Hallo Gershom,
Gershom schreef:Toont dit niet aan dat je met voldoende dreiging en terreur wapens gewoon kunt afpakken?
Geschiedenis toont dat de meesten zo'n excessief staatstereur niet aan zagen komen en velen leverden de wapens onder dreiging in. Tirannie kan zeer plotseling tot stand komen. Mede om die reden neig ik ertoe het voor een deel eens te zijn met de jongeman in de video: wapenbezit zou te allen tijde een recht moeten zijn -- een recht waarvoor eventueel moet worden gevochten.
Maar natuurlijk is het moreel in orde dat je verzet pleegt wanneer je wordt bedreigt. Ik heb verzet in die zin ook nergens moreel in twijfel getrokken. Ik ben alleen geen voorstander van burgers die in een tijdperk waarin zij niet worden bedreigt, aanvalswapens in huis hebben en, zoals in Amerika. De zaak ligt voor wat betreft het verzet tegen Nazi's op een uitzonderlijk niveau. Daar in die tijd werd één bevolkingsgroep bedreigt met fysieke uitroeiing. Natuurlijk hadden zij het recht zich te bewapenen en zich te weer te stellen.
Het argument dat een wet die wapenbezit toestaat pas zou mogen worden ingevoerd als er sprake is van het uitzonderlijke niveau waarin men zich genoodzaakt ziet zich te verdedigen, is naar mijn mening niet sterk. Het is zeer aannemelijk dat het dan te laat is.
Die bewapening die in beslag genomen werd bestond voor een groot deel uit jachtgeweren, waar je wel patrijzen mee kunt schieten, maar voor goed bewapende soldaten nauwelijks een bedreiging vormen. (...) Het gewapend verzet is zonder enige twijfel lastig en hinderlijk voor de agressor, Toch is het resultaat in bijna alle gevallen de vernietiging geweest
Hetzelfde gold in aanzienlijk sterkere mate voor de slachtoffers die
onbewapend waren. Bovendien geldt dat het recht op zelfverdediging moreel gezien in orde is, zelfs als men uiteindelijk faalt & sterft. Zonder het recht en de mogelijkheid op gewapend verzet restte weinig anders dan naar de slachtbank te worden gevoerd met je ouders & je kinderen. Het pleidooi van de jongeman voor het recht op wapenbezit wordt eveneens gerechtvaardigd vanwege het feit dat gewapend verzet wel degelijk effectief was. En net als de jongeman, vermoed ook ikzelf dat er in de redelijk nabije toekomst weer een tiranisch bewind in het verschiet ligt.