Kerststal in de ban

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Kerststal in de ban

Bericht door Maria »

Storm schreef: In Montreal is in 2011 de Kerststal verwijderd omdat moslims zich er aan stoorden. Ihttps://www.unzensuriert.at/content/006455-Musl ... chtskrippe" onclick="window.open(this.href);return false;.

Dus of moslims zo blij zijn met een kerststal op openbare plaatsen is maar de vraag.
Via jouw eerste versie van dit bericht kwam ik op een blog van EJ. Bron, die verwees naar een duitse site.

Nu ik op jou wil reageren zie ik een andere link, nl. die daar werd vernoemd.

Dit is wat ik al schreef:
Misschien is het nuttig om het oorspronkelijk bericht na te trekken van wat EJ Bron publiceert.
Deze ultra rechtse racistische site verstaat de kunst om berichten van overal in de wereld op te sporen om hun gedachtengoed verder te publiceren.
Daarbij halve waarheden te verkondigen en zo hun gedachtengoed als algemeen en gemeengoed te verspreiden.

Ik kwam toen ook op de site waarvan je nu de link geeft.
De link die daar weer wordt gegeven als bron, wordt door mijn browser niet doorgelaten.
http://cnews.canoe.ca/CNEWS/Canada/2011 ... 70881.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Met dit bericht:
Alert
This site has been blocked by the network administrator.

Block reason: Gateway GEO-IP Filter Alert

IP address: 62.238.167.246

Connection initiated from country: Netherlands
Waarom wordt niet verder toegelicht.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Axxyanus schreef
De burkini was in dit geval een individueel initiatief. De kerststal was een overheidsinitiatief
Badkleding word deels bepaald door overheidsvoorschriften (zedelijkheidswetgeving en plaatselijke politie verordening)
Daarbij wordt het in hoge mate bepaald door de toevallig heersende mode. Damesbadpakken uit mijn jeugd hadden opvallen veel weg van harnassen, vergeleken bij de string die tegenwoordig beeldbepalend is. Dus een individuele keuze is hoogst twijfelachtig.
Laten wij zeggen, het is een beperkte keuze.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Gershom schreef:Axxyanus schreef
De burkini was in dit geval een individueel initiatief. De kerststal was een overheidsinitiatief
Badkleding word deels bepaald door overheidsvoorschriften (zedelijkheidswetgeving en plaatselijke politie verordening).
Geld dat niet voor elke kleding? We beschouwen dergelijke overheidsvoorschriften in het algemeen niet als beperkend. Wat met die burkini gebeurde was dan ook uitzonderlijk waarbij een specifiek kledingsstuk werd geviseerd in tegenstelling tot de normale regelgeving die meer algemeen is.
Gershom schreef:Daarbij wordt het in hoge mate bepaald door de toevallig heersende mode. Damesbadpakken uit mijn jeugd hadden opvallen veel weg van harnassen, vergeleken bij de string die tegenwoordig beeldbepalend is. Dus een individuele keuze is hoogst twijfelachtig.
Ik ging uit van een juridische context, aangezien het o.a. om een gerechtelijke uitspraak ging. In die context lijkt mij de heersende mode e.d. van weinig belang. Maar goed ik had het misschien beter een privé-keuze genoemd.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Maria schreef:
Via jouw eerste versie van dit bericht kwam ik op een blog van EJ. Bron, die verwees naar een duitse site.

Nu ik op jou wil reageren zie ik een andere link, nl. die daar werd vernoemd.

Dit is wat ik al schreef:
Misschien is het nuttig om het oorspronkelijk bericht na te trekken van wat EJ Bron publiceert.
Deze ultra rechtse racistische site verstaat de kunst om berichten van overal in de wereld op te sporen om hun gedachtengoed verder te publiceren.
Daarbij halve waarheden te verkondigen en zo hun gedachtengoed als algemeen en gemeengoed te verspreiden.
Klopt Maria maar ik dacht dat ik het bericht nog in de probeer stand had staan, kun je het dan ook lezen?
Ik ben inderdaad naar het oorspronkelijke bericht gegaan, omdat ook ik liever niets plaatste van EJ Bron.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

axxyanus schreef:
Gershom schreef:Axxyanus schreef
Badkleding word deels bepaald door overheidsvoorschriften (zedelijkheidswetgeving en plaatselijke politie verordening).
Geld dat niet voor elke kleding? We beschouwen dergelijke overheidsvoorschriften in het algemeen niet als beperkend. Wat met die burkini gebeurde was dan ook uitzonderlijk waarbij een specifiek kledingstuk werd geviseerd in tegenstelling tot de normale regelgeving die meer algemeen is.
Heel strikt genomen geld dat voor elke kleding. Er zijn extra beperkingen t.a.v. Bivakmutsen en Nikab en Burka. (bromfietshelm) maar dat zijn allemaal attributen waarmee de identiteit verhuld kan worden. Die voorschriften komen niet voort uit een lange traditie met een religieus motief, maar uit angst voor terrorisme en/of roofovervallen. Echter mannen mogen wel in een minuscule zwembroek
op de openbare weg, maar ik geloof dat vrouwen niet topless mogen?
Wij hebben het over badkleding. En die voorschriften zijn wel degelijk beperkend zelfs al ervaren wij dat niet (meer) zo. Je moet, in de meeste landen "gekleed" te water. Volkomen naakt is alleen in speciale zones toegestaan. Buiten die zone word je gearresteerd. Die voorschriften verschillen van land tot land. Persoonlijk vind ik het heel vreemd dat de overheid voorschrijft dat je gekleed op het strand moet verblijven, maar plotseling verbaliserend gaat optreden als je dan teveel kleding aan hebt. Dat is een zeer hoge vorm van absurditeit.
Gershom schreef:Daarbij wordt het in hoge mate bepaald door de toevallig heersende mode. Damesbadpakken uit mijn jeugd hadden opvallend veel weg van harnassen, vergeleken bij de string die tegenwoordig beeldbepalend is. Dus een individuele keuze is hoogst twijfelachtig.
Ik ging uit van een juridische context, aangezien het o.a. om een gerechtelijke uitspraak ging. In die context lijkt mij de heersende mode e.d. van weinig belang. Maar goed ik had het misschien beter een privé-keuze genoemd.
Gelet op het bovenstaande, handhaaf ik vooralsnog mijn mening. Misschien is de sociale druk van de heersende mode zelfs nog meer beperkend dan de overheidsdwang. Op het strand wemelt het doorgaans niet van politieagenten, maar wel van modebewuste mensen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Gershom schreef:
Gelet op het bovenstaande, handhaaf ik vooralsnog mijn mening. Misschien is de sociale druk van de heersende mode zelfs nog meer beperkend dan de overheidsdwang. Op het strand wemelt het doorgaans niet van politieagenten, maar wel van modebewuste mensen.
Dat mag maar welk belang heeft die mening binnen deze context? Dit topic gaat om een gerechtelijk verbod om een kerststal in het gemeentehuis te zetten. In hoeverre is de sociale modedruk daarbij van belang? Als er op een of andere manier een vergelijking gemaakt wordt met de boerkini, dan lijkt dat toch enkel van toepassing op het juridisch verbod van de boerkini op bepaalde Franse stranden te zijn.

Over het algemeen moeten mensen die zich weinig van de mode aantrekken niet vrezen dat ze in de rechtzaal zouden terechtkomen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Storm schreef: In Montreal is in 2011 de Kerststal verwijderd omdat moslims zich er aan stoorden. Ihttps://www.unzensuriert.at/content/006455-Musl ... chtskrippe" onclick="window.open(this.href);return false;.
Deze website is bij mij dus gecensureerd.
Er wordt mij gevraagd een speciale App te downloaden. :shock:
"Unzensuriert at" gegoogled.
http://www.unzensuriert.at" onclick="window.open(this.href);return false;
https://de.wikipedia.org/wiki/Unzensuriert.at" onclick="window.open(this.href);return false; = ultra rechts Oostenrijk.

Alleen als ik er via EJ. Bron heenga, krijg ik een artikel te lezen, maar de bron die daar gegeven wordt is dus ook weer geblokkeerd voor mij. :shock:

Gegoogled op:
cnews.canoe.ca 2011 christmas stable Montreal
en dan nog even zoeken/
http://cnews.canoe.com/CNEWS/Canada/201 ... 70881.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"There are many communities in (Mount Royal)," Roy said. "If we want to represent the people, the question arises - why not other religious symbols?"

As a compromise, the town will maintain Christmas lights on a tree in front of town hall.

A synagogue and a church have agreed to place the nativity objects and menorah on their respective properties. Councillors have agreed to take part in religious ceremonies at both places of worship.
Het is een hele kunst om in de hele wereld het nieuws uit deze voorstad van Montreal op te duikelen.
Het spoor loopt via ultra rechts naar ultra rechts.
Bron vergeet gemakshalve de vetgedrukte tekst maar te vermelden.

Maar niettemin:
Het is nieuws en gebeurd in 2011
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

axxyanus schreef: Ik heb me niet duidelijk uitgedrukt.

De burkini was in dit geval een individueel initiatief. De kerststal was een overheidsinitiatief. IMO betekent dat dat het meer gerechtigd is om aan dat laatste beperkingen op te leggen dan op het eerste. In zoverre dat men het gepast vind om religieus vertoon in het openbaar aan banden te leggen is het in eerste instantie het religieus vertoon van de overheid dat aan banden gelegd moet worden en minder dat van het individu.
Mensen hebben altijd de kleding kunnen dragen, zolang de openbare zedelijkheid niet werd aangetast.
De burkini dragen is dus idd. een initiatief van een burger.
Het gaat om een openbare ruimte.
Het verbod erop is een gemeentelijke verordening, gevolgd op klachten van "leden van de gemeenschap".

Het plaatsen van een kerststal is ooit een burgerinitiatief geweest, sinds jaar en dag door de bevolking een geapprecieerde gewoonte, die nooit een probleem is geweest.
Het gaat om een openbare ruimte.
Nu een verbod door een aanklacht van "leden van de gemeenschap".

De vraag is nu:
In hoeverre kan een gemeente aanspraak maken op het begrip: Openbare ruimte.
Mi. is er idd. toch wel een verschil.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

@Myself
Begrijp ik de mensen niet meer? Ik loop door mijn dorp. Het valt mij op dat er ongewoon veel mensen op de been zijn.
Zij begeven zich richting centrum. Ik heb geen idee wat er aan de hand is, maar wordt aangestoken door de feestelijke stemming die er in de straten hangt. Een drumband komt voorbij en sleept met aanstekelijke marsmuziek een lange stoet opgewonden kinderen achter zich aan.
De stoet groeit aan, en het wordt zo druk dat politie te paard wordt ingezet om wanorde te voorkomen.
Achter de colonne bereden politie sluit zich een stoet ruiters aan uitgedost in middeleeuwse kledij.
De menigte heeft zich, de juichende kinderen vooraan, opgesteld voor de trappen van het raadhuis, en ik voel de spanning stijgen. Er wordt blijkbaar een belangrijke hoge gast verwacht.
De deuren van het raadhuis gaan open, en daar verschijnt de burgemeester met ambtsketen en al.
Plotseling wijkt de menigte uiteen, en vormt een pad. Daarover nadert plechtig een groot wit paard met op zijn rug een katholieke bisschop in vol ornaat. Van top tot teen gehuld in kerkelijke gewaden (ik onderscheid een albe, een tabbert, een stola en een manipel en dat alles bekroont met een mijter voorzien van een kruis. Religieus symbool van katholieken en christenen te samen. Voller kan een ornaat niet zijn. Tot mijn verbijstering daalt de burgervader de trappen af en is de bisschop behulpzaam bij het afstijgen. Gezamenlijk klimmen zij naar het bordes waar zij door de uitzinnige menigte worden toegejuicht. Onze eerste burger put zich uit in complimenten aan het adres van de oude bisschop die intussen minzaam staat te wuiven. Daarna wordt de bejaarde baas uitgenodigd voor een kopje koffie.

Ik ga nu een klacht indienen. Zonder mijn instemming wordt ik getrakteerd op religieus vertoon in de openbare ruimte
met nota bene de volledige medewerking van een vooraanstaande overheidsdienaar!! Waar gaat dat heen??
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

:wink:
Bob Dylan
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Storm schreef: Al is het in Nederland meer een "'maak de decembermaand gezellig" stalletje geworden. .
Mijn vrouw zet hem (de door mij gemaakte kerststal) elk jaar nog. Wij komen uit een katholiek nest en de kerststal is jeugdsentiment.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Fish schreef:
Mijn vrouw zet hem (de door mij gemaakte kerststal) elk jaar nog. Wij komen uit een katholiek nest en de kerststal is jeugdsentiment.
@Fish; heerlijk toch zolang jullie je er goed bij voelen. Ook mijn man heeft een pracht van een kerststal gemaakt toen er kleinkinderen kwamen en we vinden het prachtig, hooi en mos erin en erop, genieten.
Bob Dylan
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Fish schreef:
Storm schreef: Al is het in Nederland meer een "'maak de decembermaand gezellig" stalletje geworden. .
Als overtuigd ongelovige ging ik wel eens met de kinderen op eerste kerstdag naar de kathedraal van St.Jan in den Bosch. Wat een mooie stal hadden ze daar elk jaar weer. Sommige beelden levensgroot. en zelfs één keer met een kalfje en een echte ezel. (een echte os zal wel te groot geweest zijn) De kinderen keken hun ogen uit.
Nee, ze zijn er niet katholiek van geworden. Waren ze dat wel geworden who cares?
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Bonjour schreef:De juiste link is : https://www.unzensuriert.at/content/006 ... chtskrippe

@Bonjour; bedankt. ;-)
Bob Dylan
Plaats reactie