Gijs schreef:
Ik heb laten zien dat de samenleving ons wel degelijk wil verhinderen om (op een humane manier) een einde aan ons leven te maken. Jij verzint vervolgens een stromannetje, alsof ik beweer dat we impulsieve doodswensen moeten faciliteren. Dat heb ik uiteraard niet bepleit.
Sorry, maar ik heb niet de indruk dat je iets hebt laten zien, behalve dat je vindt dat het allemaal makkelijker en laagdrempeliger moet. Dat dat ook onverwachte consequenties heeft, lijkt je niet te deren.
Dat heeft niets te maken met het "willen tegenhouden van een humane dood", maar met het willen voorkomen van onnodige doden. Anders was euthanasie namelijk ook wel gewoon simpelweg verboden geweest.
Dan het volgende citaat:
"
Wij hebben in Nederland geen recht op leven, maar een plicht tot leven. Er is geen erkenning door de wetgever van een recht op zelfbeschikking op dit punt. De euthanasiewet biedt slechts de mogelijkheid om in zeer specifieke uitzonderingsgevallen toestemming te vragen voor een vrijwillig gekozen zachte dood en daar dan hulp bij te krijgen van een arts. Buiten deze gevallen is hulp bij zelfdoding strafbaar en de definitie van “hulp” is in dit verband vrij ruim, waardoor aanwezigheid bij een (niet als euthanasie geaccepteerde) zelfdoding strafrechtelijk al snel een riskante zaak is.
Wat suggereert dat het ook in minder "specifieke" gevallen moet kunnen?
En waarom zou hulp bij zelfdoding niet als euthanasie geaccepteerd hoeven zijn?
Kijk, over de voorwaarden, de checks & balances valt natuurlijk te discussiëren, maar de teneur in je posts hier, en van de draad in het algemeen is dat het toch vooral maar een stuk makkelijker moet.
Ik vraag me af of je de implicaties van wat je zelf neerzet wel helemaal door hebt.
Als ik zeg dat geen enkele arts gedwongen hoeft te worden om hulp te verlenen bij zelfdoding omdat er genoeg artsen zijn die daartoe bereid zijn, dan verzin jij het stromannetje dat er dus geen voorwaarden zouden zijn. Of dat ik voorstander zou zijn van hulp bij zelfdoding “zonder enige vorm van toetsing”. Ook dat heb ik niet beweerd, hoe kom je erbij.
Je hebt het misschien niet letterlijk beweerd, maar het citaat dat ik aanhaal impliceert dit toch wel hoor.
Bovendien is het recht op zelfbeschikking zoals je het aanhaalt, primair een weigerrecht.
Dat betekent dat niemand jou zorg mag opdringen die je zelf niet wil.
Je kan zorg weigeren zonder daar verder verantwoording over te hoeven afleggen, wat je bewering over de "plicht tot leven" ook onderuit haalt.
Maar stel je nu eens voor dat dat met euthanasie/hulp bij zelfdoding ook zou kunnen?
Ik moet er niet aan denken...
En ik heb het vermoeden dat dat voor het gros van de artsen ook geldt.
Je blijft dus vastzitten aan een verbod, tenzij....er aan bepaalde voorwaarden is voldaan, of je maakt er, zoals hieronder, een wild west tafereel van door het verbod maar op te heffen.
Daar past geen optie tussen.
Je neemt ofwel aan dat iemands doodswens by default legitiem is, of dat deze dat in beginsel niet is, tenzij....
En als ik zeg dat een “recht” op hulp bij zelfdoding niet nodig is, omdat opheffing van het verbod volstaat, dan gooi jij daar het stromannetje tegenaan dat ik dus wel zal vinden dat er aan de hulp geen enkele kwaliteitseis zou moeten worden gesteld. Dat is klinkklare onzin en dat kon jij weten, want ik heb me op een ander topic al eerder heel concreet daarover uitgesproken.
Ik ben geen detective, en als jij elders al eerder iets onderbouwd hebt, ontslaat dat je niet van de verantwoordelijkheid om dat hier ook te doen.
Ik heb geen tijd om eerst -tig andere pagina's door te spitten om te kijken of je misschien elders al eens iets onderbouwd hebt dat ook wel in deze draad zou passen.
Als ik eens online ben, dan reageer ik gewoon op wat ik op dat moment lees.
En wat je hier tot nu toe hebt ingebracht komt me vooral onvoorzichtig voor en als jij dat beeld graag wil bijstellen is dat aan jou.
Ik ben niet tegen een humane dood, maar ik ben wel tegen "Dokter Dood op bestelling!"