De waarheid is een afspraak

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: De waarheid is een afspraak

Bericht door dikkemick »

8A5 schreef:Hoe we met de waarheid om gaan is het punt, en hoe o.a. taal maar ook fysieke denkniveau's ons belemmeren om alleen open te staan voor bepaalde waarheden en andere belangrijke waarheden te vaak laten liggen.

Waar ik heen wil is het bewust maken van de limitaties van taal, het gebruik maken van verkeerde denkniveau's en een achterhaald dualistisch wereldbeeld ons tegenhoudt om de waarheid beter te benaderen.
Tja...we staan nog niet erg ver af van ons neefje, de chimpansee. Ook wij hebben te maken met emoties, (voor)oordelen, instincten, angsten etc. Taal is slechts een hulpmiddel en het blijkt wel hoe lastig dit foutloos te hanteren is. Informatie overdragen (en juist ontvangen) is lastig. Wat verkeerde denkniveau's zijn weet ik niet. Je denkt tenslotte wat je denkt.
Je laatste opmerking: Ik denk dat ons intellect in combinatie met die emoties ons in de weg staat niet subjectief dualistisch te blijven denken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
8A5

Bericht door 8A5 »

Rereformed schreef:
Hoezo wordt het te snel gebruikt? Het wordt met opzet gebruikt, en de nuances bewust genegeerd, omdat een politicus zijn standpunt omgezet wil zien in een aktie en nadruk op nuances een zaak invriest en aktie onmogelijk maakt.
Ben ik mee eens. Ik bekeek het van mijn eigen standpunt, het is denk ik idd een valkuil die is gegraven, maar vanuit mijn standpunt, ben ik het die er telkens toch weer in valt. Als ik een fout aan mijzelf wil veranderen is het de voornaamste zaak het vanuit mezelf te bekijken, wat me overkomt en waarom. En omdat ik zelf niets aan de media of politiek kan doen maar wel aan hoe ik zelf leer om de valkuilen te herkennen en dan dus bijv. tot 10 te tellen om weer op een ander denkniveau t komen.

Maar ik ben het totaal met je eens, het lijkt mij ook een bewuste truuk, baal er vaak genoeg van. Maar het is wel een logische truuk voor hun om gebruik van te maken. Het is veel makkelijker om politiek systeem binair te houden. USA is daar met z'n twee partijen stelsel een perfect voorbeeld van.

De geschiedskundige ontwikkeling van het dualistisch denken is erg verhelderend over hoe machtscentra's werken. Is een onderzoek waard. Misschien moet ik m'n stelling opnieuw maken met dualistisch denken als uitgangspunt ipv 'de waarheid is een afspraak'
Niets is waar, alles is mogelijk.
8A5

Bericht door 8A5 »

dikkemick schreef:Wat verkeerde denkniveau's zijn weet ik niet. Je denkt tenslotte wat je denkt.
Ik bedoel hiermee, dat wanneer je een discussie met iemand hebt, het totaal overbodig is om je uitgangspunten vanuit het overlevingsdenkniveau (binair, dualistisch) te benaderen. Dat mechanisme is bedoeld voor veel nijpendere situatie's dan menings uitwisseling. Maar op het moment wordt iedereen zo bang gemaakt voor onze toekomst dat we sneller terugvallen op dit mechanisme vooral als we het over de bedreigende zaken zelf hebben. En dat is best link, het maakt ons makkelijker beinvloedbaar en het geeft ons maar 2 keuzes, het doet afbraak aan de democratie die toch al onder vuur licht en op stervens na dood is.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

8A5 schreef:Ben ik mee eens. Ik bekeek het van mijn eigen standpunt, het is denk ik idd een valkuil die is gegraven, maar vanuit mijn standpunt, ben ik het die er telkens toch weer in valt. Als ik een fout aan mijzelf wil veranderen is het de voornaamste zaak het vanuit mezelf te bekijken, wat me overkomt en waarom.
Inderdaad is het een val waar iedereen gemakkelijk in valt. Het is ook een val waar je gemakkelijk weer uit komt wanneer iemand je even wijst op wat feiten en nuances aanbrengt.

Tenzij iemand een partijganger is voor een bepaalde ideologie! Dan blijkt men vaak volkomen blind te zijn. Time magazine dat ik gisteren in de brievenbus vond gaf daar een goed voorbeeld van:

"23 pastors, all members of Donald Trump's evangelical advisory council, had long ago signed on to pray for his vision for the nation. But now a scandalous recording ("Grab them by the p*ssy") was threatening to blow up the prayer circle. It had to be an awkward moment for the faithful: Trump bragging about sexual assault.
Seeking guidance in Scripture, they found a bible abounding in useful scoundrels. One participant noted that Jesus had befriended tax collectors and sinners. Another invoked Nehemiah, who served a pagan king, to accomplish the holy mission of rebuilding Jerusalem.
And so the panel overwhelmingly stuck with the sinner."
De evangelischen steunen Trump: nooit zijn deze Amerikaanse christenen zo dom geweest.
Born OK the first time
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Het probleem aan het begin van dit topic is dat de titel niet klopt. De waarheid is niet altijd een afspraak, maar kan dat soms wel zijn.
De waarheid is geen afspraak, Voorbeeld: perceelgrenzen. Deze zijn kadastraal opgemeten en vastgelegd (en, voor de mierenneukers, laten we er van uitgaan dat dit correct is gebebeurd). Stel, er staat een schutting op en de perceelgrens is geen rechte lijn. De twee buren besluiten om een nieuwe schutting te maken en dat handig aan te pakken: ze maken gewoon een rechte schutting, waarbij ze af en toe dus afwijken van de perceelgrens. Dan heb je dus aan de ene kant de perceelgrens bij het kadaster (de waarheid) en aan de andere kant de afspraak.
Soms is de waarheid wel een afspraak: In de openingstopic werd gesproken over 'de meter is variabel'. Die bewering klopt niet, een meter is exact gedefinieerd als de afstand die licht in 1/299 792 458 seconde in vacuüm aflegt. Niet voor niets in vacuüm, want zoas hier al uitgelegd: lichtsnelheid in vacuüm is constant. Dat is de waarheid van de meter. De problemen ontstaan als men gaat marchanderen met de afspraken daar over.
Zo zijn er meer, om het maar in het groot te trekken: we kunnen wel afspraken dat er vrijheid van godsdienst is, maar dat is iets anders dan dat een religie de waarheid in pacht heeft.
Wat ik nu merk is dat er met verschillende termen een beetje wordt gegoocheld, ze worden door elkaar gebruikt en dat is verwarrend, terwijl het toch echt 2 verschillende begrippen zijn.

Dit door elkaar halen van definities en van de woorden 'afspraak' en 'waarheid' zien we vaak terug in religieuze discussies, als gelovigen proberen om in hun cognitieve dissonantie aan anderen hun gelijk (dat wat zij zelf als waar ervaren) aan te tonen.
Wat je daarbij tevens ziet is het onnodig gebruik van moeilijke woorden.
Dat zie ik in dit topic ook terug. Er wordt bv gesproken over 'limitaties' waar begrenzingen (van taal, in dit geval) wordt bedoeld. Als ik dan zie er wordt geschreven "Hebben we geen, of te weinig woorden om tussen-toestanden te gebruiken in onze taal?" bekruipt mij het gevoel dat dit weer een religieuze discussie wordt. Want onze taal biedt meer dan genoeg mogelijkheden om te beschrijven wat onze zintuigen ons doorgeven.

Daarnaast vallen mij nog een aantal zaken op die volgens mij niet kloppen. Bijvoorbeeld de bewering
Als ik een fout aan mijzelf wil veranderen is het de voornaamste zaak het vanuit mezelf te bekijken, wat me overkomt en waarom

Immers, als je alles alleen maar vanuit jezelf bekijkt, zul je veel fouten niet kunnen herkennen, laat staan veranderen. De kunst is juist om de zaken eens vanuit een ander standpunt te bekijken . Stap uit de rivier en ga eens op de oever staan. Als je zaken vanuit je eigen standpunt bekijkt, zie je meer dan de helft niet. Sta ja aan de kant, dan kun je alles overzien.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
8A5

Bericht door 8A5 »

Dat beloof ik schreef:Het probleem aan het begin van dit topic is dat de titel niet klopt.
Dat begin ik me ook te realiseren, het leidt weg van waar ik het eigenlijk over wilde hebben.
Dat beloof ik schreef: Soms is de waarheid wel een afspraak: In de openingstopic werd gesproken over 'de meter is variabel'. Die bewering klopt niet, een meter is exact gedefinieerd als de afstand die licht in 1/299 792 458 seconde in vacuüm aflegt. Niet voor niets in vacuüm, want zoas hier al uitgelegd: lichtsnelheid in vacuüm is constant.
De meter zelf is door de geschiedenis heen aangepast en ook de snelheid van het licht is vaak aangepast. Daar is veel info over te vinden. Hoe dit in elkaar zit is goed geïllustreerd in deze TedTalk https://youtu.be/JKHUaNAxsTg" onclick="window.open(this.href);return false;.
Erg interessante lezing van een wetenschapper die specifiek over dit probleem binnen de wetenschap praat. Echt een tip om even te kijken.
Dat beloof ik schreef:Als ik dan zie er wordt geschreven "Hebben we geen, of te weinig woorden om tussen-toestanden te gebruiken in onze taal?" bekruipt mij het gevoel dat dit weer een religieuze discussie wordt.
Kun je me uitleggen wat je hiermee bedoeld? Ik kan me nl. absoluut niet indenken wat het met religie heeft te maken.

Dat beloof ik schreef: Daarnaast vallen mij nog een aantal zaken op die volgens mij niet kloppen. Bijvoorbeeld de bewering
8A5 schreef:Als ik een fout aan mijzelf wil veranderen is het de voornaamste zaak het vanuit mezelf te bekijken, wat me overkomt en waarom

Immers, als je alles alleen maar vanuit jezelf bekijkt, zul je veel fouten niet kunnen herkennen, laat staan veranderen. De kunst is juist om de zaken eens vanuit een ander standpunt te bekijken . Stap uit de rivier en ga eens op de oever staan. Als je zaken vanuit je eigen standpunt bekijkt, zie je meer dan de helft niet. Sta ja aan de kant, dan kun je alles overzien.
Het is niet dat ik "alleen" maar vanuit mijzelf bekijk. Ik zeg dat wanneer ik een oplossing zoek voor een fout die ik maak, ik "voornamelijk" vanuit mijn eigen zwaktepunten, wensen en mogelijkheden een op mij toepasselijke oplossing moet zoeken. Daar is zelfkennis voor nodig welke opzichzelf illustreerd dat er vanuit verschillende perspectieven zelfonderzoek heeft plaatsgevonden. Ik ben juist erg goed getraint in alles vanuit vele perspectieven te kijken en met verschillende denkhoeden te onderzoeken. Het is juist na het ontdekken van een fout door belichting van alle kanten wanneer ik vanuit mezelf een oplossing zoek die past bij mij. Je gaat voorbij aan het feit dat de fout al is opgespoord door mezelf. Dus ik geef je gelijk dat het inderdaad nodig is om jezelf te onderzoeken vanuit andere standpunten wanneer je eigen fouten wilt opsporen, maar vanuit je zelf kijken is ook een standpunt. En wanneer je vanuit je eigen standpunt kijkt, sluit dat dus niet automatsch uit dat er niet vanuit een ander perspectief is gekeken. Dat is precies het probleem wat ik bedoel met het dualitisch denken dat we te makkelijk bij een bewering bepaalde mogelijkheden uitsluiten zonder dat letterlijk uit de tekst te halen is dat iets is uitgesloten. In mijn optiek is het vanzelfsprekend dat een fout eenmaal opgespoord, is verkregen door even afstand te nemen van je eigen standpunt. Sterker nog, we zijn hier op een vrijdenkers forum, en ik neem aan dan elke vrijdenker altijd verschillende perspectieven onderzoekt. Anders ben je geen vrijdenker.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Rereformed schreef;
And so the panel overwhelmingly stuck with the sinner."
En zij besloten dus te blijven bidden voor zijn overwinning?
Zou bidden dan toch helpen?

(Dit staat buiten de discussie maar ik kon me niet beheersen. sorry.)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Dat de eenheid van afstand (vroeger de pas en tegenwoordig de meter) in de loop der tijd is veranderd en aangepast, betekent niet dat er een waarheid veranderde. Er veranderde wel een afspraak hoe de waarheid (over afstand) werd bepaald. De snelheid van het licht is waarschijnlijk nooit veranderd, wel de nauwkeurigheid met welke we haar kunnen meten. Die was in het begin zo beroerd, dat men haar voor schier oneindig hield. Dat bleek toch niet zo te zijn. Het licht gaat ruim 7 keer rond de aarde in een seconde, Meer niet. Uiteraard is de seconde wel weer zo'n afspraak.

Om iets waar of onwaar te noemen, hebben wij kennis nodig. En onze kennis is nog altijd niet compleet. Niet alleen onze individuele kennis, maar ook onze beste gezamelijke kennis: De wetenschap, wordt nog altijd dagelijks bijgesteld. Daarenboven gebeurd er ook dagelijks nog van alles, waarover we vervolgens de waarheid kunnen vertellen of liegen.

Het internet biedt veel gelegenheid om kennis te vergaren. Helaas staat het ook vol met onwaarheden. Soms bewuste leugens , soms uitingen van onkunde. Het zou een goede zaak zijn als wij niet al te snel allerlei zaken gaan beweren, zonder er het fijne van te hebben begrepen. Helaas zijn wij vaak te snel met ons oordeel.

8A5: Je hebt al een paar keer een beschuldigende vinger opgeheven jegens het dualisme. Nu ben ik toevallig er van overtuigd dat deze filosofische veronderstelling, wetenschappelijk gezien uiterst onwaar is. Maar wat zijn volgens jou de meest schadelijke gevolgen van deze opvatting?

Volgens mij is haat ernstigste euvel dat ze de mensen op het verkeerde spoor zet. Er is geen geestelijke stof. Datgene wat voor geest wordt aangezien zijn slechts onze (menselijke) symbolen voor de werkelijkheid. De afspraken die wij met ellkaar maken om over de werkelijkheid te kunnen spreken, alsmede die uitspraken zelf, ook als wij ze niet doen maar voor ons houden

De werkelijkheid komt slechts tot ons door gebeurtenissen. En die gebeurtenissen noemen wij waarnemingen. Nu blijkt het onmogelijk om een waarneming te doen, zonder iets aan het waargenomene te veranderen. Derhalve is al onze kennis slecht bij benadering waar. Ik heb uit een andere uitleg van Richard Feynman begrepen, dat onze kennis van een elementair deeltje nooit groter kan zijn dan 50%. Ons wereldbeeld is dus opgebouwd uit halve waarheden. Maar gelukkig vormen veel halve waarheden een grotere waarheid, Dus kunnen we toch nog heel wat weten. NIet over een enkel deeltje, maar wel over dingen van zichtbare afmetingen, die uit vele deeltjes bestaan.
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

8A5 schreef:
Dat beloof ik schreef:Als ik dan zie er wordt geschreven "Hebben we geen, of te weinig woorden om tussen-toestanden te gebruiken in onze taal?" bekruipt mij het gevoel dat dit weer een religieuze discussie wordt.
Kun je me uitleggen wat je hiermee bedoeld? Ik kan me nl. absoluut niet indenken wat het met religie heeft te maken.
Het idee kreeg ik door het gebruik van de term 'tussen toestanden' in combinatie met de vraag of we die wel kunnen beschrijven. Dat is vreemd, want volgens mij bestaat die beperking niet. Religieuzen gebruiken vaak dit soort fake mist gordijnen om eerst een soort van onduidelijkheid te scheppen die er feitelijk niet is, en daar dan vervolgens aan te koppelen dat het bestaan van een god daarbij logisch zou zijn.
8A5 schreef:
Dat beloof ik schreef: Daarnaast vallen mij nog een aantal zaken op die volgens mij niet kloppen. Bijvoorbeeld de bewering
8A5 schreef:Als ik een fout aan mijzelf wil veranderen is het de voornaamste zaak het vanuit mezelf te bekijken, wat me overkomt en waarom

Het is niet dat ik "alleen" maar vanuit mijzelf bekijk. Ik zeg dat wanneer ik een oplossing zoek voor een fout die ik maak, ik "voornamelijk" vanuit mijn eigen zwaktepunten, wensen en mogelijkheden een op mij toepasselijke oplossing moet zoeken. Daar is zelfkennis voor nodig welke opzichzelf illustreerd dat er vanuit verschillende perspectieven zelfonderzoek heeft plaatsgevonden. Ik ben juist erg goed getraint in alles vanuit vele perspectieven te kijken en met verschillende denkhoeden te onderzoeken. Het is juist na het ontdekken van een fout door belichting van alle kanten wanneer ik vanuit mezelf een oplossing zoek die past bij mij. Je gaat voorbij aan het feit dat de fout al is opgespoord door mezelf. Dus ik geef je gelijk dat het inderdaad nodig is om jezelf te onderzoeken vanuit andere standpunten wanneer je eigen fouten wilt opsporen, maar vanuit je zelf kijken is ook een standpunt. En wanneer je vanuit je eigen standpunt kijkt, sluit dat dus niet automatsch uit dat er niet vanuit een ander perspectief is gekeken. Dat is precies het probleem wat ik bedoel met het dualitisch denken dat we te makkelijk bij een bewering bepaalde mogelijkheden uitsluiten zonder dat letterlijk uit de tekst te halen is dat iets is uitgesloten. In mijn optiek is het vanzelfsprekend dat een fout eenmaal opgespoord, is verkregen door even afstand te nemen van je eigen standpunt. Sterker nog, we zijn hier op een vrijdenkers forum, en ik neem aan dan elke vrijdenker altijd verschillende perspectieven onderzoekt. Anders ben je geen vrijdenker.
Dat kan, maar waarom zeg je dan eerst
Als ik een fout aan mijzelf wil veranderen is het de voornaamste zaak het vanuit mezelf te bekijken,
dat lijkt tegengesteld aan wat je nu schrijft, ik doel op de onderstreepte delen.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
8A5

Bericht door 8A5 »

Dat beloof ik schreef: Dat kan, maar waarom zeg je dan eerst
Als ik een fout aan mijzelf wil veranderen is het de voornaamste zaak het vanuit mezelf te bekijken,
dat lijkt tegengesteld aan wat je nu schrijft, ik doel op de onderstreepte delen.
Het staat er duidelijk genoeg denk ik, "Als ik een fout aan mijzelf wil veranderen" betekend dat de fout al is gevonden, de volgende stap is een oplossing vinden voor dit probleem, en dat bekijk ik vanuit mezelf, wat toepasselijk is op mijn persoon. Dit is afhankelijk van mijn eigen tekortkomingen en eigen kracht, welke ook al zijn onderzocht door afstand te nemen. Dus we spreken hier van een toestand na het afstand nemen van mezelf en mezelf onderzoeken.
8A5

Bericht door 8A5 »

Peter van Velzen schreef:Dat de eenheid van afstand (vroeger de pas en tegenwoordig de meter) in de loop der tijd is veranderd en aangepast, betekent niet dat er een waarheid veranderde.
Dit blijkt dus volgens de wetenschapper in deze Tedtalk https://youtu.be/JKHUaNAxsTg niet waar. De feitelijke meter en de feitelijke snelheid van het licht blijkt niet constant te zijn, los van hoe wij deze omschrijven. Deze wetenschapper stelt zelfs voor om deze veranderingen bij te houden op een manier zoals de aandelenbeurs wordt bijgehouden, om alle metingen te beschrijven en zo de veranderingen zichtbaar te maken.
Peter van Velzen schreef: 8A5: Je hebt al een paar keer een beschuldigende vinger opgeheven jegens het dualisme. Nu ben ik toevallig er van overtuigd dat deze filosofische veronderstelling, wetenschappelijk gezien uiterst onwaar is. Maar wat zijn volgens jou de meest schadelijke gevolgen van deze opvatting?
Ik denk dat de meest schadelijke opvattingen zichtbaar worden in bijvoorbeeld hier in deze discussie wanneer er over racisme werd gepraat, hier werd duidelijk hoe makkelijk we voor bepaalde waarheden over een onderwerp verblind worden doordat we gaan uitsluiten. Dualisme is hier een mechanisme in, in hoe we als het één waar is, we zelf het andere als niet waar labelen. Dit is de valkuil.
8A5

Bericht door 8A5 »

Peter van Velzen schreef:Dat de eenheid van afstand (vroeger de pas en tegenwoordig de meter) in de loop der tijd is veranderd en aangepast, betekent niet dat er een waarheid veranderde.
Dit blijkt dus volgens de wetenschapper in deze Tedtalk https://youtu.be/JKHUaNAxsTg niet waar. De feitelijke meter en de feitelijke snelheid van het licht blijkt niet constant te zijn, los van hoe wij deze omschrijven. Deze wetenschapper stelt zelfs voor om deze veranderingen bij te houden op een manier zoals de aandelenbeurs wordt bijgehouden, om alle metingen te beschrijven en zo de veranderingen zichtbaar te maken. Waardoor de cyclus van de veranderingen zichtbaar worden, waardoor we vervolgens de oorzaken van deze veranderingen zouden kunnen onderzoeken. Een onderzoek die dus nu niet wordt verricht doordat we met constanten werken.
Peter van Velzen schreef: 8A5: Je hebt al een paar keer een beschuldigende vinger opgeheven jegens het dualisme. Nu ben ik toevallig er van overtuigd dat deze filosofische veronderstelling, wetenschappelijk gezien uiterst onwaar is. Maar wat zijn volgens jou de meest schadelijke gevolgen van deze opvatting?
Ik denk dat de meest schadelijke opvattingen zichtbaar worden in bijvoorbeeld hier in deze discussie wanneer er over racisme werd gepraat, hier werd duidelijk hoe makkelijk we voor bepaalde waarheden over een onderwerp verblind worden doordat we gaan uitsluiten. Dualisme is hier een mechanisme in, in hoe we als het één waar is, we zelf het andere als niet waar labelen. Dit is de valkuil.

Discussie over racisme in dit topic:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 92#p511267" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 92#p511271" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 92#p511273" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat beloof ik
Bevlogen

Aha, die is later door TED verwijderd...
After due diligence, including a survey of published scientific research and recommendations from our Science Board and our community, we have decided that Graham Hancock’s and Rupert Sheldrake’s talks from TEDxWhitechapel should be removed from distribution on the TEDx YouTube channel.
We’re not censoring the talks. Instead we’re placing them here, where they can be framed to highlight both their provocative ideas and the factual problems with their arguments. See both talks after the jump
http://blog.ted.com/open-for-discussion ... sheldrake/" onclick="window.open(this.href);return false;
(Star Trek, seizoen 1)
Dat beloof ik
Bevlogen

8A5 schreef:Dualisme is hier een mechanisme in, in hoe we als het één waar is, we zelf het andere als niet waar labelen. Dit is de valkuil.
Als A en B niet tegelijkertijd waar kunnen zijn, en één van beiden blijkt waar, dan is de ander niet waar.
Wat klopt daar niet aan.
(Star Trek, seizoen 1)
8A5

Bericht door 8A5 »

Dat beloof ik schreef:
8A5 schreef:Dualisme is hier een mechanisme in, in hoe we als het één waar is, we zelf het andere als niet waar labelen. Dit is de valkuil.
Als A en B niet tegelijkertijd waar kunnen zijn, en één van beiden blijkt waar, dan is de ander niet waar.
Wat klopt daar niet aan.
Je stelling is vaak waar, maar in praktijk is het tegengesteld ook waar, maar dat zien we niet door jou stelling. Vaak blijkt A voor een percentage waar en B blijkt dan voor het overige percentage waar, sterker nog, er is nog een C en een D etc welke ook waar zijn, welke we eigenlijk binnen de 100% moeten inrekenen. Te vaak zijn wij te gefocust op 1 perspectief,waarbij we dan automatisch 1 ander perspectief als tegengestelde zien. Dit is gemakkelijker praten, maar te vaak komt het voor dat de werkelijkheid hierdoor wordt vervormt en we met discussie zitten welke nergens heen gaan omdat de discussie te ver van de waarheid is weg gewandeld. Politiek, media en reclame weet heel goed gebruik te maken van dit mechanisme. Welke focus te belichten en welke focus onbelicht te laten. Gehele publieke opinies worden vervormd en afgeleid naar minder belangrijke focus op een onderwerp. En zo staan we nu al, maar in hoge mate steeds vaker, tegen over elkaar te schreeuwen over onderwerpen welke eigenlijk ondergeschikt zijn aan een veel belangrijker punt dat onbelicht blijft.
Plaats reactie