Ik vind het daarom ook lastig om te geloven dat er niks meer is - voor mij als ik-zijnde - wanneer ik dood ga, immers hoe zou er nu geheel niks kunnen zijn?
Ik denk dat dit de kern is van het probleem van TS.
Om daar uit te komen zal hij toch het denk kringetje moeten doorbreken waarin hij nu vast blijft zitten:
Er zijn een aantal Godsbewijzen gegeven die logischerwijs verklaren dat er iets moet zijn. Tenminste, ik maak er 'iets' van, maar het was voor deze denkers zelf het idee om te bewijzen dat God bestaat. Ik ga met die denkers mee,
Ga, puur als gedachtenexperiment, er eens niet in mee.
Ook deze is vreemd:
Wat deze vraag zo dringend maakt is het volgende: Iedereen moet - anders zou men liegen - toegeven dat hij iets ervaart, en dat er daarom iets is.
Vager kan het niet. Ik lees hier dat als ik wind voel, ik moet toegeven dat er wind is. TS bedoelt echter dat ik zou moeten toegeven dat er een god bestaat, en daar ga ik uiteraard niet in mee. Wel zouden we kunnen onderzoek hoe die wind nu ontstaat en door waarnemingen en onderzoek daaruit een conclusie trekken. Eén ding weet ik wel: de wind is niet veroorzaakt door een god.
Dat was vroeger wel de gedachte: er was een god voor de wind etc etc. Op die manier bedachten de mensen goden voor zaken die ze zelf niet 1,2,3 konder verklaren. Uiteindelijk is daar zo ook de Joodse god uit ontstaan. Maar om nu nog te gaan stellen dat die echt bestaat, in de 21e eeuw, da's een beetje vreemd.
Wat metafysica hiermee te maken heeft is mij volkomen onduidelijk.
Verder stelt TS het volgende:
Ik zou nog graag aan die discussie toevoegen dat een natuurkundige oplossing immanente tekortkomingen kent, omdat de natuur - wat het onderzoeksobject is - geen verklaring lijkt te kunnen hebben voor het bestaan van de natuur zelf
In feite een ontzettend wazige zin met diverse ontsnappingsmogelijkheden en clausules. De basis is:
de natuurkunde heeft geen verklaring voor het bestaan van de natuur
Als je het hiermee eens bent, zul je toch moeten inzien dat je voor natuur met hetzelfde gemak elke willekeurige god kunt invullen.
Overigens ben ik het er niet mee eens: natuurkunde (en wetenschap in zijn geheel) start bij elk vraagstuk vanaf punt 0: we weten het niet. Maar vervolgens gaat men wel op zoek naar een verklaring, die voor talloze vraagstukken dan ook is gevonden.
En nog nooit is men hierbij tot de slotsom gekomen dat er een god is.
wanneer ik dood ga, immers hoe zou er nu geheel niks kunnen zijn?
Dat is geen vraag, het is een gegeven. Als uw voorouders zijn er niet meer. En dat geldt voor alle levende wezens die er voor U waren.