Wat is politiek correct?
Moderator: Moderators
Re: Wat is politiek correct?
En de term politiek correct wordt pejoratief gebruikt door rechts- conservatief en nationalisten voor alles waar zij censuur voor hun denkbeelden in zien .
Het is dus vaak een dooddoener.
Het is dus vaak een dooddoener.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
De term wordt misbruikt door rechts- conservatief en nationalisten.HankS schreef:En de term politiek correct wordt pejoratief gebruikt door rechts- conservatief en nationalisten ...
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Komt bij mij op hetzelfde neerErik schreef:De term wordt misbruikt door rechts- conservatief en nationalisten.HankS schreef:En de term politiek correct wordt pejoratief gebruikt door rechts- conservatief en nationalisten ...
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
—Bertrand Russell
In ieder geval doet het in mijn opinie niets af aan de boodschap van cartoon waarop deze discussie is gebaseerd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
En wat is die boodschap dan? Dat rechts-conservatieven weer iets gevonden hebben dat ze op hun politieke tegenstrevers proberen af te schuiven?Erik schreef:In ieder geval doet het in mijn opinie niets af aan de boodschap van cartoon waarop deze discussie is gebaseerd.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Nee, dat is jouw dooddoener.axxyanus schreef:En wat is die boodschap dan? Dat rechts-conservatieven weer iets gevonden hebben dat ze op hun politieke tegenstrevers proberen af te schuiven?Erik schreef:In ieder geval doet het in mijn opinie niets af aan de boodschap van cartoon waarop deze discussie is gebaseerd.
Is het? Denk je dat er geen dergelijke cartoons waren toen kleurlingen en vrouwen gelijke rechten kregen? Cartoons die het einde van onze cultuur aankondigden omdat de blanke man aangetast werd in zijn gevoel voor superioriteit waren er legio, ook al bestond de term politiek correct toen niet, de teneur was evengoed dat zij die achter de cartoon stonden diegenen waren die nog de waarheid durfden zeggen.Erik schreef:Nee, dat is jouw dooddoener.axxyanus schreef:En wat is die boodschap dan? Dat rechts-conservatieven weer iets gevonden hebben dat ze op hun politieke tegenstrevers proberen af te schuiven?Erik schreef:In ieder geval doet het in mijn opinie niets af aan de boodschap van cartoon waarop deze discussie is gebaseerd.
Ik durf wedden dat er ook heel wat burgers in de VS zijn die van oordeel zijn dat die cartoon ook op de VS van toepassing is met als die zwarten en hun "Black lives matter" slogan.
Dus neen, het is geen dooddoener maar eerder een steeds terugkerend thema.
Dat is een hele boel speculatie in slechts een paar zinnen.axxyanus schreef:Is het? Denk je dat er geen dergelijke cartoons waren toen kleurlingen en vrouwen gelijke rechten kregen? Cartoons die het einde van onze cultuur aankondigden omdat de blanke man aangetast werd in zijn gevoel voor superioriteit waren er legio, ook al bestond de term politiek correct toen niet, de teneur was evengoed dat zij die achter de cartoon stonden diegenen waren die nog de waarheid durfden zeggen.
Stel dat het zo is wat je zegt, wat rechtvaardigt dan het projecteren van die situatie op het hier en nu?
Mogelijk, voor zover politiegeweld tegen Afro Amerikanen een taboe onderwerp is in de Amerikaanse samenleving. Dit was vast het geval, maar het taboe lijkt er inmiddels redelijk vanaf te raken.Ik durf wedden dat er ook heel wat burgers in de VS zijn die van oordeel zijn dat die cartoon ook op de VS van toepassing is met als die zwarten en hun "Black lives matter" slogan.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Dat is geen speculatie, dat is kennis van geschiedenis.gerard_m schreef:Dat is een hele boel speculatie in slechts een paar zinnen.axxyanus schreef:Is het? Denk je dat er geen dergelijke cartoons waren toen kleurlingen en vrouwen gelijke rechten kregen? Cartoons die het einde van onze cultuur aankondigden omdat de blanke man aangetast werd in zijn gevoel voor superioriteit waren er legio, ook al bestond de term politiek correct toen niet, de teneur was evengoed dat zij die achter de cartoon stonden diegenen waren die nog de waarheid durfden zeggen.
Wat rechtvaardigt het negeren van die mogelijkheid?gerard_m schreef:Stel dat het zo is wat je zegt, wat rechtvaardigt dan het projecteren van die situatie op het hier en nu?
Geen antwoord maar een tegenvraag.axxyanus schreef:Wat rechtvaardigt het negeren van die mogelijkheid?gerard_m schreef:Stel dat het zo is wat je zegt, wat rechtvaardigt dan het projecteren van die situatie op het hier en nu?
Mogelijkheden moet je nooit negeren. Maar voor iemand als jij die graag uitgaat van zekerheden en bewijzen begrijp ik niet wat een niet-onderbouwde mogelijke parallel met een klein stukje geschiedenis volgens jou zegt over dit onderwerp.
Als ik er een cartoon uit pakweg de USSR bij zou halen waarmee de tekenaar nog iets van vrije meningsuiting trachtte te geven, zou je waarschijnlijk ook zo reageren.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
En dat is toch wat Erik deed door mijn mogelijkheid als een dooddoener af te doen. Dus waarom vond je het nodig om mij de ene vraag te stellen maar Erik niet de andere.gerard_m schreef:Geen antwoord maar een tegenvraag.axxyanus schreef:Wat rechtvaardigt het negeren van die mogelijkheid?gerard_m schreef:Stel dat het zo is wat je zegt, wat rechtvaardigt dan het projecteren van die situatie op het hier en nu?
Mogelijkheden moet je nooit negeren.
Het zegt dat Erik in die cartoon zag, wat hij wilde zien. Dat doen we natuurlijk allemaal bijna voortdurend. Ik vond het alleen nog al treffend dat hij dat zo moest illustreren net nadat hij er attent op gemaakt werd hoe "politiek correct" vaak genoeg in de praktijk gebruikt wordt.gerard_m schreef:Maar voor iemand als jij die graag uitgaat van zekerheden en bewijzen begrijp ik niet wat een niet-onderbouwde mogelijke parallel met een klein stukje geschiedenis volgens jou zegt over dit onderwerp.
- MachineElf
- Ervaren pen
Weg met die politieke correctheid !!!
Een kat is een kat!
Een kat is een kat!
-
appelfflap
- Banned
een kat is een katMachineElf schreef:Weg met die politieke correctheid !!!
Een kat is een kat!
maar niet elke kat is een gek geworden uitgehongerde siberische tijger
- MachineElf
- Ervaren pen
Het is een trage evolutie die onzichtbaar voor het oog is.
Het begint met politieke correctheid, dan censuur, ... Wie zwaait de scepter in Europa?
Vroeger konden mensen zeggen wat ze wouden, hoe ze dat wouden, waar ze dat wouden. Was dat ongepast, mensen hielden hun schouders op. Nu wordt alles zo secuur en voorzichtig aangepakt. Ik voel me werkelijk een olifant in een porseleinen kastje soms.
Alsof men alles naar het relatieve trekt en mensen niet meer mogen vaststellen wat klaar en duidelijk voor de neus staat.
Dan beginnen ze dat af te meten en te vergelijken met ander onheil, alsof we het moeten aanvaarden omdat het Westen het zelf zocht. Wel ik heb niets met het verleden te maken. Ik heb helemaal niet gevraagd om bevrijder in het oosten te spelen. Maar het leven van mijn dierbaren en ik staan nu wel onder dreiging van terreur. Overal militairen, overmacht aan politie, ...
Het begint met politieke correctheid, dan censuur, ... Wie zwaait de scepter in Europa?
Vroeger konden mensen zeggen wat ze wouden, hoe ze dat wouden, waar ze dat wouden. Was dat ongepast, mensen hielden hun schouders op. Nu wordt alles zo secuur en voorzichtig aangepakt. Ik voel me werkelijk een olifant in een porseleinen kastje soms.
Alsof men alles naar het relatieve trekt en mensen niet meer mogen vaststellen wat klaar en duidelijk voor de neus staat.
Dan beginnen ze dat af te meten en te vergelijken met ander onheil, alsof we het moeten aanvaarden omdat het Westen het zelf zocht. Wel ik heb niets met het verleden te maken. Ik heb helemaal niet gevraagd om bevrijder in het oosten te spelen. Maar het leven van mijn dierbaren en ik staan nu wel onder dreiging van terreur. Overal militairen, overmacht aan politie, ...
-
appelfflap
- Banned
nog steeds.MachineElf schreef: Vroeger konden mensen zeggen wat ze wouden, hoe ze dat wouden, waar ze dat wouden.
Mensen kunnen het niet verdragen dat ze kritiek op hun mening krijgen en beginnen dan te manipuleren. Iemand bekritiseren op z'n mening of hem voor die mening opsluiten is niet helemaal hetzelfde.
en wie onzin verkoopt mag commentaar verwachten