Montem schreef:Maria schreef:Welkom Montem
...
Misschien even in het kort in het voorstelforum.
Ik vind dat niet relevant, ik ben gewoon Montem en ik het interesse in het debat tussen evolutie en het creationisme.
Het was gewoon een vriendelijk verzoek, zoals we gewend zijn hier op het Forum.
Net zoals je bij vreemde mensen voor de eerste keer in de huiskamer komt.
Zoals al is gescvhreven, zo'n eerste kennismaking kan al heel veel zeggen en goodwill kweken, als je zelf het voortouw neemt.
Maar goed.
Je wil niet.
Ook goed, zolang je komt met goede argumentatie en je ingaat op wat je gesprekspartner je aanreikt ben je voor mij alsnog welkom.
Maria schreef:In dat geval zouden er ook tussenvormen bestaan.
Primaten hebben ooit deze spier ontwikkeld, die vooral tot functie had een grote knijpkracht om grote delen van hun dag hun eigen lichaamsgewicht te kunnen dragen.
Bij de mens is dit niet meer nodig en die functie zal dus afnemen en afwezigheid door mutatie wordt niet afgestraft met de dood.
Je stelt dat primaten deze spier is ontwikkeld maar waarom is deze functie van deze spier niet de functie die het hoort te hebben?
Waarom jij dit op deze manier zo vraagt is me niet duidelijk.
Misschien moet je dat anders stellen, want ik denk dat ik je verkeerd begrijp.
Vlg. mij is het één van de spieren, die samen met andere, de knijpfunctie van de hand verzorgt en dat doet hij nog steeds.
Maar minder uitgesproken als bij onze verre voorouders.
Bij mensen heeft de kracht blijkbaar ingeboet voor de mogelijkheid tot fijne bewegingen, waarbij andere spieren zich verder ontwikkelden.
maria schreef:
Eigenlijk kun je op dit moment (nog) niet spreken over rudimentair, daar nog bijna alle mensen deze spier nog wel hebben en ook nog gebruikt wordt,
Dit in tegenstelling tot de bekende blinde darm, de 3 en soms tot 6 staartwervels, wat nog slechts nutteloze resten zijn.
Ook van de door jouw genoemde voorbeelden (blinde darm etc) is er een functie van te omschrijven, maar dat laat ik maar voor wat het is.
Als je die niet wil omschrijven, dan kan ik dit als tegenargument niet accepteren.
Een blinde darm is nu nog slechts een stukje darm wat gemakkelijk ophopingen van afvalstoffen geeft, dus slechts een nadeel en van geen enkel nut.
Drie staartwervels zijn nog van nut, zes of meer zijn slechts lastig.
Een veel gemaakte vergissing.
Evolutie betekent verandering en niet vermeerdering.
Verbetering van een detail heeft maar een betrekkelijke waarde binnen de evolutie.
Evolutie heeft alles te maken met efficiëntie.
Als iets niet meer nodig is, dan is het zinloze energieverspilling het te blijven reproduceren.
En zal zo gauw het zelfs ballast wordt, worden geëlimineerd.
Daarom kunnen er al naar gelang de omstandigheden vereenvoudigingen of meer ingewikkelde ontwikkelingen te voorschijn komen.
Dat zie je als je vergelijkbare levensvormen volgt in verschillende leefmilieu's.
Zoals je hebt gezien in m'n verhaal over de "spier" is het maar de vraag of dit opgaat met het hierboven genoemde antwoord.
Geen idee wat je hiermee bedoelt.
Misschien nader verklaren in andere bewoordingen?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.