Niet alle sprookjes zijn (religieus) geloof. Laten we omwille van de gedachtewisseling ervan uitgaan dat de gemeenschappelijk etnische oorsprong waar Joden naar verwijzen een sprookje is. Dat sprookje impliceert niet dat zo'n persoon ook in God moet geloven. Er is niets strijdig aan om niet in God te geloven en toch in dat sprookje. Dus lijkt het me mogelijke om een atheïstische Jood te zijn. Onafhankelijk van de mate waarin er echt sprake is van etnische verwantschap.appelfflap schreef:2 italianen die aan de andere kant vd wereld wonen hebben nog steeds meer gemeenschappelijk met mekaaraxxyanus schreef: En wat als je een Italiaan uit de V.S. en een Italiaan hier uit België neemt? Die behoren op die manier ook niet tot het zelfde volk ?
Italië is zelfs een regio en land.
Bij onze 2 joden kun je er vanuit gaan dat je hun afkomst niet kunt traceren, je kunt je baseren op de godsdienst en de verhalen daarin, dan zijn we dus gewoon terug bij religie en godsdienst. Wie dat gelooft en gelooft dat die sprookjesboeken z'n afkomst verklaren, da's gewoon geloof
Is jood zijn een religie?
Moderator: Moderators
Re: Imam en rabbijn met de mond vol tanden
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Re: Is jood zijn een religie?
Zoals een niet postzegelverzamelende filatelist bedoel je?Er is niets strijdig aan om niet in God te geloven en toch in dat sprookje. Dus lijkt het me mogelijke om een atheïstische Jood te zijn.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Als je moeder joods is, dan kun je geloven wat je wil (of niet), maar men zal jou als jood beschouwen. Het probleem waardoor deze zaken moeilijk te onderscheiden zijn, is het sprookje van de Torah. Daarin wordt geen onderscheid gemaakt tussen het koninkrijk Juda, de Israelitische stammen en het geloof in Jaweh. Terwijl elke andere religie meestal openstaat voor welke volk dan ook, is het Judaisme bestemd voor een enkel "uitverkoren" volk. Je zult maar uitverkoren zijn, terwijl je dat helemaal niet wil.
Ik wens u alle goeds
Herstel:Maria schreef: Maar voor nu hier op het forum, als Chaïm hier schrijft dat hij zichzelf ziet als een atheïstische jood, dan ga je dat niet hier bediscussiëren.
Hij schreef "Joodse atheïst".
Maakt dat wat uit?
Misschien is er idd. een verschil.
Ik ben benieuwd wat hij hierover zegt.
Ook voor wat betreft het onderwerp van dit topic.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dat is volgens mij niet waar. Ik heb een Joodse moeder, één van mijn grootmoeders was Jodin, en in die lijn was er steeds slechts één Jodin. Mijn Joodse roots zijn derhalve slechts flinterdun. Ik ben door niemand als Jood bestempeld, op een enkele Jood na. Ik denk dat het gevoel om bij een etnische groep te willen horen een belangrijke rol speelt, en ook mensen die etnische indelingen voorstaan zullen beweren dat ik een Jood ben, al zullen ze dan wel van mijn stamboom op de hoogte moeten zijn.Peter van Velzen schreef:Als je moeder joods is, dan kun je geloven wat je wil (of niet), maar men zal jou als jood beschouwen.
En hoe zit het dan met bijvoorbeeld Sammy Davis jr.?Terwijl elke andere religie meestal openstaat voor welke volk dan ook, is het Judaisme bestemd voor een enkel "uitverkoren" volk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sammy_Davis_jr.
Daar uit:
GroetToen hij in het ziekenhuis lag, verdiepte hij zich in het jodendom en in datzelfde jaar werd hij Joods.
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
-
appelfflap
- Banned
uitverkoren volk, niet alleen een godsdienstige claim maar ook racisme vh zuiverste water geheel in de lijn en de logica van de middeleeuwen en nog verder terug.Peter van Velzen schreef:is het Judaisme bestemd voor een enkel "uitverkoren" volk.
Het begint al bij de vraag of alle Joden bij dezelfde etnie behoren. Als je kijkt naar de Joden uit het M-O en de joden uit het Russische gebied dan is die vraag al beantwoord mi.
Maria
het concept Van 1 joods volk als etnie is rechtsreeks gelinkt aan de mythe van de diaspora waar de Romeinen, zonder motief, blijkbaar duizenden joden verjaagd zouden hebben.
de ene mythe volgt de andere op en op 1 of andere manier zou ik die religieuze mythes, zonder ze in vraag te mogen stellen, als waarheid moeten beschouwen of als meest valide optie.
Naïm mag zichzelf atheïstische jood noemen, dan ben ik dus een atheïstische christen
Hoe joods ben je nog als je overgrootvader, grootvader en vader niet joods zijn? Er zitten onderhand zoveel niet joodse genen in die gemeenschap dat je je dat wel af kunt vragen.
Ook interessant is het gegeven dat onderzoek tussen palestijnen en joden laat zien dat ze genetisch gezien nichten en neven zijn.
Ook interessant is het gegeven dat onderzoek tussen palestijnen en joden laat zien dat ze genetisch gezien nichten en neven zijn.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Je herhaalt jezelf.appelfflap schreef: Naïm mag zichzelf atheïstische jood noemen, dan ben ik dus een atheïstische christen
Ook wat dit betreft
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 50#p502450" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan zal ik mezelf ook herhalen:Rereformed schreef:@appelfflap
Let op. De gebruikersnaam is Chaim, niet Naim.
Maria schreef: Er zijn echter zoveel precedenten voor andere meningen, dat wij ervan uitgaan, dat de andere betekenis van Jood, nl. als lid van een ethnische bevolkingsgroep het meest valide is.
Joden
-
ChaimNimsky
- Superposter
Christophers Hitchens? Een Jood. Sam Harris? Een Jood.appelfflap schreef:jodendom is godsdienst en atheïsme is afwezigheid van goden en godsdienstenChaimNimsky schreef:[
Iemand is Joods als zijn/haar moeder Joods is. Joods-zijn zegt feitelijk weinig over theïst-zijn of atheïst-zijn.
Sigmund Freud, Albert Einstein, Karl Marx, Woody Allen, Stephen Fry, Mark Zuckerberg, Bill Gates, Stanley Kubrick, Daniel Radcliffe, Bill Maher, Gene Wilder, Billy Joel, Gustav Mahler, Kurt Weill, schaaklegendes als Bobby Fischer, Kasparov, Mikhail Botvinnik, de Nederlandse Max Euwe, of Isaac Asimov, Franz Kafka, Primo Levi, Marcel Proust, Noam Chomsky, Jacques, Derrida, Karl Popper, Baruch Spinoza, Ludwig Wittgenstein, Carl Sagan, Rosalind Franklin, Stephen Jay Gould, David Bohm, Niels Bohr, Richard Feynman, J. Robert, Oppenheimer, Leonard Susskind, Edward Teller, Hannah Arendt, Elie Wiesel, George Soros, Moshe Dayan, Leon Trotsky, David Ben-Gurion, Job Cohen, Theodor Herzl, Vladimir Lenin, Golda Meir, Yitzhak Rabin, Sam Harris, Leon Trotsky, Erich Fromm, Claude Lévi-Strauss, etc, etc, etc….
... allemaal Joods & agnost of atheist.
Zionist
-
appelfflap
- Banned
Dat lijstje is natuurlijk geen argumentChaimNimsky schreef: Sigmund Freud, Albert Einstein, Karl Marx,
Je kunt niet tegelijk tot het Duitse, Britse of het joodse volk behoren.
je kunt wel een Duitse of Britse jood zijn, of een Duitse atheïst als je niet geloof
vanaf dat je die moederband aanhaalt hecht je waarde aan de religieuze mythes, voorschriften, regels, verhalen, ... ben je dan nog een atheïst?
Maria
je herhaalt jezelf maar je onderbouwt niets.
je blijft hangen aan het religieuze verhaal dat alle joden verdreven werd en het dus valide is dat het 1 volk zou zijn, allemaal afstammelingen van David. Dit terwijl je perfect weet dat dit Diaspora verhaal, die 4Oj en al de rest etc gewoon fictie is.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Het is uiteraard mogelijk, dat David na 3000 jaar een voorouder is van alle mensen in de wereld, maar niemand beweert dat je van David moet afstammen om een Jood te zijn. Het woord is afgeleid van Juda, de mythische voorouder van de betreffende stam. In Israel beschouwd men iedereen die aannemelijk kan maken dat hij afstamt van Jacob als Jood. Dat wil zeggen dat ze zo iemand het recht geven om inI Israel te wonen. Dus het juiste woord zou Israeliet zijn.
Uiteraard is die afstamming een fabeltje. Niemand kan bewijzen dat hij wel of niet van een mythische voorouder afstamt. Maar het is niet zo dat Hitler bijvoorbeeld de aanhangers van het Judaisme vervolgde. Hij vervolgde de veronderstelde afstammelingen van Jakob. Ondertussen beweert de helft van de Amerikanen die zich "Joods" noemen dat ze niet in een god geloven.
De zaken spelen nogal door elkaar heen en vrijwel elke defintie van het woord gaat mank. Misschien zouden we het woord maar beter kunnen afschaffen. Net als het woord Moslim. We worden het er toch nooit over eens wat het woord precies betekent.
Uiteraard is die afstamming een fabeltje. Niemand kan bewijzen dat hij wel of niet van een mythische voorouder afstamt. Maar het is niet zo dat Hitler bijvoorbeeld de aanhangers van het Judaisme vervolgde. Hij vervolgde de veronderstelde afstammelingen van Jakob. Ondertussen beweert de helft van de Amerikanen die zich "Joods" noemen dat ze niet in een god geloven.
De zaken spelen nogal door elkaar heen en vrijwel elke defintie van het woord gaat mank. Misschien zouden we het woord maar beter kunnen afschaffen. Net als het woord Moslim. We worden het er toch nooit over eens wat het woord precies betekent.
Ik wens u alle goeds
-
appelfflap
- Banned
Het blijft uiteindelijk een fascinerend elementje dat er blijkbaar zelfverklaarde atheïsten zijn die zich tegelijkertijd beroepen op het waarheidsgehalte van religieuze fictie- en sprookjesboeken en in die onzin geloven.Peter van Velzen schreef:De zaken spelen nogal door elkaar heen en vrijwel elke defintie van het woord gaat mank. Misschien zouden we het woord maar beter kunnen afschaffen. Net als het woord Moslim. We worden het er toch nooit over eens wat het woord precies betekent.
alles wat hier als argument aangehaald om volk genoemd te worden wordt komt 1 op 1 uit de religieuze geschriften van de godsdienst, in dit geval het jodendom.
Van een atheïst zou je verwachten dat die deze sprookjes verwerpen ipv ze als argument aan te halen,
je hebt het religieuze verhaal maar je hebt de werkelijkheid rond bekeringen (Rusland, Afrika, Europa,...). als er in Judea, ten tijde van de Romeinen, 5OO OOO wonen en, bij wijze van spreken, 2 eeuwen later een paar miljoen dan zijn dat echt niet allemaal gevluchte joden en behoren ze onmogelijk allemaal tot hetzelfde volk.
Nee, als je ervan uitgaat dat het etnische aspect op een sprookje gebaseerd is dan eerder zoals een atheïstische astroloog.Erik schreef:Zoals een niet postzegelverzamelende filatelist bedoel je?Er is niets strijdig aan om niet in God te geloven en toch in dat sprookje. Dus lijkt het me mogelijke om een atheïstische Jood te zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Waar lees jij dat ??????????appelfflap schreef:Maria
je blijft hangen aan het religieuze verhaal dat alle joden verdreven werd en het dus valide is dat het 1 volk zou zijn, allemaal afstammelingen van David. Dit terwijl je perfect weet dat dit Diaspora verhaal, die 4Oj en al de rest etc gewoon fictie is.
Wat de allereerste geschiedenis van een volk, waar je toe behoort, aangaat is alles zeker waarschijnlijk legendarisch.
Dat is vaak overgeleverd en afhankelijk van de waarde die je eraan hecht.
Een buitenstaander heeft daar verder weinig tot niets mee.
Wat het behoren tot een volk/familie betreft, is echter een ander verhaal.
Als van geslacht op geslacht door de ouders en hele families steeds weer aan leden van een nieuwe generatie is doorgegeven, dat zij tot een bepaald volk behoren, dan kun je voor 99.9% aannemen, dat dit ook zo is.
En dat kan idd. eeuwenlang doorgaan, als daar geen onderbreking in zit.
Daarvoor hoef je geen bewezen stamboom te overleggen tot aan de stamhouder.
En dat verhaal zal worden doorverteld worden zolang er intern, maar ook extern belang aan wordt gehecht.
Heeft een bepaald lid van de volgende generatie er geen belang bij of er zelfs afkeer van, en ook een buitenstaander doet dat niet, dan zal hij het niet doorvertellen en houdt het vanzelf op.
Maar zolang een lid van een bepaalde etnische groep het zich wel bewust is en het zelf doorgeeft, dan blijft dat zo.
Ook zo als buitenstaanders de families kennen en het doorgeven.
In wat voor omstandigheden dan ook, waar ze ook wonen en wat voor godsdienst ze nu wel of niet aanhangen.
En dat geldt niet alleen voor mensen van joodse afkomst, maar ook voor veel van de negers en migranten waar dan ook.
Overal op de wereld heb je zo kleine en ook grote groepen van mensen, die zich nog altijd tot het volk van hun voorouders rekenen en er zich mee blijven vereenzelvigen,
Gewild of ongewild, opgegroeid in een heel andere cultuur of religie, of juist niet, doen dan niets ter zake, zolang zij dat zelf zo weten en zolang zij dat ook blijven doorgeven.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Je beweerde dat een Jood geen atheïst kan zijn. Het lijstje weerlegt je claim: Jood zijn betekent niet automatisch theïst zijn. Als Jood hoef je het Jodendom niet te omhelzen. Hitchens was Joods & atheïst, Sam Harris was Joods & atheïst, etc. Mij maakt het overigens weinig uit, Dit is feitelijk helemaal geen discussie -- het is gewoon gekissebis om definities.appelfflap schreef:Dat lijstje is natuurlijk geen argumentChaimNimsky schreef: Sigmund Freud, Albert Einstein, Karl Marx,
De enige manier om je bewering overeind te houden is om de term ¨Jood¨ zodanig in te perken dat het gelijkstaat aan theïstisch-zijn.
Zionist