Groene bijbel

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Re: Groene bijbel

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:
PietV. schreef: je kan wel praten over God de moeder...
Ah, het werk is wat dat betreft nog niet af, want de vertalers van de NBV hebben niet gedurfd de tekst van het Onze Vader gebed aan te passen, zoals het in sommige Zweedse kerken opgelezen wordt: Onze Vader, Moeder, in de hemel...
Het is een Vader gebleven, ook de frase 'hemelse Vader' die Jezus gebruikt is blijven staan.
Ik ken een paar personen van internet (uiteraard) die waarschijnlijk graag hadden gezien dat er ook nog een keuzemogelijkheid bij had gestaan die luidt "Onze Transparante Andersheid". Misschien ken jij ze ook :)
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

PietV. schreef
Ik ken een paar personen van internet (uiteraard) die waarschijnlijk graag hadden gezien dat er ook nog een keuzemogelijkheid bij had gestaan die luidt "Onze Transparante Andersheid".
Haha, die zal ik onthouden.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/gr ... n-plastic/" onclick="window.open(this.href);return false;
27 november 2016

Hoe milieuvriendelijk is het: al die extra Bijbels?
Groene Bijbel verpakt in plastic
Een nieuwe 'doelgroepbijbel' met veel aandacht voor schepping en milieu. Maar hoe 'groen' is deze Bijbel zelf?

Na een jongerenbijbel, straatbijbel, sportbijbel, metalbijbel, soldatenbijbel en vrouwenbijbel (ik vergeet er vast nog een paar) is er sinds deze week nog een 'doelgroepbijbel' bij: de 'Groene Bijbel'.
.... en ook is het geen naslagwerk voor milieufreaks (als in 'bakbijbel'). Nee, dit is een 'normale' NBV-Bijbel (inclusief apocriefe boeken) met extra 'bonusmateriaal'.

Groene strepen
Er is in aangestreept en gearceerd, er zijn artikelen, uitgelichte bijbelteksten, natuurfoto's en persoonlijke portretten van 'groene christenen' toegevoegd.

Plastic
Helga Warmels wordt als eerste geportretteerd in de Groene Bijbel - nog vóór de schepping vertelt zij over haar 'afvalbewuste' manier van leven: "Als de broccoli in plastic zit, eten we bloemkool." Oei, denk ik. Dan zal zij niet blij zijn met deze nieuwe Bijbel: ik heb eerst het plastic folie van de Bijbel moeten verwijderen voor ik dit verhaal kon lezen. Voor mij een kleinigheid, maar ik weet niet of dat ook voor Helga geldt...

Commercieel
Maar sinds het uitbrengen van de Vrouwenbijbel ben ik gereserveerder. Aan de uitvoering en de toon merk je dat niet langer het doel is om een onbereikte groep weer bij de Bijbel te brengen, maar dat er ook een commercieel motief meespeelt: hoe kunnen we nog méér Bijbels verkopen, ook aan mensen die al genoeg Bijbels in huis hebben?
...
Dat zijn mensen die al Bijbels in huis hebben, maar het belangrijk vinden om hun zorgen te laten zien door het tonen van deze 'Groene Bijbel'. Zowel de Groene- als de Vrouwenbijbel zijn manieren om je identiteit vorm te geven en te onderstrepen.

Journaal
Hoe meer Bijbels hoe beter, toch? Daar zit wat in. Een extra Bijbel in huis met een verleidelijk kaftje kan een extra zetje zijn om meer in de Bijbel te lezen.
Mager
Dat het NBG niet van de wind kan leven is een eerlijke overweging. Helaas lees ik daar in de promotie van de 'Groene Bijbel' niets over. Dat is jammer, want daardoor blijft het vaag wat wel het doel van deze Bijbel is.

Maar ik vraag me af of dat niet te mager en te 'milieuonvriendelijk' is om er een speciale Bijbel aan te wijden. De portretten en artikelen zijn leuk om een keer te lezen, maar horen eigenlijk niet thuis in een tijdloos boek als de Bijbel.

Glossy
Als je echt 'groen' wilt zijn in de praktijk, kan het een stuk milieuvriendelijker dan het uitbrengen van een 'Groene Bijbel': lees je oude Bijbel helemaal stuk (in plaats van te recyclen) en bundel alle artikelen en portretten in een Groene Glossy die je niet in plastic verpakt. Of nog beter: zet het als een e-magazine online - bijvoorbeeld op deze 'groene website' EO.nl/geloven ;-)

Tekst: KlaasJan Baas
Een kritische blik op de "groene Bijbel" in de commerciële wereld van de NBG
Ik heb de essentie eruit geplukt, omdat hier toch nogal wat discussie punten inzitten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

En.....de groene Bijbel krijgt het volgende staartje.....er is mee gefraudeerd...!
Bijbels drukken is ook in de moderne tijd niet gevrijwaard van gevaren...........de schrijvers van de teksten draaien zich vast om in hun graven bij het zien van deze klucht.......
Ik wil weer een bijbel in steen of perkament of ECHTE Papyrus......dat is pas echt biologisch en groen!
Een dag na de lancering van de duurzame bijbeluitgave ontdekte Royal Jongbloed dat de Bijbels niet zijn gedrukt op gerecycled papier dat is gemaakt van ingeleverde Bijbels. Uit intern onderzoek bij Royal Jongbloed is gebleken dat „intern fraude” is gepleegd.

De drukker heeft maandagmiddag het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) op de hoogte gebracht. „Wij beseffen dat we hiermee ook het Nederlands Bijbelgenootschap schade hebben toegebracht. Het spijt ons enorm dat we dat niet hebben kunnen voorkomen. Wat ons nu rest is het herstellen van vertrouwen”, zegt de drukker in een persverklaring.

De betrokken medewerker van Royal Jongbloed is „direct op non-actief gezet. We overwegen andere maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen”, aldus de drukker.
http://www.royaljongbloed.nl/nieuws/detail/462" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.royaljongbloed.nl/retourgroenebijbel" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rd.nl/kerk-religie/groene-bi ... -1.1355023" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

citaat uit het Reformatorisch dagblad 29 nov.2016;
http://www.rd.nl/kerk-religie/groene-b
Het NBG benadrukt dat de inhoud van de Groene Bijbel waardevol blijft. „We hebben besloten dat de e-book-uitgave van de Groene Bijbel beschikbaar blijft. Voor de voorraad van 7500 gedrukte exemplaren zoeken we een goede bestemming. De opbrengst van de reeds verkochte Bijbels gaat naar een ‘groen’ doel.

Wat is er groen aan een groene e-bijbel? Het woordje groen?
Een goede bestemming? Is er al een maffia bijbel?

Terzijde; als je nu de link aanklikt krijg je een geestige 404 melding.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Gershom schreef:
Linkje te kort : deze wel....http://www.rd.nl/kerk-religie/groene-bi ... -1.1355023" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Maffia Bijbel? Ik kreeg deze link:
http://www.lazarusmagazine.nl/2016/07/m ... overleden/" onclick="window.open(this.href);return false;

De Here zegent u en bescherme u.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Gershom schreef:citaat uit het Reformatorisch dagblad 29 nov.2016;
http://www.rd.nl/kerk-religie/groene-b

Dag Gershom,

Linkje is door jouw opnieuw in de tekst gekopieerd en werkt daarna niet meer, die van mij in de eerste tekst en latere tekst werkt nog steeds.

Wat dacht je van deze quote van de NBG?
Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) is „diep geschokt” over de fraude, stelt NBG in een reactie. „We voelen ons misleid. Deze vertrouwensbreuk is ernstig en kan niet zonder gevolgen blijven voor onze samenwerking met Jongbloed”, zegt NBG-directeur Rieuwerd Buitenwerf.

Tot na de lancering van de Groene Bijbel heeft Jongbloed beweerd dat de Bijbeluitgave gedrukt is op gerecycled Bijbelpapier, stelt het NBG. „Dat was afkomstig van ruim 100.000 oude Bijbels, die waren ingezameld door vrijwilligers van het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG).”

Het NBG neemt de „fraude hoog op, omdat deze Bijbel uniek was mede door het gerecyclede papier”, zegt Buitenwerf. „We hadden met Jongbloed het gebruik van dat papier afgesproken en we hebben dat in de publiciteit benadrukt. De oude Bijbels die ons waren toevertrouwd, hebben we in goed vertrouwen ter beschikking gesteld aan Jongbloed. Het is onacceptabel dat die nu in het gewone recyclecircuit zijn terecht gekomen. Dit alles noodzaakt ons, onze relatie met Jongbloed grondig te heroverwegen.”
Sneu, hoor......Oude Bijbels ingezameld ( door oude vrouwtjes??,....is immers voor goed doel ..... :wink: ) ) die mensen niet wilden weggooien(stel je voor zeg.....de Bijbel weggooien,.......maar..... van de inhoud WILLEN de meeste lezers een groot gedeelte niet eens meer als Bijbel erkennen.) , en nu in het normale recyling circuit.....krijg je hem je huis weer binnen als folders.....of je dagbladje.......dat doet ondragelijke pijn......
Mensen die het niet wilden zien: doelgroepen Bijbels zijn waanzin, wat onderscheidt je nog van de ongelovige?

Uiteraard is de tekst van de Bijbel zelf de GROOTSTE fraude zaak en bedriegerei uit de wereldgeschiedenis,....daar hebben we het maar niet over.....

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Vandaag in de Volkskrant (link volgt) een groot artikel over de fraude met de Groene Bijbel. Uitgever Jongbloed heeft inmiddels een medewerker onthoofd. Men kan de Bijbel terugbrengen en de bijna 45 euro weer in de portemonnee stoppen. Men weet niet waar de 100.000 ingeleverde Bijbels zijn gebleven maar er is een reële mogelijkheid dat ze nu gebruikt worden als wc-papier.

Nog een tip voor de uitgever: Gebruik het papier van gerecyclede Korans om Bijbels van te drukken. Media aandacht volgt vanzelf.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

PietV. schreef:Vandaag in de Volkskrant (link volgt) een groot artikel over de fraude met de Groene Bijbel. Uitgever Jongbloed heeft inmiddels een medewerker onthoofd. Men kan de Bijbel terugbrengen en de bijna 45 euro weer in de portemonnee stoppen. Men weet niet waar de 100.000 ingeleverde Bijbels zijn gebleven maar er is een reële mogelijkheid dat ze nu gebruikt worden als wc-papier.

Nog een tip voor de uitgever: Gebruik het papier van gerecyclede Korans om Bijbels van te drukken. Media aandacht volgt vanzelf.
Waarschijnlijk zelfde artikel als in Trouw :

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... even.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie