Yep, wordt wonderbaaarlijk (volgens jouw intonatie dan) te weinig gelezen, afgezet tegen alle bijgelovige christen, moslim en new age prullaria...Devious schreef:Uit 'An enquiry concerning human understanding'?bad_religion schreef:Wonder volgens David Hume;
Ben ik net in aan het lezen.
wonderen bestaan niet
Moderator: Moderators
-
bad_religion
Op mijn cursus Inleiding in de Filosofie van de open Universiteit, een paar jaar geleden, is mijn interesse in David Hume gewekt, zij het dat hij niet één vd filosoffen was die diepgaand werd besproken. Nu de whisky mijn interesse in Scotland heeft doen oplaaien is het ook mijn verlangen eens zijn gangen na te gaan in Edinburgh, maar niet voordat ik me wat meer in zijn denken hebt verdiept.
Ik heb nog heel wat te lezen en dat terwijl ik een langzame lezer ben. Maar 'An enquiry concerning human understanding' staat als zijn hoofdwerk op mijn lijstje, dat sneller groeit dan ik afwerken kan.
Ik heb nog heel wat te lezen en dat terwijl ik een langzame lezer ben. Maar 'An enquiry concerning human understanding' staat als zijn hoofdwerk op mijn lijstje, dat sneller groeit dan ik afwerken kan.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
HET wonder vind ik toch dat een hoopje losse onderdeeltjes, die niet eens met het blote oog zichtbaar zijn, zich zodanig heeft samengevoegd, dat daaruit zonnen, planeten, planten en dieren zijn ontstaan. Ieder met zijn eigen unieke eigenschappen en alles van elkaars aanwezigheid en eigenschappen afhankelijk. En dat zo'n hoopje losse deeltjes de chemische processen in mijn lichaam op gang houdt, bepaalt dat ik net als mijn moeder een moedervlekje op mijn linkerschouderblad heb en dat ik net zulke slechte darmen heb als mijn oma.
Ik weet ongeveer hoe het werkt, en met ieder beetje meer informatie over hoe het in elkaar zit, verbaas ik me meer. Daar kan geen mariaverschijning of wonderbaarlijke genezing tegenop.
Ik weet ongeveer hoe het werkt, en met ieder beetje meer informatie over hoe het in elkaar zit, verbaas ik me meer. Daar kan geen mariaverschijning of wonderbaarlijke genezing tegenop.
-
Antiscience
- Banned
Beste GH,GH schreef:Op mijn cursus Inleiding in de Filosofie van de open Universiteit, een paar jaar geleden, is mijn interesse in David Hume gewekt, zij het dat hij niet één vd filosoffen was die diepgaand werd besproken. Nu de whisky mijn interesse in Scotland heeft doen oplaaien is het ook mijn verlangen eens zijn gangen na te gaan in Edinburgh, maar niet voordat ik me wat meer in zijn denken hebt verdiept.
open Universiteit Filosofiecursus wat leuk
Over David Hume en drank gesproken. Als zoveel filosofen schijnt Hume ook een
stevige drinker geweest te zijn. Men vraagt zich af of hij aan levercirrose gestorven is, hoewel hij niet zo'n uitgesproken alcoholist als b.v. Marx of Hegel was.
Hume leed onder depressies, melancholie, slaapstoringen en eenzaamheid.
De alcohol gebruikte hij als zelfmedicatie om in de euforische roes het leven verdragen te kunnen, en filosofische gedachten op papier te zetten 'Schaffensrausch'.
----------------------------
Bron : Genie, Irrsinn und Ruhm - Die Philosophen und Denker- Band 7
Wilhelm Lange-Eichbaum, Wolfram Kurth ISBN 3-497-01180-0
-------------------------------------------------------------------------------------
Om weer helemaal 'on-topic' te komen. Het is overigens geen wonder
dat bij filosofen de dopamine rijkelijk stroomt, wanneer ze geboeid/gefascineerd door gedachten zijn, en dat die dopamine je klaarwakker houdt, (slaapproblemen )
dus dan maar stevig zuipen, of een slaappil, of een dopamineblokker(afremmer).
Bij filosofen met 'serotoninetekort ? ? ?' depressies schijnt alcohol
ook als zelfmedicatie populair te zijn.
Nu slikken hele volkstammen antidepressiva.
Je lijkt een echte filosoof te zijn.Nu de whisky mijn interesse in Scotland heeft doen oplaaien is het ook mijn verlangen
Monty Python schreef:
Philosophers song
Immanual Kant was a real pissant
Who was very rarely stable
Heidegger, Heidegger was a boozy beggar
Who could think you under the table
David Hume could out consume
Schopenhauer and Hegel
And Wittgenstein was a beery swine
Who was just as schloshed as Schlegel
There's nothing Nietzche couldn't teach ya
'Bout the raising of the wrist
Socrates, himself, was permanently pissed
John Stuart Mill, of his own free will
On half a pint of shandy was particularly ill
Plato they say, could stick it away
Half a crate of whiskey every day
Aristotle, Aristotle was a bugger for the bottle
Hobbes was fond of his dram
And Rene' Descartes was a drunken fart
"I drink, therefore I am"
Yes, Socrates, himself, is particularly missed
A lovely little thinker
But a bugger when he's pissed
Als je geïnteresseerd bent in Hume dan is dit misschien ook wel interessant. Gaat over Hume's sterfbed waar fanatieke christenen allerlei leugens over hebben verspreid. http://www.freethinker.nl/hume1.htmGH schreef:Op mijn cursus Inleiding in de Filosofie van de open Universiteit, een paar jaar geleden, is mijn interesse in David Hume gewekt, zij het dat hij niet één vd filosoffen was die diepgaand werd besproken.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Bij mij was het systematisch opgebouwd.Antiscience schreef:open Universiteit Filosofiecursus wat leukhier in Duitsland heb ik soortgelijke filosofiecursussen bij de V.H.S. ( Volks Hoch Schule ) bezocht. Plato, Nicolaas van Kues, Kant, Hegel, Schelling, Nietzsche, Heidegger, Sartre.
1 Plato, Aristoteles
2 Augustinus, Aquino
3 Descartes, Locke, Kant
4 Nietzsche, Wittgenstein, Gadamer, Rorty
Moet het eigenlijk nog eens weer allemaal doorkijken met een iets meer gerijpte blik, is al weer 5 jaar geleden.
In Scotland een hele goeie combinatie maar in het gerstenatte Duitsland een mindergoede keuze. Waarschijnlijk ook een reden waarom Friedrich Wilhelm op een gegeven moment het bier afzwoor en zweerde bij water om de geest helder te houden. Misschien voor mij ook wel beter maar ik kan het gewoon niet laten en laten we nou wel wezen het niveau van Nietzsche was mij door de genen al niet gegeven.Antiscience schreef:Over David Hume en drank gesproken. Als zoveel filosofen schijnt Hume ook een stevige drinker geweest te zijn.
Als je alcohol gaat gebruiken om het leven dragelijker te maken ben je duidelijk het verkeerde pad in geslagen maar altijd nog beter dan te vluchten in wonderbaarlijke verlossings sprookjes die vervolgen met een eeuwig voortbestaan in die gebitsvernietigende zoetigheid. En gebit dat je hard nodig hebt in je leven om de tanden op elkaar te zetten en, waar nodig, van je af te bijten. Een gebit dat de vromen verwarren met gebid en gebed, waarin zij reciterend hun redding tevergeefs zoeken.Antiscience schreef:Hume leed onder depressies, melancholie, slaapstoringen en eenzaamheid. De alcohol gebruikte hij als zelfmedicatie om in de euforische roes het leven verdragen te kunnen, en filosofische gedachten op papier te zetten 'Schaffensrausch'.
Gaaf, die kende ik niet en hoe toepasselijk in deze.Antiscience schreef:Monty Python schreef: Philosophers song
Immanual Kant was a real pissant
Who was very rarely stable
Heidegger, Heidegger was a boozy beggar
Who could think you under the table
David Hume could out consume
Schopenhauer and Hegel
And Wittgenstein was a beery swine
Who was just as schloshed as Schlegel
There's nothing Nietzche couldn't teach ya
'Bout the raising of the wrist
Socrates, himself, was permanently pissed
John Stuart Mill, of his own free will
On half a pint of shandy was particularly ill
Plato they say, could stick it away
Half a crate of whiskey every day
Aristotle, Aristotle was a bugger for the bottle
Hobbes was fond of his dram
And Rene' Descartes was a drunken fart
"I drink, therefore I am"
Yes, Socrates, himself, is particularly missed
A lovely little thinker
But a bugger when he's pissed
Met op dit moment een dram Coal Ila (Cask strenght) in mijn hand ga ik voor Descartes "Ik drink, dus ik besta" . Alleen jammer dat de man die een tijd in mijn hometown Deventer woonde en waar zijn dochter werd geboren, uiteindelijk toch niet zonder een godsbeeld kon. Nee geef me dan maar de man die ook van zuiver water hield alhoewel weinig alcohol houdend.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
- nachtvlinder
Meneer weet wat lekker is! Een Caol Ila CS heb ik niet, maar wél een gewone---en ons bin zûûnig d'rop! (Maar mijn favoriet bijft een MacAllan van 18 jaar oud; 21 en 24 jaar heb ik nog niet kunnen proeven wegens de beperkte omvang van mijn portemonnaieGH schreef:Met op dit moment een dram Coal Ila (Cask strenght) in mijn hand ga ik voor Descartes "Ik drink, dus ik besta".
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Ha die Cymric. Ook een liefhebber zie ik. Ik vind de meeste van Islay lekker favorieten zijn toch wel de Lagavullin en Laphroaig. Maar een Talisker of een Springbank zijn ook niet te versmaden. Eigenlijk zijn er héél veel héél lekker met ider zijn eigen greadatie van Lekker. Van de Macallan ken ik alleen de 12 jarige maar die heb ik een hele tijd al niet meer gehad.cymric schreef:Meneer weet wat lekker is! Een Caol Ila CS heb ik niet, maar wél een gewone---en ons bin zûûnig d'rop! (Maar mijn favoriet bijft een MacAllan van 18 jaar oud; 21 en 24 jaar heb ik nog niet kunnen proeven wegens de beperkte omvang van mijn portemonnaie.)
Ik moet me altijd heel erg inhouden als ik in een beetje goedgesorteerde slijterij ben. En in Duitsland zijn de prijzen helemaal aantrekkelijk. Maar laten we over Whisky maar ophouden want dat is een beetje Off Topic ! Al hoewel????????.... Het is toch een soort van wonder dat uit gerstenat zoiets heerlijks kan onstaan.
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Ik lust ook wel whiskey, maar waarschijnlijk ben ik niks gewend aangezien ik al die merken van jullie niet ken.
Ik ken alleen de groene en witte Glenn Fiddich, die ik graag lust. De Chivas Rigel die ik ooit heb gedronken vond ik iets te mild persoonlijk.
Ik ken alleen de groene en witte Glenn Fiddich, die ik graag lust. De Chivas Rigel die ik ooit heb gedronken vond ik iets te mild persoonlijk.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
-
bad_religion
hmm, wijn
Champagne is toch wel mijn favoriet..vooral die Cava Negro uit Spanje..
Gaat zeker al beter met je? Gebed helpt..., tenzij het voor wetenschappelijk onderzoek is... God laat zich niet verzoeken...tegengestelde resultaten zijn dan juist het meest aannemelijke...zeker als je het vergelijkt met een eerder onderzoek van meerdere religies, got it, ik houd mijn mond
Was even spontaan, zou niet meer reageren...
Gaat zeker al beter met je? Gebed helpt..., tenzij het voor wetenschappelijk onderzoek is... God laat zich niet verzoeken...tegengestelde resultaten zijn dan juist het meest aannemelijke...zeker als je het vergelijkt met een eerder onderzoek van meerdere religies, got it, ik houd mijn mond
Was even spontaan, zou niet meer reageren...
Ach je hebt niets wezenlijks gezegd, dat is bijna hetzelfde als niet reageren.Tamara schreef:Was even spontaan, zou niet meer reageren...
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
-
bad_religion