Als je iets dergelijks steeds op een specifieke zaak naar voor brengt, terwijl het evengoed voor eventuele alternatieven geld maar je dat steeds negeert dan kom je toch wel heel eenzijdig over en zo'n eenzijdigheid wijst maar al te vaak op een vorm van verwijt.MaartenV schreef:Zie dit niet als een verwijt, Axxyanus.Axxyanus schreef:ik zie geen reden om steeds opnieuw dat verwijt naar de wetenschappen te sturen
Het is eigen aan de betawetenschappen dat zij enkel het meetbare kunnen terugvinden in de wereld.
We weten je punt. Zolang jouw punt niet veel verder komt dan: Dromen bestaan, want ik heb dromen en volgens mij zouden dromen wel eens een factor kunnen zijn die mee in de beschrijving moeten van het gehele model van de wereld en dan hebben we een probleem want methodologisch is het een eigenschap van dromen dat ze zich onttrekken aan elke waarneming, lijkt er niets meer te vertellen over je punt.MaartenV schreef:Mijn punt is dat 'het bewustzijn' bestaat (ik denk, dus ik besta) en bewustzijn volgens mij wel eens een factor kan zijn die mee in de beschrijvingen moet van het gehele model van de wereld. En dan hebben we een probleem, want methodologisch is het een eigenschap van bewustzijn dat het zich onttrekt aan elke waarneming.
Bewustzijn, dromen, de smaak van chocomousse, het zijn allemaal zaken die zich aan een rechtstreekse waarneming onttrekken. Maar er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat ze mee zouden moeten in de beschrijving van het gehele model van de wereld.
Dus tenzij je met iets nieuws komt, lijkt het me aangewezen dat je dit punt eens laat rusten. Eindeloos herhalen zal er echt geen boeiende mogelijkheid van maken.
Het is een selectieve vaststelling.MaartenV schreef:Dat is geen verwijt, dat is een vaststelling.