Jezelf Moslim noemen is niet vrijblijvend.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Jezelf Moslim noemen is niet vrijblijvend.

Bericht door Maria »

Jist schreef:
Nee, niet Mohammeds woorden, maar de woorden van Allah gebracht via Gabriel aan Mohammed.
Dat is een aanname. Hoe het precies is gegaan is nergens duidelijk.
Oké.
Dan ben je gauw uitgepraat.
Wat is er dan geen aanname.
Dan heeft discussie ook geen enkel zin. :D
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

Maria schreef:
Oké.
Dan ben je gauw uitgepraat.
Wat is er dan geen aanname.
Dan heeft discussie ook geen enkel zin. :D
O, dat is wel heel gemakkelijk. Het doet helemaal niks af aan de rest. Ik heb uitgebreid gereageerd, en je grijpt dit aan om op de rest niet in te gaan?

Dit was mijn hele reactie, en daar kan je ook zien dat het niet erg relevant is.
Jist schreef:
Nee, niet Mohammeds woorden, maar de woorden van Allah gebracht via Gabriel aan Mohammed.
Dat is een aanname. Hoe het precies is gegaan is nergens duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat Mohammed de woorden heeft gedicteerd. Of het letterlijk de woorden waren van Allah via Djibriel valt te bezien. Wellicht is het in visioenen gegaan of anders. Maar dat doet er nog niks aan af. Je spreekt in de bijbel niet God tegen en zijn profeet, maar slechts de getuigen er van. En dat verschil is essentieel.

En je kunt nog prima reageren op de rest. Waarom ga je dat uit de weg?
{quote}
Met de aantekening dat ze later zijn opgeschreven door derden, getuigen, tot in het derde geslacht en later door de "erkende" geleerden uitgelegd, daar waar dat van toepassing is binnen nieuwe tijden en omstandigheden.
Dat ook nog ja.
Dat is in Islam nog veel duidelijker dan in het Christendom, waarbij de schrijvers toegedacht is dat zij rechtstreeks geïnspireerd zijn door Gods Heilige Geest.
Dat is hadith, niet de koran. De Koran komt direct van Mohammed zelf.
Jezus woorden komen via die getuigen, vaak pas veel later opgeschreven door weer andere toehoorders van de verhalen, maar voor christenen direct door de Heilige Geest.
Zo is ook Mohammed een getuige
,
Nee, niet EEN getuige, maar de absolute kroongetuige.
die naar zeggen van de woorden van de engel Gabriel, die weer getuigde van de woorden van Allah.
De woorden zijn weer opgeschreven via getuigen van Mohammed.
Daar zit ook de crux, die je niet lijkt te willen zien. Via de Bijbel wordt Jezus'bestaan bevestigt, de woorden zijn niet direct van Jezus, maar worden toegeschreven aan Jezus. Christen en Moslims geloven beide in wezen in dezelfde God(en ook Joden). Het zijn de 3 Abrahamistische religies. Echter het pad naar God, en de beschrijving van God verschilt nogal.

De Christen ziet in Jezus de weg naar God. En zal daarom ook Jezus zelf niet tegenspreken, dat doe je dan ook niet met delen uit de bijbel weerleggen. Je verwerpt niet Jezus' woorden, maar de woorden die getuigen aan Jezus toeschrijven. En daarmee verwerp je Jezus'woorden dus niet. Enkel die de getuige er aan toeschrijft.

Bij de Koran is dat dus echt wezenlijk anders. De Koran is geen getuigenverklaringsverzameling over Mohammed. De Koran is het directe woord van Mohammed die het toeschrijft aan God, via de Aardsengel Djibriel. Verwerp je dus iets uit de Koran, dan verwerp je dus direct de Koran en Mohammeds' woorden. Daar zit het verschil, en dat verschil is er een van dag en nacht.

De Koran zit wat dat betreft veel "slimmer" dichtgetimmerd.

Zonder getuigen als representanten en schrijvers geen Bijbel
Zonder Mohammed als representant en getuige van Gabriel en de schrijvers later geen Koran
Nee, je slaat bewust een stap over. Zonder getuigen van Jezus in de bijbel geen mogelijkheid delen te verwerpen zonder direct Jezus' woorden te verwerpen. En bij de Koran is er geen sprake van getuigen van Mohammed, dus je kunt niks verwerpen, want dan verwerp je direct Mohammeds' woorden, en dat staat de Koran niet toe.

Wat je binnen Islam wel kunt verwerpen is Hadith, want dat zijn de beschrijvingen van Mohammeds' leven.De Hadith verwerpen is niet in strijd met de Koran, kan ook niet aangezien de Hadith van na de Koran is. De Hadith is eerder cultuur dan religie. Echter wel een cultuur die verbonden is aan een religie. Met alleen Hadith, maar zonder Koran ben je geen moslim. Je bent pas Moslim als je getuigt dat je de Koran als het absolute woord van Allah. Met hadith ben je eigenlijk Mohammeddaan, niet per se Moslim. Moslim ben je echt pas als je de Koran boven alles stelt met je getuigenis.

Je bent een moslim als je vader en moeder moslim zijn, is een grote misvatting Het geeft enkel de ouders de plicht hun kinderen tot Moslim te maken. Het kind is pas Moslim als het de getuigenis aflegt, maar vaak doen de ouders dat voor het kind. Maar dat is pas na de geboorte.
Of je ze nu getuige, profeet of zegsman noemt van Jezus, God, de Heilige Geest of Allah.
Wie wat zegt, is in deze context juist doorslaggevend.
Wat wij zien zijn de woorden van de zegslieden en de schrijvers.
Dat geldt voor de Bijbel en ook voor de Koran.
Ook volgens de gelovigen, want noch God, noch Jezus, noch Allah, noch Gabriel noch Mohammed heeft ze zelf geschreven.
Wie wat zegt, en wie of wat je verwerpt is in deze context juist van doorslaggevend belang. Je doet een getuigenis als Moslim, en daar kan je niet zonder enorme gevolgen van afwijken. In die zin is de getuigenis als "je ziel aan de Duivel verkopen", maar in dit geval is het Allah.
In de Islam geldt dit nog zeker zo sterk als voor de Christenen, waarvan een gedeelte ook kaft tot kaft gelovige is en een ander gedeelte de apostolische traditie voorrang geeft.
Zoals ik zei, het is niet hetzelfde. De Bijbel en de Koran vergelijken is als appelen en peren.
Zo ook met de verschillende richtingen van Islam.
Die niet uit de Koran voortkomen, maar uit Hadith. Hadith is ondergeschikt aan de Koran, ergo Mohammeds' woord van God.
De een blijft zo dicht mogelijk bij de eerste getuigen tot in het derde geslacht, en de andere richting geeft ook veel autoriteit aan latere geleerden.
Ja getuigen van Jezus in de bijbel, er zijn in de Koran geen getuigen van Mohammed, dat komt pas later bij de Hadith. Hoe je het ook draait, de feiten zijn feiten. Het in niet hetzelfde.

Je kunt Christen zijn en delen van de Bijbel(zelfs praktisch bijna de hele bijbel) verwerpen. Dan nog verwerp je niet Jezus' woorden. In de Koran kan dat niet, dan verwerp je direct Mohammeds' woorden. En dat is een cruciaal verschil.[/quote]
Ik ben tegen totalitaire dictatuur, vandaar dat ik mij genoodzaakt voel me terug te trekken van Freethinker.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

De Christen ziet in Jezus de weg naar God. En zal daarom ook Jezus zelf niet tegenspreken, dat doe je dan ook niet met delen uit de bijbel weerleggen. Je verwerpt niet Jezus' woorden, maar de woorden die getuigen aan Jezus toeschrijven. En daarmee verwerp je Jezus'woorden dus niet. Enkel die de getuige er aan toeschrijft.

Bij de Koran is dat dus echt wezenlijk anders. De Koran is geen getuigenverklaringsverzameling over Mohammed. De Koran is het directe woord van Mohammed die het toeschrijft aan God, via de Aardsengel Djibriel. Verwerp je dus iets uit de Koran, dan verwerp je dus direct de Koran en Mohammeds' woorden. Daar zit het verschil, en dat verschil is er een van dag en nacht.
Beide verklaringen zijn opgetekend door getuigen en getuigen van getuigen.
Niets is door deze 2, Jezus en Mohammed zelf opgeschreven.
Mohammed kon niet eens schrijven.

Het verschil zit em in de betekenis die gegeven wordt aan de woorden door latere lezers.
Ook christenen zeggen dat er geen woord en geen Kapittel(Jezus woorden) van mag veranderen.
Door het Vaticaan is dat eeuwenlang gedaan. De zg. apostolische tradite.
Door Schriftgeleerden van de Koran is dat eeuwenlang gedaan.
En kenbaar gemaakt in de hadiths

Het verschil zit in de strafmaat van gelovigen, die een vrijzinnige betekenis aan de woorden willen gaan geven.
En dat verschilt per stroming.

Bij de protestanten wordt je sinds er seculiere regeringen zijn alleen bedreigt met straf na je dood.
Veel orthodoxe Moslims willen een theocratische regering met een islamitische wet, Shariah dus, die ook nog tijdens leven straft.
Net als vroeger de inquisitie van de RKK deed, toen de christelijke landen ook nog theocratisch bestuurd werden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

Maria schreef: Beide verklaringen zijn opgetekend door getuigen en getuigen van getuigen.
Nee, de bijbel is een verzameling getuigenverklaringen van anderen over Jezus, die woorden toeschrijven aan Jezus.
De Koran is het directe woord van Mohammed. Of dit gedicteerd is of niet doet daar niks aan af.
Niets is door deze 2, Jezus en Mohammed zelf opgeschreven.
Het 1 is direct door de profeet gedicteerd(Mohammed), het andere word door getuigen aan Jezus(de profeet) toegeschreven. En daar zit het essentieele verschil. Verwerp je stukken uit de bijbel, dan verwerp je de getuigenverklaring die iets aan Jezus toeschrijft. Verwerp je iets uit de Koran dan verwerp je direct Mohammeds' woorden. En dat verschil maakt dat je stukken uit de bijbel kunt verwerpen, maar jezelf nog steeds volger van Jezus kunt noemen. Verwerp je iets uit de Koran? Dan ben je geen volger meer van Mohammeds' woord van God, en dus geen moslim volgens de Koran.

Mohammed kon niet eens schrijven.
Maar prima dicteren, Mohammed was dan ook een dictator, pus sang.
Het verschil zit em in de betekenis die gegeven wordt aan de woorden door latere lezers.
Nee, het verschil zit daar waar ik het je hierboven uitleg.
Ik ben tegen totalitaire dictatuur, vandaar dat ik mij genoodzaakt voel me terug te trekken van Freethinker.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Jist schreef: Nee, de bijbel is een verzameling getuigenverklaringen van anderen over Jezus,.
meer als de helft vd bijbel gaat niet eens over jezus.
en dan heb je mensen die beweren dat jezus god is
en dan heb je ...

je kunt de koran superflexibel interpreteren en op heel veel vlakken moet je ook
neem je het versgedeelte rond kledijvoorschriften. een moslims moet enkel haar sierraden bedekken.
dus moet je al, via interpretatie, gaan bepalen wat onder sierraad valt.
bekijk de moslima's en zoek de verschillen of beweer nog eens dat er een duidelijke, heldere, ondubbelzinnige, niet mis te verstane duidelijkheid is wat de hoofddoek betreft.
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

appelfflap schreef: je kunt de koran superflexibel interpreteren en op heel veel vlakken moet je ook
Ja dat kan ook, zolang je niet de "getuigenis" hebt afgelegd. Want vanaf dat moment geef je dat recht op. De Koran anders interpreteren dan er letterlijk staat is per definitie verboden. De koran is een volmaakt boek, dat getuig je en in je getuigenis onderwerp je je daaraan. Maak je er iets anders van dan er staat? Dan verwerp je dat het boek volmaakt is en je verwerpt je onderwerping. En dan ben je "afvallig" of "nepmoslim", en dat heeft grote gevolgen later, en in dit leven als anderen daar lucht van krijgen.
neem je het versgedeelte rond kledijvoorschriften. een moslims moet enkel haar sierraden bedekken.
dus moet je al, via interpretatie, gaan bepalen wat onder sierraad valt.
Vandaar dat ik zeg "amper ruimte voor interpretatie", de enige ruimte zit in vertalingen van woorden. Zo ook sieraden. Maar bij het overgrote deel van de koran is er weinig twijfel. Ongelovig, andersgelovig, christen, etc. Dat is nog steeds hetzelfde.
bekijk de moslima's en zoek de verschillen of beweer nog eens dat er een duidelijke, heldere, ondubbelzinnige, niet mis te verstane duidelijkheid is wat de hoofddoek betreft.
Nogmaals. Ik heb al meerdere malen aangehaald dat er enkel ruimte zit in vertaling. Wat kleding en sieraden betreft kom je dan bij hadith, dat is meestal cultureel gebonden aangaande kleding, sieraden etc.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Jist
Heb je deze openingspost al eens op een moslim/islam-forum geplaatst? Wat was/is het commentaar in grote lijnen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Jist schreef: Vandaar dat ik zeg "amper ruimte voor interpretatie", de enige ruimte zit in vertalingen van woorden. .
dus van oninterpreteerbaar gaan we naar amper interpreteerbaar, de deur staat nu iig open.
interpreteren is interpreteren.

ipv interpretatie zet je het nu op een lopen richting foutief vertalen
vertalingen die al eeuwenlang zijn zoals ze zijn, geaccepteerd worden zoals ze zijn, die zijn nu ineens fout omdat ze niet in je kraam passen. Dat doen religieuzen zeker de extremisten, ook graag
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

dikkemick schreef:@Jist
Heb je deze openingspost al eens op een moslim/islam-forum geplaatst? Wat was/is het commentaar in grote lijnen?
Ik zie mezelf dat niet doen. Zou niet weten waarom. Ik heb liever dat men de koran niet begrijpt of leest. Wat niet weet wat niet deert. Wil niemand aansporen de Koran te volgen daar.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Jist schreef:
En dus kun je concluderen dat jezelf moslim noemen vrijblijvend is.

Nee, verre van. Om moslim te zijn moet je een eed afgelegd hebben(of het is voor je gedaan als baby). Vanaf dat moment verplicht je jezelf je te onderwerpen aan de Koran. Maar niet aan Hadith..
.
Nee, je onderwerpt je aan Allah, niet aan de koran.
Zoals ik al zei, de mate waarin men zich aan regels houdt, verschilt voor een aanhanger van welke ideologie of religie dan ook. Aan de eisen van de koran komt geen enkele moslim 100% tegemoet. Iedereen die vindt dat hij/zij zich aan Allah onderwerpt en geloof in Mohammed als profeet, mag zich moslim noemen. Ook al heb je geen letter van de koran gelezen (dit geldt voor heel wat bekeerlingen).

Er komt nog een argument bij. Vanuit de islam gezien wordt iedereen geboren als moslim. De term geldt voor iedereen die aan Allah is onderworpen. Van nature is iedereen dat. Slechts mensen die misleidt worden - zoals de meeste mensen op dit forum- verlaten hun natuurlijke staat en zijn geen moslim meer. Of men precies de regels van de koran volgt, is dus niet relevant. Wanneer je de islam nooit verlaten hebt, of (als bekeerling) de shahada hebt uitgesproken, mag je jezelf moslim noemen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

appelfflap schreef:
dus van oninterpreteerbaar gaan we naar amper interpreteerbaar, de deur staat nu iig open.
Misschien moet je eens gaan kijken naar wat ik zeg, ipv er zelf iets van maken. Ik heb al meermaals aangegeven dat de enige interpretatieruimte in de vertaling zit. Ik heb nooit beweerd dat er nul interpretatieruimte is, maar minimale ruimte. Enkel bij vertaling waar je met woordbetekenis te maken krijgt.
interpreteren is interpreteren.
Nee, je bent erg simpel als je dat zo stelt. Moord is dan ook moord, of het er nou 100 zijn of 1? En onder welke omstandigheden, etc? Moord is ook moord?
ipv interpretatie zet je het nu op een lopen richting foutief vertalen
Nee, waar stel ik dat? Hou eens op met je fantasieverhaaltjes.
vertalingen die al eeuwenlang zijn zoals ze zijn, geaccepteerd worden zoals ze zijn, die zijn nu ineens fout omdat ze niet in je kraam passen. Dat doen religieuzen zeker de extremisten, ook graag
Dat beweer jij, ik niet. Je raaskalt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Jist
Je bent heel stellig in al je beweringen. Wat wil je precies kwijt? Welke hoofdboodschap wil je delen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

gerard_m schreef: Nee, je onderwerpt je aan Allah, niet aan de koran.
Dat kan alleen via de Koran, want dat is God's woord.
Zoals ik al zei, de mate waarin men zich aan regels houdt, verschilt voor een aanhanger van welke ideologie of religie dan ook.
Binnen islam komt de stroming voort uit hadith, niet de koran. De stromingen zijn meer culturele stromingen. De Hadith gaat niet boven de koran.

Aan de eisen van de koran komt geen enkele moslim 100% tegemoet.

Dat weet jij niet. Daar ga je vanuit.
Iedereen die vindt dat hij/zij zich aan Allah onderwerpt en geloof in Mohammed als profeet, mag zich moslim noemen.
Waar staat dat? Het zou enkel gelden wanneer je niet beter kunt weten, maar als moslim ben je verplicht om je te onderwerpen aan Gods' woord, ergo de Koran. Je ervan afmaken met "ik heb geen koran" of "ik kan niet" lezen is geen geldig excuus, je mag niemand boven Mohammed plaatsen als verteller van Gods'woord, dus ook geen Imam of hadith.
Ook al heb je geen letter van de koran gelezen (dit geldt voor heel wat bekeerlingen).
Enkel in het begin, de bekeerling moet vervolgens de koran er in gaan stampen.

Er komt nog een argument bij. Vanuit de islam gezien wordt iedereen geboren als moslim. De term geldt voor iedereen die aan Allah is onderworpen.
Fitra is dat. Dat komt voor uit de schepping van de zielen, de Koran beroept zich daar meermaals op. De ziel die je krijgt is al moslim. Na de geboorte moet je als mens nog wel de eed/shahadda uitspreken, of iemand voor jou. Fitra geldt voor ieder mens. Daarmee claimt Allah dat Islam de natuurlijke religie is. Islam claimt elke ziel, ook die van jou en mij.
Van nature is iedereen dat. Slechts mensen die misleidt worden - zoals de meeste mensen op dit forum- verlaten hun natuurlijke staat en zijn geen moslim meer. Of men precies de regels van de koran volgt, is dus niet relevant. Wanneer je de islam nooit verlaten hebt, of (als bekeerling) de shahada hebt uitgesproken, mag je jezelf moslim noemen.
Dat is niet waar, wanneer je je niet aan de Koran houdt dan ben je nep moslim, ofwel verliezer.
56:92. Maar als hij behoort tot de dwalenden die (de Waarheid) hadden verloochend,

56:93. Dan is voor hem een onthaal op kokend water

56:94. En branden in de hel.

56:95. Voorzeker dit is de werkelijkheid.

56:96. Verheerlijk daarom de naam van uw Heer, de Verhevene.
(overgankelijk) zijn geloof opzij zetten, ontrouw worden
Hij die de Koran dus ontrouw is(niet opvolgt dus)wordt duidelijk niet gezien als moslim, maar als afvallige.

Wat je zegt klopt dus echt niet.
Jist
Forum fan

Bericht door Jist »

dikkemick schreef:@Jist
Je bent heel stellig in al je beweringen. Wat wil je precies kwijt? Welke hoofdboodschap wil je delen?
Dat men door een naieve houding tov islam een zeer grote en potentieel gevaarlijke vergissing begaat. Het afdoen als een religie als "alle" anderen en "het komt wel goed" of "Islam is toch vrede? Nou niks aan de hand toch" is zeer naief en verre van de realiteit. Islam is enorm in opmars, en wordt steeds opdringeriger. Gaat steeds meer ruimte opeisen in "westerse landen". En dat gaat zeer wel mogelijk in de toekomst een enorm probleem worden.

Zie het als schaken. Eerst alle pionnen, en overige stukken op de juiste plek zetten, en dan schaakmat!.

Is het paranoïde? Misschien, maar de opmars over de hele wereld en dat wat je ziet in landen waar Islam meer macht krijgt beloven niet veel goeds.

Noem het wat je wilt, maar kijk om je heen en je ziet een globaal schaakspel.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En welke meesterzet ben jij van plan te gaan zetten? Hoe krijgen we een religie schaakmat?
Einstein/Mick
Gesloten