelf heb ik dat ervaring in een periode van veel meditatie via het leeg maken van de gedachten.
Ik kreeg dan het gevoel alsof mijn hoofd vol was met slechts een lege ballon, geen gedachten ergens over in de zin van overdenken, maar met een zuiver waarnemen en ervaren van zintuigelijke prikkels.
Een leuk voorbeeld, als je de Tao genoeg leert kennen verzin je uiteindelijk zelf constant paradoxen, het is kwestie van fantasie en creativiteit,
Idd.
Veel mensen kennen dit zonder ooit van Lao Tse te hebben gehoord.
Neem het dus niet te letterlijk op, door de dualiteit kun je verbanden beginnen zien die je oorspronkelijk niet zag en je geest ontwikkelen om dingen vanuit verschillende standpunten bekijken, dan realiseer je uiteindelijk dat veel met perceptie te maken heeft, dat heeft dan ook weer verdere gevolgen,
Het yin yang principe leert mensen nuanceren.
Veel dingen lijken elkaars tegenstellingen als je ze apart benoemt, maar horen onlosmakelijk bij elkaar.
Zoals de noordzijde van de berg niet kan zonder de zuidzijde.
Zo bestaat kwaad slechts bij de gratie van het bewust onderscheid maken en benoemen van goed en kwaad.
Maar laten we niet vooruit lopen, ik zou zeggen probeer eens mijn voorbeeldje te tackelen,
Bij deze.
Het denken in paradoxale dualiteit binnen
yin en yang is veel ouder dan het Taoïsme
De oorsprong van yin en yang ligt duizenden jaren terug. Het principe wordt voor het eerst genoemd in de I Tjing, die stamt van ongeveer 3000 jaar voor Chr.
Ook denkwijzen zijn aan evolutie onderhevig.
Wat duurzaam, goed en nuttig blijkt wordt in het nieuwe geïntegreerd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.